Sloboda nie je samozrejmosť a tieto filmy vám to pripomenú

17. november je každoročne sviatkom boja za slobodu a demokraciu. V Sóde sme preto vybrali filmové príbehy hrdinov a hrdiniek, ktorí prepísali históriu.

Príbehy udatných pilotov, slávnych veľvyslancov, ale aj úplne obyčajných študentov – to všetko spája filmový motív boja proti totalitným režimom v dejinách našej krajiny. Pripomeňte si, čo všetko naši predkovia zažili pri hľadaní slobody.

Všetky filmy o slobode si môžete pozrieť v cene svojho O2 SMART Paušálu. Chcem vedieť, ako získať predplatné HBO GO zadarmo

Masaryk

Životopisná dráma Masaryk z roku 2016 opisuje tri roky kariéry československého veľvyslanca Jana Masaryka (Karel Roden) v Londýne. Obdobie pred a po Mníchovskej dohode, počas ktorého bolo Československo oklieštené o pohraničné územie osídlené Nemcami, sledujeme optikou syna zakladateľa prvej republiky.

Veľkolepá výprava režiséra Júliusa Ševčíka ukazuje prepych a opulenciu diplomatickej scény v Európe počas medzivojnového obdobia. Pozlátko života veľvyslanca je v ostrom kontraste so sebatrýznením titulného hrdinu, na ktorého pleciach spočíva nevítané bremeno otcovho štátnického posolstva.

Karel Roden si užíva úlohu salónneho leva a nešťastného princa Jana Masaryka a herecky mu kontruje Oldřich Kaiser ako Edvard Beneš. Snímka získala cenu Český lev za najlepší film, réžiu, scenár a herca v hlavnej úlohe.

Tmavomodrý svět

Vojnová dráma Tmavomodrý svět nám ukazuje osudy českých a slovenských pilotov, ktorí po okupácii Československa v roku 1939 utečú do Spojeného kráľovstva, aby po boku kráľovského letectva bojovali proti nacistickému Nemecku. Film z roku 2001 rozpráva príbeh z pohľadu pilota Františka (Ondřej Vetchý), ktorý v roku 1950 bojuje v českom väzení so zápalom pľúc.

Obetavosť a odvaha československých pilotov počas druhej svetovej vojny verzus kruté zaobchádzanie komunistického režimu s vojnovými hrdinami – to je ústredným motívom snímky z pera Zdeňka Svěráka, ktorý napísal 11 verzií scenára. Režisérska spolupráca s jeho synom Janom získala Svěrákovcom štyri České levy a cenu za divácky najúspešnejší český film.

Protektor

„Čech je ako cyklista – hore sa hrbí, ale dole šliape.“ Týmto výrokom pripisovaným Adolfovi Hitlerovi sa začína česká historická dráma, ktorá ukazuje rozpad manželstva herečky Hany (Jana Plodková) a rozhlasáka Emila (Marek Daniel) na pozadí druhej svetovej vojny a nemeckej okupácie českých krajín. Kým pre Hanu znamená nemecký protektorát pre jej židovský pôvod  kariérny a existenčný koniec, jej manžel Emil vďaka zamestnaneckým čistkám získa vysoké postavenie.

Koľko viete o Novembri 89? Otestujte sa v kvíze a my vás odmeníme dátami

V smutnom príbehu z obdobia 40. rokov zamieša karty atentát na ríšskeho kancelára Heydricha, z ktorého jeden z útočníkov unikol na bicykli, po ktorom teraz pátra celá Praha. Rovnaký bicykel však zostal Emilovi na krku po tom, ako na ňom utekal od milenky do práce. Manželia ešte raz a naposledy spoja sily, aby sa zbavili prekliateho bicykla, a cieľavedomého Emila čaká ešte nejedna ostrá zákruta osudu.

Protektor si odniesol šesť Českých levov za rok 2009 – okrem iného za najlepší film, réžiu a hlavnú ženskú úlohu pre Janu Plodkovú. Hudbu do snímky zložila undergroundová kapela Midi lidi.

Toman

Historický triler Toman z obdobia povojnovej tretej republiky vychádza zo skutočného príbehu za financovaním komunistického puču v roku 1948. Titulný hrdina Zdeněk Toman (Jiří Macháček) je šéfom zahraničnej rozviedky a jeho úlohou je zohnať peniaze, ktoré komunistom vyhrajú voľby. Od kšeftovania s dokumentmi cez organizovaný predaj československých šperkov za valuty a luxusný tovar v Londýne po predaj zbraní – Toman sa neštítil žiadneho biznisu.

Tomanov dramatický vzostup a pád zachytil v roku 2018 režisér Ondřej Trojan. Kritici ocenili predovšetkým Macháčkov prestup z kladných a komických úloh do pozície nepriateľa, ako aj prepracovanú gradáciu deja v poslednej časti filmu. 

Pelíšky

Rozmohol sa nám tu taký nešvár… Populárnu snímku od českého režiséra Jana Hřebejka z roku 1999 si slovenské televízne obecenstvo opakuje každé vianočné sviatky spolu so Šafránkovej Popoluškou. Historická komédia z obdobia Pražskej jari a nastupujúcej normalizácie ukazuje úskalia komunistickej totality na životoch dvoch rodín, ktoré sa delia o jednu vilu v pokojnej pražskej štvrti.

Bohouš Šebek (Miroslav Donutil) je presvedčený komunista a doma zavádza režim ako na vojne, čím si iba odcudzuje svojho tínedžerského syna a manželku, ktorá si robí veci po svojom. Ich cholerický sused Jindřich Kraus (Jiří Kodet) bojoval proti fašistom, pohŕda komunistami a netají svoje názory. Oboch patriarchov zaskočí augustová invázia vojsk Varšavskej zmluvy, ktorá ukončí uvoľnené obdobie socializmu s ľudskou tvárou a znamená začiatok ešte tvrdšieho totalitného režimu na ďalších 20 rokov.

Pelíšky mnohí poznajú ako studnicu nesmrteľných hlášok a mikroskop do sveta absurdity medzi komunistickou propagandou a príkrou realitou 60. rokov. Spolužitie Šebekovcov a Krausovcov, ktoré je zdrojom mnohých komických momentov, divákovi pripomína, že akokoľvek odlišné politické názory idú bokom tvárou v tvár ľudskosti a slušnosti.

Hořící keř

16. januára 1969 prišiel na Václavské námestie muž, polial sa horľavinou a zapálil sa na protest proti okupácii Československa. Skutočný príbeh Jana Palacha a jeho tragickú dohru zachytáva trojdielna miniséria Hořící keř, ktorej režisérka Agnieszka Holland sa podujala ukázať obdobie normalizácie v celej jeho kráse – od absolútnej moci komunistickej strany cez brutálne praktiky tajnej služby až po bolestivosť života v totalitnom systéme.

Hlavnou postavou je advokátka Dagmar Burešová (Táňa Pauhofová), zastupujúca Palachovu matku v žalobe proti poslancovi Novému (Martin Huba), ktorý zľahčoval Palachov čin tvrdením, že išlo o takzvaný „studený oheň“. Hořící keř nastavuje zrkadlo spoločnosti, ktorá trpí morálnym úpadkom, no zároveň dáva do popredia jednotlivcov, ktorí sú pre ideály ochotní priniesť aj najvyššiu obeť.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Podporte školu v projekte O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Prečítaním tohto článku
ste získali bonusový hlas.
Využite ho a podporte svoju školu.

Využiť bonusový hlas

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Ako si vytvoriť produktívne pracovisko doma? Tieto vychytávky vám pomôžu so sústredením

Čítaj viac

Kto si ešte ani raz neurobil zlú selfie, nech hodí kameňom. Vyskúšajte týchto 11 tipov a stane sa z vás selfie špecialista

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac