Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

S týmito dopravnými prostriedkami sa prepravíte v meste rýchlo a ekologicky aj bez auta

Auto často vytiahneme na cesty iba z pohodlnosti, alternatívy však majú tiež čo ponúknuť.

Cestovanie autom býva rýchle, príjemné a najmä pohodlné. Ak však bývate vo väčšom meste, určite dobre poznáte prestoje v zápchach, problémy s parkovaním a rôzne obmedzenia. Cesta autom vie byť v meste aj poriadnym utrpením. Existuje však množstvo alternatívnych spôsobov dopravy, ktoré sú efektívnejšie, ekologickejšie a rýchlejšie, s nezanedbateľným pozitívnym dopadom na naše zdravie. Viete, ktoré to sú?

Čas na zmenu

Podľa najnovších zistení v rámci EÚ prejdeme autom až v 50 % prípadov vzdialenosť kratšiu ako 6 kilometrov. Automobilová doprava je pritom zodpovedná za takmer štvrtinu emisií oxidu uhličitého. Narastajúci počet áut je vidieť najmä vo väčších mestách – napríklad Bratislava je v dopravnej špičke ozajstnou skúškou trpezlivosti a nervov.

most, dopravna zapcha, auto

Stále horšie je to aj s parkovaním, a to nielen v centre, ale aj okrajových mestských častiach. Na bicykli dáte 6 kilometrov za približne 20 minút. Keď spočítate čas vyparkovania a parkovania, tak je to autom mnohokrát podstatne dlhšie. Peši je to približne hodina, pričom vzdialenosti v centre mesta sú často kratšie.

Čistejšie mestá

Mestá v Európe sa dnes snažia regulovať znečistenie ovzdušia autami, takzvanými „Low Emission Zones“. Stuttgart, Berlín, alebo Düsseldorf vyžadujú pre „osobáky“ emisný štandard Euro 4 alebo vyšší. V Ríme nevpúšťajú autá do centra počas týždňa v pracovnom čase a v sobotu popoludní.

Do Viedne majú zakázaný vstup všetky nákladiaky vyrobené pred rokom 2000. Rakúska metropola by nám mohla ísť príkladom – vďaka regulovanému parkovaniu a zefektívneniu MHD tam ľudia strávia v dopravných zápach minimálny čas.

Vieden, mesto, bufet

Podobné obmedzenia  zavádzajú aj v Prahe, Kodani, Štokholme, Lisabone, alebo Paríži. Hluk, emisie, spomaľovanie dopravy, vyšší počet nehôd, strata mestských území na úkor chodcov či zelene, zhoršovanie obytného prostredia – toto všetko vadí každému obyvateľovi mesta. Presúvať sa na kratšie vzdialenosti sa však dá aj inak ako autom a môže to byť zábava.

Je možné, že autám jedného dňa odzvoní, trend carless city získava na sile.

MHD

Chodiť mestskou hromadnou dopravou nie je hanba – celosvetovo sa jedná o najrozšírenejší systém prepravy cestujúcich. Autobusy, trolejbusy, metro, električky, rýchlodráha, vlaky alebo lanovky – tým všetkým sa môžete presúvať. Pomocou MHD sa dá v meste pohybovať veľmi efektívne, šetríte čas aj peniaze. Základom je hustá a dobre integrovaná sieť MHD.

elektricka, centrum, mesto

Bratislava v roku 2020

Premýšľali ste niekedy na tým, čo robí zo známych metropol ako Londýn, Berlín, či Praha tie mestá, kam sa radi vraciame a chodíme na predĺžené víkendy? Okrem nepopierateľnej kultúrnej a historickej hodnoty, prispieva k pohode miest aj dobrý systém MHD, ktorý ani nevnímate. Jednoducho, bez zdĺhavého špekulovania, sa pohodlne dostanete z bodu A do bodu B. Často pri tom skombinujete aj rôzne formy prepravy – električku, metro, autobus.

Dobre fungujúca MHD je základ príjemného mesta pre ľudí. Naše hlavné mesto má v tomto smere čo doháňať, ale vďaka zámerom investora HB Reavis náš systém MHD možno už čoskoro doplní alternatívne riešenie – lanovka. V poslednej dobe sa práve lanovky stali často skloňovaným pojmom, či už v Prahe, Paríži alebo u nás, v Bratislave.

Tá bratislavská má prepojiť dva brehy Dunaja a uľahčiť tak presun cestujúcich. Z Petržalky sa cestujúci rýchlo dostanú do mesta, kde budú môcť presadnúť na ďalšie linky MHD. Držme si palce, bude to jedinečné doplnenie Bratislavy a dodá jej to dynamiku.

Chôdza, korčule, skateboardy, kolobežky

Ak nepracujete na opačnej strane mesta, chôdza, korčule, presun peši alebo na longboarde, sú skvelou voľbou. Takto ste úplne nezávislí na celkovej dopravnej situácii a rýchlosť, zvolenú trasu či náročnosť si volíte sami.

longboard

Popri tom robíte niečo pre svoje zdravie, a okrem vydychovania oxidu uhličitého nevytvárate žiadne emisie. Ak by sa náhle zhoršilo počasie alebo by ste sa potrebovali presunúť na dlhšiu vzdialenosť, s týmito „dopravnými prostriedkami“ vás pustia aj do MHD.

Bicykel

Bicykle sú v meste jedným z najideálnejších dopravných prostriedkov. Dajú sa na nich zdolať aj dlhšie vzdialenosti, neprodukujú emisie ani zápchy. Pozitívny je ich vplyv na zdravie a celkovú fyzickú kondíciu. Podľa výsledkov výskumu Holandskej organizácie pre aplikovaný výskum, pracovníci, používajúci na cestu do práce bicykel, bývajú zriedkavejšie chorí. Jednoznačne 1:0 pre bicykle.

bicykel

Najkritickejšou požiadavkou pre pohyb cyklistov v meste sú značené cyklotrasy, ideálne oddelené od ciest a chodníkov pre peších. V Bratislave už funguje webová stránka (no aj aplikácia do smartfónu), pomocou ktorej si môžete detailne pozrieť a stiahnuť veľa značených cyklotrás.

Spolu ich má hlavné mesto 181 so spoločnou dĺžkou slušných 961 kilometrov. Na druhej strane, v rámci dopravy sú cyklisti stále na mnohých úsekoch ohrozovaní inými účastníkmi cestnej premávky. Využívanie bicykla obmedzuje aj počasie a v našich podmienkach zimné mesiace, ktoré prinášajú sneh a poľadovicu.

Elektromobilita

Stále rozšírenejšími dopravnými prostriedkami začínajú byť zariadenia poháňané elektromotorom. Vyžadujú oveľa menej námahy, sú rýchle, skladné a ekologicky čisté. Najzaujímavejšou kategóriou sú elektrobicykle. Tie potešia seniorov či ľudí bez kondície, ktorí by inak na bicykel nevysadli.

segway

S pomocou elektromotora sa im otvárajú nové možnosti. Do tejto kategórie patria aj segway, minisegway, hoverkart alebo elektrické jednokolky, ktoré sú nesmierne štýlové a rozhodne na seba pútajú pozornosť.

HB Reavis je medzinárodná developerská skupina, ktorá vznikla v Bratislave v roku 1993. Pôsobí vo Veľkej Británii, Poľsku, Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, v Turecku a Nemecku. Podľa „Top Developers Survey“ magazínu Property EU je v súčasnosti tretím najväčším developerom kancelárskych priestorov v Európe. Vo svojom portfóliu má 26 dokončených projektov ktoré majú rozlohu takmer milión metrov štvorcových.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Keď stredná trieda mieri do vôd vlajkových lodí, vieme, že ide o značku Xiaomi. Čo ponúka novinka Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G?

Prémiový dizajn, solídny výkon a ambície, ktoré prekračujú svoju cenovku.

Ešte lepší, ešte výkonnejší. Obľúbený model Redmi prichádza s vylepšeniami, ktoré posúvajú hranice strednej triedy. Xiaomi opäť dokazuje, prečo patrí medzi lídrov – smartfón Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G si získa každého, kto hľadá skvelý pomer ceny a výkonu.

Majú neporaziteľnú batériu, ktorú nevyčerpajú ani náročné hry. Tieto smartfóny majú energiu na rozdávanie

Čo sa na smartfóne Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G vydarilo?

Od prvého momentu testovania ma zaujalo prémiové spracovanie. Použité materiály mu dodávajú mimoriadnu pevnosť a luxusný vzhľad, pričom skvele padne do ruky. 

OLED displej ponúka živé a verné farby, vďaka čomu som si naplno užil sledovanie obľúbeného seriálu. Potešila ma aj výborná čitateľnosť na priamom slnku, čo ocenia najmä ľudia, ktorí trávia veľa času vonku. 

Hardvérová výbava nesklamala – 8 GB RAM zabezpečuje plynulý chod aj pri náročnejších aplikáciách a 256 GB vnútorného úložiska poskytuje dostatok miesta na všetky dáta. Slot na pamäťovú kartu tu síce nenájdeme, no s takou kapacitou ho pravdepodobne ani nebudete potrebovať.

Veľkým benefitom je rýchle nabíjanie, vďaka ktorému je Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G už po pár minútach pripravený na dlhé hodiny používania. Navyše, odolnosť voči vode pridáva zariadeniu na spoľahlivosti, takže sa nemusíte obávať ani nepriaznivého počasia.

Čo mohlo byť na smartfóne Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G lepšie?

Osobne nie som fanúšikom zaoblených displejov, preto by som uprednostnil rovný panel. To je však otázka preferencií – mnohým používateľom práve takéto dizajnové riešenie vyhovuje. Veľmi by ma však potešilo bezdrôtové nabíjanie, ktoré tu nenájdeme.

Čo ma na smartfóne Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G naozaj príjemne prekvapilo?

Fotoaparát je jednoznačne pýchou Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G. Hlavný 200 MPx snímač ma úplne prekvapil – v tejto cenovej kategórii vytvára nádherné a detailné snímky. Najlepšie sa ukáže pri dobrých svetelných podmienkach. 

Portrétový režim bol vylepšený a určite ohúri každého, kto si chce vytvoriť profesionálne vyzerajúce portréty. Dopĺňa ho štandardný širokouhlý objektív, ktorý vytvára pekné, ostré snímky. K tomu ešte prispieva makro objektív, ktorý zvládne aj tie najmenšie detaily.

Fotovýbavu ocenia aj milovníci videí – garantuje ich stabilita obrazu a vysoká kvalita zaznamenávania videa, či už používate hlavný objektív alebo prednú kameru. Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G je skvelou voľbou pre každého, kto rád fotí.

Hodnotenie O2 Guru na záver: Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G vyčnieva zo strednej triedy (nielen) fotoaparátom

Séria Redmi Note je každoročne jedným z najväčších hitov v strednej triede, kde je konkurencia naozaj silná. Tento model však vyniká – výrazne vylepšená foto výbava a výborný pomer ceny a výkonu znamenajú, že za dostupnú cenu získate kvalitne vybavený smartfón bez veľkých kompromisov.

Osobne oceňujem, ako Xiaomi vylepšilo systém – XIaomi Redmi Note 14 Pro 5G je skvele vyladený a pripravený na každodenné používanie. Používateľ tak dostane zariadenie, ktoré zvládne všetko, čo potrebuje, a to s maximálnym komfortom.


Zaujal vás Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5G? V O2 ho aktuálne získate v zvýhodnenom balíčku s ochranným sklom a puzdrom len za jednorazový doplatok 1 € a navyše so zľavou 120 €.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.