Pripravte si deku a teplý nápoj. Tieto rozprávky vám na počkanie vyčarujú sviatočnú atmosféru

České a slovenské rozprávky sú odjakživa súčasťou Vianoc. Dnes už nemusíte čakať, kým ich televízie zaradia do programu.

Prinášame vám prehľad siedmich filmov, ktoré okrem skvelého zážitku ukazujú aj pestrosť domáceho folklóru, nádherných lokácií a odkazov na československú históriu. Všetky nájdete na VOYO, takže už nemusíte krúžkovať v televíznom programe, ale obľúbené klasiky si môžete pustiť kedykoľvek.

Prémiový obsah VOYO môžete mať každý mesiac v cene svojho O2 SMART Paušálu. Chcem vedieť viac, ukážte mi, ako to funguje

Hrátky s čertem

Princezná Dišperanda a jej služobnica Káča túžia po očarujúcich ženíchoch. Cítia sa zúfalé, a preto upíšu svoju dušu diablovi. Z prekérnej situácie ich chce zachrániť vojak Martin, ktorý sa nebojí ani boja, ani strašidiel. Kvôli pravej láske je ochotný vstúpiť do horúceho pekla a čeliť diablovi.

Rozprávková komédia Hrátky s čertem bola nakrútená pred kulisami, ktoré pripravil legendárny český maliar Josef Lada, ktorý napríklad ilustroval aj príbehy vojaka Švejka. Film vznikol na motívy divadelnej hry spisovateľa Jana Drdu. Ten príbeh napísal počas nacistickej okupácie Českej republiky a v jeho deji badať náznaky odporu proti nacizmu.

Tři oříšky pro Popelku

Na motívy folklórnej rozprávky o Popoluške vznikol obľúbený film, ktorý odoláva zubu času. Libuše Šafránková hrá sirotu, ktorá nečaká na záchranu a vezme svoj osud do vlastných rúk. Keď sa na statku jej otca očakáva kráľovská návšteva, tuší, že sa jej život čoskoro zmení.

Tvorcovia filmu zámerne pozmenili predlohu Boženy Němcovej. Vzdali sa hororových motívov a hlavnú hrdinku urobili zaujímavejšou. Vie loviť, strieľať z kuše, jazdí na koni. Aj vďaka slávnej piesni Kdepak ty ptáčku hnízdo máš od Karla Gotta sa film stal kultovým nielen doma, ale aj v zahraničí. Vianoce si bez neho nevedia predstaviť v Nemecku či dokonca v Nórsku.

Princezna se zlatou hvězdou

Na motívy folklórneho príbehu, ktorý sa objavil v zbierkach Pavla Dobšinského, Boženy Němcovej aj bratov Grimmovcov, vznikla nenahraditeľná sviatočná filmová klasika. Krásna princezná Lada chce utiecť pred svadbou so zlým kráľom. Oblečená v myšom kožúšku hľadá bezpečie a pravú lásku.

Hľadáte seriály, od ktorých sa neodlepíte? Vyskúšajte tieto novinky

V susednom kráľovstve sa zamestná ako slúžka v kuchyni, no jej pravá totožnosť je čoskoro odhalená. Hoci sa v príbehu schyľuje k vojne, nebojte sa, všetko sa dobre skončí. Film sa nakrúcal na zámku Průhonice a na hrade Kokořín, ktorý môžete cez voľné dni navštíviť.

Šíleně smutná princezná

O pravej láske rozpráva ďalšia známa rozprávka hlavných rolách s populárnym spevákom Václavom Neckářom a speváčkou Helenou Vondráčkovou. Muzikálové pesničky z filmu sa následne stali hitmi v rádiách.

Princa Václava a princeznú Helenu zo susedných spriatelených kráľovstiev ich otcovia zasnúbili už ako deti. Oni sa však navzájom nepoznajú a chcú o svojom živote rozhodovať sami. Skryjú svoju totožnosť, no aj tak sa do seba náhodou zaľúbia. Rozprávka čiastočne odráža aj dobu, v ktorej vznikla. V roku 1968 v nej mnohí cítili pocit slobody súvisiaci s Pražskou jarou, ktorá sa mala čoskoro skončiť. Na časti exteriérových záberov spoznáte Bojnický zámok.

Pyšná princezná

Meno českého režiséra Bořivoja Zemana sa spája hneď s niekoľkými skvelými filmovými rozprávkami. Okrem fi lmu Šíleně smutná princezna nakrútil napríklad aj Pyšná princezna. V roku 1952 sa stala najnavštevovanejším filmom v českých kinách a podľa Únie filmových distribútorov ju videlo až 8,2 milióna divákov a diváčok.

Na základe námetu od Boženy Němcovej rozpráva príbeh princeznej Krasomily, ktorá si nevie vybrať ženícha. Má pocit, že žiadny pre ňu nie je dosť dobrý. Jeden z nápadníkov, kráľ Miroslav zo susedstva, jej chce uštedriť príučku. V prestrojení za záhradníka jej ukáže život obyčajných ľudí mimo paláca.

Bol raz jeden král

Bořivoj Zeman o dva roky neskôr nakrútil ďalšiu rozprávkovú klasiku. Bol raz jeden kráľ vychádza zo slávneho folklórneho príbehu Soľ nad zlato. Hlavný hrdina, kráľ, ktorý sa necháva pyšne prezývať Ja prvý, chce odovzdať moc jednej zo svojich dcér. Konkrétne tej, ktorá ho má najradšej.

Jedna tvrdí, že ho má rada ako zlato, druhá, že ako zlato v hrdle, no a najmladšia Maruška všetkých prekvapí, keď povie, že kráľa má rada ako soľ. Ja prvý sa rozhnevá a dcéru vyhodí zo zámku. Naučí sa ceniť si aj iné veci, než len peniaze? Humor do fi lmu vniesol predstaviteľ hlavnej roly, legendárny český komik Jan Werich. Vo svojich žartoch narážal aj na politikov a dianie v socialistickom Československu.

Tři veteráni

S tvorbou Jana Wericha je spojený ďalší film, ktorý si môžete pozrieť na VOYO. V zbierke jeho rozprávok pre deti aj dospelých Fimfárum nájdete aj základ príbehu Tři veteráni. Vojaci Pankrác, Servác a Bimbác sú po prepustení zo služby švorc a bezcieľne sa potulujú životom.

Škriatkovia im však chcú pomôcť znovuobjaviť šťastie, a preto im darujú magické predmety: harfu, ktorá privoláva vojsko, mešec bez dna a cylinder, z ktorého vytiahnete čokoľvek, na čo si spomeniete. Tieto dary využijú pri návšteve kráľovstva Monte Albo, kde im cestu skríži láska aj zlodeji. O triky sa vo filme postaral vynikajúci český výtvarník Jan Švankmajer.

Nakrúcalo sa na niekoľkých miestach, okrem iného pri stredovekom opevnení v Nymburku, na pražskom Karlovom moste či už na spomínanom zámku Průhonice.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Koordinátorka Novinárskej ceny: Poctivý autor sa pod článok vždy podpíše, konšpirátor nie

Novinári budú vždy obľúbeným cieľom konšpirácií, hovorí Miroslava Širotníková, ktorá pracovala aj pre New York Times.

Na Slovensku rastie vplyv konšpiračných médií a viac ako polovica ľudí si myslí, že novinárov riadi niekto v pozadí. Ako lepšie pochopiť prácu novinárov a začať im veriť? Porozprávali sme sa s Miroslavou Širotníkovou, ktorá ako novinárka na voľnej nohe pracovala pre svetové médiá a dnes koordinuje aktivity Novinárskej cenyFondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý dlhodobo podporuje aj spoločnosť O2.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • s akými predsudkami sa novinári stretávajú najčastejšie,
  • ako prácu novinárov u nás ovplyvnila vražda Jána Kuciaka,
  • prečo je mediálna výchova dôležitá,
  • aké trendy možno vnímať v súčasnej žurnalistike.

Čítajte aj: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá, hovorí publicista a aktivista Goda

Stretávaš sa s predsudkami, keď ľuďom povieš, že si novinárka?

Väčšinou si vypočujem, že si nevedia predstaviť, ako moja práca vyzerá. Často si myslia, že novinári a novinárky pracujú doma z Bratislavy, od počítača a nevedia nič o vonkajšom svete.

Stretávam sa aj s množstvom reakcií, ktoré poznáme zo sociálnych sietí, podľa ktorých sú novinári platení „tajnými silami“, že sú zahraničnými agentmi, že im niekto diktuje, čo majú písať, že sa do ničoho nerozumejú a zverejnia čokoľvek, čo im niekto pošle.

Práca novinárov je neustále na očiach. Prečo im však veľká časť verejnosti nedôveruje? 

Myslím si, že najmä preto, lebo píšu o veciach, ktoré sa nie všetkým páčia. Pozerajú sa mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Novinári a novinárky sú okrem toho obľúbeným cieľom konšpirácií. Treba si však uvedomiť, že robia svoju prácu nezávisle od toho, kto si čo myslí. Opierajú sa o fakty a vedu a hľadajú pravdu, nech je kdekoľvek, nedajú sa zahnať do kúta ani sa zastrašiť.

Pracovala si ako novinárka na voľnej nohe, ako vznikali tvoje články? 

Keďže som ako freelancer nemala zázemie stálej redakcie, pracovala som z domu, podobne ako teraz veľa ľudí počas pandémie. Za každou témou som však vždy vycestovala „do terénu“ a za odborníkmi, ktorí k nej mali čo povedať, či už som písala o extrémizme, alebo o ekonomike.

Novinári sa pozerajú mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Keď som pripravovala článok o segregácii rómskych detí v školách, išla som sa pozrieť do škôl v rómskych osadách na východe Slovenska, keď som písala o krajnej pravici, vyhľadala som si ich predvolebný míting a vycestovala za nimi, prípadne išla hľadať ich podporovateľov v obciach, kde majú tradične najväčšiu podporu.

Niektoré dni som strávila rešeršom štúdií a materiálov pri počítači, iné pri rozhovoroch s expertmi z univerzít, potom som zas 3-4 dni cestovala za príbehom do regiónov a rozprávala sa s bežnými ľuďmi na ulici, s miestnymi politikmi či s aktivistami.

Mix tohto všetkého potom skončil v konečnom článku. A či už som reportáž pripravovala sama, alebo s kolegom z amerických, britských alebo holandských novín, vždy sme na nej pracovali priamo na mieste, nie na diaľku.

Spomínaš si na nejaký článok, ktorým si ovplyvnila veľa ľudí?

Mala som asi len jeden, ktorý sa skutočne dostal do politického diskurzu, hoci úplnou náhodou. Pred rokmi sme s kolegom Rickom Lymanom pripravovali článok pre New York Times o Spišskom Hrhove. Páčil sa mi príbeh obce, ktorej sa úspešne podarilo integrovať rómsku komunitu, a chcela som ho dostať do sveta, aby bol inšpiráciou.

Tento text vyšiel aj na titulnej strane novín. Niekedy v tom čase mal bývalý prezident Andrej Kiska počas zasadania OSN v New York stretnutie s finančníkom Georgeom Sorosom. O návšteve písal Kiska na Facebooku a spomenul, že na titulke New York Times vyšiel článok o Slovensku a že sa o tom so Sorosom rozprávali, pretože ho zaujímajú vylúčené komunity. O niekoľko mesiacov na Slovensku prebehli protesty Za slušné Slovensko a v jednej z prvých reakcií predseda vtedy najsilnejšej politickej strany spomenul stretnutie v New Yorku a postavil na tom konšpiráciu, že zhromaždenia sú riadené zo zahraničia. Vtedy som sa veľmi smiala, že som to so svojím textom dotiahla ďaleko.

Samozrejme, na celej konšpirácii nebolo nič pravdivé, náš článok opisoval príbeh, ktorý bol už vtedy na Slovensku známy, takže nešlo o nič prevratné, a ocitol sa v tom náhodou. Prezidenta ani protesty, samozrejme, nikto zo zahraničia neriadil.

Po smrti Jána a Martiny sa práca novinárov ešte viac dostala do verejnej debaty. Zmenilo sa vnímanie verejnosti?

Bezprostredne po vražde asi áno a veľká časť spoločnosti pochopila, ako naša práca vyzerá a že novinári a novinárky môžu byť pre svoju prácu aj vo fyzickom ohrození.

Podpora verejnosti mne a kolegom dodávala energiu v časoch, keď sme sa možno aj báli alebo sme boli demotivovaní. Postupne sa však vraciame k pôvodnému stavu a nedôvere, ktorú cítiť najviac na sociálnych sieťach.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Novinári a novinárky sú prenasledovaní v mnohých krajinách. Tým, že pôsobíš medzinárodne, poznáš niekoho, kto sa ocitol pre svoju prácu v ohrození života?

Nedávno som sa dozvedela, že kolegyňa Emilie van Outeren z holandských novín NRC písala o protestoch proti bieloruskej vláde a po zásahu projektilom skončila v nemocnici. Bola na operácii a dlho sa zotavovala. Nedala sa však zastrašiť a už znova pracuje.

Zrejme si uvedomila, do akých nebezpečných situácií sa dostávajú bežní ľudia, keď sa niečo také vážne stalo jej, a je dôležité zastať sa ich. Z New York Times som zase poznala viacerých vojnových reportérov, ktorí boli v Iraku a v Afganistane a priniesli si odtiaľ hrozné skúsenosti. Tu na Slovensku je najhorší prípad Jána Kuciaka, svoje si zažili aj viacerí novinári a novinárky v 90. rokoch.

V súčasnosti sa obávame, ako na novinárov budú reagovať fanúšikovia extrémnej pravice, ktorých nenávistné výroky čítame na sociálnych sieťach. Dúfam však, že už žiadne násilie nezažijeme.

Ako tvoji kolegovia v zahraničí reagovali na správu o smrti slovenského novinára?  V ten deň sa mi ozývali kolegovia zo všetkých novín, z agentúr a televízií, s ktorými som kedy spolupracovala. Hneď ráno som písala editorom New York Times a vysvetlila im, čo sa stalo. Najprv nikto z nás nechcel veriť, že by smrť mohla súvisieť s jeho prácou.

Aj ja som si hovorila, že sme na Slovensku, v Európskej únii a hádam sa nikto nepokúsil o úkladnú vraždu. Ešte v ten deň však na udalosť reagoval policajný prezident, ktorý ju spojil s novinárčinou a odvtedy sme mali všetci jasno. Na prvé zhromaždenie Za slušné Slovensko prišiel aj môj kolega z Varšavy a snažil sa chodiť na všetky protesty so mnou. Bola to veľká vec aj vo svetovom meradle, žiaľ.

Na Slovensku v posledných rokoch rastie vplyv konšpiračných médií. Ako si to vysvetľuješ? 

Vplyv konšpiračných médií súvisí s vysokou mierou nedôvery v inštitúcie. Ľudia potom neveria pravde ani faktom, a to u nich podporuje pocit, že sa nedá veriť nikomu. Na tom stavajú dezinformačné kampane. Hovoria, že svet ovládajú tajné skupiny, že nikto nejde protestovať z vlastnej vôle, že médiá niekto ovláda z pozadia.

Slovensko má v regióne výnimočné postavenie, v nedávnom prieskume organizácie Globsec sa ukázalo, že až takmer 60 % spoločnosti sa prikláňa ku konšpiráciám. Myslím si, že ich rozšíreniu výrazne pomohlo nastavenie sociálnych sietí, u nás hlavne Facebook.

Prečítajte si: Ako rozpoznať hoax? Základom je overiť si, či už o tom nepísali inde

Ako sa v tom dá zorientovať? Ako odlíšiť kvalitné médiá a poctivých novinárov od konšpirátorov? V prvom rade treba hľadať zdroj informácií a zamyslieť sa, kto mi čo hovorí a prečo. Ak sa napríklad hovorí o koronavíruse, pozrime sa, či sa vyjadruje virológ, ktorý má za sebou odbornú skúsenosť, stavbár či zubár. Hoci je aj zubár lekár, neznamená to, že je odborník na vírusy.

Pri štandardných médiách si tiež vieme ľahko zistiť, kto v nich pracuje. Čím má médium známejšie meno, tým je väčšia istota, že ponúka overené informácie a dá sa na ne spoľahnúť.

Skúste si o novinách nájsť základné údaje, pozrieť si, kto ich vedie, kto ich sponzoruje, ako sú financované.

Používa médium priveľa anonymných zdrojov? Novinári nemajú problém podpísať sa pod svoje články, dezinformačná scéna však robí opak. Aj keď tradičné noviny nezverejnia meno zdroja, aspoň uvedú, že ho poznajú. Tradičné médiá sa skrátka snažia čo najmenej skrývať.

Veľa sa hovorí o financovaní médií. Mala si niekedy pochybnosť o článku kvôli vlastníkom novín, v ktorých vyšiel?

Keď som niekedy mala pochybnosti, stalo sa mi to pri médiách preukázateľne vlastnených finančnými skupinami. Na Slovensku je to veľký problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu a slobodu médií. Na druhej strane, aspoň o vlastníkoch vieme, a môžeme si pri každom článku spraviť názor.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Oddelili sme tradičné médiá od konšpiračných. Kam zaradiť bulvár, ktorý tiež často pracuje s neoverenými informáciami? 

Bulvár vnímam ako samostatnú kategóriu, ktorá slúži skôr na pobavenie než na získanie serióznych informácií. Snaží sa šokovať, píše o celebritách a medzitým prináša aj správy o politike. Ak však chcete čítať o spoločnosti alebo o zahraničnej politike, odporúčam kvalitnejšie zdroje. Na druhej strane bulvár je stále o niečo lepší zdroj informácií než konšpiračné médiá.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Zastrešuješ aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Prečo takýto fond u nás potrebujeme?

Fond vznikol v roku 2018 ako reakcia na vraždu Jána a Martiny s cieľom poskytnúť novinárom a novinárkam podporu. Hoci má každá redakcia vlastný biznis model, nie vždy dokáže zaplatiť dlhodobejšiu investigatívnu prácu.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Ak chcú novinári robiť na zložitejších témach, ktoré si vyžadujú viac času, často si musia znížiť úväzok, prípadne to robia na úkor voľného času a nemajú prostriedky napríklad na cestovanie, hlbšie analýzy. Redakcie v tomto smere nie sú bohaté a v týchto situáciách môžu pomôcť naše granty.

Fond je zároveň podprogramom Novinárskej ceny, ktorou chceme vyslať signál, že u nás vzniká veľa kvalitnej žurnalistiky a že novinárom a novinárkam sa dá veriť.

Aktuálne prebieha hodnotenie súťažných príspevkov v rámci Novinárskej ceny, kde si tento rok aj v porote. Dajú sa z nich vyčítať nejaké trendy v súčasnej žurnalistike?  V Novinárskej cene síce pôsobím prvý rok, ale nejaké trendy som si všimla. Napríklad, že kvalitná žurnalistika nevymrela a na Slovensku je veľa dobrého, čo čítať, čo vidieť, čo počúvať.

Novinári a novinárky tiež využívajú nové prostriedky, ako informácie podať, rozvíjajú dátovú žurnalistiku, k článkom prikladajú videá, podcasty, zvukové stopy, mapy či grafy. V redakciách sa presadzujú čoraz mladší autori, rastie nám silná nová generácia. Ukazuje sa, že podcastová scéna je u nás veľmi bohatá, že ideme s dobou a inšpirujeme sa vo svete.


Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém. 

Miroslava Širotníková

Je novinárka a koordinátorka Novinárskej ceny a jej podprogramu Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktoré patria k aktivitám Nadácie otvorenej spoločnosti. Pochádza z Trebišova, študovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Približne 10 rokov pôsobila na voľnej nohe a o Slovensku písala pre svetové médiá, ako sú New York Times, Balkan Insight, Channel 4 či Financial Times, spolupracovala aj so slovenskou tlačovou agentúrou SITA. 


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac