Prvý dojem urobíte len raz: 10 pravidiel charizmatickej web stránky

Webová stránka by firmu mala reprezentovať v čo najlepšom svetle, no často ju diskvalifikujú zbyťočné chyby.

Webová stránka je pre firmu často prvým kontaktom s potenciálnym zákazníkom. Žiaden súdny obchodný zástupca nepôjde na stretnutie v teplákovej súprave a rovnako aj web by mal sám seba vedieť odprezentovať v čo najlepšom svetle – s eleganciou a vkusom.

Toto je desať pravidiel pre moderný web, ktorý zanechá dobrý dojem a bude vhodne reprezentovať firmu.:

Mobil na prvom mieste

Trend je v tomto smere nezastaviteľný. Mobilné telefóny prebrali vládu nad digitálnym svetom a so zrýchľujúcim sa mobilným internetom, a väčšinou ľudí surfujúcich zo smartfónu, by bolo pre firmy prinajmenšom ľahkomyselné neklásť pri tvorbe webu hlavný dôraz na jej bezchybné zobrazenie a funkčnosť na mobilnom zariadení.

Responzivita

430388219_2a5965c86c_z.jpg

Okrem mobilu by mal web samozrejme dobre fungovať aj na tablete a desktope, teda poskytnúť používateľovi rovnaký zážitok naprieč rôznym hardvérom. Je potrebné si uvedomiť, že ak sa zákazníkovi stránka nezobrazí na danom zariadení správne, pravdepodobne ju veľmi rýchlo opustí a pôjde hľadať inam. Navyše, odchod návštevníkov z webu, má vplyv aj na umiestnenie stránky vo výsledkoch vyhľadávania.

Štrukturovanosť webu

Bez ohľadu na aktuálne trendy, vo webdizajne vždy platí, že stránka musí mať logickú a intuitívnu hierarchiu, v ktorej sa ľahko orientuje. Dizajnéri si pritom pomáhajú jedným nepísaným pravidlom, ktorému sa hovorí aj pravidlo troch klikov (three click-rule). Navigácia na stránke by podľa neho mala byť vytvorená tak, aby sa človek dostal ku akejkoľvek hľadanej informácii maximálne do troch kliknutí.

Rovnako, kontakt by mal byť ľahko a rýchlo dostupný. Za zváženie stojí aj online chat, napríklad služba Zopim.

Konverzia

Dobre štrukturovaný web priamo súvisí s konverziou. Konverzia je percento návštev, ktoré vykonajú na webe požadovaná akciu. Môže ísť napríklad o kúpu produktu, prihlásenie sa do newslettera či vyplnenie dotazníka. K vykonaniu takejto akcie by mala ľudí lákať jasne a viditeľné označená výzva k akcii (call-to-action). Zároveň by vykonanie požadovanej akcie malo prebehnúť jednoducho a rýchlo. Každá komplikácia navyše znižuje ich počet.

Presný počet vykonaných akcií je potrebné merať pomocou analytických nástrojov ako Google Analytics. Napríklad, pri prihlasovaní do newsletteru je možné merať, aký vplyv majú zmeny formuláru na počet odovzdaných emailových adries. Za každou adresou je čitateľ či zákazník, s ktorým si firma vhodne zvolenou komunikáciou buduje vzťah.

Výzva k akcii v bežnom živote - na výťahu.

Rýchlosť načitávania

Dátovo veľké obrázky spomaľuju načítavanie stránky. Riešením môže byť napríklad služby typu TinyPNG, prípadne plugin WordPressu EWWW Image Optimizer, ktoré optimalizujú veľkosť súboru bez viditeľného zníženia kvality obrázku.

Zapnuté cachovanie

Cache je rýchla vyrovnávacia pamäť prehliadača, do ktorej sa dočasne ukladá obsahu webu (napríklad obrázkov či videí) na váš pevný disk a pomáha tak jej rýchlejšiemu načítavaniu pri ďalšej návšteve. Ak máte stránku postavenú na WordPresse môžete pre tento účel použiť plugin WP Super Cache, prípadne požiadajte o toto nastavenie u poskytovateľa hostingu.

Pozor na vypnuté indexovanie vyhľadávačmi

Ak webová stránka nie je v indexe vyhľadávača, nemá sa, ako objaviť vo výsledkoch vyhľadávania. Cez Google Search Console si overte či má vaša stránka zapnuté indexovanie vo vyhľadávači. Ak nie, požiadajte o pomoc firmu zaoberajúcu sa optimalizáciou pre vyhľadávače.

Bezpečnosť

Ak vlastníte eshop alebo stránku s prihlasovaním, prípadne web pracujúci s citlivejšími údajmi, mali by ste si bezpečnosť komunikácie medzi návštevníkom a vašou stránkou zabezpečiť aj https (SSL) certifikátom. Navyše Google berie tento certifikát, ako jeden z faktorov pri umiestnení vo výsledkoch vyhľadávania napríklad pri umiestnení stránky.

Názvy obrázkov

Internetový obchod predávajúci obklady by mal celkom logicky obrázky pomenovávať vhodnými kľúčovými výrazmi, nie náhodnými číslami a znakmi. Opäť platí, že ak obrázky pomenujete ako Obklad_znacka+model a nie 158235_934.jpg, tak zvýšite pravdepodobnosť, že sa vaša stránka zobrazí pri relevantnom vyhľadávaní. Zariadenia pre hendikepovaných dokážu názvy obrázkov prečítať, takže uľahčite život aj nevidiacim.

Cieľová skupina

Najdôležitejšia vec, ktorú treba mať pri tvorbe novej web stránky na pamäti je cieľová skupina ľudí, pre ktorú je obsah a celý dizajn určený. Samozrejme, že inak by mal vyzerať web pre pohrebnú službu a inak pre eshop s hračkami.

Weby sú prevažné textové médium (skúste si predstaviť, koľko z webu ostane, keby sa zo stránky úplne odobral všetok text) a preto je potrebné myslieť nie len na kvalitu a pútavosť obsahu, ale aj pekný vizuál písma či jeho ľahkú čitateľnosť.

Koniec koncov nie je to nič nové, v článku Ako písať lepšie reklamné texty pre vašu cieľovú skupinu, píšeme aj o tom, že tieto zásady tu boli aj storočie dozadu. Nech sa páči, inšpirujte sa radami od majstrov československej reklamy:

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako písať lepšie obchodné texty? Rady od majstrov československej reklamy

Napísať obchodný text, ktorý je prirodzený, ľudský a najmä presvedčivý, vedeli reklamní poradcova už na začiatku minulého storočia.

“Dobrý je takový dopis, který dokáže, čeho by dosáhla dobrá rozmluva, kdyby to dovolily vzdálenost a čas.”

V období prvej Československej republiky existovalo združenie s názvom Reklamní klub československý (Reklub), ktorý združoval stovky reklamných poradcov, obchodníkov či tlačiarov a aj vtedajších najväčších velikánov reklamy, akými boli dr. Ján Brabec, Miroslav Sutnar alebo Jíři Solar (vlastným menom Josef Slabý).

Navzájom si odovzdávali skúsenosti, vydávali početné odborné publikácie a školili malých podnikateľov v obchodných stratégiach a tvorbe reklamy. Vďaka týmto velikánom nám táto éra zanechala prachom zapadnutý poklad v podobe bohatých informačných zdrojov o lepšom a zodpovednejšom podnikaní.

Spomínaný Dr. Ján Brabec – významný teoretik reklamy a šefredaktor časopisu Typ, vydával pod záštitou Reklubu viacero krátkych vzdelávacích brožúrok o obchode a reklame, medzi inými aj tenkú knižku Jak psát lepší obchodní dopisy (1940).

Ako už názov napovedá, knižka obsahuje pokyny ako napísať obchodný text, ktorý je prirodzený, ľudský a najmä presvedčivý. Tieto všeobcené zásady a princípy sa dajú využiť aj dnes, nielen v obchodnom styku – či už písanom alebo osobnom, ale aj pri tvorbe reklamy, webu alebo iného obsahu.

Nech sa páči, tu je 5 rád ako si vylepšiť obchodnú komunikáciu:

Vytvorte si jasnú predstavu, o čom a pre koho idete písať

Než začnete písať, dobre si naplánujte, čo chcete povedať. Zistite si všetky skutočnosti, uvedomte si účel textu a po celý čas sa snažte pozerať na obsah očami adresáta.

“Představte si ho (adresáta), že sedí naproti vám u vašeho stolu. Ptejte se sám sebe, jak je starý, jaká je asi jeho inteligence, jaké jsou jeho znalosti, zvyky, názory atd. Jak mu mám napsat vše, aby tomu rozuměl i aby se mu to líbilo? Aby viděl, že mu chci opravdu dobře posloužit?

Voľte správne výrazy

Komunikácia by mala vyznievať prirodzene a ľudsky. Preto sa vyhýbajte cudzím slovám, používajte radšej jednoduchšie a všeobecne známe slová.

“Dokud se nezbavíte tohoto hloupého domnění, dokud si neuvědomíte, že obchodní dopis je prostě jasná, zajímavá, přatelská a přesvědčivá řeč, dotud nebudete psát dobré obchodní dopisy.”

Hovorte menej a výstižnejšie

Cvičte sa tak, že si prejdete staršie texty a všade skúste odstavce nahradiť iba jednou výstižnou vetou. Nepoužívate príliš dlhé vety? Používate tie správne slová?  Nedali by sa rovnaké veci povedať jasnejším, pôsobivejším a stručnejším spôsobom?

Vyhýbajte sa všeobecným tvrdeniam, píšte konkrétne

Používajte také slová, ktoré dokážu vzbudiť presnú predstavu. Brabec v tomto bode používa pekný (aj keď dnes už trochu archaický) príklad s hotelom:

“Na příklad kdyby ste napsal v dopisu zvoucím na letní pobyt: ”Je u nás krásně a hosté jsou spokojeni,” bude to všeobecnost, jež nemůže být působivá. Kdybyste však napsal: “Chodí se u nás po celý den v plavkách a na pět hostů připadají vždy nejméňě čtyři z minulého roku,” vyvolají táto slova představy, jež budou i určité. Proto i nepoměrně účinnejší.”

Dajte si záležať na kultúre prejavu, tá odráža kultúru podniku

Vyhýbajte sa vulgárnostiam, píšte úctivo a spisovne. Dajte si záležať, aby mala korešpondencia pekný vzhľad a dávajte si pozor na omyly, najmä v menách. Omyl v mene znamená nepozornosť, budí nedoveryhodný dojem a uráža adresáta.

“Říka se tomu: “Noblesse oblige – ušlechtilost zavazuje”. Je nesnadné vysvětlit, co to znamená. Může se tomu říci i dobrý vkus nebo dobre vychování, krátce máme pocit, že dopis psal ušlechtilý a dobrý člověk, i když to ovšem nikde v dopise o sobě netvrdí. Cítime za dopisem ušlechtilou osobnost, a proto takovému dopisu i daleko spíš věříme a jeho žádost splníme.”

Na čo sú dobré podobné zásady, keď dnes už nikto nepíše obchodné listy?

Áno, dnes sa už klasická korešpondencia pomaličky vytráca. Ale ani zďaleka nemizne písaná obchodná komunikácia. Naopak. Namiesto masívnych reklamných kampaní a stád otravných predajcov, firmy prechádzajú na iné sofistikovanejšie spôsoby, ako sa dostať do povedomia verejnosti.

Web, sociálne médiá a emaily, ale aj printové formy prinášajú komunikáciu, ktorá je postavená na budovaní kvalitného renomé firmy a vytváraní povesti odborníka. Moderné firmy nepredávajú nasilu, ale svojich zákazníkov inšpirujú a vychovávajú.

Zdroj: BRABEC, Jan: Jak psát lepší obchodní dopisy. Praha 1940.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac