5 tipov, ako vás ľudia budú počúvať

7. 2. 2016; Autor: Sóda, Foto CC 2.0: Dennis Crowley

Máte trému a neviete sa uvoľniť ani pred kolegami? Či už je to na poradách, párty, na rodinných oslavách a karoch, alebo ste boli v situácii, keď ste museli hovoriť verejne. Všade tam potrebujete zaujať a nemusíte byť práve rodení extroverti.

Hovoriť len tak do vetra nie je príjemné ani pre počúvajúcich ani pre toho, čo rozpráva. Ale tiež nemusí platiť, že ak ste rodený introvert, musíte si pozornosť publika “odtrpieť”. Hovoriť je pre každého prirodzené, rovnako ako počúvať. Sóda zozbierala pár účinných rád od profesionálnych rečníkov, ktorí na svojich blogoch a stránkach radia, ako po otvorení úst zaujať.

1. Rytmus reči

Pozerajte sa na ľudí ako na celok. Ak zistíte, že sa dav “rozpadá” a ľudia sa mrvia, berú do rúk mobily alebo sa začínajú baviť, strácate ich pozornosť. Ak budete pokračovať v tom, ako a čo hovoríte, prídete o publikum úplne. Nezáleží na tom, či predstavujete na porade svoje idey alebo prezentujete startupový nápad pred potencionálnym investorom. Prvá pomoc je zmeniť rytmus reči.

Alebo jednoduchšie – urobiť krátku pauzu. Ak do nudnej reči pridáte prestávku, trvajúcu dve, nanajvýš tri sekundy, publikum spozornie, pretože bude chcieť vedieť, čo sa stalo. Ale pozor, po tejto pauze musí nasledovať niečo, čo naozaj zaujme – informácia, fakt, príbeh, prekvapenie.

2. Rozprávajte osobné príbehy

“Dobrí rečníci hovoria príbehy, tí skvelí hovoria svoje osobné skúsenosti,” radí Carmine Gallo, americký komunikačný kouč a autor viacerých kníh v tejto oblasti. Ak budete hovoriť osobné príbehy, pozornosť máte takmer istú, pretože budete hovoriť o tom, čo máte prežité, nie o tom, čo ste čítali alebo počuli.

Hoci rozprávanie osobných príbehov funguje takmer vždy, musí ísť ruka v ruke s nasledujúcim bodom.

3. Zostaňte v téme

Či už ste na porade alebo pred sálou plnou ľudí, držte sa témy, kvôli ktorej vám ľudia venujú pozornosť. Ak použijete na zaujatie ľudí príbehy, vysvetlenia, alebo prípadové štúdie, vždy sa držte témy.

Neodbiehajte priveľmi do súvislostí, ktoré síce môžu byť zaujímavé, ale kvôli ktorým ľudia na vás nepozerajú. Unavíte publikum a jeho pozornosť si budete musieť znovu vybojovať. Urobte si vopred osnovu toho, čo chcete povedať. Nepíšte však celé vety, píšte si len témy. Prečo? Prečítajte si nasledujúci bod.

4. Verte si

Ľudia, ku ktorým hovoríte, zacítia, keď sa vám zlomí hlas, pretože ste zaváhali. Keď budete hovoriť o tom, čo ste prežili, o čom máte informácie a o čo sa chcete podeliť, budete si veriť, budete hovoriť zo skúseností a ľudia vám budú venovať pozornosť. Platí to aj pri prezentovaní zložitých projektov.

Ak hovoríte o časti, na ktorej pracoval niektorí z kolegov, nájdite si v nej svoj vlastný podiel, alebo hovorte o vlastných skúsenostiach s touto časťou projektu. Čím viac si veríte v danej oblasti, tým ste uvoľnenejší a zaujímavejší.

5. Nepovyšujte sa

Ľudia chcú počúvať o tom, čo nevedia, ale nie sú to malé deti a vy nie ste učiteľ v škole (teda, pokiaľ nie ste učiteľ v škole…). Samozrejme platí aj druhá strana mince – ak hovoríte pred ľuďmi, ktorí sú demotivovaní, znudení a v oblasti, v ktorej pracujú sa necítia sebaisto.

Potom každú zmienku o osobných skúsenostiach alebo inšpiráciách budú vnímať ako povyšovanie. Ako to zmeniť?

Začnite menej hovoriť a viac sa pýtať. Dajte ľuďom možnosť vyjadriť sa. Ak to nedokážu, budú hľadať spôsob, ako z probému uniknúť – a začnú venovať pozornosť tomu, čo hovoríte.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

,

Ako sa dá zo Slovenska preraziť s luxusnými hodinkami? Pracujte na nich 400 hodín

Igor Fábry a Michal Molnár sú vyučení šperkári, ktorí v malých dielňach v Banskej Bystrici začali robiť luxusné hodinky. Zákazníkov majú v Ázii aj v Amerike.

čítaj viac