Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Martin Novák: V kuchyni je šéfkuchár rovnako dôležitý ako ten, čo umýva riad. Ak chceme dobre navariť, musíme odložiť ego, spolupracovať a jasne komunikovať

V kuchyni sa neučíme len receptom, ale aj rešpektu voči iným ľuďom.

Štipka kriku, pol lyžice smiechu, hŕstka plaču a primerane objatí. Práca v kuchyni prináša rôzne emócie, no nech sa deje čokoľvek, podľa šéfkuchára Martina Nováka je najdôležitejšie variť srdcom. Zákazníci to totiž cítia – nahnevaný kuchár varí inak ako šťastný. V rozhovore hovorí Martin Novák o tom, ako sa emócie prenášajú na tanier, prečo jedlo dokáže spájať ľudí, čo ho relácia Na nože naučila o našej mentalite a akú silu má v kuchyni tím, ktorý drží spolu.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • prečo nás aj obyčajné jedlo dokáže vrátiť do detstva,
  • ako spoločné stolovanie spája ľudí rýchlejšie než slová,
  • čo sa naučil o ľuďoch pri natáčaní relácie Na nože,
  • a prečo sú rodinné recepty tým najväčším dedičstvom, a
  • čo odlišuje dobrého kuchára od skutočného lídra.

Hovorí sa, že jedlo pripravené s láskou chutí najlepšie. Je pravda, že ľudia z jedla dokážu vycítiť, aké emócie prežíva kuchár?

Určite áno. Ja stále hovorím, že varenie je hlavne o srdci a vášni daného človeka. Keď príde niekto do kuchyne už ráno vytočený, varí inak, ako keď mal príjemné raňajky s partnerom alebo partnerkou. Vášeň k remeslu určite cítiť.

Predpokladám, že to platí aj naopak – že jedlo dokáže u zákazníkov vyvolať konkrétne spomienky alebo emócie…

Dokonca nás často dokáže vrátiť do detstva. Keď ješ v záhrade vyprážané kura so šalátom, tak sa ti to celé pospája a spomenieš si na svoju babinu. 

Ja mám to šťastie, že môžem chute z kuchyne svojej maminy a babiny zažívať každú nedeľu – raz plnenú papriku, inokedy perkelt. Je úplne jedno, či mi povedia presný počet guľôčok korenia, ktoré do receptu dali, nikdy to nebude chutiť rovnako ako od nich. Doma je doma – na tanieri cítiť ten sentiment a nekonečnú lásku.

Keď rozmýšľam nad zážitkami s rodinou, vždy sú plné jedla – svadby, oslavy, vianočné pečenie. Má jedlo moc spájať?

Jednoznačne. V jednom projekte, v ktorom som pracoval, sme mali komunitný stôl – sadali si tam k sebe úplne cudzí ľudia, ktorí sa zblížili. Rozprávali sa o tom, čo nám nechutí alebo, naopak, chutí. „Niečo podobné som jedol, keď som bol na dovolenke.“ „Naozaj, a kde ste boli?“ Konverzácia sa rozvíja, dobré jedlo vyplavuje endorfíny a my sa zrazu cítime bližší. 

Keď sme boli s manželkou v začiatkoch vzťahu, určite som mal plusové body za to, že som si ju vedel získať jedlom. Jedlo je určite spájač – vo všetkých možných variantoch.

Jedlo ľudí spája aj na diaľku – ľudia ťa poznajú zo šou Na nože, ktorá je veľmi obľúbená. Prečo myslíš, že divákov bavia programy o varení?

Je to rôznorodé, niektoré šou nás bavia, pretože si cez ne môže človek rozširovať obzory o varení, a iné sú viac o príbehoch a emóciách spojených s jedlom. Aj naša relácia Na nože je o príbehoch nefungujúcich podnikov, ktorým sa snažíme pomôcť, vymaniť ich zo začarovaného kruhu a nasmerovať tak, aby správne vykročili. Okrem toho je to však aj také zrkadlo mentality nás samotných.

Čo nám Na nože zrkadlí o spoločnosti?

Napríklad nám ukazuje, že sme veľakrát ochotní minúť peniaze na zbytočnosti a, naopak, šetriť na miestach, kde by sme nemuseli. Chceme sa čo najlacnejšie najesť a nezaujíma nás vplyv nekvalitných potravín na naše telo. 

Myslím si, že naša šou poukazuje aj na to, že máme všetkého veľký prebytok. Ideme do obchodu a do pár minút máme hocičo, na čo máme aktuálne chuť. Najlepším príkladom sú Vianoce – obchody sú zavreté len na pár dní, ale ľudia odchádzajú s obrovskými košíkmi.

Jedlo je určite spájač – vo všetkých možných variantoch.

Tie Vianoce si asi ospravedlňujeme tým, že ide o „sviatok hojnosti“.

To áno, no nikto nezje 5 kíl údeného mäsa na posedenie. Alebo možno aj áno… Veď aj zemiakový šalát si dávame desaťkrát. Je to o našej kultúre, ktorá je podľa mňa niekedy prehnaná. Jedlo by malo byť nástrojom na radosť – či už doma, alebo v reštaurácii s profesionálmi.

Vnímaš v podnikoch, ktoré navštevuješ v relácii Na nože, rozdiel medzi profesionálnymi vyučenými kuchármi a tými, ktorí si cestu k tejto profesii našli inak?

Určite neplatí, že musíš mať vyštudovanú školu, aby si bol dobrý kuchár. Dôkazom je aj to, že ani naše maminy a babiny nemali kuchársku školu a vedia robiť naše najobľúbenejšie jedlá. 

Aby si bol dobrý kuchár či kuchárka, musíš mať vnímavé chuťové poháriky a robiť svoju prácu od srdca. Je nevyhnutné, aby ťa varenie bavilo a aby tvoje jedlo bavilo aj hostí. Varenie nie je matematika alebo fyzika, no má svoje základné pravidlá a stále ma prekvapuje, koľko prevádzok ich nezvláda.

Čo konkrétne ťa dokáže prekvapiť?

Hygienické návyky v kuchyni – prekvapuje ma nevedomosť o fungovaní v kuchyni. Niekedy je to až taký alibizmus – ja si jedlo naložím na čistý tanier, ale to, čo ide hosťovi, ma nezaujíma.

Opisuješ nefungujúce prevádzky – v čom sú však iné tie, ktorým sa podarí začať nanovo a stanú sa z nich fungujúce podniky? 

Celé je to o „chtíči“. To, že niečo neviete, sa dá napraviť, no musíte chcieť. Mám vedúcich prevádzok, ktorí sa mi stále pravidelne ozývajú a posielaju videá, že si niečo nové dokúpili a znova sa o schodík posunuli. Gastropodnikanie je mimoriadne náročné, nedá sa robiť bez obrovskej motivácie.

Takže si s niektorými účastníkmi stále v kontakte?

Áno, mám takých, ktorí mi veľmi prirástli k srdcu. Spája nás láska k vareniu – takisto robia svoju prácu od srdca, niečo si odo mňa zobrali a robia pre svoj podnik maximum aj po šou. Na nože nie je len o tom, aby sme zabavili televízneho diváka – ide aj o reálnych ľudí, ktorým meníme život.

Je to to, čo ťa na relácii baví najviac?

Určite áno, teším sa, keď niekomu pomôžem. No najviac ma baví, keď sa mi podarí niekoho „obrátiť“ na pozitívnejšieho človeka a znova v ňom vzbudiť lásku k vareniu, ktorá tam možno kedysi bola, ale pomaly zhasínala. 

Je skvelé dať niekomu know-how a posunúť ho kariérne, no teší ma, aj keď sa mi podarí odovzdať svoju energiu. Aj diváci vidia, že som temperamentný – v kuchyni kričím, ale rovnako vášnivo sa aj teším z toho, keď sa podniku darí.

Je krik v kuchyni bežnou súčasťou varenia?

Som z generácie kuchárov, ktorí sa vyučili vo veľmi náročnom prostredí – nikto si nebral servítku pred ústa. Bol to tvrdý dril, no, samozrejme, vnímam, že svet sa postupne vyvíja a dnes sa dokážeme veľmi rýchlo niekoho dotknúť. 

V kuchyni treba byť trpezlivý, ale keď si niekto nedá povedať, často zvýšim hlas. Treba však dodať, že varenie pre plnú reštauráciu je intenzívna dávka adrenalínu a je nutné, aby bola komunikácia v kuchyni jasná.

Také to klasické strohé „Áno, šéfe!“, ktoré poznáme zo zahraničných seriálov?

Presne tak. Niekomu to možno pripadá čudné, ale vôbec nejde o toho šéfa, ktorý by si tým leštil ego. V kuchyni sa každý sústreďuje na svoju pozíciu – niekto opeká mäso, iný mieša maslo v omáčke, a keď príde blok s objednávkou, šéfkuchár alebo manažér musí zakričať, nemá priestor ku každému prísť a pýtať sa milým hlasom. Keďže sa každý maximálne sústreďuje na svoju časť jedla, je potrebné, aby odpovedal „Áno, šéfe!“, aby bolo jasné, že je pripravený a vníma, čo má urobiť. Kuchyňa je živý organizmus a každý je rovnako dôležitý.

Presne to sa mi na tom organizme páči – niekto, kto umýva riad, je rovnako dôležitý ako niekto, kto pripravuje steak…

Presne tak. Niekto má možno tendenciu vyvyšovať sa a deliť práce na tie dôležité a nedôležité, no v kuchyni to neexistuje – pre jedlo sme dôležití všetci. 

Aj ako šéfkuchár som veľakrát pomáhal našej kolegyni umývať riad a bolo pre mňa nesmierne dôležité, aby chápala, že je súčasťou nášho reťazca. Chcel som, aby sa cítila výnimočná, pretože to tak naozaj bolo.

Ako vedúci musíš nacítiť, čo tvoji kolegovia práve potrebujú, aby celá kuchyňa správne fungovala. Občas je to krik, inokedy ospravedlnenie, pochvala či objatie.

Čo ťa ešte kuchyňa naučila o komunikácii?

Varil som na rôznych miestach a v rôznych kolektívoch a to najzásadnejšie, čo som sa naučil, je, že každý je úplne iný a musíme sa navzájom rešpektovať. Ľudia majú rôzne hranice a netreba ich prekračovať.

Samozrejme, niekedy sa stane, že niečo prepísknete a vtedy je prirodzené ísť sa ospravedlniť, šéf-nešéf. Na ďalší deň sa začína variť odznova, treba obrátiť list a zahodiť ego – to v kuchyni nemá čo hľadať. Všetci totiž máme jeden spoločný cieľ – spokojného zákazníka.

Určite neplatí, že musíš mať vyštudovanú školu, aby si bol dobrý kuchár. Dôkazom je aj to, že ani naše maminy a babiny nemali kuchársku školu a vedia robiť naše najobľúbenejšie jedlá.

Šéfkuchár musí byť viac než len skvelý kuchár, musí byť aj líder, nie?

Určite. Ono to prichádza so skúsenosťami. Najprv si „kuchtíček“ a počúvaš, učíš sa a pomaly sa na teba niečo lepí, až ti šéf dá priestor rásť aj pozične. Neskôr ideš robiť šéfa ty a využiješ všetko, čo si sa naučil v predošlých kuchyniach.

Čo teda delí „obyčajného“ dobrého kuchára od úspešného šéfkuchára?

Šéfkuchári sú tí, ktorí majú trošku viac odvahy vystúpiť a zobrať na seba zodpovednosť za celú kuchyňu. Je to však dvojstranné – zodpovednosť musia prevziať, keď sa darí aj keď sa nedarí. Jednoducho za to vždy môžu oni. 

Na Slovensku je aktuálne veľký problém s personálom – je nedostatok ľudí, a teda pracujú aj tí, ktorí nevaria z vášne. Kuchyňa je však vždy len taká silná ako jej najslabší článok. Znie to ako klišé, no je to tak – ak máte 5 šikovných zamestnancov a jedného, čo vždy odflákne omáčku, aj tak musí celá kuchyňa čakať na toho jedného. 

Pracovný kolektív je nesmierne dôležitý – s niektorými kolegami som varil aj 20 rokov a boli sme spolu od ôsmej ráno, až kým sa večer o jedenástej neupratalo. Trávili sme spolu viac času ako s vlastnou rodinou.

Tvoje dlhoročné skúsenosti ti pomohli aj pri písaní knihy Nedeľný obed, na ktorej si spolupracoval so svojou babinou. Ako tento nápad vznikol?

Často mi píšu ľudia na sociálnych sieťach a pýtajú sa na recepty. Chcel som preto pripraviť knihu, kde ich nájdu. Bol to náročný proces, dali sme dokopy sto receptov, ktoré bolo treba napísať, navariť, nafotiť… Nič z toho však neľutujem – keď som knihu prvýkrát chytil do ruky, povedal som si, že to stálo za to. 

Je to taký môj odkaz a najmä spomienka na chvíle s mojou rodinou. Keď som sa zamýšľal nad štýlom varenia, ktorý chcem priniesť, bola to jasná voľba.

Ako to brala babina?

Keď som sa jej spýtal, či ju môžem do procesu zapojiť, okamžite reagovala, že „kto by bol na starú babu zvedavý“. (smiech)

Pre mňa však má ten rodinný odkaz veľkú silu – kuchyni som obetoval všetko a bez mojich najbližších by to nešlo. Rodičia ma podporovali na začiatku, neskôr pri mne stála moja manželka, ktorá vychovávala deti, kým som ja makal v kuchyni. Je pre mňa dôležité pripomínať si, že bez rodiny sme nikým.

Martin Novák

Martin Novák je šéfkuchár s dlhoročnými skúsenosťami z rôznych gastroprevádzok. Vo svojom kariérnom živote bol súčasťou viacerých workshopov s michelinskými šéfkuchármi a získal prestížne ocenenia. Čitatelia ho môžu poznať zo šou Na nože, kde inšpiruje podniky, aby sa zlepšovali a rástli. Martin vydal svoju prvú kuchársku knihu Nedeľný obed, ktorá je inšpirovaná jeho rodinou.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Máte odvahu ísť hlboko pod povrch? Týchto 7 filmov vás pripúta k obrazovke a otrasie vami

Prinášame výber filmových zážitkov, ktoré si budete chcieť zopakovať – aj viackrát.

V týchto filmoch sa stretnete s budúcnosťou, ktorá je až nepríjemne blízko, aj s minulosťou, na ktorú sa nezabúda. Nie sú to oddychovky – sú to príbehy o túžbe po večnej mladosti, o odvahe vzdorovať krutým režimom a o rozhodnutiach, ktoré menia človeka. A to najdôležitejšie? Po záverečných titulkoch možno zistíte, že svet vidíte trochu inak. Pripravili sme filmovú jazdu s HBO Max, na ktorú len tak nezabudnete.

Zapnúť si HBO Max je ako zážitok z kina, ale na pohodlnom gauči – dokonca v pohodlí O2 Paušálu, lebo HBO Max máte v jeho cene.

Oppenheimer

Vtiahne vás do výbušného osudu jedného z najväčších géniov, no klasickú biografickú snímku nečakajte. 

Dokáže rozštiepiť atóm, no nemôže uniknúť vlastnému svedomiu. Fyzik J. Robert Oppenheimer (Cillian Murphy) a jeho tím pracujú na výrobe najväčšej bomby všetkých čias. Prelomový vedecký úspech sa mení na celosvetové preteky. Tie môžu ukončiť vojnu, no aj nenávratne ovplyvniť milióny životov. 

Kultový režisér Christopher Nolan odhaľuje psychické napätie ukryté pod povrchom veľkých udalostí. S precízne komponovanými zábermi a bez jediného digitálneho efektu vytvára zážitok, ktorý vyráža dych. Nie je preto prekvapením, že Oppenheimer ovládol svet a získal Oscara za najlepší film.Je jasné, že táto snímka už teraz patrí medzi legendy. Príbeh muža, ktorý navždy zmenil chod dejín, môžete zažiť z pohodlia domova na HBO Max. 

Mickey 17

Ako by vyzeral svet, kde smrť neznamená koniec, ale len ďalšiu pracovnú povinnosť? 

Novinka Mickey 17 túto predstavu premieňa na desivo aktuálnu satiru. Neúspešný podnikateľ Mickey (Robert Pattinson) je súčasťou vesmírnej misie. Jeho úloha je jednoduchá: opakovane umiera pri prieskume novej planéty a znovu sa rodí ako klon. Teda až kým sa všetko nepokazí: vzniká nový Mickey, hoci ten starý stále žije. 

Pravidlá hovoria jasne – existovať môže len jeden –, no kapitán Marshall (Mark Ruffalo) možno nehovorí celú pravdu a obaja Mickeyovia to začínajú tušiť.
Režisér oscarového Parazita Bong Joon-ho na pozadí akčného sci-fi servíruje posolstvo o neustálom tlaku na produktivitu a hodnote ľudského života. Touto snímkou opäť dokazuje, že patrí medzi najodvážnejších režisérov dneška.

Film poháňa aj nadupané herecké obsadenie. Robert Pattinson si svoju mnohonásobnú rolu naplno vychutnáva a spolu s ním exceluje Toni Collette v úlohe hysterickej manželky. Vydajte sa na šialene vtipnú jazdu za hranice predstavivosti s pálčivým varovaním o budúcnosti ľudstva.

Hriešnici

V rytme letných nocí je ľahké odložiť zábrany, následky však môžu byť smrteľné. 

 Najmä ak nepriateľ za dverami doslova čaká na pozvanie. 

Je rok 1932 a do Mississippi sa vracajú dvojičky Smoke a Stack (Michael B. Jordan), aby začali odznova. Rozhodnú sa otvoriť podnik, kde sa černošská komunita bude môcť stretávať, hrať blues a tancovať. Okrem všadeprítomnej diskriminácie však narazia aj na trochu väčší problém. Hneď v prvý večer totiž na zábavu zavítajú upíri. 

Michael B. Jordan v dvojúlohe bratov žiari. Podáva jeden z najlepších výkonov kariéry. Dvojičky stvárňuje tak presvedčivo, že miestami zabudnete, že ide o toho istého herca. S režisérom Ryanom Cooglerom už spolupracoval aj na marvelovke Black Panther. Tentokrát spolu prinášajú nielen poriadnu dávku napätia, ale aj silný príbeh o kolektívnej traume a prežití.

Vážna téma však filmu neuberá tempo. Hriešnici balansujú medzi južanským hororom, historickou drámou a muzikálom, kde práve hudba hrá hlavnú rolu. Aj vďaka žánrovej pestrosti patrí tento film medzi najvýraznejšie počiny posledných rokov. 

Pripravte sa na 137 minút plných túžby, energie a strachu. Hriešnici sa do vás zahryznú a nepustia do poslednej scény. 

Králiček Jojo

Smiech strieda mráz na chrbte. 

Takýto film o druhej svetovej vojne ste ešte nevideli. Desaťročný chlapec Jojo (Roman Griffin Davis) je ukážkovým členom Hitlerovej mládeže. S každodennými výzvami mu pomáha jeho imaginárny priateľ v podobe Adolfa Hitlera (Taika Waititi). Zlom nastáva, keď zistí, že jeho matka (Scarlett Johansson) ukrýva v podkroví židovské dievča (Thomasin McKenzie). Chlapec je nútený čeliť realite a bojovať s hlboko zakorenenými predsudkami. Postupne objavuje, čo znamená byť človekom.

Režisér a herec Taika Waititi premieňa jednu z najtemnejších kapitol dejín na odvážnu satiru. Najprv vás rozosmeje a vzápätí vám zlomí srdce. Králiček Jojo skáče medzi emóciami tak prirodzene, že ani nestihnete vydýchnuť. 

Jedinečný prístup a nezabudnuteľné herecké výkony zaistili snímke niekoľko nominácií na Oscara a Zlatý glóbus. Dajte sa presvedčiť, že tvorivá sloboda vie priblížiť minulosť údernejšie než historický epos.

Súperi

Tenis ešte nikdy nebol taký sexy. 

Hypnotickí Súperi vás budú držať v napätí až do posledného setu. Tenista Art (Mike Faist) nemá práve najlepšiu sezónu. Spolu so svojou manželkou a trénerkou Tashi (Zendaya) preto vyráža na malý turnaj s cieľom získať stratené sebavedomie. Na druhej strane kurtu však stojí nečakaný súper, bývalý najlepší kamarát Patrick (Josh O´Connor). Začína sa duel s pachuťou minulosti a víťazstvo znamená viac, než si dokážu priznať.

Režisér Luca Guadagnino prináša do Súperov svoju typickú iskru. Nejde o obyčajnú športovú drámu. Do každého úderu sa tu premietajú skryté túžby a vášne ústrednej trojice. 

Opojnosť filmu umocňuje pulzujúci soundtrack ocenený Zlatým glóbusom a nezvyčajné zábery kamery.

Klasická zápletka o milostnom trojuholníku sa mení na provokatívnu a sviežu jazdu. Súperi vám rozprúdia krv v žilách.

Substancia

Jediná injekcia rozpustí všetky problémy. Čo by sa mohlo pokaziť? 

Keď starnúca hviezda Elisabeth Sparkle (Demi Moore) príde o svoju show, zdá sa, že jej život sa skončil. Náhodou však prichádza zázračné riešenie. 

Neznáma substancia sľubuje mladosť, no má to jeden háčik. Čas si musia s dokonalou dvojníčkou Sue (Margaret Qualley) deliť na polovicu. Ak narušia krehkú rovnováhu, všetko sa začne rozpadávať. 

Režisérka a scenáristka Coralie Fargeat do Substancie namiešala prvky satiry, hororu a štipku sociálnej drámy. Snímka dráždi, baví a znepokojuje zároveň. Ústredná dvojica pôsobí ako zrkadlové obrazy, Demi Moore a Margaret Qualley sa navzájom skvelo dopĺňajú.

Substancia bez okolkov ukazuje, že nerealistické nároky na ženy sú desivejšie než všetky znetvorené telá na plátne. Nekompromisný filmový zážitok nie je pre slabé žalúdky, no rozhodne stojí za to.


Stále som tu

Ako zladiť rodinný život s bojom za demokraciu? 

Dráma Stále som tu skúma tenkú hranicu medzi osobným a politickým. Eunice (Fernanda Torres) žije pokojný život v Riu de Janeiro. Až kým raz v noci jej manžela a bývalého politika Rubensa Paivu (Selton Mello) nezatknú muži režimu. 

Popri každodenných povinnostiach sa Eunice snaží postaviť proti nespravodlivosti. Musí sa však pripraviť na to, že svojho manžela možno už nikdy neuvidí. Z matky v domácnosti sa tak nečakane stáva symbolom odporu a vytrvalosti. 

Dráma Stále som tu vychádza zo skutočných udalostí a pripomína, že cesta za slobodou sa nikdy nekončí. Snímka ocenená Oscarom za najlepší cudzojazyčný film rezonuje aj s našou historickou skúsenosťou.

Režisér Walter Salles ukazuje hrôzy brazílskej diktatúry na konkrétnych tvárach obetí. Každá scéna, zaznamenaná na 35 mm film, je nasiaknutá autentickou dobovou atmosférou. Hlboko osobný príbeh slúži nielen ako obraz brazílskej spoločnosti, ale je aj inšpiráciou, ako stáť na správnej strane histórie. 


Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.