Ak vás zaujíma návratnosť investície do marketingu, siahnite po výkonnostných kampaniach: viete si pri nich krásne zmerať, ako sa vám peniaze investované do marketingu vracajú v tržbách. Prečítajte si, ako na to
O tom, ako si v digitálnom marketingu nastaviť ciele a merať ich, sme sa rozprávali so stratégom z agentúry TRIAD Jánom Papačom, s Head of Client Service z agentúry Performics Annou Ölveckou a so zakladateľom a riaditeľom Digital Marketing Clubu Jaroslavom Vojtechovským.
Nech už robíte akúkoľvek marketingovú aktivitu, či je to rozdávanie letákov, alebo postovanie na sociálne siete, mali by ste vedieť, aký cieľ tým chcete dosiahnuť.
Nechoďte iba po sledovateľoch, stále myslite na zisk
„Mať istý počet fanúšikov alebo sledovateľov (followerov) na sociálnych sieťach je veľmi zlý cieľ, pretože tieto čísla nehovoria veľa o skutočnom záujme o produkty. To, že sa vám niečo páči, totiž neznamená, že reálne uvažujete o kúpe. K tomu vedie ešte veľmi dlhá cesta,“ hovorí Ján Papač.
Ak viete, čo chcete dosiahnuť, budete si vedieť lepšie predstaviť, čo a ako musíte urobiť, aby ste dospeli k úspechu. Všetky kroky na tejto ceste si môžete zmerať. „Toto je najväčšie čaro online marketingu. Každé euro investované do online marketingu viete vyhodnotiť, odmerať si dosah či akciu,“ hovorí Anna Ölvecká.
„Online marketingové ciele môžu byť rôzne: od počtu návštev na webe, prípadne medziročného rastu návštev na webe, cez dĺžku pobytu na stránke, mieru okamžitých odchodov zo stránky, počet stiahnutí aplikácie až po mieru interakcie na sociálnych sieťach. Marketingových cieľov môže byť veľa vrátane zvýšenia vyhľadávania produktu/služby, ale na konci dňa všetkých zaujímajú peniaze. Predávam či nepredávam, rastie môj zisk alebo nie?“ dopĺňa ho Anna Ölvecká.
Výkonnostné kampane sú beh na dlhú trať
„V podstate každá firma má len jeden cieľ – produkovať zisk. Samozrejme, že veľa firiem sa orientuje aj na dosahovanie iných (napr. sociálno-ekologických) efektov, ale na konci dňa je podnikanie vždy o zisku.
Pokiaľ ten zisk premietneme do online marketingu, hovoríme o dosahovaní návratnosti alebo o optimálnych nákladoch na získanie dopytu,“ hovorí Jaroslav Vojtechovský.
„Pri výkonostných reklamách je základom ROAS, return of advertising spend, čiže návratnosť investície do reklamy, v rámci ktorej podnikateľ krásne vidí, či sa mu peniaze investované do marketingu vracajú v tržbách. Ale pozor, niekedy je to beh na dlhú trať, takže netreba čakať výsledky okamžite,“ vysvetľuje Ján Papač.
Jaroslav Vojtechovský ho dopĺňa: „Je veľmi dôležité chápať jedinečnosti jednotlivých kanálov, napríklad, budovanie povedomia o vašej značke vám neprinesie výsledky hneď. Nie je dobré robiť krátkodobé rýchle rozhodnutia o neefektívnosti tohto nástroja, pretože hneď neprináša priame nákupy.“
Meracie nástroje vám pomôžu zistiť, čo funguje a čo treba zlepšiť
„Ak máte web, je potrebné dobre si nastaviť Google Analytics, kde uvidíte, kto a odkiaľ k vám chodí, čo na vašej stránke hľadá a kedy odchádza.
V prípade e-shopov tam priamo uvidíte aj detaily týkajúce sa kúpy produktov, takže si viete zanalyzovať, či vaše peniaze investované do marketingu prinášajú ovocie, čo funguje a na čom treba popracovať,“ hovorí Ján Papač.
„Sociálne siete majú tiež svoju analytiku, no ide väčšinou o ,povrchnejšie‛ čísla. Veľa lajkov síce poteší, ale súvis s tržbami nemusí byť veľký, dokonca žiadny,“ dopĺňa.
Nezabudnite na offline svet
Popri nastavovaní metrík, meraní výsledkov a dosahovaní cieľov sa nestraťte v online svete. Nezabúdajte na to najdôležitejšie: svojich zákazníkov a svoj tím.
„Myslím, že jediným meradlom úspešnosti biznisu sú spokojní zákazníci a spokojní zamestnanci. Niet lepšej reklamy ako neplatená reklama šírená ústnym podaním. Spokojní zamestnanci uspokoja zákazníkov a spokojní zákazníci prinesú ďalších zákazníkov. Úspech sa ukáže v dobrom pocite a na rastúcom bankovom účte,“ uzatvára Anna Ölvecká.
Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu Online marketingu:
Potrebujete eKasu, výhodnejší paušál alebo zariadenie celej kancelárie?
[soda-form id=“558588″]
Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť na vylepšenie, prosím, napíšte na soda@o2.sk. Ďakujeme.