9 atrakcií, pre ktoré si vaša rodina zamiluje Liptov

Na Liptove nájdete všetko, čo potrebujete na skvelú rodinnú dovolenku. Vybrali sme pre vás tie najzaujímavejšie miesta.

Liptov je jednou z najlepších dovolenkových destinácií na Slovensku. Je obkolesený horami, v ktorých si vyberie vhodný terén rodinka s malými deťmi aj zdatný turista. Dolina je zaliata priehradou Liptovská Mara, ktorá je známa čistou vodou a ľudia ju volajú „Liptovské more“. Na Liptove je stále čo objavovať a je veľa dôvodov, prečo sa tam vracať. Vybrali sme pre vás z každého rožka to najlepšie.

Podeľte sa o svoje zážitky zo spoznávania Liptova vďaka rýchlej 4G sieti od O2. Viac informácií

Túra po čarovných dolinách

Foto: visitliptov.sk

Na Liptove nájdete najkrajšie a zároveň najnavštevovanejšie slovenské doliny – Prosiecku a Kvačiansku. Túra je určená pre zdatnejšie deti a zaberie celý deň. Terén nie je náročný, no treba počítať s tým, že na konci Prosieckej doliny sú rebríky.

Lanovkou k Vlkolíncu

Foto: visitliptov.sk

Ak vám dlhé túry nevoňajú, vyvezte sa s deťmi lanovkou na Malinô Brdo a z cieľovej stanice si urobte príjemnú 20-minútovú prechádzku do malebného Vlkolínca. Dedina je zapísaná v Zozname svetového dedičstva UNESCO a niekoľko stavieb je sprístupnených aj verejnosti.

Stanišovská jaskyňa

Foto: visitliptov.sk

Na Liptove nájdete tri sprístupnené jaskyne – Demänovskú, Demänovskú ľadovú (v lete sa čiastočne roztápa) a Stanišovskú. Stanišovská jaskyňa je otvorená denne a určite sa oplatí navštíviť ju. Pri vstupe dostanete „čelovku“ a so sprievodcami, skúsenými jaskyniarmi pri skúmaní jaskyne zažijete ozajstné dobrodružstvo. Prehliadka trvá približne trištvrte hodiny.

Babyland

Foto: visitliptov.sk

Veľké detské ihrisko, detská zábavná hala, jazdy na koni, zvieracia farma, reštaurácia aj ubytovanie, nepreberné množstvo ďalších atrakcií, vďaka ktorým deti nebudú vedieť čo skôr. K tomu prirátajte príjemné prostredie a vybavenie pre bábätká od prebaľovacích pultov až po detské jedlo. Ak je toto vaša predstava ideálnej dovolenky, určite neobíďte Babyland v Liptovskej Sielnici.

Medvedia štôlňa

Foto: visitliptov.sk

Medvedia štôlňa v Žiarskej doline je jediné sprístupnené staré banské dielo na Liptove. Kedysi sa v nej ťažilo zlato, no o tom, ako vznikla, ani o jej majiteľoch dnes veľa nevieme. Dokonca neexistuje o nej žiadna zmienka v historických prameňoch. Štôlňa je dlhá až 550 m. Pri vstupe vám požičajú „čelovku“ a v sprievode lektora vojdete do podzemia, osvetleného plynovými lampami. Prehliadka trvá pol hodiny.

Chyťte si rybu

Foto: visitliptov.sk

Užite si pohodu v Rybárni na háku, chyťte si rybu, dajte si ju ugrilovať. Ak ste v živote žiadnu rybu neulovili, ale láka vás to, personál vám všetko ochotne vysvetlí. Keď deti omrzí rybačka, môžu sa zabaviť na detskom ihrisku. Toto miesto sa nachádza v Liptovskej Sielnici.

Kúpanie v Mare aj v termálnych prameňoch

Foto: visitliptov.sk

V lete si môžete zaplávať priamo v Liptovskej Mare. V Liptovskom Trnovci nájdete plážové kúpalisko s dobrým vybavením a kempom. Čistučká, chladná voda praje otužilým. Liptov má však výhodu, že sa tu dá vďaka termálnym prameňom kúpať celoročne. Aquapark TatralandiaVodný park Bešeňová ponúkajú zážitok pre malých aj veľkých. Bešeňová je o kúsok priestrannejšia a pokojnejšia, Tatralandia si vďaka pestrofarebným atrakciám získa najmä deti.

Výlet loďou

Foto: visitliptov.sk

Na Liptovskej Mare si môžete požičať plavidlá od výmyslu sveta: od vodného bicykla cez člnok s pádlami až po luxusný katamarán aj s kapitánom. Tiež si môžete užiť skupinovú vyhliadkovú plavbu s výkladom. Na loď môžete nastúpiť v jednom z piatich prístavísk, ktoré sa nachádzajú okolo celej priehrady.

Najstrmšia bobová dráha na Slovensku

Foto: visitliptov.sk

Horská bobová dráha pri Pavčinej Lehote na začiatku Demänovskej doliny sa pýši titulom najstrmšej bobovej dráhy na Slovensku. Maximálna rýchlosť je automaticky obmedzená, minimálna však nie, a tak si nevšedný zážitok môžu užiť aj rodičia s malými deťmi. Samostatne sa môžu spustiť deti od 7 rokov, mladšie si môžete posadiť pred seba.

Aby ste sa o zážitky pri spoznávaní Liptova mohli podeliť so svojimi blízkymi, stavte na rýchly a spoľahlivý mobilný internet od O2, ktorý je vďaka 4G sieti dostupný už pre 97 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Bloger a aktivista Jakub Goda: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá

Podporovaním kvalitnej žurnalistiky získavajú ľudia informovanosť a zároveň prispievajú k lepšej spoločnosti, pretože práca novinárov sa premieta aj do verejného života.

Jakub Goda sa živí tvorbou reklamných vizuálov a animácií, je tiež známy ako publicista, oceňovaný bloger a aktivista v boji s dezinformáciami. Zároveň je dlhoročným obhajcom podpory kvalitnej novinárčiny, preto sa v rámci ponuky nových O2 SMART Paušálov s predplatným prémiových služieb stal ambasádorom predplatného online verzie denníka SME.sk a Denníka N. 

Čítajte Denník N a SME.sk cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť aj predplatné tejto spravodajskej aplikácie. Chcem vedieť viac

V rozhovore s Jakubom Godom sa dočítate:

  • ako spoplatnený obsah motivuje novinárov k lepšej práci,
  • ako si overiť kvalitu a dôveryhodnosť médií,
  • prečo je dôležité predplácať si aj médiá, s ktorými nemusíte vždy súhlasiť,
  • prečo by mali školy zabezpečovať študentom prístup ku kvalitnému obsahu.

Zo začiatku boli informácie na internete zadarmo a ľudia si nato rýchlo zvykli. Dnes preto mnohí nechápu, prečo by si mali za články v online médiách platiť. Ako najlepšie vysvetliť ľuďom príčiny tohto kroku? 

Klasický biznis model, na ktorom médiá fungovali, sa rozpadol. Dlho žili z príjmov z tlačených vydaní – v nich boli príjmy z reklamy a z ceny samotných tlačených novín, ktorá bola oveľa vyššia, ako je dnes cena za digitálne predplatné.

Výpadok z klesajúcich príjmov z tlačených novín sa neskôr snažili nahrádzať online reklamou. Lenže obrovskú časť online reklamy pohltili giganti ako Facebook a Google, ktorým je nesmierne ťažké konkurovať.

Zároveň to na novinárov vytvára tlak písať články a ich titulky tak, aby na ne ľudia klikali a zdieľali ich. A to nie je pre novinárov dobrá motivácia ani dobre fungujúci model.

Na celom svete vidíme, že médiá prechádzajú na nejakú formu predplatného, či už tvrdú, teda predplatné každý mesiac, alebo mäkkú, keď čitatelia platia dobrovoľné sumy, aby médium podporili.

Pomáha predplatné motivovať novinárov na lepšiu kvalitu práce?

Bitku o biznis model médií začína vyhrávať digitálne predplatné aj preto, že pre novinárov je najzdravšia motivácia nepozerať sa na „klikanosť“, ale na to, za čo sú ľudia ochotní platiť. Samotní novinári napríklad z Denníka N tvrdia, že články, za ktoré je najviac predplatných, sa viac-menej zhodujú s tým, čo oni v redakcii považujú za hodnotnú žurnalistiku.

„Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.“

Navyše takýto model vytvára zdravé „podhubie“ na prácu novinárov, dobrý vzťah s čitateľmi a dáva redakciám väčšiu nezávislosť od zadávateľov reklám. Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.

Takže ide o tradičný súboj kvality verzus kvantity. Hodnotný obsah si vždy bude vyžadovať viac práce ako biznis model založený na neoverených informáciách s bulvárnymi titulkami.

V Denníku N napríklad začali spontánne písať menej článkov, ale dlhších. Nemali to prikázané, ale vycítili, že ľudia sú ochotní za články platiť, ak sú rozpracovanejšie, ambicióznejšie a idú do hĺbky.

Najväčšia pridaná hodnota novinárskej práce dnes podľa mňa nie je v tom, keď niekto prvý informuje, že Real Madrid vyhral futbalový zápas. Skôr ide o ambíciu robiť náročnejšiu a investigatívnejšiu prácu.

Ani niektorí ľudia, ktorí sa v mediálnom prostredí pohybujú, nevedia vždy na prvý pohľad rozlíšiť kvalitnú novinárčinu z overených zdrojov od zavádzajúcich dezinformačných článkov. Ako si môže človek, ktorý zvažuje predplatné nejakého média, overiť jeho kvalitu a dôveryhodnosť?

Samozrejme, existujú základné znaky, napríklad, či sú zverejnené mená členov redakcie a ako veľmi transparentne sa snažia fungovať, či uvádzajú svoje zdroje a linkujú na iné weby, na ktoré sa odvolávajú.

Najlepšie si však dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.

Jakub Goda hovorí o svojej skúsenosti s písaním pre konšpiračný web:

Mali by si ľudia predplácať iba médiá, s ktorými stopercentne súhlasia?

Časť ľudí si napríklad nechce predplácať SME.sk a Denník N, pretože majú pocit, že sú liberálnejšie ako oni, a to ich odrádza. Podľa mňa je legitímne, že sa s médiom úplne ideologicky nestotožňuješ, prípadne má komentáre, s ktorými úplne nesúhlasíš.

Myslím si, že je dôležité odosobniť sa od toho v prípade, ak tie médiá robia množstvo objektívne užitočnej a zmysluplnej práce, napríklad odhaľovanie korupcie. Predplatným online verzií novín získavaš lepšiu informovanosť a zároveň prispievaš aj do spoločnosti.

Práca novinárov sa premieta do verejného života aj tým, že šetrí verejné peniaze. Ak sa podarí médiu, ktoré máš predplatené, odhaliť a vyriešiť nejakú kauzu, tak aj ty si do toho svojou malou kvapkou prispel a si zato spoluzodpovedný. Môžeš mať pocit, že aj vďaka tebe sa stalo to, o čom čítaš v novinách.

V posledných mesiacoch zverejňoval Denník N dôležité zistenia, ktoré sa týkajú celej spoločnosti. Je podľa teba fér, ak je takýto obsah odomknutý iba pre predplatiteľov?

Informácie pri takomto type článku vždy presiaknu ďalej. Pri takýchto závažných témach to preberú iné médiá a na konci dňa sa všetko dozvieš v televíznych novinách. Zistenie obrovskej korupčnej kauzy si nikdy neprečítajú iba predplatitelia.

Pre dobre zarábajúcich ľudí je predplatné „pár eur“ ročne, ale pre ľudí, ktorí musia šetriť, to môže byť finančne náročnejšie. Mali by mať stredoškoláci a vysokoškoláci zľavy? 

Nevýhodou paywallových modelov je, že vytvárajú istý typ exkluzivity. Akokoľvek sa nám to môže zdať „pár eur“, pre niektorých ľudí to môže byť vážna suma a objektívne to komplikuje prístup k informáciám. Zásadné informácie sa vždy dozvieš a vieš si pozrieť minútu po minúte a prečítať titulky, ale časť obsahu je pre mnoho ľudí uzamknutá.

Študenti sú podľa mňa na cenu citliví a bolo by zaujímavé, keby mali zľavy alebo keby mali tieto médiá dostupné v školách, čím by sa stali portálom pre informovanosť. Možno by bolo náročné doladiť detaily, ale filozoficky by bolo skvelé, keby školy ponúkali študentom možnosť naučiť sa fungovať na internete a kriticky si triediť informácie.

„Najlepšie si dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.“

Vnímam to ako problém, aj ma to trápi a je to najväčšie negatívum paywallu. Podporujem akékoľvek nápady, ktoré prinášajú riešenie.

Je podľa teba v poriadku, ak niekto zdieľa predplatné s ďalšími ľuďmi v domácnosti?

Myslím si, že áno. V prípade spravodajských webov by som to prirovnal k papierovým novinám, keď si jedny noviny prečíta viacero ľudí.

Veď aj káblovka sa v domácnosti zdieľa. 

Presne. Neviem si predstaviť, ako by tomu médiá zabránili. Podľa mňa je normálne takéto veci v domácnosti zdieľať. Horšie je, ak to robia celé korporácie a na jeden prístup „fičí“ 500 ľudí.

Doma máme predplatené SME.sk, Denník N, New York Times, The Atlantic a nepravidelne aj .týždeň a Trend. Keby si každý platil svoje, tak toho máme menej, pretože tiež na to máme obmedzený rozpočet.

Pomohlo by popularite predplatného, keby sa dal jednorazovo odomknúť jeden článok?

Mnohí by to chceli a s týmto nápadom už prišli, ale biznisovo to zrejme nefunguje, keďže médiá po celom svete sa prikláňajú k digitálnemu predplatnému a nie k mikroplatbám.

Veľa ľudí v súčasnosti začína deň spravodajskými podcastami. Je aj toto spôsob, ako naučiť ľudí na predplatné, aby ďalej vznikalo niečo, čo ich zaujíma?

Ja si cestu k podcastom ešte hľadám, ale to podporujem. Je to zaujímavá forma šírenia obsahu a informácií. Rovnako ako Instagram, ktorý novinári začali používať na prezentáciu svojej práce. Som fanúšik experimentálnych a inovatívnych prístupov. Treba testovať rôzne formy a hrať sa.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad spravodajskú aplikáciu SME.sk alebo Denník N aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Jakub Goda

Živí sa ako tvorca reklamných vizuálov a animácií, je známy aj ako oceňovaný bloger píšuci na blogu Denníka N, publicista a aktivista. Venuje sa boju proti dezinformáciám a analyzuje ich šírenie a vplyv na spoločnosť. Spoločne s O2 organizoval menšiu kampaň na podporu serióznych médií.


Chcete mať inteligentnú domácnosť? Prečítajte si, ako začať

Čítaj viac

Láka vás HBO GO, no nemáte smart TV? Máme pre vás jednoduché riešenie

Čítaj viac

Múdre hodinky, vysávač aj váha. Vybrali sme 7 najlepších smart zariadení Xiaomi

Čítaj viac