Ako písať lepšie obchodné texty? Rady od majstrov československej reklamy

Napísať obchodný text, ktorý je prirodzený, ľudský a najmä presvedčivý, vedeli reklamní poradcova už na začiatku minulého storočia.

“Dobrý je takový dopis, který dokáže, čeho by dosáhla dobrá rozmluva, kdyby to dovolily vzdálenost a čas.”

V období prvej Československej republiky existovalo združenie s názvom Reklamní klub československý (Reklub), ktorý združoval stovky reklamných poradcov, obchodníkov či tlačiarov a aj vtedajších najväčších velikánov reklamy, akými boli dr. Ján Brabec, Miroslav Sutnar alebo Jíři Solar (vlastným menom Josef Slabý).

Navzájom si odovzdávali skúsenosti, vydávali početné odborné publikácie a školili malých podnikateľov v obchodných stratégiach a tvorbe reklamy. Vďaka týmto velikánom nám táto éra zanechala prachom zapadnutý poklad v podobe bohatých informačných zdrojov o lepšom a zodpovednejšom podnikaní.

Spomínaný Dr. Ján Brabec – významný teoretik reklamy a šefredaktor časopisu Typ, vydával pod záštitou Reklubu viacero krátkych vzdelávacích brožúrok o obchode a reklame, medzi inými aj tenkú knižku Jak psát lepší obchodní dopisy (1940).

Ako už názov napovedá, knižka obsahuje pokyny ako napísať obchodný text, ktorý je prirodzený, ľudský a najmä presvedčivý. Tieto všeobcené zásady a princípy sa dajú využiť aj dnes, nielen v obchodnom styku – či už písanom alebo osobnom, ale aj pri tvorbe reklamy, webu alebo iného obsahu.

Nech sa páči, tu je 5 rád ako si vylepšiť obchodnú komunikáciu:

Vytvorte si jasnú predstavu, o čom a pre koho idete písať

Než začnete písať, dobre si naplánujte, čo chcete povedať. Zistite si všetky skutočnosti, uvedomte si účel textu a po celý čas sa snažte pozerať na obsah očami adresáta.

“Představte si ho (adresáta), že sedí naproti vám u vašeho stolu. Ptejte se sám sebe, jak je starý, jaká je asi jeho inteligence, jaké jsou jeho znalosti, zvyky, názory atd. Jak mu mám napsat vše, aby tomu rozuměl i aby se mu to líbilo? Aby viděl, že mu chci opravdu dobře posloužit?

Voľte správne výrazy

Komunikácia by mala vyznievať prirodzene a ľudsky. Preto sa vyhýbajte cudzím slovám, používajte radšej jednoduchšie a všeobecne známe slová.

“Dokud se nezbavíte tohoto hloupého domnění, dokud si neuvědomíte, že obchodní dopis je prostě jasná, zajímavá, přatelská a přesvědčivá řeč, dotud nebudete psát dobré obchodní dopisy.”

Hovorte menej a výstižnejšie

Cvičte sa tak, že si prejdete staršie texty a všade skúste odstavce nahradiť iba jednou výstižnou vetou. Nepoužívate príliš dlhé vety? Používate tie správne slová?  Nedali by sa rovnaké veci povedať jasnejším, pôsobivejším a stručnejším spôsobom?

Vyhýbajte sa všeobecným tvrdeniam, píšte konkrétne

Používajte také slová, ktoré dokážu vzbudiť presnú predstavu. Brabec v tomto bode používa pekný (aj keď dnes už trochu archaický) príklad s hotelom:

“Na příklad kdyby ste napsal v dopisu zvoucím na letní pobyt: ”Je u nás krásně a hosté jsou spokojeni,” bude to všeobecnost, jež nemůže být působivá. Kdybyste však napsal: “Chodí se u nás po celý den v plavkách a na pět hostů připadají vždy nejméňě čtyři z minulého roku,” vyvolají táto slova představy, jež budou i určité. Proto i nepoměrně účinnejší.”

Dajte si záležať na kultúre prejavu, tá odráža kultúru podniku

Vyhýbajte sa vulgárnostiam, píšte úctivo a spisovne. Dajte si záležať, aby mala korešpondencia pekný vzhľad a dávajte si pozor na omyly, najmä v menách. Omyl v mene znamená nepozornosť, budí nedoveryhodný dojem a uráža adresáta.

“Říka se tomu: “Noblesse oblige – ušlechtilost zavazuje”. Je nesnadné vysvětlit, co to znamená. Může se tomu říci i dobrý vkus nebo dobre vychování, krátce máme pocit, že dopis psal ušlechtilý a dobrý člověk, i když to ovšem nikde v dopise o sobě netvrdí. Cítime za dopisem ušlechtilou osobnost, a proto takovému dopisu i daleko spíš věříme a jeho žádost splníme.”

Na čo sú dobré podobné zásady, keď dnes už nikto nepíše obchodné listy?

Áno, dnes sa už klasická korešpondencia pomaličky vytráca. Ale ani zďaleka nemizne písaná obchodná komunikácia. Naopak. Namiesto masívnych reklamných kampaní a stád otravných predajcov, firmy prechádzajú na iné sofistikovanejšie spôsoby, ako sa dostať do povedomia verejnosti.

Web, sociálne médiá a emaily, ale aj printové formy prinášajú komunikáciu, ktorá je postavená na budovaní kvalitného renomé firmy a vytváraní povesti odborníka. Moderné firmy nepredávajú nasilu, ale svojich zákazníkov inšpirujú a vychovávajú.

Zdroj: BRABEC, Jan: Jak psát lepší obchodní dopisy. Praha 1940.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Aké slúchadlá si vybrať k smartfónu? Poradíme vám, na čo všetko treba myslieť

Bezdrôtové slúchadlá sú perfektným doplnkom vášho smartfónu pri práci, pri športe aj relaxe.

Slúchadlá boli vždy verným pomocníkom smartfónov, no dnes už získavajú status nevyhnutného doplnku každého inteligentného telefónu. Funkcie a schopnosti bezdrôtových slúchadiel sa neustále rozširujú a čoraz väčší zmysel dávajú aj tým, ktorí cez svoj smartfón hudbu nepočúvajú. 

S novými slúchadlami si užijete pozeranie obľúbeného seriálu či filmu na smartfóne kdekoľvek budete. O to viac, ak máte Netflix v cene vášho O2 Paušálu

Telefonovať bez nutnosti mať smartfón bezprostredne pri sebe, vyťahovať ho z vrecka či kabelky, ovládať hlasového asistenta, prepínať hudbu v playliste alebo sa sústrediť na prácu potlačením hluku okolitého sveta. Kombo slúchadlá + smartfón toho dnes dokáže naozaj veľa, preto sme si pre vás pripravili niekoľko rád, ktoré vám pomôžu vybrať si ideálne slúchadlá pre vaše potreby.

Zvuk nie je jediné kritérium

Vybrať si perfektne vyhovujúce slúchadlá môže byť rovnako zložité ako nájsť dokonalý smartfón. Aj v tomto prípade ide o otázku osobných preferencií a kompromisov. Je však zopár vecí, ktoré by ste pred výberom mali vedieť.

Prirodzene a logicky sa núka, že najdôležitejšou charakteristikou slúchadiel je zvuk. Povedzme si však úprimne, hľadať slúchadlá s hi-fi zvukom ako doplnok k smartfónu je úplne zbytočné. Dokonalý zvuk si totiž najlepšie vychutnáte v pohodlí, keď sa naň sústredíte a máte samotné skladby v dostatočnej kvalite. Obmedzenie kvality pre vás neplatí, ak máte ako súčasť svojho O2 Paušálu predplatné na TIDAL, službu, cez ktorú môžete streamovať hudbu v nekomprimovanom formáte FLAC.

Uniformita má logický dôvod

Samozrejme, rozdiel v kvalite zvuku medzi 30- a 180-eurovými slúchadlami budete počuť, no nebude až taký zásadný. A to aj z toho dôvodu, že výrobcovia dnes vedia veľa vecí vyladiť softvérovo.

Dôvod, prečo sú takmer všetky slúchadlá ladené do prebasovaného zvuku, ktorý dokáže vytiahnuť každý jeden detail skladby, je ten, že takýto zvuk je pomerne univerzálny v mainstreamovej hudbe a najmä funkčný. Cez slúchadlá totiž čoraz viac telefonujeme, ovládame nimi smartfón a počúvame hovorené slovo v podcastoch.

Aj preto pri smartfónových slúchadlách argumentovať v prospech lepšieho zvuku pripojením cez 3,5 mm jack konektor nie je práve presné. Najmä ak máte k dispozícii pripojenie Bluetooth 5.0 a viac. Možnosť použiť kábel na pripojenie slúchadiel k smartfónu sa vám však hodí, ak na smartfóne hráte hry, veľa cestujete, pozeráte filmy, prípadne striháte videá.

Výdrž batérie bezdrôtových slúchadiel na úrovni 6 a viac hodín môže pôsobiť postačujúco, no nie je to vždy tak. Samozrejme, záleží najmä na tom, či aj váš smartfón má ešte možnosť pripojiť slúchadlá cez 3,5 mm jack.

Pri práci nepodceňujte kvalitný mikrofón

Buďme však konkrétnejší. Ste manažér, pre ktorého je smartfón v prvom rade pracovný nástroj? Potom je pre vás dôležité, aby ste mohli mať slúchadlá pohodlne nasadené v ušiach aj celý deň bez toho, aby vás obťažovali.

Presne pre takéto použitie sú vhodné štuple. Či sa rozhodnete pre tie s nožičkou, ako majú napríklad Xiaomi FlipBuds Pro, alebo bez nožičky, ako napríklad Samsung Galaxy Buds2, je len vecou osobnej preferencie.

Dôležité pre vás je, aby mali slúchadlá dostatočne dlhú výdrž batérie na jedno nabitie, prípadne ponúkali puzdro, ktoré ich dokáže nabiť. Ako napríklad Apple AirPods (2022), ktoré vďaka puzdru bez nabíjacieho kábla vydržia okolo 30 hodín počúvania hudby a 24 hodín telefonovania.

Pre podnikateľov, študentov či manažérov je dôležitý parameter ANC, teda aktívne potláčanie okolitého ruchu, čo je veľmi užitočné, keď sa treba sústrediť. Preto sa zamerajte na to, aby výrobca kládol dôraz aj na zapracovanie kvalitných mikrofónov. Užitočnou funkciou je aj schopnosť slúchadiel automaticky sa prepnúť z jedného zariadenia na druhé. Napríklad po príchode do kancelárie zo smartfónu na notebook.

Hľadáte niečo univerzálne?

Nemáte na slúchadlá špeciálne požiadavky? V tom prípade bude výber o niečo jednoduchší a aj lacnejší. Dnes už vyložene zlé a nekvalitné slúchadlá kúpite, len ak sa rozhodne pre nejakú úplne neznámu značku v niektorom z čínskych online marketov. 

Konkurenčný boj je čoraz intenzívnejší, a preto aj známe značky dnes dokážu za pár desiatok eur pripraviť zaujímavú ponuku. Jedným z veľmi milých prekvapení sú nové bezdrôtové slúchadlá O2 pods.

Za skutočne priaznivú cenu ponúkajú výbavu, o ktorej by ste v dostupnej kategórii ani len nesnívali. O2 pods majú dobrý zvuk, na telefonovanie sú priam ideálne. Okrem integrovaného mikrofónu aj pre pohodlné dotykové ovládanie.

Párovanie so zariadením – smartfónom, tabletom alebo notebookom – je viac ako spoľahlivé a rýchle. Prirodzene si slúchadlá rozumejú ako s operačným systémom Android, tak s iOS a aj Windows či MacOS. 

Nabíjacie puzdro sa postará o 20-hodinovú výdrž na jediné nabitie, vybavené je aj technológiou na bezdrôtové nabíjanie. Inak je k dispozícii aj USB-C konektor.

Ak preferujete skôr klasickú konštrukciu slúchadiel a nie „štuple“, zaujímavou voľbou sú bezdrôtové slúchadlá Music Hero s mäkkými náušníkmi, zabudovaným mikrofónom a multifunkčnými tlačidlami na ovládanie hudby a vybavovanie telefonických hovorov.

Sú štuple vhodné pre športovcov?

Napriek tomu, že výrobcovia často tvrdia, že bežné štupľové slúchadlá sú vhodné aj na šport, poobzerajte sa radšej po tých s prívlastkom športové. Líšia sa konštrukciou, na štupľoch sú napríklad malé ramienka, ktoré lepšie držia. Aktívne potláčanie hluku je v tomto prípade skôr zbytočné, možno až nebezpečné. Ak behávate v meste popri ceste, je určite lepšie, ak môžete vnímať svoje okolie.

Pre športovcov nemusí byť vždy ideálne ovládanie dotykom na štupli. Keď máte dotykovú plochu vlhkú od potu, nemusí správne reagovať, preto je praktickejšie ovládanie na šnúrkach na krku. Zaujímavým tipom na športovanie sú napríklad flexibilné a mäkké Sony WIC200.

Pre milovníkov dizajnu

Ak je pre vás dôležitý dizajn a väčšiu dôveru máte skôr k tradičným výrobcom zvukovej techniky, nebojte sa vyskúšať niektorú z overených značiek, ako je napríklad Bang & Olufsen. Aj firmy z hi-fi sveta totiž vidia potenciál v praktických štupľoch.

S dobrými slúchadlami a šikovnými apkami budú tréningy ľahšie. Tréneri a trénerky odporúčajú tieto smart aplikácie

Pravda však je, že aj v prípade smartfónových slúchadiel sa sústredia primárne na zvuk, preto môžu ponúkať o generáciu starší Bluetooth alebo nemajú aktívne potláčanie hluku.

Nie je to však prípad dizajnových SONY LinkBuds, ktorých netradičný dizajn dopĺňajú 12 mm meniče, Bluetooth 5.2 alebo 17,5-hodinová výdrž batérie, samozrejme, v spojení s puzdrom. Nechýbajú ani kodeky SBC a AA.

Ani klasiky nie sú krokom vedľa

Dôvodov, prečo vám nemusia vyhovovať štuple a radšej siahnete po klasických slúchadlách, je veľa a všetky sú legitímne. Aj tu ide o vec osobných preferencií. Klasické slúchadlá sú väčšie, prekryjú ucho, čím môžu do určitej miery suplovať funkciu potláčania hluku a pasívne ucho izolovať od okolitých ruchov a zvukov.

Pre mnohých ľudí sú pohodlnejšie na nosenie, ale nie na dlhé hodiny. S veľkými slúchadlami vám môže byť teplo a sú oproti štupľom ťažšie.

Klasické veľké slúchadlá ocenia skôr hráči, pre ktorých sú dôležité rôzne zvukové kodeky. Samozrejme, spokojnejší budú aj milovníci hudby, keďže pri takýchto slúchadlách sa so zvukom už pracuje inak, dôkazom čoho sú napríklad aj slúchadlá  SONY WHCH510, ktoré okrem kvalitného zvuku ponúkajú výdrž batérie na jedno nabitie 35 hodín.


Bohatú ponuku bezdrôtových slúchadiel na rôzne účely nájdete aj v e-shope O2.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac