Zakladateľka Mylo: Omylom som uvarila príliš veľa mydla, dnes dodávam kozmetiku až do Japonska

Začala s ručne vyrábaným mydlom, dnes produkuje širokú škálu prírodnej kozmetiky a spolupracuje s tridsiatimi distribútormi

Zakladateľka značky Mylo Barbora Gažová rozpráva, ako sa jej podarilo vybudovať prosperujúcu značku prírodnej kozmetiky, ako ju dostala na regály DM drogerie markt a aké plány má do budúcnosti

Ako vznikala značka Mylo? Prečo ste sa rozhodli vyrábať mydlá?

Biznis sa vyvinul z mojej záľuby. Počas materskej som mala potrebu kreatívne sa realizovať a túžila som sa naučiť niečo nové. Od kamarátky som dostala knihu o výrobe mydiel. Vyzeralo to celkom jednoducho, tak som to vyskúšala.

Mojím prvým výtvorom bolo levanduľové mydlo, ktorého som nechtiac urobila obrovské množstvo (smiech). S výsledkom som bola nadmieru spokojná a pozitívna bola aj spätná väzba od rodiny, ktorej som mydlá porozdávala.

Keďže som mala naozaj veľa mydiel, išla som s kamarátkou, ktorá piekla domáce torty, na lokálny trh. Vyrobila som si logo a pečiatkovala som ho na papier, do ktorého som mydlá zabalila. A čuduj sa svete, mydlá som predala všetky do jedného.

Bol to moment, keď ste sa rozhodli rozbehnúť biznis? Podporil vás niekto vo vašich podnikateľských plánoch?

Pri rozbiehaní akéhokoľvek biznisu je dôležité mať podporu od niekoho blízkeho. Ja som ju mala od manžela. Povedal mi: „Vyskúšajme to. Máš tridsať, si na materskej, kedy inokedy experimentovať, keď nie teraz?“

„Už sedem rokov sa riadim heslom Pomaly ďalej zájdeš a dopyt po mojich produktoch stále rastie.“

Mala som dosť času otestovať procesy a experimentovať s jednotlivými prímesami. Až keď som bola s výtvormi stopercentne spokojná, začala som uvažovať nad ďalšími krokmi. Už sedem rokov sa riadim heslom Pomaly ďalej zájdeš a dopyt po mojich produktoch stále rastie.

Začali ste vyrábať aj ďalšie produkty ako krémy, oleje, pleťové vody a dokonca aj kozmetiku pre psy. Čo vás k tomu viedlo? Kde ste získavali informácie?

Výrobu mydiel som už mala v malíčku a časom som si uvedomila, že by som sa chcela naučiť viac. Preto som si začala vyhľadávať informácie o výrobe prírodnej kozmetiky.

Aby ste mohli vyrábať kozmetiku, nepotrebujete mať na to vyštudovanú školu ako napríklad cukrári. Potrebujete iba skúšky z odbornej spôsobilosti. To nie je nič náročné. Ja som však chcela ísť viac do hĺbky. Chcela som sa o výrobe prírodnej kozmetiky čo najviac naučiť od ľudí, ktorí dlhodobo pôsobia v tejto oblasti.

Absolvovala som kurzy ohľadne výroby, konzervovania či zabezpečenia stability prírodnej kozmetiky. Väčšina z nich sa konala v Anglicku. Tam som aj študovala v škole Formula Botanica, ktorá vzdeláva ľudí, ktorí chcú predávať prírodnú kozmetiku, podobne ako ja. Tu som sa dozvedela aj praktické informácie, týkajúce sa legislatívy spojenej s predajom kozmetiky v Európskej únii.

Aké podmienky platia pre výrobcov kozmetiky? Je v nich veľa byrokracie?

Pravidlá vyplývajú z nariadení EÚ. Každý nový produkt musí mať vypracovanú bezpečnostnú kartu ešte predtým, než ho uvedieme na trh. Na začiatku bolo práce viac, pretože sme si museli zostaviť výrobné laboratórium a dať si ho schváliť.

Rovnako bolo potrebné nastaviť jednotlivé procesy tak, aby bola dodržaná hygiena a bezpečnosť pri práci. Na prvýkrát bolo náročné osvojiť si všetky pravidlá, ale postupne sme sa to naučili. Dnes je to už pre nás rutina.

Nikto od vás neočakáva, že laboratóriá budete mať vybavené high-endovými prístrojmi. Dôležitejšie je, aby boli priestory a postupy v súlade s hygienickými nariadeniami. A to sa dá v súčasnosti zabezpečiť za pár stoviek eur.

Používate pri podnikaní auto? Daň stačí zaplatiť až v marci

Na výrobu kozmetiky sme potrebovali priestory oddelené od obytnej zóny, a keďže sa mi nechcelo doma v Bernolákove murovať a stavať nové priestory, rozhodla som sa zatiaľ si prenajať menší priestor v Bratislave.

Vaše produkty dnes nájdeme v sieti DM drogerie markt a vo viacerých obchodíkoch nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Ako sa vám podarilo spojiť s prvým distribútorom?

Ako prvá nás oslovila majiteľka e-shopu s prírodnou kozmetikou z Česka. Jej biznis bol vtedy tiež v začiatkoch a hľadala nové značky.

„Spolupracujeme zhruba s tridsiatimi distribútormi z Česka a Slovenska. Máme aj zastúpenie v Taliansku, Japonsku, Poľsku a Anglicku.“

Postupne pribúdali ďalšie ponuky. Momentálne spolupracujeme zhruba s tridsiatimi distribútormi z Česka a Slovenska. Máme aj zastúpenie v Taliansku, Japonsku, Poľsku a Anglicku. Vyberáme si iba distribútorov, u ktorých vidíme prienik s našimi firemnými hodnotami.

Veľkoobchod tvorí približne tri štvrtiny nášho odbytu, štvrtinu tržieb získavame cez náš e-shop.

Oslovili nás aj investori, ale tu sa snažím byť obozretná, pretože je pre mňa dôležité mať stopercentnú účasť na rozhodnutiach, týkajúcich sa značky Mylo.

Kde čerpáte inšpiráciu? Na základe čoho sa rozhodujete, aký produkt vyrobíte?

Je to prirodzený proces. Inšpiráciou mi je moja rodina a ja sama. Rozhodujem sa na základe vlastných potrieb alebo potrieb mojich blízkych. A keďže veľa čítam o prírodnej kozmetike, často sa mi nápady začnú vynárať samy od seba. Rôzne kombinácie zmesí si zapisujem a neskôr testujem.

Aj samotná prechádzka prírodou je pre mňa studnicou inšpirácie. Človek ide na prechádzku, zbadá niečo zaujímavé a povie si: Čo asi vie táto rastlina urobiť pre pokožku?

Aký je pôvod jednotlivých zložiek vašej kozmetiky? Ako si vyberáte dodávateľov?

Snažím sa odoberať najmä od lokálnych dodávateľov. Nie vždy je to možné, napríklad pri mydlách nedokážem nahradiť kokosový olej či bambucké maslo lokálnymi olejmi, pretože nemajú požadované vlastnosti.

Mylo je zatiaľ ešte veľmi malá firma na to, aby nakupovala všetky suroviny priamo od výrobcov. Minimálne odbery bývajú také veľké, že by sme to množstvo pravdepodobne nestihli minúť do exspirácie. Surovina by sa pokazila skôr, než by sme ju spracovali a výrobok predali.

Spolupracujem preto s distribútormi jednotlivých surovín. Viacerých som si vytipovala vďaka škole prírodnej kozmetiky, kde sú samotní učitelia často zároveň distribútormi.

7 tipov, ako vybudovať udržateľnú značku

Koľko zamestnancov má Mylo? Kedy ste si povedali, že je čas presunúť časť práce na zamestnancov?

Zlomilo sa to, keď som sa dostala do stavu, keď som Vianoce trávila do štvrtej ráno v práci. Vtedy som si uvedomila, že už to sama nezvládam a potrebujem pomoc.

Dnes mám troch zamestnancov na plný úväzok (6-hodinový pracovný čas) a jedného na polovičný. Spolupracujeme s externou fotografkou, ktorú voláme, keď niečo treba nafotiť.

Stará sa vám niekto o marketing?

Naším marketingom je len komunikácia na sociálnych sieťach. Jednotliví predajcovia, ktorí majú v ponuke naše produkty, si robia marketing samostatne. Nemáme veľa reprezentačných tlačovín a letákov, pretože to vnímame ako produkovanie ďalšieho odpadu a tomu sa snažíme vyhýbať.

Spomínali ste, že logo ste vymysleli a navrhli sama. Používate ho stále v pôvodnej podobe?

Logo a vizuálna identita Mylo už prešli redizajnom. Keď som vstúpila na trh, ostatní výrobcovia používali pestrofarebné plastové obaly. Ja som sa snažila využiť na výrobu obalov prírodné materiály a dosiahnuť minimalistický vzhľad s citom pre dizajn. Vďaka tomu som sa dokázala jednoducho odlíšiť.

 

„Stáva sa nám, že musíme odmietať nové obchodné spolupráce, pretože by sme nestíhali vyrábať.“

 

No z naturálneho dizajnu sa stal módny trend. Zákazníci za mnou chodili s tým, že si náš produkt kúpili tam a tam, napriek tomu, že my sme v spomínaných predajniach nikdy nepredávali.

Hnevalo ma to a uvedomila som si, že sa potrebujeme odlíšiť. Zároveň sme sa ako firma posunuli a chcela som, aby to bolo vidieť aj na dizajne. Medzičasom sme si vybudovali klientelu prevažne u žien po tridsiatke a logo, ktoré som vytvorila na začiatku doma na kolene, mi už pripadalo detinské.

Preto sme oslovili štúdio Hungry, ktoré nám pomohlo odzrkadliť našu identitu v novom vizuáli. Doteraz nám chodia pozitívne ohlasy ohľadom dizajnu, dokonca aj zo zahraničia. Boli sme medzi finalistami Národnej ceny za dizajn 2018.

Zasiahla aj vás pandémia? Ako hodnotíte rok 2020?

Počas lockdownu bolo veľa obchodov zatvorených, a keďže značnú časť našej výroby nepredávame v drogériách, ale v konceptových obchodoch a predajniach s darčekovými predmetmi, klesol nám odbyt.

Na druhej strane ľudia prešli viac do online prostredia a začalo nám prichádzať viac objednávok do e-shopu. Vybaviť ich je pre nás síce logisticky náročnejšie ako dodať tovar odberateľovi, no vďaka online prostrediu nám rástli obraty a pribúdali aj požiadavky na spoluprácu. Veríme, že keď sa trh opäť otvorí, dopyt po našich produktoch porastie ešte viac.

Aké sú vaše plány do budúcna?

S rastom záujmu o naše produkty rastie aj naša potreba posúvať sa vpred. Priestory, v ktorých pracujeme, nás momentálne začínajú limitovať. Stáva sa nám, že musíme odmietať nové obchodné spolupráce, pretože by sme nestíhali vyrábať. Je to škoda.

Tento rok preto plánujeme postaviť v Bernolákove výrobňu s malou podnikovou predajňou a showroomom, kde budú mať návštevníci možnosť nahliadnuť cez transparentné sklo dnu.

Väčšina našich zákazníkov sú mamičky a ženy vo veku nad tridsať rokov, preto by sme chceli vo vonkajších priestoroch vysadiť stromy a vytvoriť tak prostredie, kde je možné sadnúť si na lavičku a zahrať sa s deťmi.

Celý priestor by mal vychádzať z názvu Mylo – malo by vzniknúť milé miesto pre všetkých – či už zamestnancov, miestnych obyvateľov, alebo okoloidúcich zvedavcov.


Zakladateľka značky Mylo Barbora Gažová potrebuje byť neustále online, pretože komunikuje s dodávateľmi, odberateľmi aj zákazníkmi. Potrebuje sa spoľahnúť na to, že s nimi bude vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Ak ste na tom rovnako, využite služby O2 pre podnikateľov. Zlatý O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Barbora Gažová

Zakladateľka Mylo, značky ručne vyrábanej kozmetiky inšpirovanej prírodou. Pre značku Mylo je dôležitý nielen účinok kozmetiky, ale aj bezpečnosť a etický či ekologický aspekt.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

7 tipov, ako vybudovať udržateľnú značku

Určite si hodnoty, ktoré vám pomôžu na ceste k ekologickej udržateľnosti

Barbora Gažová, zakladateľka značky prírodnej kozmetiky Mylo, radí, ako hľadať dodávateľov, partnerov a zákazníkov, aj ako uvažovať nad surovinami a procesmi vo firme.

Dajte prednosť lokálnym výrobcom

Ak máte na výber medzi zahraničným a miestnym výrobcom, dajte prednosť miestnemu. Nákupom lokálnych surovín chránite životné prostredie a podporujete našu ekonomiku, ktorá v týchto dňoch trpí. Samozrejme, nie vždy nájdete na našom trhu to, čo potrebujete.

„Vždy, keď môžem, oslovujem a využívam slovenských a českých výrobcov. Postupne sa ich snažím aj obmieňať – napríklad pri výrobe nového produktu. Slovensko je krajina bohatá na kvalitné suroviny s výbornými vlastnosťami pre pokožku,“ vysvetľuje Barbora.

Zahraničných dodávateľov si preklepnite

Sú však aj suroviny, ktoré sa jednoducho na Slovensku nevyrábajú – značka Mylo napríklad musí zo zahraničia nakupovať bambucké maslo.

Pri nákupe nejde len o to, či je samotná surovina v biokvalite. Zabúdať netreba ani na ľudí, ktorí ju spracovali. Je dôležité zaujímať sa, v akých podmienkach pracovali a či ich práca bola spravodlivo ohodnotená. Nie každý bioprodukt je totiž aj ekologicky udržateľný a Fair Trade.

„Máme svoje zásady a kritériá, ktoré musí distribútor spĺňať. Šťastnou náhodou sa mi podarilo nadviazať spoluprácu s komunitou žien z Ghany, ktoré ručne spracúvajú orechy, z ktorých miesia bambucké maslo. Je to priama cesta spolupráce a nie dlhý reťazec,“ vysvetľuje Barbora.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Rozmýšľajte nad všetkými vstupmi a výstupmi

Udržateľná značka sa dá budovať naraz na viacerých frontoch. Ak raz začnete, uvidíte, že vždy je čo zlepšovať.

Okrem samotných surovín sa môžete zamerať aj na to, z čoho vyrobíte obaly či ako sa jednotlivé materiály dostali na Slovensko. Môžete uvažovať aj nad tým, či bude možné vaše výrobky a obaly vyseparovať a zrecyklovať, prípadne či sú kompostovateľné. Rovnako môžete rozmýšľať aj o technológiách, ktoré používate.

Nižšie dane vďaka pracovným cestám? Ukážeme vám, ako na to

Ďalšou otázkou je, koľko energie pri výrobe spotrebujete a z akých zdrojov pochádza. Na zúbky sa môžete pozrieť aj logistike a spôsobom dopravy.

„Neustále hľadáme spôsob, ako byť ešte ekologickejší. Od začiatku naše produkty balíme do recyklovateľných materiálov a snažíme sa produkovať čo najmenej odpadu,“ hovorí Barbora.

Začnite od seba

Dnes môžete nájsť na trhu mnoho značiek, ktoré hlásajú, že sú bio, organic alebo eko. No na to, aby nebolo takéto vyhlásenie iba prázdnym gestom, sa musí udržateľnosť odzrkadľovať aj v hodnotách firmy.

Barbora Gažová, zakladateľka značky prírodnej kozmetiky Mylo, verí, že za úspechom značky sú jej osobné hodnoty a každodenný životný štýl jej rodiny.

Zakladateľka Mylo: Omylom som uvarila príliš veľa mydla, dnes dodávam kozmetiku až do Japonska

„Snažíme sa žiť čo najminimalistickejšie, zdravo sa stravovať, športovať a produkovať čo najmenej odpadu. Pre mňa by bolo neprípustné predávať niečo, s čím nie som stotožnená. Verím, že z veľkej časti za svoj úspech vďačím práve mojim hodnotám, ktoré prenášam do kozmetiky,“ hovorí.

Zviditeľnite svoje posolstvo a hodnoty

Za posledné roky začalo vznikať čoraz viac prírodných značiek, konkurentov značky Mylo. Niektoré sú kvalitnejšie, iné menej. Spotrebiteľ má tak pred sebou množstvo produktov, z ktorých si môže vyberať.

Faktorov, podľa ktorých sa rozhodne, je, samozrejme, viac. Ak ste presvedčení o kvalite a udržateľnosti vašej značky, neváhajte dať o tom vedieť svojim potenciálnym klientom a prilákať ich na svoju stranu.

„Chceli sme sa zviditeľniť na internete, tak sme založili blog. Ľudia si v ňom nájdu mnoho informácií, ktoré nie sú na e-shope spomenuté. Zároveň chceme, aby blog nebol len o kozmetike, ale aj o životnom štýle, ktorý je úzko spätý s ekológiou. Aj preto z času na čas robíme rozhovory s odborníkmi na témy, ktoré sú nám blízke,“ vysvetľuje Barbora.

Spolupracujte s ľuďmi a firmami, ktorých hodnoty sú v súlade s vašimi

Je určite lákavé, ak vás osloví veľký distribútor a nedajbože ešte zo zahraničia. Majte však na pamäti hodnoty, s ktorými budujete značku.

Heslo Pomaly ďalej zájdeš platí aj pri budovaní udržateľného biznisu. Ak periete v práčke na režime eko, viete, že trvá aj dvojnásobne dlhšie ako štandardný režim. Je však úspornejší v spotrebe vody a elektriny, čo v konečnom dôsledku znamená, že je šetrnejší k životnému prostrediu. Pri udržateľnom podnikaní platí to isté čo pri praní: je lepšie postupovať pomaly a na úrodu si počkať.

„Oslovujú nás rôzni zahraniční distribútori. My si však spomedzi nich vyberáme len tých, u ktorých vidíme prienik vo filozofii a výbere značiek, s ktorými spolupracujú. Nebojíme sa odmietnuť spoluprácu s niekým, koho hodnoty sa odlišujú od našich,“ dodáva Barbora.

                    array(4) {
  [0]=>
  array(8) {
    ["field"]=>
    string(5) "phone"
    ["required"]=>
    bool(true)
    ["textarea"]=>
    bool(false)
    ["type"]=>
    array(0) {
    }
    ["name"]=>
    string(24) "Vaše telefónne číslo"
    ["text"]=>
    string(0) ""
    ["error_hlaska"]=>
    string(53) "Zadajte vaše telefónne číslo v tvare 09XX XXX XXX"
    ["options"]=>
    bool(false)
  }
  [1]=>
  array(8) {
    ["field"]=>
    string(3) "ico"
    ["required"]=>
    bool(true)
    ["textarea"]=>
    bool(false)
    ["type"]=>
    array(0) {
    }
    ["name"]=>
    string(18) "Zadajte vaše IČO"
    ["text"]=>
    string(0) ""
    ["error_hlaska"]=>
    string(35) "Zadajte vaše IČO v tvare 99999999"
    ["options"]=>
    bool(false)
  }
  [2]=>
  array(8) {
    ["field"]=>
    string(15) "campaign_data_1"
    ["required"]=>
    bool(true)
    ["textarea"]=>
    bool(false)
    ["type"]=>
    string(6) "select"
    ["name"]=>
    string(5) "Okres"
    ["text"]=>
    string(0) ""
    ["error_hlaska"]=>
    string(26) "Zadajte okresZadajte okres"
    ["options"]=>
    array(79) {
      [0]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(21) "Bánovce nad Bebravou"
        ["option_value"]=>
        string(21) "Bánovce nad Bebravou"
      }
      [1]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(16) "Banská Bystrica"
        ["option_value"]=>
        string(16) "Banská Bystrica"
      }
      [2]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(18) "Banská Štiavnica"
        ["option_value"]=>
        string(18) "Banská Štiavnica"
      }
      [3]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Bardejov"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Bardejov"
      }
      [4]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Bratislava I"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Bratislava I"
      }
      [5]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(14) "Bratislava II	"
        ["option_value"]=>
        string(14) "Bratislava II	"
      }
      [6]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(15) "Bratislava III	"
        ["option_value"]=>
        string(15) "Bratislava III	"
      }
      [7]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(14) "Bratislava IV	"
        ["option_value"]=>
        string(14) "Bratislava IV	"
      }
      [8]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Bratislava V	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Bratislava V	"
      }
      [9]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Brezno	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Brezno	"
      }
      [10]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Bytča	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Bytča	"
      }
      [11]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Čadca	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Čadca	"
      }
      [12]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Detva	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Detva	"
      }
      [13]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(14) "Dolný Kubín	"
        ["option_value"]=>
        string(14) "Dolný Kubín	"
      }
      [14]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Dunajská Streda	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Dunajská Streda	"
      }
      [15]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Galanta	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Galanta	"
      }
      [16]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Gelnica	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Gelnica	"
      }
      [17]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Hlohovec	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Hlohovec	"
      }
      [18]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Humenné	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Humenné	"
      }
      [19]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Ilava	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Ilava	"
      }
      [20]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Kežmarok	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Kežmarok	"
      }
      [21]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Komárno	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Komárno	"
      }
      [22]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Košice I	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Košice I	"
      }
      [23]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Košice II	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Košice II	"
      }
      [24]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Košice III	"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Košice III	"
      }
      [25]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Košice IV	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Košice IV	"
      }
      [26]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(15) "Košice-okolie	"
        ["option_value"]=>
        string(15) "Košice-okolie	"
      }
      [27]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Krupina	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Krupina	"
      }
      [28]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(21) "Kysucké Nové Mesto	"
        ["option_value"]=>
        string(21) "Kysucké Nové Mesto	"
      }
      [29]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Levice	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Levice	"
      }
      [30]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Levoča	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Levoča	"
      }
      [31]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(21) "Liptovský Mikuláš	"
        ["option_value"]=>
        string(21) "Liptovský Mikuláš	"
      }
      [32]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Lučenec	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Lučenec	"
      }
      [33]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Malacky	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Malacky	"
      }
      [34]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Martin	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Martin	"
      }
      [35]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Medzilaborce	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Medzilaborce	"
      }
      [36]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Michalovce	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Michalovce	"
      }
      [37]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Myjava	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Myjava	"
      }
      [38]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Námestovo	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Námestovo	"
      }
      [39]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Nitra	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Nitra	"
      }
      [40]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(23) "Nové Mesto nad Váhom	"
        ["option_value"]=>
        string(23) "Nové Mesto nad Váhom	"
      }
      [41]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Nové Zámky	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Nové Zámky	"
      }
      [42]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Partizánske	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Partizánske	"
      }
      [43]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Pezinok	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Pezinok	"
      }
      [44]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Piešťany	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Piešťany	"
      }
      [45]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Poltár	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Poltár	"
      }
      [46]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Poprad	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Poprad	"
      }
      [47]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(20) "Považská Bystrica	"
        ["option_value"]=>
        string(20) "Považská Bystrica	"
      }
      [48]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Prešov	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Prešov	"
      }
      [49]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Prievidza	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Prievidza	"
      }
      [50]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Púchov	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Púchov	"
      }
      [51]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Revúca	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Revúca	"
      }
      [52]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Rimavská Sobota	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Rimavská Sobota	"
      }
      [53]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Rožňava	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Rožňava	"
      }
      [54]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Ružomberok	"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Ružomberok	"
      }
      [55]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Sabinov	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Sabinov	"
      }
      [56]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Senec	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Senec	"
      }
      [57]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Senica	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Senica	"
      }
      [58]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Skalica	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Skalica	"
      }
      [59]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Snina	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Snina	"
      }
      [60]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Sobrance	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Sobrance	"
      }
      [61]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(20) "Spišská Nová Ves	"
        ["option_value"]=>
        string(20) "Spišská Nová Ves	"
      }
      [62]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Stará Ľubovňa	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Stará Ľubovňa	"
      }
      [63]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Stropkov	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Stropkov	"
      }
      [64]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Svidník	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Svidník	"
      }
      [65]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Šaľa	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Šaľa	"
      }
      [66]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Topoľčany	"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Topoľčany	"
      }
      [67]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Trebišov	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Trebišov	"
      }
      [68]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Trenčín	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Trenčín	"
      }
      [69]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Trnava	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Trnava	"
      }
      [70]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(20) "Turčianske Teplice	"
        ["option_value"]=>
        string(20) "Turčianske Teplice	"
      }
      [71]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Tvrdošín	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Tvrdošín	"
      }
      [72]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(16) "Veľký Krtíš	"
        ["option_value"]=>
        string(16) "Veľký Krtíš	"
      }
      [73]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(19) "Vranov nad Topľou	"
        ["option_value"]=>
        string(19) "Vranov nad Topľou	"
      }
      [74]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(15) "Zlaté Moravce	"
        ["option_value"]=>
        string(15) "Zlaté Moravce	"
      }
      [75]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Zvolen	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Zvolen	"
      }
      [76]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Žarnovica	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Žarnovica	"
      }
      [77]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Žiar nad Hronom	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Žiar nad Hronom	"
      }
      [78]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Žilina	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Žilina	"
      }
    }
  }
  [3]=>
  array(8) {
    ["field"]=>
    string(9) "podmienky"
    ["required"]=>
    bool(true)
    ["textarea"]=>
    bool(false)
    ["type"]=>
    string(6) "select"
    ["name"]=>
    string(5) "Okres"
    ["text"]=>
    string(276) "Súhlasím so spracovaním vyššie uvedených osobných údajov na marketingové
                účely. "
    ["error_hlaska"]=>
    string(52) "Musíte súhlasiť so spracovaním osobných údajov"
    ["options"]=>
    array(79) {
      [0]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(21) "Bánovce nad Bebravou"
        ["option_value"]=>
        string(21) "Bánovce nad Bebravou"
      }
      [1]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(16) "Banská Bystrica"
        ["option_value"]=>
        string(16) "Banská Bystrica"
      }
      [2]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(18) "Banská Štiavnica"
        ["option_value"]=>
        string(18) "Banská Štiavnica"
      }
      [3]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Bardejov"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Bardejov"
      }
      [4]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Bratislava I"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Bratislava I"
      }
      [5]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(14) "Bratislava II	"
        ["option_value"]=>
        string(14) "Bratislava II	"
      }
      [6]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(15) "Bratislava III	"
        ["option_value"]=>
        string(15) "Bratislava III	"
      }
      [7]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(14) "Bratislava IV	"
        ["option_value"]=>
        string(14) "Bratislava IV	"
      }
      [8]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Bratislava V	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Bratislava V	"
      }
      [9]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Brezno	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Brezno	"
      }
      [10]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Bytča	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Bytča	"
      }
      [11]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Čadca	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Čadca	"
      }
      [12]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Detva	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Detva	"
      }
      [13]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(14) "Dolný Kubín	"
        ["option_value"]=>
        string(14) "Dolný Kubín	"
      }
      [14]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Dunajská Streda	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Dunajská Streda	"
      }
      [15]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Galanta	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Galanta	"
      }
      [16]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Gelnica	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Gelnica	"
      }
      [17]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Hlohovec	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Hlohovec	"
      }
      [18]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Humenné	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Humenné	"
      }
      [19]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Ilava	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Ilava	"
      }
      [20]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Kežmarok	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Kežmarok	"
      }
      [21]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Komárno	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Komárno	"
      }
      [22]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Košice I	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Košice I	"
      }
      [23]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Košice II	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Košice II	"
      }
      [24]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Košice III	"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Košice III	"
      }
      [25]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Košice IV	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Košice IV	"
      }
      [26]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(15) "Košice-okolie	"
        ["option_value"]=>
        string(15) "Košice-okolie	"
      }
      [27]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Krupina	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Krupina	"
      }
      [28]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(21) "Kysucké Nové Mesto	"
        ["option_value"]=>
        string(21) "Kysucké Nové Mesto	"
      }
      [29]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Levice	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Levice	"
      }
      [30]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Levoča	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Levoča	"
      }
      [31]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(21) "Liptovský Mikuláš	"
        ["option_value"]=>
        string(21) "Liptovský Mikuláš	"
      }
      [32]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Lučenec	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Lučenec	"
      }
      [33]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Malacky	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Malacky	"
      }
      [34]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Martin	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Martin	"
      }
      [35]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Medzilaborce	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Medzilaborce	"
      }
      [36]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Michalovce	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Michalovce	"
      }
      [37]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Myjava	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Myjava	"
      }
      [38]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Námestovo	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Námestovo	"
      }
      [39]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Nitra	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Nitra	"
      }
      [40]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(23) "Nové Mesto nad Váhom	"
        ["option_value"]=>
        string(23) "Nové Mesto nad Váhom	"
      }
      [41]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Nové Zámky	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Nové Zámky	"
      }
      [42]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(13) "Partizánske	"
        ["option_value"]=>
        string(13) "Partizánske	"
      }
      [43]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Pezinok	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Pezinok	"
      }
      [44]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Piešťany	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Piešťany	"
      }
      [45]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Poltár	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Poltár	"
      }
      [46]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Poprad	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Poprad	"
      }
      [47]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(20) "Považská Bystrica	"
        ["option_value"]=>
        string(20) "Považská Bystrica	"
      }
      [48]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Prešov	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Prešov	"
      }
      [49]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Prievidza	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Prievidza	"
      }
      [50]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Púchov	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Púchov	"
      }
      [51]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Revúca	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Revúca	"
      }
      [52]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Rimavská Sobota	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Rimavská Sobota	"
      }
      [53]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Rožňava	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Rožňava	"
      }
      [54]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Ružomberok	"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Ružomberok	"
      }
      [55]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Sabinov	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Sabinov	"
      }
      [56]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Senec	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Senec	"
      }
      [57]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Senica	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Senica	"
      }
      [58]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Skalica	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Skalica	"
      }
      [59]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(6) "Snina	"
        ["option_value"]=>
        string(6) "Snina	"
      }
      [60]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Sobrance	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Sobrance	"
      }
      [61]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(20) "Spišská Nová Ves	"
        ["option_value"]=>
        string(20) "Spišská Nová Ves	"
      }
      [62]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Stará Ľubovňa	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Stará Ľubovňa	"
      }
      [63]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Stropkov	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Stropkov	"
      }
      [64]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(9) "Svidník	"
        ["option_value"]=>
        string(9) "Svidník	"
      }
      [65]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Šaľa	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Šaľa	"
      }
      [66]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(12) "Topoľčany	"
        ["option_value"]=>
        string(12) "Topoľčany	"
      }
      [67]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Trebišov	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Trebišov	"
      }
      [68]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(10) "Trenčín	"
        ["option_value"]=>
        string(10) "Trenčín	"
      }
      [69]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Trnava	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Trnava	"
      }
      [70]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(20) "Turčianske Teplice	"
        ["option_value"]=>
        string(20) "Turčianske Teplice	"
      }
      [71]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Tvrdošín	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Tvrdošín	"
      }
      [72]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(16) "Veľký Krtíš	"
        ["option_value"]=>
        string(16) "Veľký Krtíš	"
      }
      [73]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(19) "Vranov nad Topľou	"
        ["option_value"]=>
        string(19) "Vranov nad Topľou	"
      }
      [74]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(15) "Zlaté Moravce	"
        ["option_value"]=>
        string(15) "Zlaté Moravce	"
      }
      [75]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(7) "Zvolen	"
        ["option_value"]=>
        string(7) "Zvolen	"
      }
      [76]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(11) "Žarnovica	"
        ["option_value"]=>
        string(11) "Žarnovica	"
      }
      [77]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(17) "Žiar nad Hronom	"
        ["option_value"]=>
        string(17) "Žiar nad Hronom	"
      }
      [78]=>
      array(2) {
        ["option_name"]=>
        string(8) "Žilina	"
        ["option_value"]=>
        string(8) "Žilina	"
      }
    }
  }
}
                

Ušetrite čas a nechajte si od O2 vypracovať komplexnú ponuku služieb na mieru

Zadajte vaše telefónne číslo v tvare 09XX XXX XXX
Zadajte vaše IČO v tvare 99999999
Zadajte okresZadajte okres
Musíte súhlasiť so spracovaním osobných údajov

Barbora Gažová

Zakladateľka Mylo, značky ručne vyrábanej kozmetiky inšpirovanej prírodou. Pre značku Mylo je dôležitý nielen účinok kozmetiky, ale aj bezpečnosť a etický či ekologický aspekt.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Koordinátorka Novinárskej ceny: Poctivý autor sa pod článok vždy podpíše, konšpirátor nie

Novinári budú vždy obľúbeným cieľom konšpirácií, hovorí Miroslava Širotníková, ktorá pracovala aj pre New York Times.

Na Slovensku rastie vplyv konšpiračných médií a viac ako polovica ľudí si myslí, že novinárov riadi niekto v pozadí. Ako lepšie pochopiť prácu novinárov a začať im veriť? Porozprávali sme sa s Miroslavou Širotníkovou, ktorá ako novinárka na voľnej nohe pracovala pre svetové médiá a dnes koordinuje aktivity Novinárskej cenyFondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý dlhodobo podporuje aj spoločnosť O2.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • s akými predsudkami sa novinári stretávajú najčastejšie,
  • ako prácu novinárov u nás ovplyvnila vražda Jána Kuciaka,
  • prečo je mediálna výchova dôležitá,
  • aké trendy možno vnímať v súčasnej žurnalistike.

Čítajte aj: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá, hovorí publicista a aktivista Goda

Stretávaš sa s predsudkami, keď ľuďom povieš, že si novinárka?

Väčšinou si vypočujem, že si nevedia predstaviť, ako moja práca vyzerá. Často si myslia, že novinári a novinárky pracujú doma z Bratislavy, od počítača a nevedia nič o vonkajšom svete.

Stretávam sa aj s množstvom reakcií, ktoré poznáme zo sociálnych sietí, podľa ktorých sú novinári platení „tajnými silami“, že sú zahraničnými agentmi, že im niekto diktuje, čo majú písať, že sa do ničoho nerozumejú a zverejnia čokoľvek, čo im niekto pošle.

Práca novinárov je neustále na očiach. Prečo im však veľká časť verejnosti nedôveruje? 

Myslím si, že najmä preto, lebo píšu o veciach, ktoré sa nie všetkým páčia. Pozerajú sa mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Novinári a novinárky sú okrem toho obľúbeným cieľom konšpirácií. Treba si však uvedomiť, že robia svoju prácu nezávisle od toho, kto si čo myslí. Opierajú sa o fakty a vedu a hľadajú pravdu, nech je kdekoľvek, nedajú sa zahnať do kúta ani sa zastrašiť.

Pracovala si ako novinárka na voľnej nohe, ako vznikali tvoje články? 

Keďže som ako freelancer nemala zázemie stálej redakcie, pracovala som z domu, podobne ako teraz veľa ľudí počas pandémie. Za každou témou som však vždy vycestovala „do terénu“ a za odborníkmi, ktorí k nej mali čo povedať, či už som písala o extrémizme, alebo o ekonomike.

Novinári sa pozerajú mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Keď som pripravovala článok o segregácii rómskych detí v školách, išla som sa pozrieť do škôl v rómskych osadách na východe Slovenska, keď som písala o krajnej pravici, vyhľadala som si ich predvolebný míting a vycestovala za nimi, prípadne išla hľadať ich podporovateľov v obciach, kde majú tradične najväčšiu podporu.

Niektoré dni som strávila rešeršom štúdií a materiálov pri počítači, iné pri rozhovoroch s expertmi z univerzít, potom som zas 3-4 dni cestovala za príbehom do regiónov a rozprávala sa s bežnými ľuďmi na ulici, s miestnymi politikmi či s aktivistami.

Mix tohto všetkého potom skončil v konečnom článku. A či už som reportáž pripravovala sama, alebo s kolegom z amerických, britských alebo holandských novín, vždy sme na nej pracovali priamo na mieste, nie na diaľku.

Spomínaš si na nejaký článok, ktorým si ovplyvnila veľa ľudí?

Mala som asi len jeden, ktorý sa skutočne dostal do politického diskurzu, hoci úplnou náhodou. Pred rokmi sme s kolegom Rickom Lymanom pripravovali článok pre New York Times o Spišskom Hrhove. Páčil sa mi príbeh obce, ktorej sa úspešne podarilo integrovať rómsku komunitu, a chcela som ho dostať do sveta, aby bol inšpiráciou.

Tento text vyšiel aj na titulnej strane novín. Niekedy v tom čase mal bývalý prezident Andrej Kiska počas zasadania OSN v New York stretnutie s finančníkom Georgeom Sorosom. O návšteve písal Kiska na Facebooku a spomenul, že na titulke New York Times vyšiel článok o Slovensku a že sa o tom so Sorosom rozprávali, pretože ho zaujímajú vylúčené komunity.

O niekoľko mesiacov na Slovensku prebehli protesty Za slušné Slovensko a v jednej z prvých reakcií predseda vtedy najsilnejšej politickej strany spomenul stretnutie v New Yorku a postavil na tom konšpiráciu, že zhromaždenia sú riadené zo zahraničia. Vtedy som sa veľmi smiala, že som to so svojím textom dotiahla ďaleko.

Samozrejme, na celej konšpirácii nebolo nič pravdivé, náš článok opisoval príbeh, ktorý bol už vtedy na Slovensku známy, takže nešlo o nič prevratné, a ocitol sa v tom náhodou. Prezidenta ani protesty, samozrejme, nikto zo zahraničia neriadil.

Po smrti Jána a Martiny sa práca novinárov ešte viac dostala do verejnej debaty. Zmenilo sa vnímanie verejnosti?

Bezprostredne po vražde asi áno a veľká časť spoločnosti pochopila, ako naša práca vyzerá a že novinári a novinárky môžu byť pre svoju prácu aj vo fyzickom ohrození.

Podpora verejnosti mne a kolegom dodávala energiu v časoch, keď sme sa možno aj báli alebo sme boli demotivovaní. Postupne sa však vraciame k pôvodnému stavu a nedôvere, ktorú cítiť najviac na sociálnych sieťach.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Novinári a novinárky sú prenasledovaní v mnohých krajinách. Tým, že pôsobíš medzinárodne, poznáš niekoho, kto sa ocitol pre svoju prácu v ohrození života?

Nedávno som sa dozvedela, že kolegyňa Emilie van Outeren z holandských novín NRC písala o protestoch proti bieloruskej vláde a po zásahu projektilom skončila v nemocnici. Bola na operácii a dlho sa zotavovala. Nedala sa však zastrašiť a už znova pracuje.

Zrejme si uvedomila, do akých nebezpečných situácií sa dostávajú bežní ľudia, keď sa niečo také vážne stalo jej, a je dôležité zastať sa ich.

Z New York Times som zase poznala viacerých vojnových reportérov, ktorí boli v Iraku a v Afganistane a priniesli si odtiaľ hrozné skúsenosti. Tu na Slovensku je najhorší prípad Jána Kuciaka, svoje si zažili aj viacerí novinári a novinárky v 90. rokoch.

V súčasnosti sa obávame, ako na novinárov budú reagovať fanúšikovia extrémnej pravice, ktorých nenávistné výroky čítame na sociálnych sieťach. Dúfam však, že už žiadne násilie nezažijeme.

Ako tvoji kolegovia v zahraničí reagovali na správu o smrti slovenského novinára? 

V ten deň sa mi ozývali kolegovia zo všetkých novín, z agentúr a televízií, s ktorými som kedy spolupracovala. Hneď ráno som písala editorom New York Times a vysvetlila im, čo sa stalo. Najprv nikto z nás nechcel veriť, že by smrť mohla súvisieť s jeho prácou.

Aj ja som si hovorila, že sme na Slovensku, v Európskej únii a hádam sa nikto nepokúsil o úkladnú vraždu. Ešte v ten deň však na udalosť reagoval policajný prezident, ktorý ju spojil s novinárčinou a odvtedy sme mali všetci jasno. Na prvé zhromaždenie Za slušné Slovensko prišiel aj môj kolega z Varšavy a snažil sa chodiť na všetky protesty so mnou. Bola to veľká vec aj vo svetovom meradle, žiaľ.

Na Slovensku v posledných rokoch rastie vplyv konšpiračných médií. Ako si to vysvetľuješ? 

Vplyv konšpiračných médií súvisí s vysokou mierou nedôvery v inštitúcie. Ľudia potom neveria pravde ani faktom, a to u nich podporuje pocit, že sa nedá veriť nikomu. Na tom stavajú dezinformačné kampane. Hovoria, že svet ovládajú tajné skupiny, že nikto nejde protestovať z vlastnej vôle, že médiá niekto ovláda z pozadia.

Slovensko má v regióne výnimočné postavenie, v nedávnom prieskume organizácie Globsec sa ukázalo, že až takmer 60 % spoločnosti sa prikláňa ku konšpiráciám. Myslím si, že ich rozšíreniu výrazne pomohlo nastavenie sociálnych sietí, u nás hlavne Facebook.

Prečítajte si: Ako rozpoznať hoax? Základom je overiť si, či už o tom nepísali inde

Ako sa v tom dá zorientovať? Ako odlíšiť kvalitné médiá a poctivých novinárov od konšpirátorov?

V prvom rade treba hľadať zdroj informácií a zamyslieť sa, kto mi čo hovorí a prečo. Ak sa napríklad hovorí o koronavíruse, pozrime sa, či sa vyjadruje virológ, ktorý má za sebou odbornú skúsenosť, stavbár či zubár. Hoci je aj zubár lekár, neznamená to, že je odborník na vírusy.

Pri štandardných médiách si tiež vieme ľahko zistiť, kto v nich pracuje. Čím má médium známejšie meno, tým je väčšia istota, že ponúka overené informácie a dá sa na ne spoľahnúť.

Skúste si o novinách nájsť základné údaje, pozrieť si, kto ich vedie, kto ich sponzoruje, ako sú financované.

Používa médium priveľa anonymných zdrojov? Novinári nemajú problém podpísať sa pod svoje články, dezinformačná scéna však robí opak. Aj keď tradičné noviny nezverejnia meno zdroja, aspoň uvedú, že ho poznajú. Tradičné médiá sa skrátka snažia čo najmenej skrývať.

Veľa sa hovorí o financovaní médií. Mala si niekedy pochybnosť o článku kvôli vlastníkom novín, v ktorých vyšiel?

Keď som niekedy mala pochybnosti, stalo sa mi to pri médiách preukázateľne vlastnených finančnými skupinami. Na Slovensku je to veľký problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu a slobodu médií. Na druhej strane, aspoň o vlastníkoch vieme, a môžeme si pri každom článku spraviť názor.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Oddelili sme tradičné médiá od konšpiračných. Kam zaradiť bulvár, ktorý tiež často pracuje s neoverenými informáciami? 

Bulvár vnímam ako samostatnú kategóriu, ktorá slúži skôr na pobavenie než na získanie serióznych informácií. Snaží sa šokovať, píše o celebritách a medzitým prináša aj správy o politike. Ak však chcete čítať o spoločnosti alebo o zahraničnej politike, odporúčam kvalitnejšie zdroje. Na druhej strane bulvár je stále o niečo lepší zdroj informácií než konšpiračné médiá.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Zastrešuješ aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Prečo takýto fond u nás potrebujeme?

Fond vznikol v roku 2018 ako reakcia na vraždu Jána a Martiny s cieľom poskytnúť novinárom a novinárkam podporu. Hoci má každá redakcia vlastný biznis model, nie vždy dokáže zaplatiť dlhodobejšiu investigatívnu prácu.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Ak chcú novinári robiť na zložitejších témach, ktoré si vyžadujú viac času, často si musia znížiť úväzok, prípadne to robia na úkor voľného času a nemajú prostriedky napríklad na cestovanie, hlbšie analýzy. Redakcie v tomto smere nie sú bohaté a v týchto situáciách môžu pomôcť naše granty.

Fond je zároveň podprogramom Novinárskej ceny, ktorou chceme vyslať signál, že u nás vzniká veľa kvalitnej žurnalistiky a že novinárom a novinárkam sa dá veriť.

Aktuálne prebieha hodnotenie súťažných príspevkov v rámci Novinárskej ceny, kde si tento rok aj v porote. Dajú sa z nich vyčítať nejaké trendy v súčasnej žurnalistike? 

V Novinárskej cene síce pôsobím prvý rok, ale nejaké trendy som si všimla. Napríklad, že kvalitná žurnalistika nevymrela a na Slovensku je veľa dobrého, čo čítať, čo vidieť, čo počúvať.

Novinári a novinárky tiež využívajú nové prostriedky, ako informácie podať, rozvíjajú dátovú žurnalistiku, k článkom prikladajú videá, podcasty, zvukové stopy, mapy či grafy. V redakciách sa presadzujú čoraz mladší autori, rastie nám silná nová generácia. Ukazuje sa, že podcastová scéna je u nás veľmi bohatá, že ideme s dobou a inšpirujeme sa vo svete.


Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém. 

Miroslava Širotníková

Je novinárka a koordinátorka Novinárskej ceny a jej podprogramu Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktoré patria k aktivitám Nadácie otvorenej spoločnosti. Pochádza z Trebišova, študovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Približne 10 rokov pôsobila na voľnej nohe a o Slovensku písala pre svetové médiá, ako sú New York Times, Balkan Insight, Channel 4 či Financial Times, spolupracovala aj so slovenskou tlačovou agentúrou SITA. 


Ste pripravení na 5G? Vybrali sme 5 mobilov s rýchlym pripojením a naloženou výbavou

Čítaj viac

Rozhodujete sa medzi smart náramkom a smart hodinkami? Toto by ste mali vedieť

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac