Sprievodca: Ako stihnúť za deň viac

Pozrite si náš prehľad najpopulárnejších techník, ktoré môžete do svojho života zaradiť prakticky okamžite.

Sú chvíle, keď práca ide plynulo, baví nás a ani si nevšimneme, že už ubehlo päť hodín, a pritom vôbec nie sme unavení. Každý z nás má však veľa takých dni, keď sa dá vyrušiť každou notifikáciou alebo si ide pozrieť len počasie a odrazu sa pristihne, že už pol hodiny číta správy.

Buďte pri práci efektívnejší s vylepšeným Zlatým O2 Paušálom, ktorý prináša až 10 GB dát. Viac informácií

Ak máte rovnaký problém, prečítajte si nášho sprievodcu najpopulárnejšími technikami na produktívnu a sústredenú prácu. Vychádzajú z výskumov a z biologických vlastností nášho tela, pričom ich aplikujú stovky ľudí na celom svete.

V našom sprievodcovi sa dozviete:

  1. Ako môže správna hudba nahradiť rušivé pozadie.
  2. Ako si vybudovať vyvážený pracovný rytmus.
  3. Ako si naplánovať deň, resp. týždeň tak, aby ste sa postupne posúvali.
  4. Ako stíhať viac a vyhnúť sa vyhoreniu.
  5. Ako si dopriať priestor na nové a kreatívne myšlienky.

Prajeme vám, aby ste našli to, čo vám naozaj pomôže.

1. Počúvajte správnu hudbu

Ľudský mozog reaguje na mimoriadne veci okamžite: neznáma tvár v skupinke kamarátov či hlučné kýchnutie kolegu v inak tichej kancelárii. Čokoľvek človek v takej chvíli robí, ak zaregistruje výraznú zmenu prostredia, svoju pozornosť hneď prepína na hľadanie zdroja ruchu. To však nie je vždy práve produktívne.

Aplikácia Spotify

Ak sa často ocitáte v podobnej situácii, skúste techniky na vytvorenie nerušivého prostredia, ktoré pohltí väčšinu hluku:

  • Zapnite si hudbu, v ktorej sa nespieva (bez slov). Vyberte si to, čo je vám príjemné: klasiku, džez alebo electro.
  • Pustite si tzv. hnedý šum. Nízkofrekvenčný hlboký šum pomáha blokovať ostatné zvuky a zároveň má upokojujúce účinky.
  • Počúvajte zvuky prírody. Nájdete ich napríklad na YouTube alebo pomocou hudobnej appky Spotify (AndroidiOS).
  • Púšťajte si opakovane veľmi známu pesničku. Po krátkom čase ju prestanete vnímať a budete sa naplno venovať práci.

Vytvorte si príjemné pracovné prostredie s párom slúchadiel. Z ponuky O2 si vyberiete model, ktorý vám bude vyhovovať. Do O2 E-shopu

2. Technika Pomodoro na vybudovanie pracovného rytmu

Človek sa dokáže sústrediť maximálne 30 až 40 minút. Je to absolútne prirodzené, lebo mozog si potrebuje spraviť prestávku. Na tomto princípe je založená technika Pomodoro. Tá rozdeľuje čas na pracovné intervaly, ktoré sa striedajú s krátkymi prestávkami.

Ako to funguje:

  1. Zapnite si časovač na 25 minút.
  2. Odložte všetko, čo vás môže vyrušiť, najmä telefón.
  3. Keď časovač zazvoní, prácu prerušte a dajte si päťminútovú prestávku. (Môžete vypiť pohár vody, zacvičiť si alebo sa poprechádzať po kancelárii.)
  4. Znova si nastavte časovač na 25 minút a pokračujte v práci.
  5. Po štyroch Pomodoro intervaloch si dajte väčšiu prestávku (20 až 30 minút).
Aplikácia PomoDone

Na toto vám dobre poslúži aj obyčajný časovač vo vašom mobile, využiť však môžete aj špeciálne appky:

  • Focus Keeper (bezplatne; iOS),
  • PomoDone App (bezplatne; Android, iOS),
  • Tomatoes (bezplatne; Web).

3. Plánujte si svoj deň večer predtým

Začínať každé ráno s čistým listom papiera nie je vždy produktívne rozhodnutie. Ráno totiž človek rozmýšľa trochu inak niektoré myšlienky postupne strácajú zmysel, predsavzatia predchádzajúceho dňa zostávajú zabudnuté a tie naozaj dôležité veci nahradia nové urgentné úlohy. A dni s podobným scenárom sa stále opakujú.

Preto odporúčame začať nový deň už večer predtým. Skôr ako si ľahnete spať, urobte si zoznam vecí, ktoré by ste chceli dosiahnuť v priebehu nasledujúceho dňa. Ráno potom začnite úlohami, ktoré sú na vašom zozname.

Aplikácia Wunderlist

Na plánovanie dňa vám postačí aj papier s perom, no siahnuť môžete aj po niektorej z týchto aplikácií:

4. Obmedzte množstvo denných úloh

Britský odborník na lepšiu organizáciu času Mark Foster vo svojej knihe Do It Tomorrow and Other Secrets of Time Management (v preklade Urobte to zajtra a iné tajomstvá time managementu) ponúka tzv. metódu uzatvoreného zoznamu úloh.

Táto technika vám pomôže:

  • zbaviť sa množstva urgentných úloh (alebo ich aspoň zredukovať),
  • predísť vyhoreniu,
  • naučiť sa hovoriť nie,
  • správne prioritizovať úlohy.

Ako to funguje:

Spravte si zoznam štyroch až šiestich dôležitých vecí, ktoré treba spraviť počas dňa (najlepšie večer predtým), a uzavrite ho, to znamená, že zoznam sa nebude ďalej nafukovať. Všetky ďalšie úlohy, čo počas dňa pribudnú, posuňte na ďalší deň, ktorý má rovnako obmedzený počet úloh.

Ak chcete lepšie pochopiť, ako sa sústrediť na naozaj dôležité veci, pozrite si video, ktoré pracuje s metaforou pohára a kameňov.

5. Nasmerujte si celý týždeň

Aj vy sa každý piatok pýtate, prečo týždeň ubehol tak rýchlo? Odborník na produktivitu J. D. Meier vytvoril metódu Monday Vision (Pondelková vízia), ktorá pomáha týždeň zmysluplne naplniť aktivitami a posúvať vás v práci ďalej.

Metóda výborne pracuje s technikami 3 a 4 z nášho zoznamu.

foto: Pexels

Ako na to:

V pondelok si stanovte tri úlohy, ktoré by ste v danom týždni radi uskutočnili. Pomôže vám otázka: Keby bol dnes už piatok, čo by som chcel/-a mať za sebou? Zapíšte si ich a pri plánovaní ich majte stále pred sebou.

Ukážka úloh

  1. Navrhnúť plán športových aktivít tak, aby som sa v júni mohol/-a zúčastniť na maratóne.
  2. Nájsť tri spôsoby, ako posuniem projekt dopredu.
  3. Dokončiť report a vypýtať si feedback od troch kolegov, resp. kamarátov.

6. Blokujte akékoľvek vyrušenia

Ak ste závislí od sociálnych sietí, najrozumnejším riešením je mobil počas práce odložiť tam, kde naň vôbec nebudete vidieť a na Facebook či Instagram nepomyslieť ani za počítačom. Čo však v prípade, keď je ich používanie súčasťou vašej práce? Ani vtedy nemusíte sociálnu sieť navštíviť každých desať minút, často je to len zvyk. V takom prípade môžu pomôcť rôzne obmedzenia.

Ako na to:

  • Dlhšia cesta: Pracujte na svojej disciplíne. (Treba byť trpezlivý, spravidla to nemá okamžitý efekt.)
  • Kratšia cesta: Používajte aplikácie, ktoré blokujú prístupy na sociálne siete.

Riešenia na obmedzenie prístupu:

Ak máte iPhone alebo iPad, môžete si priamo nastaviť obmedzený prístup do konkrétnych appiek. Postupujte takto:

Nastavenia → Čas pred obrazovkou → Limity pre appky

Ak máte Android, stiahnite si appku AntiSocial alebo AppDetox

Ak chcete obmedziť svoj prístup na sociálne siete na počítači, použite napríklad nástroj Block Site pre Google Chrome alebo Cold Turkey.

7. Vyčistite si hlavu pomocou techniky Morning pages

Techniku Morning pages (Ranné stránky) predstavila Julia Cameron v známej knihe The Artist’s Way. Pomôže vám zbaviť sa rušivých myšlienok, a tak v mysli vytvoriť priestor pre kreativitu.

Ako na to:

Ráno si spíšte všetko, čo vám chodí po rozume. Svoje myšlienky nefiltrujte, nemusíte spätne čítať, čo ste napísali. Ak máte pocit, že nemáte žiadne myšlienky, napíšte, ako vyzerá vaša izba alebo čo si dáte na raňajky. Autorka odporúča napísať aspoň tri stránky denne mozog sa tak zbaví zbytočných myšlienok.

Aplikácia Evernote

Svoje myšlienky môžete spísať na papier, no viete použiť aj rôzne digitálne riešenia, napríklad klasický Word alebo appku na organizovanie poznámok Evernote.

8. Striedajte rôzne druhy práce

Ak je práca monotónna, často sa stáva, že človek stráca chuť pracovať, rozmanitá práca vie
naopak udržať náš dlhodobý záujem.

Rozlišujeme štyri základné druhy aktivít:

  1. komunikačné: stretnutia, volania, elektronická pošta,
  2. kreatívne: hľadanie riešení, písanie textov, natáčanie videa,
  3. automatické: umývanie riadu, beh, reportovanie,
  4. edukatívne: čítanie kníh, hodiny angličtiny, prezeranie Facebooku.

Základom je striedať jednotlivé druhy aktivít, aby mal mozog čas na oddych.

foto: Pexels

9. Zlepšite si kvalitu spánku

Dobrý spánok vám pomôže cítiť sa dobre a zároveň očistiť mozog od toxínov. Z vedeckých výskumov vyplýva, že počas dňa sa v ľudskom mozgu ukladá metabolický odpad, ktorý môže zvýšiť možnosť vzniku Alzheimera. Dostatočný zdravý spánok pomáha ľudskému telu zbaviť sa tohto „odpadu“ najrýchlejšie.

Aplikácia Sleep Cycle

Ponúkame vám niekoľko možností, vďaka ktorým dokážete svoj spánok zlepšiť už dnes:

  • Ak pracujete s mobilom či s počítačom pred spaním, zbavte sa modrého svetla, ktoré vyžarujú. Do počítača si môžete stiahnuť bezplatnú appku f.lux, vďaka ktorej vaša obrazovka príjemne zožltne. V prípade, že máte zariadenie od Apple, použite funkciu Night Shift. Ak vlastníte Android, stiahnite si appku Blue Light Filter.
  • Minimalizujete všetky zdroje svetla v spálni. Kúpte si hrubé závesy, ktoré neprepúšťajú svetlo, prikryte drobné svetielka na zariadeniach a na telefóne si nastavte mód Nerušiť.
  • Monitorujte kvalitu svojho spánku. Môžete si zadovážiť napríklad športové hodinky, ktoré sledujú váš pohyb alebo inštalovať špeciálne mobilné appky. Jednou z najpopulárnejších je Sleep Cycle (bezplatne; Android, iOS), ktorá sleduje kvalitu vášho spánku a zároveň odporúča, kedy je najlepší čas zobudiť sa.

Akú techniku na sústredenie či lepšiu organizáciu času používate vy? Podeľte sa s nami o svoje tipy na Facebooku Sódy.

Aby ste boli pri práci produktívnejší, stavte na vylepšený Zlatý O2 Paušál, ktorý prináša nielen neobmedzené volania a SMS v celej EÚ, ale aj 10 GB, aby ste mohli šikovné appky na zvýšenie koncentrácie a lepšiu efektivitu využiť naplno. Paušál si môžete objednať online cez O2 E-shop alebo zakúpiť v ktorejkoľvek O2 Predajni za 30 € mesačne.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sandra z Dejepis Inak: Dejiny 20. storočia by mali byť samostatný predmet

S youtuberkou Sandrou Svitekovou sme sa rozprávali o vzdelávaní, vyučovaní dejepisu, tvorbe aj o obľúbených historických osobnostiach.

Sandra Sviteková patrí k youtuberom, ktorých tvorba zabáva aj vzdeláva. V rámci svojho kanálu Dejepis Inak sa okrem historických tém venuje aj spoločenským a filozofickým temam a ukazuje, že dejepis nemusí byť nuda. S vyštudovanou učiteľkou sme sa rozprávali nielen o vzdelávaní, ale aj o výbere tém a o platforme YouTube ako takej.

Spoločnosti O2 záleží na kvalitnom vzdelávaní, preto Férová Nadácia O2 v rámci grantu O2 Digitálna škola podporila projekty zamerané na inovatívne vzdelávanie a pomoc deťom aj pedagógom. Viac informácií

V rozhovore sa dozviete:

  • či by dala päťku žiakovi, ktorý si nepamätá dátumy,
  • prečo sa v školách nekladie dôraz na učenie súvislostí,
  • koľko jej trvá pripraviť jedno video,
  • prečo YouTube algoritmus nerozumie kontextu,
  • s ktorou historickou osobnosťou by si asi rozumela.

Začnem krátkym príbehom. Na strednej škole som si počas odpovede z dejepisu ako roztržitý puberťák nevedel spomenúť na dátum príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu a na rok, kedy sa odohrala bitka pri Moháči. Dostal som vtedy dve päťky. Dala by si mi ich tiež?

A ja že sa ideš opýtať, či by som ti vedela tie roky povedať ja 😂.

A vieš?

Cyril a Metod prišli v roku 863 a bitka pri Moháči sa odohrala v roku 1526.

Aj ja si to odvtedy pamätám.

Tak to bolo na niečo dobré 🙂.

A dala by si mi tie päťky?

Určite nie. Nemyslím si, že dejepis má byť o tomto. Roky sú dôležité, pomáhajú nám orientovať sa a rámcujú, ako na seba jednotlivé javy reagovali, myslím si však, že v dejepise by ich malo byť čo najmenej.

Aj ja som mala na základnej škole rok učiteľku, ktorá dejepis redukovala na kto, kde, kedy, a preto som ho vtedy nenávidela. Z tohto dôvodu by som ti tie päťky nedala a radšej by som od teba chcela súvislosti.

Dôraz na memorovanie faktov býva častá výčitka aj pri iných predmetoch ako dejepis. Spôsobuje to nedostatok času na vysvetlenie učiva?

Nedostatok času je jednou z príčin, ale podľa mňa ide aj o zjednodušenie práce. Zredukovať učivo na fakty je to najjednoduchšie, čo môže učiteľ spraviť. Možno je to aj tým, že sme na takýto spôsob boli naučení zo socializmu. Totalitné režimy totiž nenechajú ľudí rozmýšľať o veciach do hĺbky.

Pri spoločenských vedách sa používali rovnaké metodiky ako pri prírodných, čo nie je správne. Na matematike funguje, keď sa naučíš vzorce, pri spoločenských vedách už nie.

Nie je to jeden z dôvodov, prečo dnes ľudia veria konšpiráciám? Keď niekto dostane len fakty a potom objaví zdroj, kde si niekto fakty pospájal do vymyslených súvislostí, môže byť náchylnejší im veriť?

Určite áno, ale je to len jeden z faktorov. Konšpirácie, hoaxy a dezinformácie tu boli vždy, aj za komunizmu, aj v starovekom Grécku. Dnes sa ich šírenie vďaka internetu len zrýchlilo – každý už vie dostať informáciu do sveta. Kedysi to trvalo aj desaťročia.

V školách mi preto chýba samostatný predmet, ktorý by sa venoval kritickému mysleniu, zahŕňal by logiku a mediálnu výchovu. Ak si takto vychováme celú generáciu, bude úplne jedno, aké hlúposti sa budú šíriť na internete, lebo ľudia budú kompetentní rozoznať ich od pravdy.

„Roky sú dôležité, pomáhajú nám orientovať sa a rámcujú, ako na seba jednotlivé javy reagovali, myslím si však, že v dejepise by ich malo byť čo najmenej.“

Zo školy si o 1. svetovej vojne pamätám, že sa viedla zákopová vojna. Ale až keď som začal sledovať YouTube kanál CrashCourse, uvedomil som si jej príčiny. Zistil som, že išlo o zlyhanie stratégie nemeckej armády, ktorá chcela rýchlo poraziť Francúzov a potom sa presunúť na východný front, kým sa Rusi stihnú zmobilizovať. A zákopy vznikli až po tom, ako im to nevyšlo.

Áno, bol to takzvaný beh k moru. Nemci sa pôvodne sústredili na jeden bod, a keď to nevyšlo, tak sa obe strany snažili tú druhú odtrhnúť takzvaným hákovitým oblúkom a napadnúť odzadu. Tým, že sa to nepodarilo, vznikla línia zákopov od mora až po Švajčiarsko. To ste sa v škole neučili?

Nepamätám si, ale až vďaka tomu videu sa mi pospájali súvislosti medzi faktmi. Tiež som sa dozvedel, že atentát na Františka Ferdinanda d’Este nebol príčinou 1. svetovej vojny, ako sme sa učili, ale vyústením situácie, ktorá v Európe vrela desiatky rokov. 

Existuje krásna karikatúra, kde európske mocnosti sedia na kotle, ktorý buble a o chvíľku vyvrie. Gavrilo Princip nebol príčinou vojny, ale len akousi čerešničkou na torte. Je ťažké vnímať tieto veci v miestnosti, kde sedí 30 ďalších ľudí a učiteľ nemá technické vymoženosti, maximálne mapu alebo projektor s prezentáciou.

Celá 1. svetová vojna sa preberá 2 až 3 hodiny, ale človek ju vníma úplne inak, ak si pustí video od CrashCourse, ktoré je spracované dokumentárne a gro témy ti odovzdá za 10 minút. Aj ja sa snažím ísť touto cestou, pretože to ľudí baví viac. V škole som s tým mala dobrú skúsenosť a verím, že na Slovensku sú učitelia, ktorí sa snažia ísť po príčinách.

Predstav si, že by si sa stala absolutistickým panovníkom výučby dejepisu a môžeš spraviť tri zmeny. Ktoré by to boli?

Keďže som vyštudovala dejepis, tak by som mu určite dopriala väčšiu časovú dotáciu. A oddelila by som dejiny 20. storočia až po súčasnosť do samostatného predmetu, ktorý by išiel oveľa viac do hĺbky.

Tieto dejiny by som sa snažila kombinovať aj s ďalšími predmetmi, možno s politikou a dejinami diplomacie.

„Konšpirácie, hoaxy a dezinformácie tu boli vždy, aj za komunizmu, aj v starovekom Grécku. Dnes sa ich šírenie vďaka internetu len zrýchlilo – každý už vie dostať informáciu do sveta. Kedysi to trvalo aj desaťročia.“

A tretia vec je, že by som sa navždy vymenovala absolutistickým panovníkom výučby dejepisu 😂.

V škole vždy chválili deti, ktoré vedeli pred nástupom na základnú školu čítať a písať. Čo je podľa teba dôležité, aby sa naučili predtým, ako idú do školy?

Mám mladšiu sestru a myslím si, že jej rovesníci si nevážia peniaze a nemajú predstavu, koľko čo stojí a čo musí mama s otcom spraviť, aby jej mohli niečo kúpiť.

Malé deti by mali vedieť veci z bežného života, ktoré rozvíjajú ich jemnú motoriku. Nech pomáhajú v domácnosti, vedia si natrieť chlieb a majú elementárnu finančnú gramotnosť.

Zmení sa niečo v spôsobe výučby po tohtoročnej skúsenosti s učením z domu?

Myslím si, že sa nezmení nič. Rodičia si však možno uvedomili, že byť učiteľom nie je jednoduché. Očakávam teda, že učitelia získajú väčšie sociálne ohodnotenie a nebude sa o nich už uvažovať ako o ľuďoch, čo majú veľa voľna, robia od ôsmej do druhej a fajront.

Byť učiteľom je 24-hodinová šichta, pretože aj po vyučovaní sa musia pripravovať, opravovať písomky a premýšľať, ako deťom vyučovanie spestria. Tým, že rodičia nahliadli do vyučovania, možno si mnohí uvedomili, že deti sa učia aj nepodstatné veci a postupne príde aj k ich okresaniu. Načo máme vedieť, kedy bola bitka pri Rozhanovciach?

Minulý rok si vydala reakčné video na film V sieti, ktorý upozorňuje na sexuálne zneužívanie detí na internete. Založila si si na sociálnej sieti profil ako 13-ročné dievča a neskôr si zverejnila správy, ktoré ti posielali starší muži. Mali by sme deti viac viesť k zodpovednému používaniu technológií?

Nemôžeme zo všetkého spraviť samostatný vyučovací predmet, ale mediálna gramotnosť by určite mala byť súčasťou predmetu, ktorý som spomínala. Bola by som rada, keby táto téma išla v médiách viac do popredia a keby sa jej viac venovali umelci a tretí sektor.

Tvoje videá sú nielen náučné, ale aj výchovné. Vyhranila si sa v nich voči neonacistom, nabádaš ľudí, aby išli voliť. Vychádza tento prístup z tvojho pedagogického „ja“ alebo cítiš ako tvorca zodpovednosť?

Vychádza to čisto z mojej osobnosti. Učiteľ by nemal podsúvať študentom svoje hodnotiace súdy. Aj ja sa tomu snažím vyhýbať a väčšina mojich videí je založená na faktoch. Dávam si však záležať, aby si ľudia na záver videa aj pri takejto téme uvedomovali, že nás všetkých spájajú hodnoty slobody, solidarity a humanizmu.

Som veľmi humanistický a tolerantný človek. Aj keď často nechcem niečo do videa dať, aby ľudia nemali pocit, že je v tom nejaký ideologický podtext, nedá mi to. Humanizmus a solidarita by mali byť vlastné každému bez ohľadu na to, v akom tábore sa ideologicky nachádza.

Tvoje videá sú postavené na podrobných rešeršoch. Ako dlho ti trvá pripraviť jedno video? Odkiaľ čerpáš informácie a fotky? 

Keďže si všetko robím sama, jedno video mi trvá asi týždeň. Zber dát a písanie scenára mi zaberú najviac času, jeden deň potrebujem na nahratie a strih. Na fotky a ilustračný materiál sa snažím používať bezplatné knižnice ako Pexels, Pixabay a Unsplash. Úžasný archív je aj na YouTube. Volá sa British Pathé a dá sa tam nájsť aj veľa materiálu z európskych dejín.

Pri obsahu je to rôzne, väčšinou sú anglické a nemecké online zdroje a články a mám, samozrejme, aj kopu svojich kníh a poznámok zo strednej. Ako východiskový zdroj vie niekedy poslúžiť anglická Wikipedia, kde sa dajú pod čiarou nájsť relevantné zdroje. Slovenskú nepoužívam, keďže nad ňou nie je až taká poctivá kontrola.

Podľa čoho si vyberáš témy? Máš plán na nejaké obdobie dopredu?

Väčšinou mám plán na týždeň až dva dopredu a viem, čomu sa chcem venovať v najbližších troch či štyroch videách. Niekedy sa však stane, že si video pripravím a nevydám ho, pretože mi napadne niečo lepšie alebo sa objaví aktuálna téma, na ktorú chcem reagovať. Aktuálne premýšľam, či vydať video o plagiátorstve.

Čítajte aj: 5 YouTube tvorcov, ktorých videá si rada pozerá Sandra z Dejepis Inak

Občas mi aj ľudia píšu, čo by ich zaujímalo, no snažím sa spracovávať najmä témy, ktoré sa preberajú v škole, a potom dejiny hygieny a každodenného života. Zaujíma ma, ako ľudia robili veci kedysi a ako vznikli javy, ktoré nás obklopujú.

Na YouTube máš v čase nášho rozhovoru približne 100-tisíc odberateľov. Dá sa už pri tomto počte zarobiť si tvorbou YouTube alebo ti v tom najviac pomáhajú spolupráce a tvoji podporovatelia cez platformu Patreon?

YouTube je približne polovica môjho zárobku a Patreon druhá. Nedávno som však dala výpoveď v práci a rozhodla som sa viac venovať svojej tvorbe, takže môžem vydávať namiesto jedného videa dve videá týždenne.

„Nedávno mal jeden Chorvát problém s videom, ktoré vraj porušilo pravidlá komunity. Použil napríklad spojenie bieli proti čiernym, čo algoritmus vzhľadom na situáciu v USA vyhodnotil ako nevhodné. Lenže on je šachista a vysvetľoval stratégie v šachu.“

Ako som začala vydávať viac obsahu, tak YouTube začal prevyšovať a dá sa z toho vyžiť, ale je to stále menej, ako som zarobila v potravinách. Najväčším zárobkom sú pre mňa spolupráce, pretože jedna až dve mi dokážu priniesť mesačný príjem, ktorý som mala v práci, do ktorej som chodila 25 hodín týždenne.

Nemáš pri videách na citlivé témy problém s demonetizáciou? (demonetizované video na YouTube nemôže generovať príjmy z reklamy, pozn. red.) 

Minulý rok mi demonetizovali kanál, lebo som na náhľadové obrázky používala nesprávne obrázky, už je to opravené a ja som opatrnejšia. Niektoré moje videá síce nie sú demonetizované, ale majú symbol žltého dolára. To znamená, že nemajú takmer žiadne reklamy, pretože sa venujú téme, ktorá by sa inzerentovi nemusela pozdávať.

Tie videá často súvisia s vojenskými konfliktmi. Len čo použiješ slová ako smrť, konflikt či vojna, dostaneš žltý dolár, pretože YouTube algoritmus nerozlišuje kontext, v ktorom slová zaznejú.

Nedávno mal jeden Chorvát problém s videom, ktoré vraj porušilo pravidlá komunity. Použil napríklad spojenie bieli proti čiernym, čo algoritmus vzhľadom na situáciu v USA vyhodnotil ako nevhodné. Lenže on je šachista a vysvetľoval stratégie v šachu. Algoritmus nepozná iróniu ani sarkazmus, nechápe, že keď robím video o izraelsko-palestínskom konflikte, tak ho robím ako výučbovú hodinu.

Problém so žltým dolárom pri novom videu je ten, že v ten deň zarobím rovnako ako v deň, keď video nevydám a nové video sa nedostáva ani do odporúčaní. Môj kanál potom stráca na popularite, pretože klesá miera prekliknutí.

Na záver mám tri trochu klišé otázky, ktoré sa objavujú v rôznych anketách, ale ako dejepisárky sa ťa ich musím opýtať. Ak by si mohla navštíviť nejaké historické obdobie, ktoré by to bolo?

Na vysokej škole som sa venovala tudorovskému Anglicku a to ma aj najviac bavilo. Naozaj by som však chcela ísť do starovekého Grécka. Asi by som musela byť mužom, ale chcela by som zažiť scénu ako z obrazu Aténska škola od Rafaela, sedieť niekde na schodoch a filozofovať s velikánmi ako Platón a Aristoteles.

Ktorej historickej osobnosti sa podľa teba nevenuje toľko pozornosti, ako by si zaslúžila?

Myslím si, že málo pozornosti venujeme našim národným dejinám a dejinám Uhorska. A viac by sme sa mali venovať našim velikánom ako Štefánik a Masaryk, na ktorých si spomenieme len pri okrúhlych výročiach.

S ktorou historickou osobnosťou by si si asi rozumela? 

S Tomášom Garriguom Masarykom. Keby existoval nejaký paralelný vesmír, tak by som sa doňho asi aj zamilovala. On bol veľmi nadčasový človek, ale mám šťastie, že mám po boku veľmi podobného muža.


Spoločnosti O2 záleží na kvalitnom vzdelávaní detí, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 podporila projekty zamerané na inovatívne vzdelávanie a pomoc deťom aj pedagógom. V grantovom programe O2 Digitálna škola uspelo 16 projektov zameraných na vzdelávanie žiakov základných a stredných škôl, ich učiteľov, ale aj na rozvoj detí v predškolskom veku. Viac informácií nájdete na tomto mieste.

Sandra Sviteková

Vyštudovaná učiteľka založila populárny YouTube kanál Dejepis Inak, v ktorom podáva historické, spoločenské aj filozofické témy zábavnou formou s dôrazom na súvislosti. Pre slabé finančné ohodnotenie učiteľov sa zamestnala v rakúskych potravinách, dnes sa naplno venuje tvorbe videí na YouTube. Sledovať ju môžete aj na Instagrame


Vyskúšali sme, či sa dá fungovať so smartfónom bez Google

Čítaj viac

Predobjednajte si novú PlayStation 5, ktorá predbehla evolúciu a prinesie novú éru hrania

Čítaj viac

Jeseň plná energie? Našich 6 obľúbených smartfónov vydrží na jedno nabitie aj dva dni

Čítaj viac