Päť dôvodov, prečo behať s hodinkami

26. 10. 2016; Autor: Sóda, Foto: Peter Mooney

Na rozdiel od pretekov, ktoré sa konajú takmer každý víkend v inom meste a na inej trati, tréningové behy absolvujú bežci takmer stále na rovnakej trase. Vďaka hodinkám si tak môžu progres sledovať pravidelnejšie, než len porovnávaním výsledkov z pretekov. Môžu si tak robiť vlastné súťaženie a zisťovať, ako sa na obľúbenej trase zlepšovali z mesiaca na mesiac.

Niektoré mobilné aplikácie pre bežcov majú aj funkcie, ktoré dovoľujú vytvorenie obľúbenej trasy a zaznamenávajú výkony práve na tej trase, alebo jej časti každému, kto daným úsekom prebehne.

Sociálny faktor

“Bez záznamu na bežeckej sociálnej sieti, akoby som ani nebežal.” Strach pred tým, že sa záznam z pretekov nenahrá, je síce vtipný – a často sa vyskytujúci – ale stránky a aplikácie pre bežcov majú aj pozitívny prínos.

Môžete spoznávať nových bežeckých kamarátov či sparing partnerov. Sledovať zaujímavé výsledky bežcov z iných častí sveta či nájsť inšpiráciu na zaujímavé tréningové prístupy a dostupné trasy.

Behanie je teda sociálnejšie, už to nerobíme len pre seba, ale aj preto, aby bolo vidno, že beháme.

Motivácia

Nielen vy sa môžete inšpirovať inými bežcami, ale aj vaše výkony môžu byť motiváciou pre kolegov a kamarátov. Prirodzené súťaženie, ktoré v sebe ako ľudia máme, môže naštartovať začiatočníkov, ktorí už dlhšie chceli začať, no až vaša “provokácia” vysmiatými fotkami plnými endorfínov a záznamy z behu ich vytiahne z domu na trasu.

Efektívnejší tréning

Základnou funkciou všetkých športových hodiniek je meranie tepu. Prvá je klasická, teda hrudný pás, ktorý je bezdrôtovo spojený s hodinkami a vysiela do nich informácie o aktuálnom tepe. V hodinkách však môžete sledovať aj priemerný tep.

Druhá možnosť, ktorú ponúkajú hlavne nové modely ako Garmin 235 a 635, je snímanie tepu pomocou senzora na spodnej strane hodiniek priamo zo zápästia. Na hrudný pás totiž bežci často zabúdajú, prípadne im, hlavne pri dlhších behoch zavadzia.

Práve sledovanie tepu umožňuje prípravu podľa tréningových zón. Podľa vášho maximálneho pulzu si viete určiť hodnoty tréningových zón. Tých je 5 a každá prináša iné výsledky. Detailne si o tréningu podľa tepu môžete prečítať v samostatnom článku.

Tréningový denník

O dôležitosti tréningových denníkov sme už písali a vedel by o nej rozprávať asi každý profesionálny bežec. Na prvý pohľad môže znieť nápad viesť si samostatný denník, do ktorého si zaznamenávate tréningy ako strata času, ktorý ste radšej mohli venovať príprave.

Pri príprave na preteky je však dôležité nájsť si čas na rekapituláciu tréningového obdobia a minimálne raz za mesiac sa pozrieť, ako sa to vyvíja.

Práve hodinky vám poskytnú rozličné údaje, nielen ubehnutý čas a kilometre. Vy si potom môžete doplniť napríklad vaše pocity, ako ste sa cítili pred behom či po dobehu.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

,

Tieto superpotraviny vaše telo potrebuje. Najmä ak športujete

Sú tu od nepamäti a majú magické účinky, stačí ich len zaradiť do jedálneho lístka.

čítaj viac