Separ: Neexistuje nič ako slovenský rap

S jedným z najúspešnejších slovenských raperov sme porovnávali digitálnu hudbu s analógovou a porozprávali sme sa aj o streamovacích službách a podpore mladých umelcov.

Keď Separ so svojou skupinou DMS začínali, rozdávali svoje cédečká zadarmo, aby sa dostali do povedomia a vytvorili si fanúšikovskú základňu. Dnes patrí k špičke slovenskej hip-hopovej scény – vďaka silnej fanúšikovskej základni pravidelne vypredávajú koncerty a na streamovacích appkách majú milióny prehratí.

Ak by Separ kariéru začínal dnes, vydával by už albumy iba na streamovacích službách, ktoré dávajú umelcom väčšiu slobodu aj šancu zviditeľniť sa.

Inšpirujte sa pri skladaní svojho paušálu populárnym raperom a získajte predplatné služby TIDAL aj 10 GB extra dát na jej sledovanie. Zistite viac o Separov O2 SMART Paušále

Oplatí sa v čase streamovacích služieb ešte vydávať albumy na cédečkách?

Na Slovensku je nás iba niekoľko, ktorým sa ešte oplatí vydávať cédečká – Kontrafakt, Kali, Majk Spirit a ja s DMS. Máme takú silnú fanúšikovskú základňu, že hoci si ho ľudia nemajú kde prehrať, kúpia si ho do zbierky.

Pre zberateľov k albumu vždy niečo pridáme, či už je to podpis, alebo voucher na tenisky. Do niektorých sme dokonca dali peniaze a raz sme dávali aj zlaté náušnice s naším logom.

Naším hlavným zárobkom sú dnes streamovacie služby, ktoré sú aj pre ľudí oveľa dostupnejšie a pohodlnejšie.

Približne 1 200 prehratí na streamoch sa rovná jednému predanému albumu. Albumy predávame v tisícoch až desaťtisícoch kusov, ale streamy sa nám pohybujú v miliónoch.

Keď som sa tejto téme venoval pred piatimi rokmi, najhranejší slovenskí interpreti zarábali na streamoch niekde od 1 do 3 € mesačne. Je pravda, že dnes sa honoráre pre top umelcov pohybujú v tisícoch?

Časy, keď sa neoplatilo byť na streamovacích službách, sú už dávno za nami. Napríklad TIDAL vznikol ako vzbura proti konkurencii, ktorá mala veľmi zlé pravidlá a niekedy si brala až polovicu zo zárobku umelca. Vtedy sa ľudia ako Jay-Z vzbúrili – nechceli sa nechať ošklbať a založili TIDAL.

Najskôr sa veľmi nechytil, ale potom prišli so stratégiou vyplácania desaťnásobných honorárov v porovnaní s konkurenciou. To prilákalo viac interpretov, a preto museli aj ďalšie streamovacie služby zvýšiť honorár pre umelcov. Nemohli si dovoliť, aby v ich appke chýbalo 30 top svetových interpretov, pretože majú exkluzívnu dohodu s konkurenciou, a tak museli všetci začať platiť viac.

Výšku honoráru určuje okrem počtu prehratí aj veľkosť trhu danej krajiny. Znamená to, že aj keď je TIDAL menej rozšírený ako napráklad Spotify, tak tam vie hudobník za menej prehratí zarobiť viac?

TIDAL platí najviac, aby sa odlíšil a mohol získať exkluzívne prístupy k novým albumom žiadaných interpretov. Dúfam, že sa na Slovensku viac chytí, pretože okrem zaujímavejšieho finančného ohodnotenia pre interpretov prináša aj lepšiu kvalitu zvuku pre poslucháčov.

Slovákov je ťažké namotať na niečo nové, pretože sa boja nových vecí. Ak by sa nad tým zamysleli, tak predplatným streamovacej služby podporia svojho obľúbeného interpreta, ktorý vďaka tomu získa viac motivácie a priestoru tvoriť.

Vnímaš aj ty, že Slováci ešte stále nie sú celkom ochotní platiť za obsah?

Myslím si, že človek by sa mal zamyslieť nad tým, komu prospeje to, ak bude donekonečna niečo sťahovať. V streamovacích appkách máš všetku hudbu sveta, a keď sa ti nechce objavovať novú, nájdeš tam rebríčky a playlisty, ktoré to spravia za teba.

„V streamovacích appkách máš všetku hudbu sveta, a keď sa ti nechce objavovať novú, nájdeš tam rebríčky a playlisty, ktoré to spravia za teba.“

Predplatné okolo 10 € je úplne férová suma, a ak to ľudia obchádzajú, ich obľúbený interpret tým len utrpí – v budúcnosti možno neurobí ďalší album, lebo nedostal peniaze za to, čo už vyprodukoval.

Stačí začínajúcemu interpretovi v súčasnosti vydať album iba na streamovacích službách a vôbec neriešiť analógové nosiče?

Pre nováčikov je to lepšie, pretože nemajú náklady spojené s ich výrobou. Lis, fotenie a grafika coveru, to všetko stojí peniaze. Ak by som bol dnes na začiatku kariéry, tak určite vydám album iba digitálne.

Aj pri sólo albume, ktorý teraz plánujem vydať, som nad tým rozmýšľal, no robím už desiaty album a doteraz každý má platinové ocenenie za predaj. Dnes sa už však predaj fyzických nosičov zrátava s digitálnym predajom a časom podľa mňa analóg úplne opadne.

A potom sa vráti ako vinylové platne?

Ľudia majú radi old school retro veci, my sme dokonca predošlý album vydali na kazete. Aj cédečkám sa môže stať, že pôjdu do zabudnutia a časom sa vrátia ako vinyl či kazety. Aj keď zvuku vinylu sa nič nevyrovná, pretože tam je aj analógový prenos zvuku a cédečko bude vždy čítať nejaká šošovka.

Keď o 15 rokov ukážem svojim deťom cédečko, tak z toho budú hotové. Možno to nebudem mať ani kde prehrať a budem musieť v bazári kúpiť diskmen.

Máš doma nejakú zbierku – platne alebo cédečká?

Nie, nezbieram nič. Kedysi som mal hrozne veľa tenisiek, ale potom som sa sťahoval a povedal som si, že už nikdy nebudem nič zbierať. Teraz všetko, čo donosím, posuniem na charitu alebo do detského domova a idem ďalej.

Ak by som zbieral cédečká, mal by som ich iba niekde položené a v živote by som sa ich nechytil. Mám kamošov dídžejov, čo zbierajú vinyly, ale oni sa im aj naozaj venujú a púšťajú si ich doma alebo na párty.

Keď prišli streamovacie služby, niektorí ľudia sa sťažovali, že to umelcom ubližuje. Mne sa to zdalo ako trochu lenivé tvrdenie, pretože keď dáš von svoju hudbu, ľudia si ju môžu púšťať kedykoľvek, obľúbiť si ju a na koncertoch potom vytvoriť oveľa lepšiu atmosféru. Ako to vnímaš ty?

Presne tak to je. Keď sme začínali, tak sa naša hudba nepredávala. Môj kolega v skupine si zobral úver v banke, aby sme mohli dať vyrobiť prvé cédečká. Vydali sme ich v minimálnom náklade 700 kusov a 500 sme rozdali. Nikto nás vtedy nepoznal, ale vďaka tomuto kroku sa rozšírili, ľudia si ich medzi sebou napaľovali a zrazu sa nám začali ozývať promotéri kvôli koncertom.

„Slovákov je ťažké namotať na niečo nové. Ak by sa nad tým zamysleli, tak predplatným streamovacej služby podporia svojho obľúbeného interpreta, ktorý vďaka tomu získa viac motivácie a priestoru tvoriť.“

Mali sme vtedy zopár skladieb a obehali sme s nimi celé Slovensko. Hrávali sme s Luzou, ktorá bola vtedy strop slovenského hip-hopu. Koncerty sú pre hudobníka hlavné promo. Keď ťa človek uvidí naživo a povie si: „Wow! Brutálna šou!“, tak si tvoju tvorbu dohľadá, aj keď tam možno bol iba náhodou s kamošmi.

Aj keď ľudia na festivale počujú nejakého undergroundového umelca, ktorý ešte nemá fame, tak si zistia, čo je to za človeka a akú má tvorbu. Zo začiatku je preto určite dobré dávať hudbu medzi ľudí. Hlavne dnes, keď si vieš cez streamy vykryť aspoň náklady, čo si mal na nahrávanie a master.

Alebo si vieš zavesiť track na Youtube a ľahko rozšíriť cez sociálne siete. Keď to začnú ľudia medzi sebou zdieľať, máš super promo bez toho, aby si za to dal čo i len cent.

Výhodou streamovacích služieb je, že sa cez ne vedia zviditeľniť aj mladí umelci, napríklad TIDAL robí kurátorované playlisty s vychádzajúcimi hviezdami v každej krajine. Ktorých mladých interpretov v rámci slovenskej scény si najviac ceníš?

Ja som akurát v procese prípravy ďalšieho sólo albumu, pri ktorom som na spoluprácu oslovil viacero menej známych interpretov. Celkom si idem ľudí z Conspiracy Flat mobu ako AstralKid22, Tisci alebo TVRNFLX.

Separ pre čitateľov Sódy pripravil playlist svojich obľúbených trackov:

Potom je tu Dokkeytino, ktorého považujem za jedného z najlepších, lebo je extrémne odlišný. V Amerike taký štýl, ako má on, nájdeš, ale u nás to takto nikto nerobí. Robí s ním aj Yungfakgod a týchto chalanov si extrémne cením. Sú to reálni chalani, ktorí majú svoje štúdio, kde si robia vlastnú hudbu, spravia si rap, mastering, natočia a zostrihajú si klip. Sú komplexní a to ma na nich baví.

Ľudia v ich tvorbe často hľadajú výpovednú hodnotu, ktorá tam nie je vždy prítomná tak, ako v našich starých boombapových trackoch, ale tak sa to dnes proste nerobí. Ja si ich idem extrémne a držím im palce. Nie sú to motáci, čo sa hrajú na niečo, čím nie sú. Sú to strašne reálni ľudia a nie je to len o tom, že sa hrajú na Ameriku.

Iní mladí slovenskí raperi sa zvyknú hrať na Ameriku?

Mnohí majú americký štýl, ale to je normálne. Aj my starší sme sa dostali cez boombap k iným štýlom. Nič ako slovenský rap totiž nikdy neexistovalo. Vždy to bol americký rap, ktorý vznikol v Amerike a na Slovensku sme sa ním len inšpirovali.

My sme rap nevymysleli a ten náš sa vždy bude podobať na to, čo sa robí vo svete. Neexistuje teda slovenský, nemecký alebo francúzsky rap, všetko sú to odnože amerického rapu. Rap v Amerike vznikol a dostal definíciu, ako má vyzerať, a zvyšok sveta sa tomu len prispôsobuje.

Slovenský rap podľa teba nemá žiadne lokálne špecifiká alebo spoločné prvky?

Spoločným prvkom je slovenčina. Rap sa dá robiť na veľa spôsobov a ten náš je iný ako americký, pretože každý z nás je iný. Ale všetko to prišlo z Ameriky – od grafitov cez breakdance.

Všetky subkultúry hip-hopu vznikli tam a my to tu iba robíme po svojom. Zober si napríklad ad liby alebo pre tých, čo nevedia, také tie pazvuky a výkriky, čo počuješ v pozadí pesničiek. Môžeš si vymyslieť vlastné ad liby, ale aj tak si sa inšpiroval v Amerike, pretože si to najprv počul v hudbe odtiaľ a vďaka tomu si si uvedomil, že sa to tak dá robiť.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Strieborný O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 3 GB dát, ale aj 2 × 10 GB na dve aplikácie podľa vášho výberu. Inšpirujte sa Separom a vyberte si streamovaciu službu TIDAL aj s predplatným a Instagram. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Separ

Je jedným z najúspešnejších slovenských raperov, ktorý pôsobí na hip-hopovej scéne už takmer 20 rokov. Začínal v skupine DWS (Dame, Wrana, Separ), ktorá sa neskôr zmenila na DMS (Dame, Monsignor Separ, Smart). V období od 2009 do 2013 bol členom skupiny a vydavateľstva Gramo Rokkaz. Okrem 5 albumov s DMS má Separ za sebou aj tri sólové a aktuálne chystá ďalší.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac