Stiahnite si jednu z týchto 6 appiek a naučte sa každý deň niečo nové

Tón po tóne, slovíčko po slovíčku. Nové vedomosti a zručnosti si viete osvojiť z pohodlia gauča.

Už dlhšie uvažujete nad novým hobby, ktoré by vám vyplnilo voľný čas a zároveň by ste sa vďaka nemu niečo nové naučili? Dlhé „pandemické večery“ sú ideálne na osvojenie nových zručností alebo precvičenie mozgových neurónov.

Ako často si čistíte smartfón? 3 tipy ako si túto rutinu zjednodušíte

Zabudnite na novoročné predsavzatia, na nové výzvy netreba čakať do januára, začnite hneď. Vybrali sme 6 aplikácií, pri ktorých sa zabavíte a strávite so smartfónom zmysluplný čas.

Prihláste sa na bezplatné kurzy

Aplikáciu Udemy si môžete predstaviť ako školu, ktorá ponúka viac ako 130-tisíc video kurzov rôzneho zamerania. Videá vás naučia správne cvičiť jogu, programovať v jazykoch ako Python či Java alebo hrať na hudobnom nástroji.

V appke nájdete vyše 2 000 tém, v ktorých sa môžete vzdelávať a zdokonaľovať. Niektoré kurzy sú bezplatné, iné sú za menší poplatok. Aj keď Udemy ponúka 65 jazykov kurzov, spoliehať sa na slovenčinu neodporúčame. Ak treba, začnite doučovaním angličtiny, ktorá vám otvorí dvere k ďalším kurzom.

Udemy si môžete nainštalovať, ak používate operačný systém Android, ale aj iOS.

Venujte 15 minút tréningu mozgu

Udržať mozog v kondícii je výhodné nielen pre vzdelávanie sa, ale aj pre každodenný život. Budete si viac pamätať, lepšie sa sústrediť a rýchlejšie myslieť. Vedecké riešenie NeuroNation ponúka účinné mozgové tréningy formou hier, na ktoré vám stačí 15 minút denne.

Účinky aplikácie NeuroNation potvrdila aj spolupráca s Katedrou všeobecnej psychológie na Freie Universität Berlin. NeuroNation pracuje s 27 cvičeniami na 250 úrovniach. Appka na začiatku komplexne analyzuje vaše silné a slabšie stránky, na základe ktorých vám vytvorí personalizovaný tréningový plán.

NeuroNation si môžete nainštalovať, ak používate operačný systém Android, ale aj iOS.

Zabudnite na slovíčka, učte sa jazyk, ktorý reálne využijete

Aplikácie, ktoré ponúkajú zázračne rýchle zvládnutie cudzieho jazyka, zvyčajne nefungujú. Prečo potom veriť Duolingo? Táto appka je zameraná na učenie jazykov podľa filozofie užitočnej pomoci a nesľubuje vám nereálne ciele.

V praxi to znamená, že predtým, než vycestujete na dovolenku alebo na zahraničnú pracovnú cestu, si osvojíte základné jazykové znalosti krajiny, do ktorej mierite. Mali by ste zvládnuť objednať si jedlo v reštaurácii, zorientovať sa v turistických atrakciách či osloviť miestneho a vyriešiť nepohodlnú situáciu.

Na výber máte až 80 svetových jazykov, ktorým sa môžete venovať jednoduchou hravou formou pár minút denne a stále vidieť pokrok.

Duolingo si môžete nainštalovať, ak používate operačný systém Android, ale aj iOS.

Pustite sa do kreslenia

Zrejme neexistuje človek, ktorý si aspoň raz v živote nepovedal, že by sa chcel naučiť kresliť. Túto zábavu, samozrejme, nemusíme brať úplne vážne, preto nám stačí začať s kreslením postavičiek, drakov alebo lietadiel.

How To Draw vás naučí kresliť vďaka milému a zábavnému prostrediu a predlohám, ktoré potešia aj mladšie ročníky. Potrebujete len aplikáciu. Každý obrázok, ktorý budete kresliť, je rozdelený do niekoľkých krokov, aby sa vám kreslilo čo najjednoduchšie. Stavíme sa, že časom si začnete veriť a kresliť vlastné obrázky bez predlohy.

How To Draw si môžete nainštalovať, ak používate operačný systém Android, ale aj iOS.

Spoznajte „pikošky“ o Slovensku

Malý vývojár Strelushick nás chce naučiť niečo nové o Slovensku pomocou zábavného kvízu. Aplikácia je aktuálne dostupná v dvoch jazykoch, v slovenčine a angličtine, a ponúka 160 otázok v štyroch kategóriách: geografia, príroda, história a kultúra.

Kvíz sa nezameriava na tradičné fakty, naučí vás skôr „pikošky“. Veľmi silnou zbraňou aplikácie je jej jednoduchosť a prehľadnosť. Ak sa stanete expertom v kategórii geografia, zrazu zistíte, že rozhodnúť sa, kde na Slovensku dovolenkovať, nie je také jednoduché. Lákavých miest, ktoré ste zrejme pred appkou nepoznali, je naozaj veľa.

Slovakia Quiz SK si môžete nainštalovať, len ak používate operačný systém Android.

Naučte sa hrať svoje obľúbené skladby

Gitara, klavír, basa alebo ukulele. Vyberte si nástroj, ktorý sa vám najviac páči, nainštalujte si Yousician a začnite krok za krokom hrať prvé tóny. Appka je skutočným učiteľom hry na hudobnom nástroji, takže budete potrebovať reálnu gitaru, ak sa pre ňu rozhodnete.

Pomerne rýchlo sa naučíte hrať svoje obľúbené skladby bez toho, aby ste učením strávili hodiny denne. Stačí pár desiatok minút. Ak by ste chceli trénovať viac, môžete. Aplikácia ponúka aj funkciu, pomocou ktorej si vypočujete, čo hráte, a tak vám dá spätnú väzbu.

Yousician si môžete nainštalovať, ak používate operačný systém Android, ale aj iOS.


Šikovný smartfón s dostatkom dát na vzdelávacie appky môžete mať k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Ste pripravení na 5G? Vybrali sme 5 mobilov s rýchlym pripojením a naloženou výbavou

Čítaj viac

Rozhodujete sa medzi smart náramkom a smart hodinkami? Toto by ste mali vedieť

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac