Zakladateľka značky Mylo Barbora Gažová rozpráva, ako sa jej podarilo vybudovať prosperujúcu značku prírodnej kozmetiky, ako ju dostala na regály DM drogerie markt a aké plány má do budúcnosti
Ako vznikala značka Mylo? Prečo ste sa rozhodli vyrábať mydlá?
Biznis sa vyvinul z mojej záľuby. Počas materskej som mala potrebu kreatívne sa realizovať a túžila som sa naučiť niečo nové. Od kamarátky som dostala knihu o výrobe mydiel. Vyzeralo to celkom jednoducho, tak som to vyskúšala.
Mojím prvým výtvorom bolo levanduľové mydlo, ktorého som nechtiac urobila obrovské množstvo (smiech). S výsledkom som bola nadmieru spokojná a pozitívna bola aj spätná väzba od rodiny, ktorej som mydlá porozdávala.
Keďže som mala naozaj veľa mydiel, išla som s kamarátkou, ktorá piekla domáce torty, na lokálny trh. Vyrobila som si logo a pečiatkovala som ho na papier, do ktorého som mydlá zabalila. A čuduj sa svete, mydlá som predala všetky do jedného.
Bol to moment, keď ste sa rozhodli rozbehnúť biznis? Podporil vás niekto vo vašich podnikateľských plánoch?
Pri rozbiehaní akéhokoľvek biznisu je dôležité mať podporu od niekoho blízkeho. Ja som ju mala od manžela. Povedal mi: „Vyskúšajme to. Máš tridsať, si na materskej, kedy inokedy experimentovať, keď nie teraz?“
„Už sedem rokov sa riadim heslom Pomaly ďalej zájdeš a dopyt po mojich produktoch stále rastie.“
Mala som dosť času otestovať procesy a experimentovať s jednotlivými prímesami. Až keď som bola s výtvormi stopercentne spokojná, začala som uvažovať nad ďalšími krokmi. Už sedem rokov sa riadim heslom Pomaly ďalej zájdeš a dopyt po mojich produktoch stále rastie.
Začali ste vyrábať aj ďalšie produkty ako krémy, oleje, pleťové vody a dokonca aj kozmetiku pre psy. Čo vás k tomu viedlo? Kde ste získavali informácie?
Výrobu mydiel som už mala v malíčku a časom som si uvedomila, že by som sa chcela naučiť viac. Preto som si začala vyhľadávať informácie o výrobe prírodnej kozmetiky.
Aby ste mohli vyrábať kozmetiku, nepotrebujete mať na to vyštudovanú školu ako napríklad cukrári. Potrebujete iba skúšky z odbornej spôsobilosti. To nie je nič náročné. Ja som však chcela ísť viac do hĺbky. Chcela som sa o výrobe prírodnej kozmetiky čo najviac naučiť od ľudí, ktorí dlhodobo pôsobia v tejto oblasti.
Absolvovala som kurzy ohľadne výroby, konzervovania či zabezpečenia stability prírodnej kozmetiky. Väčšina z nich sa konala v Anglicku. Tam som aj študovala v škole Formula Botanica, ktorá vzdeláva ľudí, ktorí chcú predávať prírodnú kozmetiku, podobne ako ja. Tu som sa dozvedela aj praktické informácie, týkajúce sa legislatívy spojenej s predajom kozmetiky v Európskej únii.
Aké podmienky platia pre výrobcov kozmetiky? Je v nich veľa byrokracie?
Pravidlá vyplývajú z nariadení EÚ. Každý nový produkt musí mať vypracovanú bezpečnostnú kartu ešte predtým, než ho uvedieme na trh. Na začiatku bolo práce viac, pretože sme si museli zostaviť výrobné laboratórium a dať si ho schváliť.
Rovnako bolo potrebné nastaviť jednotlivé procesy tak, aby bola dodržaná hygiena a bezpečnosť pri práci. Na prvýkrát bolo náročné osvojiť si všetky pravidlá, ale postupne sme sa to naučili. Dnes je to už pre nás rutina.
Nikto od vás neočakáva, že laboratóriá budete mať vybavené high-endovými prístrojmi. Dôležitejšie je, aby boli priestory a postupy v súlade s hygienickými nariadeniami. A to sa dá v súčasnosti zabezpečiť za pár stoviek eur.
Na výrobu kozmetiky sme potrebovali priestory oddelené od obytnej zóny, a keďže sa mi nechcelo doma v Bernolákove murovať a stavať nové priestory, rozhodla som sa zatiaľ si prenajať menší priestor v Bratislave.
Vaše produkty dnes nájdeme v sieti DM drogerie markt a vo viacerých obchodíkoch nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Ako sa vám podarilo spojiť s prvým distribútorom?
Ako prvá nás oslovila majiteľka e-shopu s prírodnou kozmetikou z Česka. Jej biznis bol vtedy tiež v začiatkoch a hľadala nové značky.
„Spolupracujeme zhruba s tridsiatimi distribútormi z Česka a Slovenska. Máme aj zastúpenie v Taliansku, Japonsku, Poľsku a Anglicku.“
Postupne pribúdali ďalšie ponuky. Momentálne spolupracujeme zhruba s tridsiatimi distribútormi z Česka a Slovenska. Máme aj zastúpenie v Taliansku, Japonsku, Poľsku a Anglicku. Vyberáme si iba distribútorov, u ktorých vidíme prienik s našimi firemnými hodnotami.
Veľkoobchod tvorí približne tri štvrtiny nášho odbytu, štvrtinu tržieb získavame cez náš e-shop.
Oslovili nás aj investori, ale tu sa snažím byť obozretná, pretože je pre mňa dôležité mať stopercentnú účasť na rozhodnutiach, týkajúcich sa značky Mylo.
Kde čerpáte inšpiráciu? Na základe čoho sa rozhodujete, aký produkt vyrobíte?
Je to prirodzený proces. Inšpiráciou mi je moja rodina a ja sama. Rozhodujem sa na základe vlastných potrieb alebo potrieb mojich blízkych. A keďže veľa čítam o prírodnej kozmetike, často sa mi nápady začnú vynárať samy od seba. Rôzne kombinácie zmesí si zapisujem a neskôr testujem.
Aj samotná prechádzka prírodou je pre mňa studnicou inšpirácie. Človek ide na prechádzku, zbadá niečo zaujímavé a povie si: Čo asi vie táto rastlina urobiť pre pokožku?
Aký je pôvod jednotlivých zložiek vašej kozmetiky? Ako si vyberáte dodávateľov?
Snažím sa odoberať najmä od lokálnych dodávateľov. Nie vždy je to možné, napríklad pri mydlách nedokážem nahradiť kokosový olej či bambucké maslo lokálnymi olejmi, pretože nemajú požadované vlastnosti.
Mylo je zatiaľ ešte veľmi malá firma na to, aby nakupovala všetky suroviny priamo od výrobcov. Minimálne odbery bývajú také veľké, že by sme to množstvo pravdepodobne nestihli minúť do exspirácie. Surovina by sa pokazila skôr, než by sme ju spracovali a výrobok predali.
Spolupracujem preto s distribútormi jednotlivých surovín. Viacerých som si vytipovala vďaka škole prírodnej kozmetiky, kde sú samotní učitelia často zároveň distribútormi.
Koľko zamestnancov má Mylo? Kedy ste si povedali, že je čas presunúť časť práce na zamestnancov?
Zlomilo sa to, keď som sa dostala do stavu, keď som Vianoce trávila do štvrtej ráno v práci. Vtedy som si uvedomila, že už to sama nezvládam a potrebujem pomoc.
Dnes mám troch zamestnancov na plný úväzok (6-hodinový pracovný čas) a jedného na polovičný. Spolupracujeme s externou fotografkou, ktorú voláme, keď niečo treba nafotiť.
Stará sa vám niekto o marketing?
Naším marketingom je len komunikácia na sociálnych sieťach. Jednotliví predajcovia, ktorí majú v ponuke naše produkty, si robia marketing samostatne. Nemáme veľa reprezentačných tlačovín a letákov, pretože to vnímame ako produkovanie ďalšieho odpadu a tomu sa snažíme vyhýbať.
Spomínali ste, že logo ste vymysleli a navrhli sama. Používate ho stále v pôvodnej podobe?
Logo a vizuálna identita Mylo už prešli redizajnom. Keď som vstúpila na trh, ostatní výrobcovia používali pestrofarebné plastové obaly. Ja som sa snažila využiť na výrobu obalov prírodné materiály a dosiahnuť minimalistický vzhľad s citom pre dizajn. Vďaka tomu som sa dokázala jednoducho odlíšiť.
„Stáva sa nám, že musíme odmietať nové obchodné spolupráce, pretože by sme nestíhali vyrábať.“
No z naturálneho dizajnu sa stal módny trend. Zákazníci za mnou chodili s tým, že si náš produkt kúpili tam a tam, napriek tomu, že my sme v spomínaných predajniach nikdy nepredávali.
Hnevalo ma to a uvedomila som si, že sa potrebujeme odlíšiť. Zároveň sme sa ako firma posunuli a chcela som, aby to bolo vidieť aj na dizajne. Medzičasom sme si vybudovali klientelu prevažne u žien po tridsiatke a logo, ktoré som vytvorila na začiatku doma na kolene, mi už pripadalo detinské.
Preto sme oslovili štúdio Hungry, ktoré nám pomohlo odzrkadliť našu identitu v novom vizuáli. Doteraz nám chodia pozitívne ohlasy ohľadom dizajnu, dokonca aj zo zahraničia. Boli sme medzi finalistami Národnej ceny za dizajn 2018.
Zasiahla aj vás pandémia? Ako hodnotíte rok 2020?
Počas lockdownu bolo veľa obchodov zatvorených, a keďže značnú časť našej výroby nepredávame v drogériách, ale v konceptových obchodoch a predajniach s darčekovými predmetmi, klesol nám odbyt.
Na druhej strane ľudia prešli viac do online prostredia a začalo nám prichádzať viac objednávok do e-shopu. Vybaviť ich je pre nás síce logisticky náročnejšie ako dodať tovar odberateľovi, no vďaka online prostrediu nám rástli obraty a pribúdali aj požiadavky na spoluprácu. Veríme, že keď sa trh opäť otvorí, dopyt po našich produktoch porastie ešte viac.
Aké sú vaše plány do budúcna?
S rastom záujmu o naše produkty rastie aj naša potreba posúvať sa vpred. Priestory, v ktorých pracujeme, nás momentálne začínajú limitovať. Stáva sa nám, že musíme odmietať nové obchodné spolupráce, pretože by sme nestíhali vyrábať. Je to škoda.
Tento rok preto plánujeme postaviť v Bernolákove výrobňu s malou podnikovou predajňou a showroomom, kde budú mať návštevníci možnosť nahliadnuť cez transparentné sklo dnu.
Väčšina našich zákazníkov sú mamičky a ženy vo veku nad tridsať rokov, preto by sme chceli vo vonkajších priestoroch vysadiť stromy a vytvoriť tak prostredie, kde je možné sadnúť si na lavičku a zahrať sa s deťmi.
Celý priestor by mal vychádzať z názvu Mylo – malo by vzniknúť milé miesto pre všetkých – či už zamestnancov, miestnych obyvateľov, alebo okoloidúcich zvedavcov.
Zakladateľka značky Mylo Barbora Gažová potrebuje byť neustále online, pretože komunikuje s dodávateľmi, odberateľmi aj zákazníkmi. Potrebuje sa spoľahnúť na to, že s nimi bude vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Ak ste na tom rovnako, využite služby O2 pre podnikateľov. Zlatý O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.