Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Most na hranici dvoch či troch krajín? Máme niekoľko naozaj výnimočných

Každý vie, že na Slovensku máme toho na obdivovanie viac než dosť. Tu je výber tých najzaujímavejších mostov, ktoré nám naša krajina ponúka.

Po celom Slovensku je postavených viac ako 23 tisíc mostov. Nájdu sa medzi nimi architektonické skvosty, ktoré neodmysliteľne patria k panorámam miest, storočné kamenné mosty týčiace sa nad roklinami, alebo mostíky opradené legendami v parkoch. Vybrali sme spomedzi nich pár starých aj nových, ktoré sú niečím výnimočné.

Most Apollo, Bratislava

Zdroj: Flickr, Autor: CC License 2.0: depe1

Ešte donedávna mu patril titul najnovšieho mostu v Bratislave, dnes mu ho vzal nanovo postavený Starý most. Most svojím oblúkom, ktorý sa týči do výšky 36 metrov, pripomína autrálsky Harbour Bridge v Sydney.  

Most podopriera 20 pilierov, celková dĺžka premostenia je 835 metrov, z toho 517 metrov meria jeho hlavná časť. Tento architektonický skvost váži 5240 ton. Most Apollo po trojročnej výstavbe slávnostne otvorili v roku 2005.

Bol ocenený mnohými cenami, napríklad v roku 2006 sa na Slovensku stal Stavbou roka v kategórii Mostné stavby. Bol nominovaný odborníkmi Americkej spoločnosti pre technické inžinierstvo spolu s ďalšími štyrmi najlepšími stavbami sveta na prestížnu cenu Opal Awards v roku 2006. Túto cenu ako jediná európska stavba aj získal.

Most Slobody, Devínska Nová Ves-Schlosshof

Zdroj: súkromný archív Gavin Shoebridge

Verejnosti viac známy aj pod pseudonymom Most Chucka Norrisa. Cyklomost spájajúci bratislavskú mestskú časť Devínska Nová Ves s rakúskym zámočkom Schlosshof a neďalekými dedinkami Marchegg, Markthof, Engelhartstetten a mestečkom Hainburg an der Donau.

Jedinečný projekt, ktorý sa veľmi dlho pripravoval, no tento most sa stal skutočnosťou až v roku 2012. Spojil dve krajiny a umožnil cyklistom objavovať mnohokilometrové cyklotrasy Dolného Rakúska alebo sa na bicykli vybrať rovno do centra Viedne.

Projekt bol financovaný z fondov Európskej Únie. Most prechádza vzácnym chráneným územím siete Natura 2000, čo je označenie pre územia Európskeho významu. Preto pri jeho výstavbe museli byť dodržiavané mimoriadne prísne opatrenia. Zaujímavosťou je, že v tomto mieste už most v minulosti stál.

Bolo to ešte za vlády Márie Terézie. Pri výstavbe mosta, ktorý stojí presne tam, ako ten pôvodný, boli nájdené pozostatky mostného násypu i pôvodné pilóty. Tieto časti sa nezničili, ale terajší most bol postavený tak, že vedie ponad tieto historické pozostatky.

V jeho najvyššej časti nad riekou Morava meria 21,5 metra a nad zemou sa nachádza vo výške 12,5 metra. Celý most je dlhý 751 metrov. Váži 593 ton. Počas záplav v roku 2013 musel byť na nejaký čas z bezpečnostných dôvodov uzatvorený.

Chmarošský viadukt, Telgárt

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: www.shutterstock.com

Nepochybne sa zaraďuje medzi najkrajšie slovenské technické stavby. Keď sa naň pozeráte, máte pocit, ako keby ste sa nachádzali niekde vo švajčiarskych Alpách a nie na Slovensku. Je historicky prvým železničným oblúkovým mostom v Československu.

Nachádza sa pod Kráľovou hoľou na železničnej trase medzi Červenou skalou a Margecanmi. Je vďačným fotografickým objektom pre turistov.

Zemný most Pokuty, Ostrý Grúň

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: Pavel Budáč

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: Pavel Budáč

Dvojoblúkový kamenný most ukrytý v horách v katastri obce Ostrý Grúň je jedným z posledných reliktov zaniknutej lesnej železničky, ktorá sa v minulosti kľukatila Kľakovskou dolinou. Približne 30 kilometrov dlhá železnička vybudovaná v 20. rokoch 20. storočia slúžila na zvážanie dreva z lesov pohoria Vtáčnik.

V prevádzke bola asi 40 rokov. Most v lokalite Pokuty je najzaujímavejšou a ďaleko najzachovalejšou pamiatkou na tejto trase. Pôsobivá konštrukcia z prírodného kameňa preklenujúca starý lesný chodník a zurčiacu bystrinu vytvára spoločne s okolitou prírodou priam čarovnú scenériu.

Most Márie Valérie, Štúrovo-Ostrihom

Autor: License CC-BY-2.0, Peter Köves

Zdroj: Flickr, Autor: License CC-BY-2.0, Peter Köves

Bol postavený už v roku 1895. Most je nasmerovaný tak, aby cesta do centra Ostrihomu bola pre dopravu čo najkratšia. Ustupujúce nemecké vojská ho v roku 1944 vyhodili do vzduchu a zrekonštruovaný bol až po 57 rokoch. V prevádzke je opäť od októbra 2001. Most leží na 1718-tom riečnom kilometri Dunaja. Celková dĺžka premostenia je 509 metrov.

Most sv. Gottharda, Leles

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: Daniela Tomášiková

Juhoslovenská obec Leles je známa najmä vďaka starobylému premonštrátskemu kláštoru. Okrem tohto kláštora sa tu však nachádza ešte ďalšia veľmi vzácna pamiatka – 70 metrov dlhý gotický most zo 14. storočia. Romantický, históriou dýchajúci most je pravdepodobne najstarším na území Slovenska.

V minulosti pod ním tieklo dnes už mŕtve rameno rieky Tisa. V 18. storočí naň mnísi z leleského kláštora umiestnili sochu sv. Gottharda, ktorá stavbe dala meno. Po nástupe komunizmu bola táto socha odstránená. Most sv. Gottharda dnes predstavuje turistickú atrakciu, miesto vhodné na prechádzky a oddych.

[the_ad_placement id=“injektaz-datahit“]

Kamenný most, Spišský Hrhov

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: Ing.Mgr.Jozef Kotulič

Oblúkový most, ktorého predchodcom bol drevený zo 17. storočia. Ten kamenný vybudovali na začiatku 19. storočia. Má dĺžku štyridsať metrov a desať metrov je široký. Patril k historickej trase z Levoče do Spišského Podhradia.

Dodnes slúži svojmu pôvodnému účelu, i keď sa pri jeho stavaní absolútne nerátalo s tým, že po moste niekedy prejde auto, či iný motorizovaný dopravný prostriedok, okrem konského povozu. No dnes po ňom bežne jazdí doprava i poľnohospodárske stroje a stále je vo vynikajúcej kondícii. Úspešne dokonca odolal niekoľkým povodniam.

Dialničný most, Považská Bystrica

Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki

Taktiež nazývaný aj Estakáda Považská Bystrica je ďalším architektonickým mostným skvostom Slovenska.

Stavba mosta výrazne odľahčila dopravu v meste. Je súčasťou dialnice D1.V roku 2010 získal ocenenie Stavba roka. Je najdlhším dialničným mostom na Slovensku a raritou je, že je prvým diaľničným mostom na Slovensku, ktorého nosná konštrukcia nesie celý diaľničný profil.

Kolonádový most, Dolný Kubín

vypadni.sk

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: יעקב

Jedinečnou stavebnou pamiatkou mesta Dolný Kubín je drevený kolonádový most nad riekou Oravou vybudovaný v 90. rokoch 20. storočia. Most spájajúci sídlisko Bysterec so Starým mestom je raritou v celoslovenskom i stredoeurópskom meradle, preto nečudo, že ide o jednu z najvyhľadávanejších a najfotografovanejších atrakcií mesta.

Lanový most cez rieku Latorica

vypadni.sk

Zdroj: Vypadni.sk

Nie, nie ste uprostred dažďového pralesa v Amazónii ale na Slovensku. Nad riekou Latorica medzi obcami Boťany a Ptrukša sa nachádza zaujímavá rarita – približne 50 metrov dlhý a približne jeden meter široký visutý most pripomínajúci nebezpečné lanové mosty z dobrodružných filmov.

Most spájajúci regióny Použie a Medzibodrožie postavili Ptrukšania v roku 1968. Od svojho vzniku až dodnes slúži obyvateľom okolitých obcí ako skratka do Čiernej nad Tisou (v smere z Použia) či do susednej Ukrajiny (v smere z Medzibodrožia).

Okrem toho však predstavuje i obľúbenú turistickú atrakciu vyhľadávanú najmä cykloturistami, a to nielen domácimi, ale aj zahraničnými – v oblasti sa totiž stretávajú tri štáty – Slovensko, Ukrajina a Maďarsko. Lanový most sa pri prechode nemálo hojdá, čo môže niekomu výrazne zvýšiť hladinu adrenalínu, napriek tomu je však bezpečný.

Drevený krytý most, Štefánska Huta

vypadni.sk

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: Lubo Cmorej

Drevený krytý most nad riekou Hornád, ktorý spája obec Kluknava s osadou Štefanská Huta, je prevzácnou technickou pamiatkou, jedinou svojho druhu na Slovensku (resp. jedinou, ktorá sa zachovala – v minulosti bolo podobných mostov v našej krajine viac). Postavili ho v roku 1832 pre potreby mediarskeho podniku v Štefanskej Hute.

Most je 27 m dlhý a 3,5 m široký. Návštevníka zaujme svojim ojedinelým technickým riešením. Pamiatka dokumentujúca majstrovstvo starých spišských tesárov dodnes slúži svojmu pôvodnému účelu.

Premávať však po nej môžu iba osobné autá. Ako perličku možno spomenúť, že v roku 2000 bola vydaná poštová známka, na ktorej bol kluknavský most vyobrazený, pričom táto známka získala v nasledujúcom roku tretie miesto v ankete o najkrajšiu slovenskú známku.

Kolonádový most, Piešťany

vypadni.sk

Zdroj: Vypadni.sk, Autor: Lukáš Zenka

Kolonádový, alebo tiež Sklený most spájajúci mestské centrum Piešťan s Kúpeľným ostrovom predstavuje vrchol funkcionalistickej architektúry na Slovensku a i v celosvetovom meradle sa považuje za unikát. Vďaka svojim 156 metrom je zároveň najdlhším krytým mostom na Slovensku.

Postavili ho začiatkom 30-tych rokov 20. storočia podľa návrhu architekta Emila Belluša. Pri vstupe na most zo strany od mestského centra sa nachádza bronzová socha barlolámača – známy symbol piešťanských kúpeľov a mesta Piešťany vôbec. Ozdobou mostu sú lepty do skla zhotovené podľa návrhu Martina Benku, jedného z najvýznamnejších slovenských maliarov. (Dnes sú tu kvôli hrozbe zničenia vandalmi umiestnené iba kópie.)

Historickou perličkou je, že vtedajší technický vedúci kúpeľov Filip Hanic s nasadením vlastného života zachránil z na zánik odsúdeného mosta originály Benkových lept. V roku 1956 bol Kolonádový most obnovený podľa pôvodného projektu. Dnes slúži ako miesto prechádzok s krásnym výhľadom na rieku Váh a priľahlé časti Piešťan. Autá po ňom nepremávajú.

Ak máte ďalšie tipy na zaujímavé mosty na Slovensku, budeme radi ak nám o nich dáte vedieť na našom Sóda Facebooku.

 

Článok vznikol v spolupráci s vypadni.sk

vypadni.sk vám poskytne viac ako 2700 objektov s tisíckami fotografií  z celého Slovenska. Objavíte krásnu prírodu, jedinečnú architektúru a bohatú históriu našej krajiny.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

S novým smartfónom Samsung Galaxy S25 FE získate prémiové zariadenie, ale bez ultraceny

Novinka z Fan Edition prichádza s veľkým displejom, výkonným čipom, inteligenciou Samsung aj dlhou výdržou, ale najmä so špeciálnou cenou.

Samsung predstavuje novinku, ktorá osloví všetkých, ktorí chcú prémiový smartfón bez minutia dvoch výplat. Samsung Galaxy S25 FE rozširuje vlajkovú sériu Galaxy S o ďalšieho súrodenca, ktorý si od najstaršieho brata S25 Ultra berie tie najlepšie vlastnosti a od najmladšieho Galaxy S25 dostupnú cenu. Výsledkom je atraktívny mix dizajnu, výkonu a umelej inteligencie.

Ak si ho v O2 kúpite od 12. 9. do 27. 10. 2025, nielenže ho dostanete za zvýhodnenú cenu 768 €, ale získate ešte aj výkupný bonus 156 € (cez Trade-In program). Takže je naozaj dostupný, no stále s prémiovými funkciami.

Fan Edition, teda vlajková trieda, ale dostupnejšia

Séria Fan Edition (FE) je navrhnutá tak, aby priniesla kľúčové funkcie vlajkových lodí do cenovo prístupnejšej verzie. Galaxy S25 FE preto stojí medzi štandardným Galaxy S25 a prémiovým Galaxy S25 Ultra.

Oproti svojmu „väčšiemu bratovi“ síce ponúka o niečo menej pamäte a neobsahuje fotošpeciality ako periskopový zoom, no vo väčšine podstatných parametrov drží krok a ponúka to, čo používatelia od prémiového zariadenia očakávajú.

Displej ani dizajn nepodliezajú latku

Dominantou Samsungu Galaxy S25 FE je 6,7-palcový Dynamic AMOLED displej s rozlíšením 1 080 × 2 340 pixelov a plynulou obnovovacou frekvenciou 120 Hz.

Vďaka maximálnemu jasu až 1 900 nitov zostáva čitateľný aj na silnom priamom slnku. Displej je ideálny na sledovanie filmov, hranie hier či multitasking. Skvelý je pomer obrazovky k rámu, ktorý sa zlepšil až na 90 %, takže máte k dispozícii väčšiu plochu na hry, aplikácie či filmy.

Telo zariadenia má hrúbku len 7,4 mm a váži približne 190 g, preto napriek veľkej obrazovke pôsobí elegantne a príjemne sedí v ruke. O svoj telefón sa nebudete musieť toľko báť, lebo použité materiály, ako sú hliníkový rám a Gorilla Glass Victus, zabezpečujú vysokú odolnosť.

Samsung Galaxy S25 FE prichádza v moderných matných odtieňoch od klasickej čiernej a tmavomodrej po sviežu modrú či bielu, takže si drží aj svoje kvalitné farebné štandardy.

Dramatický výkon, ktorý poháňa AI

Pod kapotou pracuje čip Exynos 2400 v kombinácii s 8 GB RAM a so 128 GB úložiskom. Samsung Galaxy S25 FE zvládne plynulo aj náročnejšie hry či multitasking rôznych aplikácií. Ak ste hráč alebo niekto, kto používa veľa apiek naraz, Galaxy S25 FE vás podrží a vďaka výkonnému chladeniu vydrží pracovať naozaj dlho.

Rozdiel oproti predchádzajúcim generáciám je však v softvéri. One UI 8 postavené na Androide 16 prináša do každodenného používania prvky umelej inteligencie:

  • Galaxy AI pomáha s prekladmi v reálnom čase počas chatovania alebo hovorov.
  • Funkcia Circle to Search umožňuje vyhľadať akýkoľvek objekt či text priamo na obrazovke jednoduchým zakrúžkovaním.
  • ProVisual engine vylepšuje fotografie v horších svetelných podmienkach a doladí farby aj pri nočných záberoch.
  • AI asistent uľahčuje písanie poznámok či sumarizáciu textov.
  • Umelá inteligencia teraz dokáže vyberať z videí tie najlepšie zábery či odstraňovať nežiaduce zvuky.

To všetko robí zo S25 FE nielen výkonný smartfón, ale aj praktického každodenného pomocníka pri takmer akejkoľvek úlohe, ktorú mu zadáte.

Fotoaparát pre kreatívnych používateľov

Hlavný 50 Mpx fotoaparát s optickou stabilizáciou zachytí ostré a detailné snímky. Sekunduje mu 12 Mpx ultraširokouhlý objektív a 8 Mpx teleobjektív s 3-násobným optickým priblížením.

Na prednej strane nechýba vylepšená 12 Mpx selfie kamera (oproti minuloročnému modelu 10 Mpx), ktorá spolu s AI algoritmami automaticky upraví portréty tak, aby boli okamžite pripravené na zverejnenie.

S touto zostavou budete natáčať aj kvalitné super HDR videá a zariadenie vás nesklame ani v noci, keď bývajú fotografie zasiahnuté šumom. V porovnaní so S25 Ultra chýba špecializovaný periskopový zoom, no na bežné fotografovanie je táto zostava viac než dostatočná a v kombinácii s AI ponúka kvalitné výsledky aj náročnejším používateľom.

Samsung Galaxy S25 FE v skratke:

  • 6,7″ Dynamic AMOLED, 1080 × 2340 px, 120 Hz, svietivosť až 1 900 nitov,
  • Exynos 2400, 8 GB RAM, 128 GB/ 256 GB 
  • 50 + 12 + 8 Mpx, 12 Mpx selfie, Super HDR video,
  • 4 900 mAh, 45 W kábel (= 30 min nad 50 %), 15 W bezdrôtovo,
  • hliníkový rám, Gorilla Glass Victus a matný dizajn.

Batéria, ktorá vás podrží

Kapacita 4 900 mAh umožňuje používať Samsung Galaxy S25 FE celý deň bez nabíjačky. Pri nabíjaní sa Galaxy S25 FE nenechá zahanbiť – podporuje 45 W káblové rýchlonabíjanie, ktoré doplní viac než polovicu kapacity už za približne 30 minút. Nechýba ani 15 W bezdrôtové nabíjanie. 

Samsung Galaxy S25 FE je telefón, ktorý ukazuje, že prémiová trieda nemusí byť nedostupná. Prináša veľký AMOLED displej, vysoký výkon s podporou AI, kvalitný fotoaparát a batériu, na ktorú sa dá spoľahnúť. 

Samozrejme, oproti najvyšším modelom ponúka menej špecialít, no jeho hlavná sila je v rovnováhe: dostanete všetko podstatné v elegantnom balení a za dostupnejšiu cenu.


V O2 je Samsung Galaxy S25 FE pripravený s atraktívnou ponukou, vďaka ktorej je vstup do sveta prémiových smartfónov ešte jednoduchší. Ponuka je limitovaná do 27. 10. 2025.

Páčil sa vám článok?
12345
(Zatiaľ žiadne hodnotenia)
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.