V akej polohe je najlepšie pracovať?

17. 3. 2016; Autor: Sóda

O škodlivosti dlhodobého sedenia počujeme čoraz častejšie. A keďže sedavé zamestnania má dnes omnoho viac ľudí než v minulosti, tak aj jeho negatívne následky na zdravie badať čoraz viac. Obezita, bolesti chrbtice, kĺbov alebo hlavy. To je len časť problémov, pred ktorými nás lekári varujú.

Bez ohľadu na profesiu, na stoličkách trávime prevažnú časť dňa. Preto je dôležité, aby sa človek cítil pohodlne a sedel správne. Návodov, ako na to, sa však popísalo veľa. Preto sme sa rozhodli, že zhrnieme možnosti, ako si šetriť zdravie pri sedení.

Zdroj: radoxist.com

Urobte si dobré podmienky na sedenie

Mäkká, tvrdá, otočná, s opierkami na ruky alebo bez. Výber je takmer neobmedzený. No správna odpoveď neexistuje. Každý človek je iný a každému vyhovuje iný typ stoličky.

Výške stoličky by sme mali prispôsobiť aj výšku pracovného stola a monitora počítača – ideálne je mať ho rovno pred sebou vo vzdialenosti 46 až 71 centimetrov. Monitor umiestnite na miesto s najväčším množstvom prirodzeného denného svetla.

Klávesnica a myš by mali byť od seba ideálne vzdialené tak, aby ste pohodlne na myš dosiahli. Ideálnu vzdialenosť je ťažké určiť, každý človek si sám určí, kde a ako mu je pohodlné mať umiestnenú myš.

Hľadanie inteligentnej stoličky namiesto dokonalej polohy

Na Slovensku sa témou pracovnej stoličky a všeobecne kultúrou pohybu začali zaoberať aj dvaja páni – odborník na optimálnu výživu a funkčnú kondíciu Vlado Zlatoš a majiteľ spoločnosti Websupport Michal Truban. Zaumienili si totiž, že sa, podľa ich vlastných slov, “pokúsia zmeniť degeneračnú kultúru pracovného prostredia a pomôcť pri vytvorení takých pracovných podmienok pre pracujúcich ľudí, aby prechod do pohybovej kultúry bol čo najjednoduchší.”

Navrhujú svoj vlastný ideál pracovnej, takzvanej “inteligentnej stoličky”. Prišli so zaujímavým konceptom – keďže ideálna poloha na sedenie neexistuje, dizajn ich stoličky je taký, aby žiadna jej poloha nebola tá ideálna.

<a href="http://neseda.com" target="_blank">Zdroj: neseda.com</a>
Zdroj: neseda.com

Trik je totiž v tom, že na stoličke každú chvíľku meníte polohy. Môžte normálne sedieť, kľačať, sedieť v tureckom sede, opierať sa o ňu v stoji, či sedieť v hlbokom drepe. Druhú verziu stoličky dokonca sprevádza aj mobilná aplikácia, ktorá sediaceho upozorní, ak v jednej polohe sedí príliš dlho.

Stolička by sa mala začať predávať už túto jar. Viac informácií o tomto zaujímavom projekte nazvanom Neseda si môžete prečítať tu.

Fitlopta

V posledných rokoch sa v kanceláriách rozšíril trend sedenia na fitloptách. Aj keď nie sú vhodné na celodenné a každodenné sedenie, sú alternatívou, ktorou sedenie na klasickej kancelárskej stoličke môžete striedať.

Výhod sedenia na fitlopte je hneď niekoľko. Spája sa v ňom pohodlie, fitness aj práca.

Chrbtica je nútená byť neustále vo vzpriamenej polohe. Je to skvelý tréning pre vnútorne svalstvo chrbtice, ako i brušné svaly a stred tela.

Počas toho, ako vám ubúda z vašich pracovných povinností, si tak zlepšujete balans a dokonca spaľujete kalórie. Nevýhodou sedenia na fitlopte môže byť neexistujúca opora chrbtice. S tým prichádza aj veľká pravdepodobnosť, že ľudia na nej sediaci dlhšie sa časom pri sedení začnú hrbiť.

<a href="https://www.flickr.com/photos/istolethetv/4880877615/in/photolist-8riLSk-kd3h6e-8nzrXh-4zLLDs-CCbeiG-8nwgQe-8nwbcp-8nwbMn-8nzprm-8nzskb-8nwfsF-8nwf5B-8nwj3Z-8nznN5-97ddvD-8nzrr5-8nwjdt-8nwhG6-8nzrKj-8nwg8z-8nzpNy-8nwdFR-8nwegp-8nzmPC-8nwiNR-8nzorQ-8nzkEG-8nwj1p-8nwjjX-8nwfcv-8nwabD-8nwiv8-8nzkNd-8nzoZd-8nwgGB-8nznXw-8c2HU1-8nwcLz-8nzmky-8nwcSk-8nzjk3-8nwcFi-8nwiRB-8nwaYM-8bXbgB-8bXSdP-8bXzNK-8nzr2f-8nwdhH-8nwbnZ" target="_blank">Zdroj: istolethetv, CC 2.0 Flickr</a>
Zdroj: istolethetv, CC 2.0 Flickr

Státie

Pracovať v stoji navodzuje mnohým väčší pocit voľnosti, dovoľuje robiť viacero vecí naraz. Pri státí miesto sedenia znižujeme riziko obezity, cukrovky typu 2, kardiovaskulárnych ochorení či dokonca niektorých typov rakoviny (obzvlášť rakoviny prsníka a hrubého čreva).

Pracovať v stoji so sebou bohužiaľ prináša aj isté nevýhody. Najčastejšou je to, že sa takto pracujúci ľudia sťažujú na bolesti v nohách. Táto pozícia nie je tou najvhodnejšou pri práci s laptopom. Je to najmä kvôli prílišnej blízkosti medzi obrazovkou a klávesnicou v porovnaní s vzdialenosťou medzi lakťami a očami.

Kľačanie

Kľakadlá sú naozaj vhodné len na minimálne a krátkodobé používanie. Sú však vhodnou alternatívou, ak chcete na chvíľu uľaviť boľavej chrbtici, bedrovým kĺbom, alebo keď chcete popracovať na brušnom svalstve.

Nevýhodou je náročnejšie sadanie a vstávanie z nich, najmä pre menej mobilné osoby a ľudí s dlhšími nohami.

Spôsobov, ako pracovať, máme na výber naozaj požehnane. Každopádne, aj keď budete sedieť vystretí ako pravítka na tých najdrahších stoličkách, všetky negatíva nikdy úplne neeliminujete. Ľudské telo totiž nie je stavané na niekoľkohodinové sedenie. Vždy si preto treba v pravidelných intervaloch dať krátku pauzu, ísť si spraviť kávu, prejsť pár krokov alebo si trochu zacvičiť a ponaťahovať svaly.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

10 vecí z každodenného života, ktoré vynašli ženy

“Nutnosť je matkou každého vynálezu,” hovorí známe porekadlo. Tieto dámy si svoje potreby vyriešili týmito vynálezmi.

čítaj viac