Od popu cez džezu až po hip-hop: 9 skvelých pesničiek, ktoré osviežia váš playlist

Zozbierali sme pre vás odporúčania na hudbu, ktorá sa skvelo hodí v sychravom počasí.

Ovplyvňuje ročné obdobie výber hudby, ktorú počúvate? Púšťate si na jeseň a začiatkom zimy balady alebo stále tancujete v rytme letných hitov? Pripravili sme pre vás výber piesní, ktoré v tomto období počúva redakcia Sódy. Všetky nájdete aj v ponuke streamovacej služby TIDAL.

Počúvajte hudbu cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť aj predplatné appky TIDAL a 10 GB dát na jej používanie. Chcem vedieť viac

Sigur Rós – Hoppípolla

Na umocnenie pocitov z prichádzajúcej zimy sa dokonale hodí islandská kapela Sigur Rós. Za vypočutie určite stojí celá ich tvorba, my sme tentoraz vybrali ich komerčne najúspešnejšiu pesničku.

Názov Hoppípolla je skratka islandského slovného spojenia hopp í polla, čo znamená skákanie do kaluží. Na túto aktivitu je už možno chladno, ale atmosféra pesničky sa určite hodí nielen na hopsanie medzi opadanými listami.

Yves Montand – Les Fueilles Mortes

Teraz si dajme trochu džezu. Pôvodnú verziu piesne Les Feuilles Mortes (Mŕtve listy) zložil maďarsko-francúzsky skladateľ Joseph Kosma a text napísal francúzsky básnik Jacques Prévert. Popularitu jej priniesla práve verzia Yvesa Montanda.

Anglická verzia Autumn Leaves s textom Johnnyho Mercera sa stala džezovým štandardom, ktorý do svojho repertoáru zaradili aj Miles Davis, Chet Baker, Eric Clapton, Bob Dylan či elektronické duo Coldcut.

Trio Ternura – A Gira

Ak máte chuť na niečo naozaj optimistické, máme pre vás pesničku, ktorá vás prenesie do leta. Skladba A Gira v bezstarostnom brazílskom rytme je ideálna na uvoľnenie.

Autorom skladby je súrodenecké Trio Ternura, ktorému s hudbou a textami pomáhali aj ďalší členovia rodiny – v tomto prípade ich otec a ujo. Pôvodnú verziu z roku 1973 prespievala do rovnako vydarenej anglickej verzie Black Magic speváčka žánru bossanova Astrud Gilberto.

Čavalenky – Chlapci na ulici

Vráťme sa z Brazílie na Slovensko. Holíčsky raper Čavalenky vo svojich textoch veľmi trefne upozorňuje na nástrahy pouličného života, na vplyv nezamestnanosti na ľudí v regiónoch aj problémy rómskych komunít.

Nedávno vydal singel Návod, ktorý síce ešte nie je na streamovacích službách, za vypočutie však určite stojí aj skladba Chlapci na ulici, ktorá sa stala dôležitou súčasťou folklóru slovenského hip-hopu.

 

 

Čo prináša TIDAL cez Smart Paušál od O2

Streamovacia služba TIDAL je svetovým lídrom kvality zvuku a videí. Umožňuje počúvať hudbu neobmedzene, a to aj offline či vo formáte FLAC, teda v bezstratovej kvalite. Okrem pesničiek tu nájdete aj hudobné videoklipy, rozhovory, súťaže o lístky  a ďalší exkluzívny obsah. Samozrejmosťou je možnosť tvorby playlistov.

TIDAL je na trhu 5 rokov, pričom v ponuke má už viac ako 60 miliónov pesničiek a vyše 250 000 videí vo vysokej kvalite. Aplikáciu TIDAL si teraz môžete ako prémiovú službu aktivovať v rámci svojho O2 SMART Paušálu.

Boston – More Than A Feeling 

„Pozrel som sa ráno von a slnko bolo preč. Pustil som si trochu hudby na začatie dňa a stratil som sa v známej piesni.” Úvod tejto skladby znie, akoby ju spieval niekto, kto vo vzduchu zacítil zmenu ročného obdobia.

Kapela Boston síce svoj prvý album nahrala v pivnici jedného z členov, no zabodovala hneď svojím prvým singlom More Than A Feeling. Hudobná legenda Nirvana si dokonca zvykla úvod piesne požičať ako koncertné intro k svojmu hitu Smells Like Teen Spirit.

Télépopmusik – Breathe

Aj francúzskej tanečnej skupine Télépopmusik sa podarilo preraziť hneď so svojím debutovým singlom. Skladba Breathe, ktorú nahrali v spolupráci so speváčkou Angelou McCluskey, si v roku 2004 dokonca vyslúžila nomináciu na Grammy za najlepšiu tanečnú nahrávku.

Každý, kto Breathe pozná, k nej pravdepodobná má nejaké asociácie. My sme ju dostali ako tip od niekoho, koho pozitívne naladí v každom období, aj napriek tomu, že ju mali dlho nastavenú ako zvonenie budíka.

Sledujte filmy cez O2. Vybrali sme pre vás 9 komédií, pri ktorých si skvelo oddýchnete. Poďme nato

Caroline Polachek – So Hot You’re Hurting My Feelings

Úprimne priznávame, že táto pieseň sa do nášho výberu dostala vďaka tomu, že práve vyšla a okamžite si nás získala. Hravá a naozaj chytľavá popová pesnička So Hot You’re Hurting My Feelings od americkej speváčky Caroline Polachek je jej prvým singlom z nového albumu Pang.

Ak sa vám tvorba Caroline Polachek zapáči, vypočujte si aj jej kapelu Chairlift alebo skladbu od Beyoncé No Angel, ktorú pomohla napísať.

Carla dal Forno – No Trace

Album Look Up Sharp austrálskej speváčky Carly dal Forno tiež vyšiel iba nedávno a jeho zastreté vokály a post-punkové basové linky sa podľa nás perfektne hodia na ponurú jeseň či zimu.

Ide presne o ten album, ktorý si môžete púšťať stále dokola. Ak však máme odporučiť len jednu skladbu, je to hneď tá prvá s názvom No Trace.

Guns N‘ Roses – November Rain

Možno je to počasím, možno výročiami dôležitých historických udalostí, ale jeseň často sprevádzajú aj pocity nostalgie. Zo širokého oldies repertoára sme preto do tohto výberu vybrali baladu s príznačným názvom November Rain od americkej hardrockovej legendy Guns N‘ Roses.

Odporúčame vypočuť si celú 9-minútovú verziu.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad streamovaciu službu TIDAL aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Prerastajú vám technológie cez hlavu? Máme pre vás 5 tipov na digitálny detox

So psychologičkou Lenkou Rušarovou sme sa pozreli na význam digitálneho detoxu a jeho obľúbené formy, vďaka ktorým nebudú mať technológie nad vami prevahu.

Vonkajších podnetov je dnes toľko, že môžu ľahko prehlušiť vnútorný svet človeka. Digitálny detox ich pomáha obmedziť a prispieva k tomu, aby človek lepšie vnímal vlastné potreby. Ak cítite, že by vám prospela zmena, je namieste uvažovať o digitálnom detoxe. 

Prečítajte si: Veľa ľudí hľadá prostredníctvom technológií vzrušenie a pocit, že žijú, hovorí psychologička Rušarová

Popri vonkajších podnetoch existujú aj vnútorné. Sú to stimuly, ktoré prichádzajú z nášho vnútra. Patrí medzi ne napríklad to, čo cítime v svaloch, ako nám tlčie srdce, ale aj naše emócie a myšlienkové asociácie.

Rýchlejšie si však uvedomíme to, čo prichádza zvonka. Dáva to zmysel aj evolučne – keby človek prednostne nespracoval vonkajšie podnety, neprežil by, pretože to, čo prichádza zvonka, môže byť nebezpečné.

Vonkajšie podnety tak väčšinou dostávajú prednosť pred uvedomovaním si vnútorných podnetov. A ak človek neustále „visí“ na technológiách, môže sa stať, že ani nevie, ako sa vlastne cíti.

O pokuse s bezodnou polievkou

Na túto tému sa urobilo množstvo zaujímavých pokusov, napríklad ľuďom dali jesť z bezodnej misky, teda z misky, do ktorej pomocou skrytej hadičky neustále dotekala polievka. Niektorí z nich mohli popri jedení sledovať niečo pútavé na tablete.

Ľudia, ktorí počas jedenia sledovali tablet, zjedli oveľa viac polievky ako tí, ktorí ho nesledovali. Neuvedomovali si, či im polievka ešte chutí a či sú už sýti. Dokonca si ani nevšimli, že im polievka neustále priteká.

Digitálny detox ako cesta k sebadisciplíne

Ak chcete s digitálnym detoxom začať, je potrebné povedať, že ide o intuitívny koncept, nie odborný termín, a neexistujú žiadne dáta, ktoré by potvrdzovali, že má na ľudí paušálne pozitívny dosah. To však neznamená, že sa nemáme v prípade potreby obmedzovať v používaní technológií a pestovať sebadisciplínu.

Ľudia majú odlišný životný štýl a od digitálneho detoxu majú rôzne očakávania, preto aj vhodná forma detoxu môže byť pre každého iná. Týchto 5 tipov vám pomôže, aby ste si zvolili formu, ktorá je pre vás vhodná.

1. Odložte mobil pred spaním

Mnohí ľudia už prišli na to, že sa im lepšie zaspáva a majú pokojnejší spánok, keď pred spaním obmedzia tzv. screen time.

Neexistuje však paušálne odporúčanie, ako dlho pred spaním by ste mali mobil či tablet odložiť. Platí, že deti a ľudia, ktorí majú veľmi dráždivú nervovú sústavu, sú úzkostní alebo napätí, potrebujú výrazne viac času, aby sa pred spaním upokojili.

2. Stanovte si pravidlá, kedy budete mobil kontrolovať

Ľudia majú mobil na dosah takmer permanentne, je dokázané, že rodičia sa dotýkajú telefónov častejšie ako vlastných detí. Ak aj vy zo zvyku neustále kontrolujete svoj mobil, má zmysel vytvoriť si pravidlá, kedy ho budete kontrolovať.

Môžete sa napríklad rozhodnúť, že sa pozriete, či vám neprišiel očakávaný e-mail, ale nebudete otvárať iné aplikácie, prípadne si môžete stanoviť, že budete svoj telefón kontrolovať len niekoľkokrát denne alebo iba v určitých časoch.

Myslite však na to, že tieto pravidlá vždy musia byť ruka v ruke s tým, čo robíte a ako žijete.

3. Doprajte si oddych od sociálnych sietí

Niektorí ľudia sa nepotrebujú úplne odstrihnúť od technológií, postačí im, ak na nejaký čas vypnú sociálne siete. Ide hlavne o ľudí, ktorí sa neustále porovnávajú s inými a sledujú, ako žijú, ako vyzerajú či akí sú úspešní.

Je dobré myslieť na to, že sociálne siete ponúkajú zhustený a vylepšený obraz reality, čo môže v človeku vyvolať pocit, že všetkým ostatným život funguje ľahko, len vám nie.

Ak vám to znie povedome, možno vám prospeje urobiť si detox od sociálnych sietí.

4. Dajte si deň off a venujte sa svojim koníčkom a blízkym

Ak túžite stráviť pokojný deň sami so sebou alebo s rodinou, vyskúšajte odložiť mobil alebo tablet.

Aby ste zvládli celý deň offline, je dobré začať postupne. Pekným príkladom môže byť návšteva starých rodičov, kde niekedy ľudia prirodzene všetko odložia a venujú sa jeden druhému. Ak sú takéto návštevy pravidelné, môže sa z nich stať príjemný detoxový rituál, vďaka ktorému si lepšie privyknete na čas bez mobilu.

5. Vyskúšajte dovolenku bez technológií

Jednou z foriem digitálneho detoxu je (krátka) dovolenka s cieľom stráviť kvalitný rodinný čas bez technológií.

Aby sa snaha neminula účinku, mala by všetkým zúčastneným dávať zmysel. Každý by mal mať priestor pripraviť sa na to, že výlet strávite na mieste, kde napríklad nie je signál. Zároveň je dôležité zabezpečiť všetkým zúčastneným náhradu za technológie – spoločný program, ktorý rodinu stmelí.

Tieto spôsoby, ako obmedziť vplyv vonkajších podnetov na ľudský život, nie sú jediné.

Môžete napríklad odložiť technológie počas jedla, vymedziť si jednu miestnosť v byte, kde sa nebudú používať, vypnúť Wi-Fi na určitú časť dňa alebo si len stíšiť notifikácie. Na každého funguje niečo iné, treba len experimentovať a nájsť vhodné formy pre seba.


Vyvážený vzťah k technológiám je dôležitý nielen pre dospelých, ale aj deti, preto O2 spúšťa už 4. ročník O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, ktorá u detí buduje pozitívny vzťah k pohybu a učí ich, ako tráviť voľný čas aktívne. Do súťaže o Akadémiu môžete prihlásiť aj školu vašich detí. Všetky potrebné informácie nájdete na akademia.o2.sk

Lenka Rušarová

Je certifikovaná klinická psychologička a psychoterapeutka s viac ako 15-ročnou praxou. Pracuje v súkromnom zdravotníckom zariadení PsychoKonzult, kde sa venuje nielen deťom, ale aj párovej a individuálnej psychoterapii. Preložila viacero odborných publikácií a tlmočí v odbore.


Vyskúšali sme, či sa dá fungovať so smartfónom bez Google

Čítaj viac

Predobjednajte si novú PlayStation 5, ktorá predbehla evolúciu a prinesie novú éru hrania

Čítaj viac

Jeseň plná energie? Našich 6 obľúbených smartfónov vydrží na jedno nabitie aj dva dni

Čítaj viac