Podľa prieskumov viac než 80% percent pracujúcich je otvorených možnosti zmeniť prácu, ak sa naskytne zaujímavá príležitosť. Iný prieskum zas hovorí, že približne polovica ľudí nie je so svojou prácou spokojná.
Jedným z dôvodov takejto nespokojnosti môže byť aj to, že pri zmene pôsobiska často nevenujeme dostatočnú pozornosť tomu, čo vlastne od novej práce sami očakávame. Preto sa stáva, že kariérne zmeny prameniace z nespokojnosti a bez poriadneho uváženia, skončia po čase rovnakou nespokojnosťou.
Ak si však pred zmenou zamestnávateľa ujasníte týchto pár vecí, zvýšite svoje šance, že si nájdete prácu, v ktorej budete naozaj spokojní.
Každý je v niečom dobrý, pripomeňte si to
Napíšte si zoznam najväčších pracovných úspechov a vecí, na ktoré ste najviac hrdí. Človeku to dodá viac sebavedomia, ale čo je dôležitejšie, riadky v životopise budete vedieť podložiť konkrétnymi výsledkami a skúsenosťami. Získate tak oveľa väčší kredit v očiach potenciálneho zamestnávateľa.
Keď viete, čo chcete, skôr to nájdete
Ak je niekto v práci nespokojný, často zoberie prvú ponuku, ktorá znie aspoň o trochu zaujímavejšie. No ak nevie, čo od svojej práce očakáva, môže skočiť z blata do kaluže.
Aby ste sa podobnému scenáru vyhli, skúste si vytvoriť aspoň približnú predstavu o tom, aký typ práce by vás bavil. Chcete niečo kreatívne alebo niečo zamerané viac na výkonnosť? Máte radi prácu s ľuďmi alebo preferujete niečo technickejšie? Vyhovuje vám stabilný pracovný čas od 9 do 5 alebo máte radšej viac flexibility? Ste ochotní prijať vyšší plat, ale aj viac zodpovednosti?
Ak si odpoviete na tieto otázky, zrejme sa pred vami neotvoria žiadne doteraz nevídané príležitosti, no aspoň si zúžite okruh možností na tie relevantné a zistíte, čo robiť nechcete.
Myslite do budúcnosti
Nikto nechce prácu, v ktorej sa nedá napredovať. Každý však má iné ambície. Chcete rýchlo stúpať v kariérnom rebríčku, alebo vám vyhovuje stabilný a predvídateľný postup? Môže byť skúsenosť s prácou v danej firme výhodou aj v budúcnosti? Neváhajte sa na tieto otázky opýtať na pohovore. Ak totiž až po nástupe zistíte, že nebudete môcť napredovať podľa svojich predstáv, ste opäť na začiatku.
Chceli by ste byť zákazníkom?
Ak sa vám z vyššie uvedených kritérií vykryštalizovalo niekoľko potenciálnych zamestnávateľov, je tu ešte jedna možnosť, ktorá vám pomôže rozhodnúť sa. Predstavte si, že ste spotrebiteľ. Využívali by ste produkty alebo služby, ktoré firma predáva (ak sa orientuje na koncového zákazníka)? Ak áno, je to dobré znamenie.
Ak si odpoviete na všetky vyššie uvedené otázky, budete sa na pohovore vedieť lepšie opýtať na to, čo vás zaujíma, zhodnotiť, či je práca naozaj taká, ako ju opisoval inzerát a či vás bude baviť.