8 tradičných slovenských superpotravín nabitých zdravím

[lnk url=

27. 12. 2015; Autor: Sóda, Foto CC License 2.0: Evan Bench

Niektoré naše “tradičné” potraviny môžeme pokojne zaradiť do zoznamu superpotravín, pričom sú často lacnejšie a rovnako výživné ako ich exotickí kolegovia.

Pojmom superpotraviny sa označuje skupina potravín, ktorá má svojim zložením mimoriadne zdraviu prospešné účinnky. Populárne superpotraviny sú však často drahé a je problém nájsť ich na pulte bežných obchodov. Ale nemusí to tak byť – ak zvolíme u nás pestované superpotraviny.

Navyše kúpou lokálnych produktov podporujete domácich výrobcov, prispievate k zníženiu ekologickej stopy a konzumujete plodiny, ktoré sú typické pre túto oblasť. Podľa niektorých výživových poradcov totiž zloženie živín na tanieri vhodné pre bežného Stredoeurópana nemusí byť vhodné napríklad pre ľudí, žijúcich v tropických oblastiach a naopak.

Položky z tohto zoznamu sú známe asi každému. Málokedy však doceníme kvality toho, čo máme v podstate “pod nosom” a siahame k populárnejším variantám z dovozu. A pritom máme k dispozícii celú paletu vitamínov a minerálov napríklad v týchto surovinách:

Pohánka

Pohánka, nazývaná aj obilie chudobných, prišla do Európy pravdepodobne s mongolskými nájazdmi. Ešte v 19. storočí bola v slovenskej kuchyni veľmi rozšírená a používaná, postupne však takmer upadla do zabudnutia.

Na našom území je najvýznamnejším zdrojom rutínu (vitamínu P), aj keď treba pripustiť, že jeho množstvo v lúpaných semenách je podstatne nižšie ako napríklad v kvetoch.

Okrem rutínu obsahuje množstvo pre ľudské telo potrebných látok – vlákninu, zinok, draslík, vápnik, fosfor, železo, meď, selén, cholín, mangán a vitamíny B1, B2, C a E. Pomáha najmä pri cievnych ochoreniach, napríklad pri kŕčkových žilách, popraskaných cievach či hemoroidoch.

<a href="https://www.flickr.com/photos/ervins_strauhmanis/" target="_blank">Zdroj: CC license 2.0 Ervins Strauhmanis</a>
Zdroj: CC license 2.0 Ervins Strauhmanis

Mak siaty

Mak ako zdroj energie a vitality využívali už antickí atléti, ktorí ho konzumovali v zmesi s medom a vínom. Vedeli ste, že mak má najväčší obsah vápnika zo všetkých potravín?

Až 1300 mg na 100 gramov, teda dvanásťkrát viac ako kravské mlieko. Je mimoriadne bohatý aj na železo a horčík.

Z jeho liečebných účinkov môžeme spomenúť, že slúži ako prevencia osteoporózy alebo zubného kazu, zlepšuje pamäť, ale aj uvoľnuje kŕče a upokojuje.

Na Slovensku pestujeme aj biely mak (Albín), ktorý je našou vlastnou tradičnou a raritnou odrodou. Má zaujímavú orieškovú chuť a ešte vyšší obsah vápnika, horčíka, fosforu a kyseliny linolovej ako bežný čierny mak. Navyše, nevidno ho medzi zubami.

<a href="https://www.flickr.com/photos/fredjala/" target="_blank">Zdroj: CC license 2.0 Fred Jala</a>
Zdroj: CC license 2.0 Fred Jala

Čučoriedky

Lesný poklad, ktorý sa oddávna používa ako účinný liek proti hnačke. Obsahujú celú paletu minerálov a vitamínov, esenciálnych olejov a až 25 druhov antioxidantov.

Za svoju tmavomodrú farbu vďačia farbivu myrtilín, ktoré pozitívne vplýva na pružnosť ciev v mozgu a očiach a spolu s ďalšími farbivami antokyánmi a betakaroténom zlepšujú zrak. Práve preto čučoriedky konzumovali britskí piloti počas II. svetovej vojny a aj sovietski kozmonauti.

K ďalším výrazným účinkom na zdravie patrí podpora imunity, zníženie “zlého” cholesterolu a tiež zlepšujú pamäť.

Ovos

Ovos je najvýživnejšia obilnina zo všetkých. Je bohatá na železo, vitamín B1, esenciálne mastné kyseliny a obsahuje betaglukán – druh rozpustnej rastlinnej vlákniny, ktorá má schopnosť upravovať hladinu cholesterolu, takže sa odporúča na konzumáciu pre diabetikov alebo pacientov so srdovo-cievnymi ochoreniami.

<a href="https://www.flickr.com/photos/at8eqeq3/" target="_blank">Zdroj: CC license 2.0 Dmitry Grigoriev</a>
Zdroj: CC license 2.0 Dmitry Grigoriev

Včelí med

Včelárenie je typickým znakom Slovenska a slovenský med patrí k svetovej špičke. Nečudo, keďže v tomto smere máme bohatú tradíciu. Prvá písomná zmienka o lesnom včelárstve (brtníctve) na našom území pochádza už z 5. storočia. Až do 19. storočia bol med jediným používaným sladidlom vôbec.

Liečivé účinky medu na ľudský organizmus sú známe tisícročia. Med pôsobí protizápalovo a antibakteriálne, posilňuje imunitný systém, upokojuje nervovú sústavu, podporuje krvotvorbu a slúži ako prevencia proti rakovine hrubého čreva.

Špalda

Špaldová pšenica je jedna z pôvodných druhov pšenice. Pestovali ju už pred 8000 rokmi, v 20. storočí však ustúpila šľachtenej pšenici, ktorá vykazovala vyššie výnosy.

Oproti nej je však omnoho výživnejšia. Obsahuje vitamíny skupiny B, A, E, vysoké obsahy vlákniny, minerálov a bielkovín. Má zaujímavú chuť, ktorá pripomína oriešky.

Vlašský orech

Vlašské orechy podporujú činnosť mozgu, sú bohatým zdrojom energie, pozitívne vplývaju na psychiku a zdravie vlasov, nechtov a pokožky. Spomedzi všetkých orechov majú najvyšší podiel antioxidantov. Sú bohatým zdrojom nenasýtených mastných kyselín, vitamínu E, B1 a B6.

<a href="https://www.flickr.com/photos/__my__photos/" target="_blank">Zdroj: CC license 2.0 Pauline Mak</a>
Zdroj: CC license 2.0 Pauline Mak

Ovčie mlieko

Ovčie mlieko obsahuje dvojnásobné množstvá vitamínov A, D, E, K, vápnika, zinku a horčíka v porovnaní s kravským. Laktoferínu, ktorému sa prisudzujú protirakovinové účinky, dokonca osemnásobne viac.

Pravá bryndza, vyrobená z ovčieho nepasterizovaného mlieka, je zase absolútnou probiotickou bombou – v grame bryndze je približne 1 až 10 miliárd probiotických mliečnych baktérií a kvasiniek.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

Sezónne potraviny, ktoré by určite nemali chýbať vo vašom zimnom jedálničku

Ak teda hľadáte inšpiráciu, čo do košíka naložiť počas najbližšieho víkendového nákupu, skúste tieto tradičné zimné chute.

čítaj viac