Separ: Neexistuje nič ako slovenský rap

S jedným z najúspešnejších slovenských raperov sme porovnávali digitálnu hudbu s analógovou a porozprávali sme sa aj o streamovacích službách a podpore mladých umelcov.

Keď Separ so svojou skupinou DMS začínali, rozdávali svoje cédečká zadarmo, aby sa dostali do povedomia a vytvorili si fanúšikovskú základňu. Dnes patrí k špičke slovenskej hip-hopovej scény – vďaka silnej fanúšikovskej základni pravidelne vypredávajú koncerty a na streamovacích appkách majú milióny prehratí.

Ak by Separ kariéru začínal dnes, vydával by už albumy iba na streamovacích službách, ktoré dávajú umelcom väčšiu slobodu aj šancu zviditeľniť sa.

Inšpirujte sa pri skladaní svojho paušálu populárnym raperom a získajte predplatné služby TIDAL aj 10 GB extra dát na jej sledovanie. Zistite viac o Separov O2 SMART Paušále

Oplatí sa v čase streamovacích služieb ešte vydávať albumy na cédečkách?

Na Slovensku je nás iba niekoľko, ktorým sa ešte oplatí vydávať cédečká – Kontrafakt, Kali, Majk Spirit a ja s DMS. Máme takú silnú fanúšikovskú základňu, že hoci si ho ľudia nemajú kde prehrať, kúpia si ho do zbierky.

Pre zberateľov k albumu vždy niečo pridáme, či už je to podpis, alebo voucher na tenisky. Do niektorých sme dokonca dali peniaze a raz sme dávali aj zlaté náušnice s naším logom.

Naším hlavným zárobkom sú dnes streamovacie služby, ktoré sú aj pre ľudí oveľa dostupnejšie a pohodlnejšie.

Približne 1 200 prehratí na streamoch sa rovná jednému predanému albumu. Albumy predávame v tisícoch až desaťtisícoch kusov, ale streamy sa nám pohybujú v miliónoch.

Keď som sa tejto téme venoval pred piatimi rokmi, najhranejší slovenskí interpreti zarábali na streamoch niekde od 1 do 3 € mesačne. Je pravda, že dnes sa honoráre pre top umelcov pohybujú v tisícoch?

Časy, keď sa neoplatilo byť na streamovacích službách, sú už dávno za nami. Napríklad TIDAL vznikol ako vzbura proti konkurencii, ktorá mala veľmi zlé pravidlá a niekedy si brala až polovicu zo zárobku umelca. Vtedy sa ľudia ako Jay-Z vzbúrili – nechceli sa nechať ošklbať a založili TIDAL.

Najskôr sa veľmi nechytil, ale potom prišli so stratégiou vyplácania desaťnásobných honorárov v porovnaní s konkurenciou. To prilákalo viac interpretov, a preto museli aj ďalšie streamovacie služby zvýšiť honorár pre umelcov. Nemohli si dovoliť, aby v ich appke chýbalo 30 top svetových interpretov, pretože majú exkluzívnu dohodu s konkurenciou, a tak museli všetci začať platiť viac.

Výšku honoráru určuje okrem počtu prehratí aj veľkosť trhu danej krajiny. Znamená to, že aj keď je TIDAL menej rozšírený ako napráklad Spotify, tak tam vie hudobník za menej prehratí zarobiť viac?

TIDAL platí najviac, aby sa odlíšil a mohol získať exkluzívne prístupy k novým albumom žiadaných interpretov. Dúfam, že sa na Slovensku viac chytí, pretože okrem zaujímavejšieho finančného ohodnotenia pre interpretov prináša aj lepšiu kvalitu zvuku pre poslucháčov.

Slovákov je ťažké namotať na niečo nové, pretože sa boja nových vecí. Ak by sa nad tým zamysleli, tak predplatným streamovacej služby podporia svojho obľúbeného interpreta, ktorý vďaka tomu získa viac motivácie a priestoru tvoriť.

Vnímaš aj ty, že Slováci ešte stále nie sú celkom ochotní platiť za obsah?

Myslím si, že človek by sa mal zamyslieť nad tým, komu prospeje to, ak bude donekonečna niečo sťahovať. V streamovacích appkách máš všetku hudbu sveta, a keď sa ti nechce objavovať novú, nájdeš tam rebríčky a playlisty, ktoré to spravia za teba.

„V streamovacích appkách máš všetku hudbu sveta, a keď sa ti nechce objavovať novú, nájdeš tam rebríčky a playlisty, ktoré to spravia za teba.“

Predplatné okolo 10 € je úplne férová suma, a ak to ľudia obchádzajú, ich obľúbený interpret tým len utrpí – v budúcnosti možno neurobí ďalší album, lebo nedostal peniaze za to, čo už vyprodukoval.

Stačí začínajúcemu interpretovi v súčasnosti vydať album iba na streamovacích službách a vôbec neriešiť analógové nosiče?

Pre nováčikov je to lepšie, pretože nemajú náklady spojené s ich výrobou. Lis, fotenie a grafika coveru, to všetko stojí peniaze. Ak by som bol dnes na začiatku kariéry, tak určite vydám album iba digitálne.

Aj pri sólo albume, ktorý teraz plánujem vydať, som nad tým rozmýšľal, no robím už desiaty album a doteraz každý má platinové ocenenie za predaj. Dnes sa už však predaj fyzických nosičov zrátava s digitálnym predajom a časom podľa mňa analóg úplne opadne.

A potom sa vráti ako vinylové platne?

Ľudia majú radi old school retro veci, my sme dokonca predošlý album vydali na kazete. Aj cédečkám sa môže stať, že pôjdu do zabudnutia a časom sa vrátia ako vinyl či kazety. Aj keď zvuku vinylu sa nič nevyrovná, pretože tam je aj analógový prenos zvuku a cédečko bude vždy čítať nejaká šošovka.

Keď o 15 rokov ukážem svojim deťom cédečko, tak z toho budú hotové. Možno to nebudem mať ani kde prehrať a budem musieť v bazári kúpiť diskmen.

Máš doma nejakú zbierku – platne alebo cédečká?

Nie, nezbieram nič. Kedysi som mal hrozne veľa tenisiek, ale potom som sa sťahoval a povedal som si, že už nikdy nebudem nič zbierať. Teraz všetko, čo donosím, posuniem na charitu alebo do detského domova a idem ďalej.

Ak by som zbieral cédečká, mal by som ich iba niekde položené a v živote by som sa ich nechytil. Mám kamošov dídžejov, čo zbierajú vinyly, ale oni sa im aj naozaj venujú a púšťajú si ich doma alebo na párty.

Keď prišli streamovacie služby, niektorí ľudia sa sťažovali, že to umelcom ubližuje. Mne sa to zdalo ako trochu lenivé tvrdenie, pretože keď dáš von svoju hudbu, ľudia si ju môžu púšťať kedykoľvek, obľúbiť si ju a na koncertoch potom vytvoriť oveľa lepšiu atmosféru. Ako to vnímaš ty?

Presne tak to je. Keď sme začínali, tak sa naša hudba nepredávala. Môj kolega v skupine si zobral úver v banke, aby sme mohli dať vyrobiť prvé cédečká. Vydali sme ich v minimálnom náklade 700 kusov a 500 sme rozdali. Nikto nás vtedy nepoznal, ale vďaka tomuto kroku sa rozšírili, ľudia si ich medzi sebou napaľovali a zrazu sa nám začali ozývať promotéri kvôli koncertom.

„Slovákov je ťažké namotať na niečo nové. Ak by sa nad tým zamysleli, tak predplatným streamovacej služby podporia svojho obľúbeného interpreta, ktorý vďaka tomu získa viac motivácie a priestoru tvoriť.“

Mali sme vtedy zopár skladieb a obehali sme s nimi celé Slovensko. Hrávali sme s Luzou, ktorá bola vtedy strop slovenského hip-hopu. Koncerty sú pre hudobníka hlavné promo. Keď ťa človek uvidí naživo a povie si: „Wow! Brutálna šou!“, tak si tvoju tvorbu dohľadá, aj keď tam možno bol iba náhodou s kamošmi.

Aj keď ľudia na festivale počujú nejakého undergroundového umelca, ktorý ešte nemá fame, tak si zistia, čo je to za človeka a akú má tvorbu. Zo začiatku je preto určite dobré dávať hudbu medzi ľudí. Hlavne dnes, keď si vieš cez streamy vykryť aspoň náklady, čo si mal na nahrávanie a master.

Alebo si vieš zavesiť track na Youtube a ľahko rozšíriť cez sociálne siete. Keď to začnú ľudia medzi sebou zdieľať, máš super promo bez toho, aby si za to dal čo i len cent.

Výhodou streamovacích služieb je, že sa cez ne vedia zviditeľniť aj mladí umelci, napríklad TIDAL robí kurátorované playlisty s vychádzajúcimi hviezdami v každej krajine. Ktorých mladých interpretov v rámci slovenskej scény si najviac ceníš?

Ja som akurát v procese prípravy ďalšieho sólo albumu, pri ktorom som na spoluprácu oslovil viacero menej známych interpretov. Celkom si idem ľudí z Conspiracy Flat mobu ako AstralKid22, Tisci alebo TVRNFLX.

Separ pre čitateľov Sódy pripravil playlist svojich obľúbených trackov:

Potom je tu Dokkeytino, ktorého považujem za jedného z najlepších, lebo je extrémne odlišný. V Amerike taký štýl, ako má on, nájdeš, ale u nás to takto nikto nerobí. Robí s ním aj Yungfakgod a týchto chalanov si extrémne cením. Sú to reálni chalani, ktorí majú svoje štúdio, kde si robia vlastnú hudbu, spravia si rap, mastering, natočia a zostrihajú si klip. Sú komplexní a to ma na nich baví.

Ľudia v ich tvorbe často hľadajú výpovednú hodnotu, ktorá tam nie je vždy prítomná tak, ako v našich starých boombapových trackoch, ale tak sa to dnes proste nerobí. Ja si ich idem extrémne a držím im palce. Nie sú to motáci, čo sa hrajú na niečo, čím nie sú. Sú to strašne reálni ľudia a nie je to len o tom, že sa hrajú na Ameriku.

Iní mladí slovenskí raperi sa zvyknú hrať na Ameriku?

Mnohí majú americký štýl, ale to je normálne. Aj my starší sme sa dostali cez boombap k iným štýlom. Nič ako slovenský rap totiž nikdy neexistovalo. Vždy to bol americký rap, ktorý vznikol v Amerike a na Slovensku sme sa ním len inšpirovali.

My sme rap nevymysleli a ten náš sa vždy bude podobať na to, čo sa robí vo svete. Neexistuje teda slovenský, nemecký alebo francúzsky rap, všetko sú to odnože amerického rapu. Rap v Amerike vznikol a dostal definíciu, ako má vyzerať, a zvyšok sveta sa tomu len prispôsobuje.

Slovenský rap podľa teba nemá žiadne lokálne špecifiká alebo spoločné prvky?

Spoločným prvkom je slovenčina. Rap sa dá robiť na veľa spôsobov a ten náš je iný ako americký, pretože každý z nás je iný. Ale všetko to prišlo z Ameriky – od grafitov cez breakdance.

Všetky subkultúry hip-hopu vznikli tam a my to tu iba robíme po svojom. Zober si napríklad ad liby alebo pre tých, čo nevedia, také tie pazvuky a výkriky, čo počuješ v pozadí pesničiek. Môžeš si vymyslieť vlastné ad liby, ale aj tak si sa inšpiroval v Amerike, pretože si to najprv počul v hudbe odtiaľ a vďaka tomu si si uvedomil, že sa to tak dá robiť.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Strieborný O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 3 GB dát, ale aj 2 × 10 GB na dve aplikácie podľa vášho výberu. Inšpirujte sa Separom a vyberte si streamovaciu službu TIDAL aj s predplatným a Instagram. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Separ

Je jedným z najúspešnejších slovenských raperov, ktorý pôsobí na hip-hopovej scéne už takmer 20 rokov. Začínal v skupine DWS (Dame, Wrana, Separ), ktorá sa neskôr zmenila na DMS (Dame, Monsignor Separ, Smart). V období od 2009 do 2013 bol členom skupiny a vydavateľstva Gramo Rokkaz. Okrem 5 albumov s DMS má Separ za sebou aj tri sólové a aktuálne chystá ďalší.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sandra z Dejepis Inak: Dejiny 20. storočia by mali byť samostatný predmet

S youtuberkou Sandrou Svitekovou sme sa rozprávali o vzdelávaní, vyučovaní dejepisu, tvorbe aj o obľúbených historických osobnostiach.

Sandra Sviteková patrí k youtuberom, ktorých tvorba zabáva aj vzdeláva. V rámci svojho kanálu Dejepis Inak sa okrem historických tém venuje aj spoločenským a filozofickým temam a ukazuje, že dejepis nemusí byť nuda. S vyštudovanou učiteľkou sme sa rozprávali nielen o vzdelávaní, ale aj o výbere tém a o platforme YouTube ako takej.

Spoločnosti O2 záleží na kvalitnom vzdelávaní, preto Férová Nadácia O2 v rámci grantu O2 Digitálna škola podporila projekty zamerané na inovatívne vzdelávanie a pomoc deťom aj pedagógom. Viac informácií

V rozhovore sa dozviete:

  • či by dala päťku žiakovi, ktorý si nepamätá dátumy,
  • prečo sa v školách nekladie dôraz na učenie súvislostí,
  • koľko jej trvá pripraviť jedno video,
  • prečo YouTube algoritmus nerozumie kontextu,
  • s ktorou historickou osobnosťou by si asi rozumela.

Začnem krátkym príbehom. Na strednej škole som si počas odpovede z dejepisu ako roztržitý puberťák nevedel spomenúť na dátum príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu a na rok, kedy sa odohrala bitka pri Moháči. Dostal som vtedy dve päťky. Dala by si mi ich tiež?

A ja že sa ideš opýtať, či by som ti vedela tie roky povedať ja 😂.

A vieš?

Cyril a Metod prišli v roku 863 a bitka pri Moháči sa odohrala v roku 1526.

Aj ja si to odvtedy pamätám.

Tak to bolo na niečo dobré 🙂.

A dala by si mi tie päťky?

Určite nie. Nemyslím si, že dejepis má byť o tomto. Roky sú dôležité, pomáhajú nám orientovať sa a rámcujú, ako na seba jednotlivé javy reagovali, myslím si však, že v dejepise by ich malo byť čo najmenej.

Aj ja som mala na základnej škole rok učiteľku, ktorá dejepis redukovala na kto, kde, kedy, a preto som ho vtedy nenávidela. Z tohto dôvodu by som ti tie päťky nedala a radšej by som od teba chcela súvislosti.

Dôraz na memorovanie faktov býva častá výčitka aj pri iných predmetoch ako dejepis. Spôsobuje to nedostatok času na vysvetlenie učiva?

Nedostatok času je jednou z príčin, ale podľa mňa ide aj o zjednodušenie práce. Zredukovať učivo na fakty je to najjednoduchšie, čo môže učiteľ spraviť. Možno je to aj tým, že sme na takýto spôsob boli naučení zo socializmu. Totalitné režimy totiž nenechajú ľudí rozmýšľať o veciach do hĺbky.

Pri spoločenských vedách sa používali rovnaké metodiky ako pri prírodných, čo nie je správne. Na matematike funguje, keď sa naučíš vzorce, pri spoločenských vedách už nie.

Nie je to jeden z dôvodov, prečo dnes ľudia veria konšpiráciám? Keď niekto dostane len fakty a potom objaví zdroj, kde si niekto fakty pospájal do vymyslených súvislostí, môže byť náchylnejší im veriť?

Určite áno, ale je to len jeden z faktorov. Konšpirácie, hoaxy a dezinformácie tu boli vždy, aj za komunizmu, aj v starovekom Grécku. Dnes sa ich šírenie vďaka internetu len zrýchlilo – každý už vie dostať informáciu do sveta. Kedysi to trvalo aj desaťročia.

V školách mi preto chýba samostatný predmet, ktorý by sa venoval kritickému mysleniu, zahŕňal by logiku a mediálnu výchovu. Ak si takto vychováme celú generáciu, bude úplne jedno, aké hlúposti sa budú šíriť na internete, lebo ľudia budú kompetentní rozoznať ich od pravdy.

„Roky sú dôležité, pomáhajú nám orientovať sa a rámcujú, ako na seba jednotlivé javy reagovali, myslím si však, že v dejepise by ich malo byť čo najmenej.“

Zo školy si o 1. svetovej vojne pamätám, že sa viedla zákopová vojna. Ale až keď som začal sledovať YouTube kanál CrashCourse, uvedomil som si jej príčiny. Zistil som, že išlo o zlyhanie stratégie nemeckej armády, ktorá chcela rýchlo poraziť Francúzov a potom sa presunúť na východný front, kým sa Rusi stihnú zmobilizovať. A zákopy vznikli až po tom, ako im to nevyšlo.

Áno, bol to takzvaný beh k moru. Nemci sa pôvodne sústredili na jeden bod, a keď to nevyšlo, tak sa obe strany snažili tú druhú odtrhnúť takzvaným hákovitým oblúkom a napadnúť odzadu. Tým, že sa to nepodarilo, vznikla línia zákopov od mora až po Švajčiarsko. To ste sa v škole neučili?

Nepamätám si, ale až vďaka tomu videu sa mi pospájali súvislosti medzi faktmi. Tiež som sa dozvedel, že atentát na Františka Ferdinanda d’Este nebol príčinou 1. svetovej vojny, ako sme sa učili, ale vyústením situácie, ktorá v Európe vrela desiatky rokov. 

Existuje krásna karikatúra, kde európske mocnosti sedia na kotle, ktorý buble a o chvíľku vyvrie. Gavrilo Princip nebol príčinou vojny, ale len akousi čerešničkou na torte. Je ťažké vnímať tieto veci v miestnosti, kde sedí 30 ďalších ľudí a učiteľ nemá technické vymoženosti, maximálne mapu alebo projektor s prezentáciou.

Celá 1. svetová vojna sa preberá 2 až 3 hodiny, ale človek ju vníma úplne inak, ak si pustí video od CrashCourse, ktoré je spracované dokumentárne a gro témy ti odovzdá za 10 minút. Aj ja sa snažím ísť touto cestou, pretože to ľudí baví viac. V škole som s tým mala dobrú skúsenosť a verím, že na Slovensku sú učitelia, ktorí sa snažia ísť po príčinách.

Predstav si, že by si sa stala absolutistickým panovníkom výučby dejepisu a môžeš spraviť tri zmeny. Ktoré by to boli?

Keďže som vyštudovala dejepis, tak by som mu určite dopriala väčšiu časovú dotáciu. A oddelila by som dejiny 20. storočia až po súčasnosť do samostatného predmetu, ktorý by išiel oveľa viac do hĺbky.

Tieto dejiny by som sa snažila kombinovať aj s ďalšími predmetmi, možno s politikou a dejinami diplomacie.

„Konšpirácie, hoaxy a dezinformácie tu boli vždy, aj za komunizmu, aj v starovekom Grécku. Dnes sa ich šírenie vďaka internetu len zrýchlilo – každý už vie dostať informáciu do sveta. Kedysi to trvalo aj desaťročia.“

A tretia vec je, že by som sa navždy vymenovala absolutistickým panovníkom výučby dejepisu 😂.

V škole vždy chválili deti, ktoré vedeli pred nástupom na základnú školu čítať a písať. Čo je podľa teba dôležité, aby sa naučili predtým, ako idú do školy?

Mám mladšiu sestru a myslím si, že jej rovesníci si nevážia peniaze a nemajú predstavu, koľko čo stojí a čo musí mama s otcom spraviť, aby jej mohli niečo kúpiť.

Malé deti by mali vedieť veci z bežného života, ktoré rozvíjajú ich jemnú motoriku. Nech pomáhajú v domácnosti, vedia si natrieť chlieb a majú elementárnu finančnú gramotnosť.

Zmení sa niečo v spôsobe výučby po tohtoročnej skúsenosti s učením z domu?

Myslím si, že sa nezmení nič. Rodičia si však možno uvedomili, že byť učiteľom nie je jednoduché. Očakávam teda, že učitelia získajú väčšie sociálne ohodnotenie a nebude sa o nich už uvažovať ako o ľuďoch, čo majú veľa voľna, robia od ôsmej do druhej a fajront.

Byť učiteľom je 24-hodinová šichta, pretože aj po vyučovaní sa musia pripravovať, opravovať písomky a premýšľať, ako deťom vyučovanie spestria. Tým, že rodičia nahliadli do vyučovania, možno si mnohí uvedomili, že deti sa učia aj nepodstatné veci a postupne príde aj k ich okresaniu. Načo máme vedieť, kedy bola bitka pri Rozhanovciach?

Minulý rok si vydala reakčné video na film V sieti, ktorý upozorňuje na sexuálne zneužívanie detí na internete. Založila si si na sociálnej sieti profil ako 13-ročné dievča a neskôr si zverejnila správy, ktoré ti posielali starší muži. Mali by sme deti viac viesť k zodpovednému používaniu technológií?

Nemôžeme zo všetkého spraviť samostatný vyučovací predmet, ale mediálna gramotnosť by určite mala byť súčasťou predmetu, ktorý som spomínala. Bola by som rada, keby táto téma išla v médiách viac do popredia a keby sa jej viac venovali umelci a tretí sektor.

Tvoje videá sú nielen náučné, ale aj výchovné. Vyhranila si sa v nich voči neonacistom, nabádaš ľudí, aby išli voliť. Vychádza tento prístup z tvojho pedagogického „ja“ alebo cítiš ako tvorca zodpovednosť?

Vychádza to čisto z mojej osobnosti. Učiteľ by nemal podsúvať študentom svoje hodnotiace súdy. Aj ja sa tomu snažím vyhýbať a väčšina mojich videí je založená na faktoch. Dávam si však záležať, aby si ľudia na záver videa aj pri takejto téme uvedomovali, že nás všetkých spájajú hodnoty slobody, solidarity a humanizmu.

Som veľmi humanistický a tolerantný človek. Aj keď často nechcem niečo do videa dať, aby ľudia nemali pocit, že je v tom nejaký ideologický podtext, nedá mi to. Humanizmus a solidarita by mali byť vlastné každému bez ohľadu na to, v akom tábore sa ideologicky nachádza.

Tvoje videá sú postavené na podrobných rešeršoch. Ako dlho ti trvá pripraviť jedno video? Odkiaľ čerpáš informácie a fotky? 

Keďže si všetko robím sama, jedno video mi trvá asi týždeň. Zber dát a písanie scenára mi zaberú najviac času, jeden deň potrebujem na nahratie a strih. Na fotky a ilustračný materiál sa snažím používať bezplatné knižnice ako Pexels, Pixabay a Unsplash. Úžasný archív je aj na YouTube. Volá sa British Pathé a dá sa tam nájsť aj veľa materiálu z európskych dejín.

Pri obsahu je to rôzne, väčšinou sú anglické a nemecké online zdroje a články a mám, samozrejme, aj kopu svojich kníh a poznámok zo strednej. Ako východiskový zdroj vie niekedy poslúžiť anglická Wikipedia, kde sa dajú pod čiarou nájsť relevantné zdroje. Slovenskú nepoužívam, keďže nad ňou nie je až taká poctivá kontrola.

Podľa čoho si vyberáš témy? Máš plán na nejaké obdobie dopredu?

Väčšinou mám plán na týždeň až dva dopredu a viem, čomu sa chcem venovať v najbližších troch či štyroch videách. Niekedy sa však stane, že si video pripravím a nevydám ho, pretože mi napadne niečo lepšie alebo sa objaví aktuálna téma, na ktorú chcem reagovať. Aktuálne premýšľam, či vydať video o plagiátorstve.

Čítajte aj: 5 YouTube tvorcov, ktorých videá si rada pozerá Sandra z Dejepis Inak

Občas mi aj ľudia píšu, čo by ich zaujímalo, no snažím sa spracovávať najmä témy, ktoré sa preberajú v škole, a potom dejiny hygieny a každodenného života. Zaujíma ma, ako ľudia robili veci kedysi a ako vznikli javy, ktoré nás obklopujú.

Na YouTube máš v čase nášho rozhovoru približne 100-tisíc odberateľov. Dá sa už pri tomto počte zarobiť si tvorbou YouTube alebo ti v tom najviac pomáhajú spolupráce a tvoji podporovatelia cez platformu Patreon?

YouTube je približne polovica môjho zárobku a Patreon druhá. Nedávno som však dala výpoveď v práci a rozhodla som sa viac venovať svojej tvorbe, takže môžem vydávať namiesto jedného videa dve videá týždenne.

„Nedávno mal jeden Chorvát problém s videom, ktoré vraj porušilo pravidlá komunity. Použil napríklad spojenie bieli proti čiernym, čo algoritmus vzhľadom na situáciu v USA vyhodnotil ako nevhodné. Lenže on je šachista a vysvetľoval stratégie v šachu.“

Ako som začala vydávať viac obsahu, tak YouTube začal prevyšovať a dá sa z toho vyžiť, ale je to stále menej, ako som zarobila v potravinách. Najväčším zárobkom sú pre mňa spolupráce, pretože jedna až dve mi dokážu priniesť mesačný príjem, ktorý som mala v práci, do ktorej som chodila 25 hodín týždenne.

Nemáš pri videách na citlivé témy problém s demonetizáciou? (demonetizované video na YouTube nemôže generovať príjmy z reklamy, pozn. red.) 

Minulý rok mi demonetizovali kanál, lebo som na náhľadové obrázky používala nesprávne obrázky, už je to opravené a ja som opatrnejšia. Niektoré moje videá síce nie sú demonetizované, ale majú symbol žltého dolára. To znamená, že nemajú takmer žiadne reklamy, pretože sa venujú téme, ktorá by sa inzerentovi nemusela pozdávať.

Tie videá často súvisia s vojenskými konfliktmi. Len čo použiješ slová ako smrť, konflikt či vojna, dostaneš žltý dolár, pretože YouTube algoritmus nerozlišuje kontext, v ktorom slová zaznejú.

Nedávno mal jeden Chorvát problém s videom, ktoré vraj porušilo pravidlá komunity. Použil napríklad spojenie bieli proti čiernym, čo algoritmus vzhľadom na situáciu v USA vyhodnotil ako nevhodné. Lenže on je šachista a vysvetľoval stratégie v šachu. Algoritmus nepozná iróniu ani sarkazmus, nechápe, že keď robím video o izraelsko-palestínskom konflikte, tak ho robím ako výučbovú hodinu.

Problém so žltým dolárom pri novom videu je ten, že v ten deň zarobím rovnako ako v deň, keď video nevydám a nové video sa nedostáva ani do odporúčaní. Môj kanál potom stráca na popularite, pretože klesá miera prekliknutí.

Na záver mám tri trochu klišé otázky, ktoré sa objavujú v rôznych anketách, ale ako dejepisárky sa ťa ich musím opýtať. Ak by si mohla navštíviť nejaké historické obdobie, ktoré by to bolo?

Na vysokej škole som sa venovala tudorovskému Anglicku a to ma aj najviac bavilo. Naozaj by som však chcela ísť do starovekého Grécka. Asi by som musela byť mužom, ale chcela by som zažiť scénu ako z obrazu Aténska škola od Rafaela, sedieť niekde na schodoch a filozofovať s velikánmi ako Platón a Aristoteles.

Ktorej historickej osobnosti sa podľa teba nevenuje toľko pozornosti, ako by si zaslúžila?

Myslím si, že málo pozornosti venujeme našim národným dejinám a dejinám Uhorska. A viac by sme sa mali venovať našim velikánom ako Štefánik a Masaryk, na ktorých si spomenieme len pri okrúhlych výročiach.

S ktorou historickou osobnosťou by si si asi rozumela? 

S Tomášom Garriguom Masarykom. Keby existoval nejaký paralelný vesmír, tak by som sa doňho asi aj zamilovala. On bol veľmi nadčasový človek, ale mám šťastie, že mám po boku veľmi podobného muža.


Spoločnosti O2 záleží na kvalitnom vzdelávaní detí, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 podporila projekty zamerané na inovatívne vzdelávanie a pomoc deťom aj pedagógom. V grantovom programe O2 Digitálna škola uspelo 16 projektov zameraných na vzdelávanie žiakov základných a stredných škôl, ich učiteľov, ale aj na rozvoj detí v predškolskom veku. Viac informácií nájdete na tomto mieste.

Sandra Sviteková

Vyštudovaná učiteľka založila populárny YouTube kanál Dejepis Inak, v ktorom podáva historické, spoločenské aj filozofické témy zábavnou formou s dôrazom na súvislosti. Pre slabé finančné ohodnotenie učiteľov sa zamestnala v rakúskych potravinách, dnes sa naplno venuje tvorbe videí na YouTube. Sledovať ju môžete aj na Instagrame


Vyskúšali sme, či sa dá fungovať so smartfónom bez Google

Čítaj viac

Predobjednajte si novú PlayStation 5, ktorá predbehla evolúciu a prinesie novú éru hrania

Čítaj viac

Jeseň plná energie? Našich 6 obľúbených smartfónov vydrží na jedno nabitie aj dva dni

Čítaj viac