Ako pracovať na diaľku a byť pri tom viditeľný

21. 10. 2015; Autor: Sóda

Ťažko si predstaviť niekoho, kto príde do kancelárie, sadne si za stôl, a začne bez slova pracovať. Bežný pracovný deň pozostáva z desiatok pozdravov, krátkych rozhovorov a pohybov v spoločných priestoroch.

To všetko robí človeka prítomným, viditeľným. A kto je v práci, ten predsa musí niečo robiť. Aspoň tak to bude vnímať okolie.

Roztrúsené tímy, alebo jednotlivci pracujúci na diaľku, však možnosť osobného kontaktu nemajú. Preto je jednoduché skĺznuť k predstavám o tom, ako doma polihujú, zatiaľ čo ostatní od rána makajú.

Dajte o sebe vedieť hneď ráno

S kolegami a so šéfom si na ráno dohodnite pevný čas na takzvaný “stand-up”. Je to rýchla porada (maximálne 15 minút), kde každý člen tímu uvedie svoje priority na daný deň, a tiež problémy, s ktorými potrebuje pomôcť.

Na základe toho budú aj ostatní vedieť, čo potrebujú prebrať, a s čím neotravovať počas dňa. Niekto preferuje stand-up cez Skype, iným zase stačí pár viet do chatu.

Ukážte kolegom, na čom pracujete

Dve ranné vety o pracovných plánoch však ešte nikoho neohúria. Každý cieľ je preto dobré rozdeliť si na čiastkové úkony, ktoré by mali môcť vidieť aj ostatní členovia tímu (napr. v projektovom softvéri alebo v zdieľanom zozname úloh).

Ešte lepšie je, ak ostatní členovia tímu vedia aj o ich aktuálnom stave. Či sú zaradené do denného plánu, na čom sa aktuálne pracuje, čo je odložené na neskôr a čo je hotové. Vytvára to pocit dôvery medzi kolegami a nahrádza to možnosť vidieť sa na pracovisku.

Merajte čas

Počet čiastkových úloh však ešte stále nedáva celkový obraz o tom, kto je do akej miery produktívny. Ucelenejší obraz sa dá získať pomocou zaznamenávania odpracovaného času. Mnohí toto riešenie vnímajú ako bič na samého seba.

Áno, čiastočne je to pravda. Pocit, že ostatní vedia, koľko času trávite na danom type úloh, je každopádne motivujúci. Meranie času má ešte jeden benefit, ktorý všetky zápory preváži. Z pohľadu jedného dňa je pár minút zanedbateľných.

Ale minúta sem, minúta tam, ak pracujete na niekoľkomesačnom projekte, môžete sa pripraviť o desiatky poctivo odpracovaných hodín. Ak ich nezaznamenáte, tým pádom ich ani nevyfakturujete, a v podstate odpracujete zadarmo.

Povedzte ostatným, kedy ste nedostupní

Človek nemôže za počítačom obsedieť celý deň, z času na čas sa potrebuje na dlhšie vzdialiť. Či už je to návšteva lekára, obed alebo stretnutie, dajte ostatným vedieť, že odchádzate. Ani z kancelárie neodídete bez pozdravu, bez povšimnutia a bez uzamknutia počítača.

Pre kolegov je len málo stresujúcejších momentov, ako keď vás hodinu nevedia zastihnúť, nevedia prečo, a ani kedy, a či sa vôbec vrátite. Preto, keď musíte odísť alebo len nechete byť rušení, stačí nechať krátky odkaz s časom, kedy vás môžu očakávať späť. Kolegovia to pochopia, a navyše nebudú mrhať svojim časom.

Čo by to však bol za pracovný deň, ak by po vás nebolo kus práce aj vidieť. Ak je to možné, uložte všetky výstupy do zdieľaného priečinku.

Nebudú teda len v dennom pláne či vo výkaze odpracovaného času. Bude ich možné aj fyzicky vidieť. Skutočné výsledky sú na konci dňa vždy dôležitejšie, než schopnosť vyzerať zaneprázdnene.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

5 rýchlych tipov, ako sa doma prepnúť do pracovného režimu

Práca z domu je často mylne vnímaná ako demoverzia dovolenky. Avšak podávanie stabilných výkonov v domácich podmienkach vyžaduje rovnakú, ak nie vyššiu mieru sústredenia, než v kancelárii.

čítaj viac