6 základných pravidiel biznis etikety, ktoré by mal ovládať každý

11. 1. 2016; Autor: Sóda

 

Akákoľvek práca, ci už na voľnej nohe alebo pre firmu, je o ľuďoch a interakcii medzi nimi. Aspoň základná znalosť slušného správania je veľmi dôležitým predpokladom pre spoluprácu s klientmi, partnermi či kolegami.

Nemusíte byť odborníkom na etiketu, aby ste vedeli, že dobré vystupovanie môže znamenať rozdiel medzi úspechom a neúspechom. Kto dodržiava týchto pár pravidiel, bude v spoločnosti vždy vnímaný pozitívne.

Predstavenie

Pri predstavovaní vždy povedzte svoje celé meno. Vďaka tomu bude jednoduchšie zapamätateľné. Hoci môže niekedy byť atmosféra menej formálna, ak poviete iba krstné meno, druhá strana môže mať po čase problém spomenúť si, ktorý Peter či Mária ste boli.

Pokiaľ pri vás stojí aj niekto ďalší, využite prvú príležitosť a predstavte ho, aby sa necítil trápne a nedôležito.

Podanie ruky

Podanie ruky je jedným zo signálov, ktorý o človeku povie veľa. V jednom okamihu ním viete dokázať zdvorilosť, sebaistotu a otvorenosť k spolupráci. Iniciovať podanie rúk by mala vždy staršia, váženejšia osoba.

Nie vždy sa to však dá jednoznačne určiť. Preto, ak podáte v tejto situácii ruku ako prví, nestiahnite sa, ale s úsevom dokončite predstavovanie. Neospravedlňutje sa.

Dochvíľnosť

Ak máte stretnutie, či už osobné alebo online, buďte dochvíľni. Ak ste organizátorom, buďte pripravený minimálne päť minút vopred. Nedochvíľnosťou totiž mrháte časom ostatných účastníkov.

Ak viete, že sa vám pre nejakú mimoriadnu okolnosť nepodarí prísť načas, dajte ostatným vedieť ihneď, ako to zistíte. Ospravedlňte sa a opýtajte sa, či pár minút nebude vadiť. Ak to vidíte na dlhšie než 30 minút, môžete požiadať o preloženie schôdzky na iný termín, ak druhá strana nemôže tak dlho čakať.

Vizitky

Nevnucujte ostatným svoje vizitky hneď ako si podáte ruky. Pôsobí to nátlakovo, asi ako keď vám príde spam do emailovej schránky. Radšej si od toho druhého vypýtajte jeho vizitku a potom sa opýtajte, či mu môžete dať tú vašu. Urobte tak ešte predtým, než siahnete do vrecka. O vizitku požiadajte len toho, koho máte v úmysle v blízkej budúcnosti osloviť, nerobte si z toho zámienku na podsunutie tej vašej.

Konverzácia

Komunikácia medzi ľuďmi vždy je nielen o rozprávaní, ale hlavne o počúvaní. Neprerušujte iných pri rozprávaní, aj keď to čo chcete povedať považujete za naozaj dôležité. Počkajte, kým druhá strana dokončí myšlienku. Skákanie do reči je prejavom nedostatku úcty voči účastníkom debaty.

Rozhovor sa môže, okrem biznisu, veľmi jednoducho ubrať rôznymi smermi. To je dobre, znamená to, že si máte s druhým človekom čo povedať. Avšak stále sú tu dve oblasti, do ktorých by ste nemali zachádzať – politika a náboženstvo. Nech ste akokoľvek opatrní a diplomatickí, je to ako chôdza po mínovom poli. Priateľská atmosféra sa dokáže v okamihu zmeniť na presný opak.

Telefón

Ak ste na obchodnom stretnutí, telefón má ostať vo vrecku alebo v taške. Neprijímajte hovory, neodpisujte na smsky ani emaily. Jednak je to prejav neúcty voči druhej strane, a samozrejme, veľmi otravné. Navyše tým zbytočne naťahujete čas stretnutia.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

, ,

Lákali ju vyrábať inam, zo Slovenska ale neodíde

Tatiana Nátna - šéfka firmy Turčan - Auto v tomto článku prezradila, aké je to riadiť rodinný podnik.

čítaj viac