Mimozemšťania, klimatické zmeny aj inšpiratívne ženy vo vede: 7 tipov na zaujímavé vedecké články

Dá sa schudnúť podľa vedy? Poslali by ste odpoveď na mimozemský signál? Čo robil slovenský vedec na Antarktíde?

Vedecká rubrika denníka SME pravidelne prináša informácie zo sveta slovenskej aj zahraničnej vedy. Okrem osvety o najnovších objavoch, technológiách a vedeckých pokrokoch ponúka aj zaujímavé príbehy vedcov. Pripravili sme pre vás tipy na texty, ktoré by ste si nemali dať ujsť. Ak chcete mať neobmedzený prístup ku všetkým článkom, môžete si aplikáciu SME.sk s predplatným aktivovať ako súčasť svojho nového O2 SMART Paušálu.

Čítajte SME.sk cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť predplatné tejto spravodajskej aplikácie. Chcem vedieť viac

Zabudnite na katastrofické filmy, sú len slabý odvar našej možnej budúcnosti

Oceán pri Berlíne a púšť pri Dunaji. Aj tak môže vyzerať budúcnosť, ak sa planéta oteplí o 4 °C. Dôležitý komentár zástupcu šéfredaktorky denníka SME Jakuba Fila rozoberá klimatické zmeny a dystopické scenáre na základe vedeckých predpovedí a odborných štúdií.

Foto: Unsplash

Riaditeľ SETI: Ak nájdeme mimozemšťanov, budú to inteligentné stroje

Odlišnú víziu budúcnosti rozoberá riaditeľ SETI inštitútu, ktorý sa venuje pátraniu po mimozemskom živote. Seth Shostak v rozhovore prezrádza, čo by sa stalo, keby našli signál od mimozemskej civilizácie, aj prečo môže byť nebezpečné vysielať podobné signály zo Zeme.

Farmakologička: Srdce sa môže zlomiť z veľkého smútku aj futbalu

Príbehy inšpiratívnych vedcov sú skvelým spôsobom, ako informovať o komplexnejších a menej populárnych témach. V denníku SME dostávajú pravidelne priestor aj slovenskí odborníci. Odporúčame napríklad seriál Renáty Zelnej Ženy vo vede, v ktorom nájdete aj rozhovor s farmakologičkou Adrianou Adameovou.

Foto: Jozef Jakubčo/SME

Chcete schudnúť? Veda radí, aby ste si založili denník. Poradíme, ako ho viesť

Veda sa nemusí týkať iba vzdialených planét a náročných konceptov. Nové vedecké poznatky nám často môžu pomôcť zlepšiť sa aj v každodenných aktivitách alebo vyriešiť problémy, ktoré sa nás bezprostredne dotýkajú. Napríklad radami, ako si viesť stravovací denník a zlepšiť nezdravé návyky.

Čo prináša SME.sk cez O2 SMART Paušál

SME.sk je najčítanejším spravodajským médiom na Slovensku, ktoré pravidelne číta takmer dva a pol milióna ľudí.

V aplikácii SME.sk nájdete všetky aktuálne správy z domova aj zo sveta, politické komentáre, magazínový obsah o vede, kultúre či zdraví, ale aj podcasty, videá, zaujímavé rozhovory a novinky z vášho regiónu. Vďaka notifikáciám budete mať vždy prehľad o najdôležitejších správach a udalostiach. Aplikáciu SME.sk si teraz môžete ako prémiovú službu aktivovať v rámci svojho O2 SMART Paušálu.

Člen arktickej expedície: Hľadáme aj látky proti rakovine

Fyziológ rastlín Martin Bačkor hľadá rastliny, ktoré dokážu prežiť aj v tých najextrémnejších podmienkach. V roku 2018 sa preto vydal na expedíciu na arktické Špicbergy, odkiaľ pravidelne písal články o svojich zážitkoch. V prvom z nich sa dozviete, čo išiel skúmať aj prečo musel byť počas misie stále ozbrojený.

Foto: Martin Bačkor/SME

Bohyne, vesmír a farby: Príbehy, ktoré skrývajú chemické prvky

Zaujímavé príbehy neskrývajú iba ľudia, ale často aj vedecké reálie, ktoré považujeme za samozrejmosť. Periodickú tabuľku prvkov všetci poznáme od základnej školy, ale vedeli ste, že názvy prvkov sú kolekciou významných miest, slávnych vedcov aj odkazov na mytológiu? Tento článok odporúčame nielen milovníkom vedy, ale aj fanúšikom vedomostných súťaží.

Sledujte YouTube cez O2. Vybrali sme pre vás 9 videí, ktoré vás utvrdia v tom, že Slovensko je krásna krajina. Chcem si pozrieť

Samá chyba a predsa úspech: ako dokázali Einsteinovu teóriu

Ak vás fascinuje vesmír, prídete si v SME na svoje. Okrem najnovších správ z aktuálnych pozorovaní a kozmických misií si pri čítaní článkov osviežite, resp. osvojíte aj základné poznatky z oblasti astrofyziky a kozmológie. Určite nevynechajte text, ktorý vznikol k stému výročiu Einsteinovej teórie relativity.

Foto: Unsplash

Veľká Morava nebola len o sláve a Svätoplukovi, ale aj o zástupoch otrokov

Na záver sa vráťme z vesmíru domov – do našej minulosti. Základom na rozširovanie vlastného poznania je skúmanie rôznych uhľov pohľadu. V tomto prípade autor skúma pravdu o odvrátenom obraze našich dávnych predkov.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad spravodajskú aplikáciu SME.sk aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Bloger a aktivista Jakub Goda: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá

Podporovaním kvalitnej žurnalistiky získavajú ľudia informovanosť a zároveň prispievajú k lepšej spoločnosti, pretože práca novinárov sa premieta aj do verejného života.

Jakub Goda sa živí tvorbou reklamných vizuálov a animácií, je tiež známy ako publicista, oceňovaný bloger a aktivista v boji s dezinformáciami. Zároveň je dlhoročným obhajcom podpory kvalitnej novinárčiny, preto sa v rámci ponuky nových O2 SMART Paušálov s predplatným prémiových služieb stal ambasádorom predplatného online verzie denníka SME.sk a Denníka N. 

Čítajte Denník N a SME.sk cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť aj predplatné tejto spravodajskej aplikácie. Chcem vedieť viac

V rozhovore s Jakubom Godom sa dočítate:

  • ako spoplatnený obsah motivuje novinárov k lepšej práci,
  • ako si overiť kvalitu a dôveryhodnosť médií,
  • prečo je dôležité predplácať si aj médiá, s ktorými nemusíte vždy súhlasiť,
  • prečo by mali školy zabezpečovať študentom prístup ku kvalitnému obsahu.

Zo začiatku boli informácie na internete zadarmo a ľudia si nato rýchlo zvykli. Dnes preto mnohí nechápu, prečo by si mali za články v online médiách platiť. Ako najlepšie vysvetliť ľuďom príčiny tohto kroku? 

Klasický biznis model, na ktorom médiá fungovali, sa rozpadol. Dlho žili z príjmov z tlačených vydaní – v nich boli príjmy z reklamy a z ceny samotných tlačených novín, ktorá bola oveľa vyššia, ako je dnes cena za digitálne predplatné.

Výpadok z klesajúcich príjmov z tlačených novín sa neskôr snažili nahrádzať online reklamou. Lenže obrovskú časť online reklamy pohltili giganti ako Facebook a Google, ktorým je nesmierne ťažké konkurovať.

Zároveň to na novinárov vytvára tlak písať články a ich titulky tak, aby na ne ľudia klikali a zdieľali ich. A to nie je pre novinárov dobrá motivácia ani dobre fungujúci model.

Na celom svete vidíme, že médiá prechádzajú na nejakú formu predplatného, či už tvrdú, teda predplatné každý mesiac, alebo mäkkú, keď čitatelia platia dobrovoľné sumy, aby médium podporili.

Pomáha predplatné motivovať novinárov na lepšiu kvalitu práce?

Bitku o biznis model médií začína vyhrávať digitálne predplatné aj preto, že pre novinárov je najzdravšia motivácia nepozerať sa na „klikanosť“, ale na to, za čo sú ľudia ochotní platiť. Samotní novinári napríklad z Denníka N tvrdia, že články, za ktoré je najviac predplatných, sa viac-menej zhodujú s tým, čo oni v redakcii považujú za hodnotnú žurnalistiku.

„Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.“

Navyše takýto model vytvára zdravé „podhubie“ na prácu novinárov, dobrý vzťah s čitateľmi a dáva redakciám väčšiu nezávislosť od zadávateľov reklám. Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.

Takže ide o tradičný súboj kvality verzus kvantity. Hodnotný obsah si vždy bude vyžadovať viac práce ako biznis model založený na neoverených informáciách s bulvárnymi titulkami.

V Denníku N napríklad začali spontánne písať menej článkov, ale dlhších. Nemali to prikázané, ale vycítili, že ľudia sú ochotní za články platiť, ak sú rozpracovanejšie, ambicióznejšie a idú do hĺbky.

Najväčšia pridaná hodnota novinárskej práce dnes podľa mňa nie je v tom, keď niekto prvý informuje, že Real Madrid vyhral futbalový zápas. Skôr ide o ambíciu robiť náročnejšiu a investigatívnejšiu prácu.

Ani niektorí ľudia, ktorí sa v mediálnom prostredí pohybujú, nevedia vždy na prvý pohľad rozlíšiť kvalitnú novinárčinu z overených zdrojov od zavádzajúcich dezinformačných článkov. Ako si môže človek, ktorý zvažuje predplatné nejakého média, overiť jeho kvalitu a dôveryhodnosť?

Samozrejme, existujú základné znaky, napríklad, či sú zverejnené mená členov redakcie a ako veľmi transparentne sa snažia fungovať, či uvádzajú svoje zdroje a linkujú na iné weby, na ktoré sa odvolávajú.

Najlepšie si však dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.

Jakub Goda hovorí o svojej skúsenosti s písaním pre konšpiračný web:

Mali by si ľudia predplácať iba médiá, s ktorými stopercentne súhlasia?

Časť ľudí si napríklad nechce predplácať SME.sk a Denník N, pretože majú pocit, že sú liberálnejšie ako oni, a to ich odrádza. Podľa mňa je legitímne, že sa s médiom úplne ideologicky nestotožňuješ, prípadne má komentáre, s ktorými úplne nesúhlasíš.

Myslím si, že je dôležité odosobniť sa od toho v prípade, ak tie médiá robia množstvo objektívne užitočnej a zmysluplnej práce, napríklad odhaľovanie korupcie. Predplatným online verzií novín získavaš lepšiu informovanosť a zároveň prispievaš aj do spoločnosti.

Práca novinárov sa premieta do verejného života aj tým, že šetrí verejné peniaze. Ak sa podarí médiu, ktoré máš predplatené, odhaliť a vyriešiť nejakú kauzu, tak aj ty si do toho svojou malou kvapkou prispel a si zato spoluzodpovedný. Môžeš mať pocit, že aj vďaka tebe sa stalo to, o čom čítaš v novinách.

V posledných mesiacoch zverejňoval Denník N dôležité zistenia, ktoré sa týkajú celej spoločnosti. Je podľa teba fér, ak je takýto obsah odomknutý iba pre predplatiteľov?

Informácie pri takomto type článku vždy presiaknu ďalej. Pri takýchto závažných témach to preberú iné médiá a na konci dňa sa všetko dozvieš v televíznych novinách. Zistenie obrovskej korupčnej kauzy si nikdy neprečítajú iba predplatitelia.

Pre dobre zarábajúcich ľudí je predplatné „pár eur“ ročne, ale pre ľudí, ktorí musia šetriť, to môže byť finančne náročnejšie. Mali by mať stredoškoláci a vysokoškoláci zľavy? 

Nevýhodou paywallových modelov je, že vytvárajú istý typ exkluzivity. Akokoľvek sa nám to môže zdať „pár eur“, pre niektorých ľudí to môže byť vážna suma a objektívne to komplikuje prístup k informáciám. Zásadné informácie sa vždy dozvieš a vieš si pozrieť minútu po minúte a prečítať titulky, ale časť obsahu je pre mnoho ľudí uzamknutá.

Študenti sú podľa mňa na cenu citliví a bolo by zaujímavé, keby mali zľavy alebo keby mali tieto médiá dostupné v školách, čím by sa stali portálom pre informovanosť. Možno by bolo náročné doladiť detaily, ale filozoficky by bolo skvelé, keby školy ponúkali študentom možnosť naučiť sa fungovať na internete a kriticky si triediť informácie.

„Najlepšie si dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.“

Vnímam to ako problém, aj ma to trápi a je to najväčšie negatívum paywallu. Podporujem akékoľvek nápady, ktoré prinášajú riešenie.

Je podľa teba v poriadku, ak niekto zdieľa predplatné s ďalšími ľuďmi v domácnosti?

Myslím si, že áno. V prípade spravodajských webov by som to prirovnal k papierovým novinám, keď si jedny noviny prečíta viacero ľudí.

Veď aj káblovka sa v domácnosti zdieľa. 

Presne. Neviem si predstaviť, ako by tomu médiá zabránili. Podľa mňa je normálne takéto veci v domácnosti zdieľať. Horšie je, ak to robia celé korporácie a na jeden prístup „fičí“ 500 ľudí.

Doma máme predplatené SME.sk, Denník N, New York Times, The Atlantic a nepravidelne aj .týždeň a Trend. Keby si každý platil svoje, tak toho máme menej, pretože tiež na to máme obmedzený rozpočet.

Pomohlo by popularite predplatného, keby sa dal jednorazovo odomknúť jeden článok?

Mnohí by to chceli a s týmto nápadom už prišli, ale biznisovo to zrejme nefunguje, keďže médiá po celom svete sa prikláňajú k digitálnemu predplatnému a nie k mikroplatbám.

Veľa ľudí v súčasnosti začína deň spravodajskými podcastami. Je aj toto spôsob, ako naučiť ľudí na predplatné, aby ďalej vznikalo niečo, čo ich zaujíma?

Ja si cestu k podcastom ešte hľadám, ale to podporujem. Je to zaujímavá forma šírenia obsahu a informácií. Rovnako ako Instagram, ktorý novinári začali používať na prezentáciu svojej práce. Som fanúšik experimentálnych a inovatívnych prístupov. Treba testovať rôzne formy a hrať sa.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad spravodajskú aplikáciu SME.sk alebo Denník N aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Jakub Goda

Živí sa ako tvorca reklamných vizuálov a animácií, je známy aj ako oceňovaný bloger píšuci na blogu Denníka N, publicista a aktivista. Venuje sa boju proti dezinformáciám a analyzuje ich šírenie a vplyv na spoločnosť. Spoločne s O2 organizoval menšiu kampaň na podporu serióznych médií.


Zachyťte krásne farby prírody. Vybrali sme najlepšie zariadenia jesene

Čítaj viac

Chcete mať inteligentnú domácnosť? Prečítajte si, ako začať

Čítaj viac

Láka vás HBO GO, no nemáte smart TV? Máme pre vás jednoduché riešenie

Čítaj viac