Barbora Gažová, zakladateľka značky prírodnej kozmetiky Mylo, radí, ako hľadať dodávateľov, partnerov a zákazníkov, aj ako uvažovať nad surovinami a procesmi vo firme.
Dajte prednosť lokálnym výrobcom
Ak máte na výber medzi zahraničným a miestnym výrobcom, dajte prednosť miestnemu. Nákupom lokálnych surovín chránite životné prostredie a podporujete našu ekonomiku, ktorá v týchto dňoch trpí. Samozrejme, nie vždy nájdete na našom trhu to, čo potrebujete.
„Vždy, keď môžem, oslovujem a využívam slovenských a českých výrobcov. Postupne sa ich snažím aj obmieňať – napríklad pri výrobe nového produktu. Slovensko je krajina bohatá na kvalitné suroviny s výbornými vlastnosťami pre pokožku,“ vysvetľuje Barbora.
Zahraničných dodávateľov si preklepnite
Sú však aj suroviny, ktoré sa jednoducho na Slovensku nevyrábajú – značka Mylo napríklad musí zo zahraničia nakupovať bambucké maslo.
Pri nákupe nejde len o to, či je samotná surovina v biokvalite. Zabúdať netreba ani na ľudí, ktorí ju spracovali. Je dôležité zaujímať sa, v akých podmienkach pracovali a či ich práca bola spravodlivo ohodnotená. Nie každý bioprodukt je totiž aj ekologicky udržateľný a Fair Trade.
„Máme svoje zásady a kritériá, ktoré musí distribútor spĺňať. Šťastnou náhodou sa mi podarilo nadviazať spoluprácu s komunitou žien z Ghany, ktoré ručne spracúvajú orechy, z ktorých miesia bambucké maslo. Je to priama cesta spolupráce a nie dlhý reťazec,“ vysvetľuje Barbora.
Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia
Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.
Rozmýšľajte nad všetkými vstupmi a výstupmi
Udržateľná značka sa dá budovať naraz na viacerých frontoch. Ak raz začnete, uvidíte, že vždy je čo zlepšovať.
Okrem samotných surovín sa môžete zamerať aj na to, z čoho vyrobíte obaly či ako sa jednotlivé materiály dostali na Slovensko. Môžete uvažovať aj nad tým, či bude možné vaše výrobky a obaly vyseparovať a zrecyklovať, prípadne či sú kompostovateľné. Rovnako môžete rozmýšľať aj o technológiách, ktoré používate.
Ďalšou otázkou je, koľko energie pri výrobe spotrebujete a z akých zdrojov pochádza. Na zúbky sa môžete pozrieť aj logistike a spôsobom dopravy.
„Neustále hľadáme spôsob, ako byť ešte ekologickejší. Od začiatku naše produkty balíme do recyklovateľných materiálov a snažíme sa produkovať čo najmenej odpadu,“ hovorí Barbora.
Začnite od seba
Dnes môžete nájsť na trhu mnoho značiek, ktoré hlásajú, že sú bio, organic alebo eko. No na to, aby nebolo takéto vyhlásenie iba prázdnym gestom, sa musí udržateľnosť odzrkadľovať aj v hodnotách firmy.
Barbora Gažová, zakladateľka značky prírodnej kozmetiky Mylo, verí, že za úspechom značky sú jej osobné hodnoty a každodenný životný štýl jej rodiny.
„Snažíme sa žiť čo najminimalistickejšie, zdravo sa stravovať, športovať a produkovať čo najmenej odpadu. Pre mňa by bolo neprípustné predávať niečo, s čím nie som stotožnená. Verím, že z veľkej časti za svoj úspech vďačím práve mojim hodnotám, ktoré prenášam do kozmetiky,“ hovorí.
Zviditeľnite svoje posolstvo a hodnoty
Za posledné roky začalo vznikať čoraz viac prírodných značiek, konkurentov značky Mylo. Niektoré sú kvalitnejšie, iné menej. Spotrebiteľ má tak pred sebou množstvo produktov, z ktorých si môže vyberať.
Faktorov, podľa ktorých sa rozhodne, je, samozrejme, viac. Ak ste presvedčení o kvalite a udržateľnosti vašej značky, neváhajte dať o tom vedieť svojim potenciálnym klientom a prilákať ich na svoju stranu.
„Chceli sme sa zviditeľniť na internete, tak sme založili blog. Ľudia si v ňom nájdu mnoho informácií, ktoré nie sú na e-shope spomenuté. Zároveň chceme, aby blog nebol len o kozmetike, ale aj o životnom štýle, ktorý je úzko spätý s ekológiou. Aj preto z času na čas robíme rozhovory s odborníkmi na témy, ktoré sú nám blízke,“ vysvetľuje Barbora.
Spolupracujte s ľuďmi a firmami, ktorých hodnoty sú v súlade s vašimi
Je určite lákavé, ak vás osloví veľký distribútor a nedajbože ešte zo zahraničia. Majte však na pamäti hodnoty, s ktorými budujete značku.
Heslo Pomaly ďalej zájdeš platí aj pri budovaní udržateľného biznisu. Ak periete v práčke na režime eko, viete, že trvá aj dvojnásobne dlhšie ako štandardný režim. Je však úspornejší v spotrebe vody a elektriny, čo v konečnom dôsledku znamená, že je šetrnejší k životnému prostrediu. Pri udržateľnom podnikaní platí to isté čo pri praní: je lepšie postupovať pomaly a na úrodu si počkať.
„Oslovujú nás rôzni zahraniční distribútori. My si však spomedzi nich vyberáme len tých, u ktorých vidíme prienik vo filozofii a výbere značiek, s ktorými spolupracujú. Nebojíme sa odmietnuť spoluprácu s niekým, koho hodnoty sa odlišujú od našich,“ dodáva Barbora.