10 trikov, ktorými udržíte potraviny dlhšie čerstvé

Veľa potravín vyjde nazmar iba preto, lebo ich zle uskladníme.

Výrobcovia počítajú s tým, že čo si kúpite v obchode, to spotrebujete v čo najkratšom čase. Stačí však osvojiť si zopár dobrých návykov a budete mať istotu, že sa vám v domácnosti pri skladovaní nič nepokazí.

1. Neduste ich vo vrecku

Chlieb a pečivo síce v plastovom vrecúšku nevyschnú, rýchlo však stratia svoju jemnú, vypekanú chuť. Ak ich zabalíte do utierky a odložíte na policu do skrinky alebo dreveného chlebníka, rýchlo pocítite rozdiel v čerstvosti i vôni.

Vábivú chrumkavú kôrku im prinavrátite v rúre alebo pomocou hriankovača. I po troch dňoch môže takto skladované jemné pečivo chutiť rovnako dobre ako v deň kúpy.

2. Najprv dôkladne vysušiť

I pol roka vám v chladničke vydrží slaninka, údený bôčik či suchá saláma, ak ich najprv necháte na týždeň či dva vyvetrať a dosušiť zavesené v špajzi. Za ten čas stratia prebytočnú vodu, ktorá je príčinou rastu plesní.

Mäsiari poľavili pri výrobe v snahe o dosiahnutie naoko lákavejšej ceny. Naučte sa údeniny dosúšať a budú také trvácne a chutné ako kedysi.

3. Škatuľová klíma

Zemiaky v panelákovej domácnosti prirýchlo strácajú svoju čerstvosť a sviežosť. Ak však do papierovej škatule nasypete na dno päťcentimetrovú vrstvu vlhkej rašeliny a zemiaky vysypete na ňu, budú sa mať ako v perinke.

Dbajte však na to, aby bola škatuľa dôkladne zavretá, iba tak sa v jej tmavých útrobách udrží priaznivá mikroklíma.

4. Na vlhkej pohovke

Podobné je to i s mrkvou, petržlenom, zelerom, paštrnákom a kalerábom. Hoci mnohé z nich majú za sebou nešetrné pranie u farmárov, v chladničke im môžete zaistiť čerstvosť a sviežosť. Vložte na dno plastovej zásuvky vlhkú utierku a z vreciek vybalenú zeleninu poukladajte na ňu.

Budete prekvapení, keď i po týždni bude váš základ pre jarnú polievku vyzerať rovnako sviežo ako v deň kúpy.

5. Nemiešajte

Hrušky s jablkami sa na stole v jednej miske nepobijú, nevyplatí sa však pri skladovaní bok po boku miešať rôzne druhy ovocia a zeleniny. Plyny, ktoré sa uvoľňujú pri ich dýchaní do ovzdušia môžu zmeniť chuť, alebo skrátiť trvácnosť ostatných.

Jablká sa nemajú rady s banánmi a zemiakmi, paradajky chcú byť čo najďalej od všetkého ostatného. Pre zachovanie dobrej chuti ich nikdy nepodchladzujte. Veď na rozdiel od koreňovej zeleniny, všetky rastú nad zemou, v teplej, vzdušnej klíme.

6. Z fólie do papiera

Čerstvé mäso vydrží v chladničke i niekoľko dní, ak plastovú tácku alebo fóliu vymeníte za voskovaný papier. Vďaka tomu, že vzduch začne cirkulovať, na mäse sa nebude vytvárať slizký povlak množiacich sa baktérií.

Skôr ako zavriete dvierka chladničky, nezabudnite na termostate po dobu skladovaniu znížiť teplotu, aby ste mohli plánované varenie o deň či dva odsunúť bez strát.

7. Mrazom proti škodcom

Čo majú spoločné orechy, mak, mletá paprika či fazuľa? Ak ste si ich nakúpili pre celosezónne skladovanie a spotrebu, vždy existuje malé riziko, že sa v nich nachádzajú zárodky škodcov, ktorí sa môžu pustiť bez vášho vedomia do nahotovených zásob.

Ak však tieto klenoty zabalíte do plastových vrecúšok a na niekoľko dní ich zamrazíte, podarí sa vám zbaviť zárodkov molí i zrniarok.

8. Lyžičkou pre trvácnosť

Spotrebujte majonézu po otvorení do dvoch dní a dokážte urobiť to isté s horčicou, dresingom, džemom či omáčkou. Varovania, ktoré čítate na obaloch počítajú s tým, že pri naberaní súst nebudete úzkostliví a obozretní.

Ak každé sústo naberiete čistou lyžicou z príborníka, pohár okamžite zavriete a odložíte do chladničky, trvácnosť môžete smelo počítať na dlhé týždne.

9. Zavárajte namiesto mrazenia

Ak máte prebytky surovín alebo varenia, nie je jednoduché v domácich podmienkach ich zamraziť tak, aby aj po mesiacoch skladovania vyzerali rovnako vábne. Pri pomalom mrazení sa naruší ich štruktúra a počas skladovania z nich chlad bude vyťahovať vodu.

Oveľa šikovnejšie je všetko naložiť do zaváracích fliaš a v rúre alebo veľkom hrnci pekne zavariť. Rýchlo uvidíte ten rozdiel v kvalite, vzhľade a chuti.

10. Neprepchávajte

Preplnená chladnička je ako časovaná bomba, v ktorej je iba otázkou nepozornosti, kedy natrafíte na výrobky, polotovary a suroviny, ktoré nadobro stratili svoju čerstvosť. V preplnených policiach nie je jednoduché zorientovať sa.

Prečo podobná mela nenastane aj v špajzi? Tam vždy odkladáme tie nákupy, ktoré znesú dlhodobé skladovanie, pretože nie sú citlivé na vyššie teploty.

Milan Gigel je dlhoročný redaktor, ktorý sa snaží vo svojich článkoch podeliť o zručnosti a skúsenosti. Venuje sa aktívnemu spôsobu života po boku remesiel, drobnochovu, záhradkárstva a pobytu v prírode.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Tradičné slovenské superpotraviny, na ktoré sa neprávom pozabudlo

Mak, špalda, med. A to je len začiatok. Slovenských tradičných superpotravín je viac.

Pojmom superpotraviny sa označuje skupina potravín, ktorá má svojim zložením mimoriadne zdraviu prospešné účinky. Populárne superpotraviny sú však často drahé a je problém nájsť ich na pulte bežných obchodov. Ale nemusí to tak byť – ak zvolíme tie, ktoré sa dajú vypestovať aj u nás. Inšpirujte sa a navarte si z našich lokálnych potravín niečo zdravé aj vy doma.

Navyše kúpou lokálnych produktov podporujete domácich výrobcov, prispievate k zníženiu ekologickej stopy a konzumujete plodiny, ktoré sú typické pre túto oblasť. Podľa niektorých výživových poradcov totiž zloženie živín na tanieri vhodné pre bežného Stredoeurópana nemusí byť vhodné napríklad pre ľudí žijúcich v tropických oblastiach a naopak.

Položky z nasledujúceho zoznamu poznáte všetci a na rozdiel od exotiky ich dostanete naozaj všade.

Pohánka

Pohánka, nazývaná aj obilie chudobných, prišla do Európy pravdepodobne s mongolskými nájazdmi. Ešte v 19. storočí bola v slovenskej kuchyni veľmi rozšírená a používaná, postupne však takmer upadla do zabudnutia.

Na našom území je najvýznamnejším zdrojom rutínu (vitamínu P), aj keď treba pripustiť, že jeho množstvo v lúpaných semenách je podstatne nižšie ako napríklad v kvetoch.

Okrem rutínu obsahuje množstvo pre ľudské telo potrebných látok – vlákninu, zinok, draslík, vápnik, fosfor, železo, meď, selén, cholín, mangán a vitamíny B1, B2, C a E. Pomáha najmä pri cievnych ochoreniach, napríklad pri kŕčkových žilách, popraskaných cievach či hemoroidoch.

[lnk url="https://www.flickr.com/photos/ervins_strauhmanis/"]Zdroj: CC license 2.0 Ervins Strauhmanis[/lnk]

Mak siaty

Mak ako zdroj energie a vitality využívali už antickí atléti, ktorí ho konzumovali v zmesi s medom a vínom. Vedeli ste, že mak má najväčší obsah vápnika zo všetkých potravín?

Až 1300 mg na 100 gramov, teda dvanásťkrát viac ako kravské mlieko. Je mimoriadne bohatý aj na železo a horčík.

Z jeho liečebných účinkov môžeme spomenúť, že slúži ako prevencia osteoporózy alebo zubného kazu, zlepšuje pamäť, ale aj uvoľnuje kŕče a upokojuje.

Na Slovensku pestujeme aj biely mak (Albín), ktorý je našou vlastnou tradičnou a raritnou odrodou. Má zaujímavú orieškovú chuť a ešte vyšší obsah vápnika, horčíka, fosforu a kyseliny linolovej ako bežný čierny mak. Navyše, nevidno ho medzi zubami.

[lnk url="https://www.flickr.com/photos/fredjala/"]Zdroj: CC license 2.0 Fred Jala[/lnk]

Čučoriedky

Lesný poklad, ktorý sa oddávna používa ako účinný liek proti hnačke. Obsahujú celú paletu minerálov a vitamínov, esenciálnych olejov a až 25 druhov antioxidantov.

Za svoju tmavomodrú farbu vďačia farbivu myrtilín, ktoré pozitívne vplýva na pružnosť ciev v mozgu a očiach a spolu s ďalšími farbivami antokyánmi a betakaroténom zlepšujú zrak. Práve preto čučoriedky konzumovali britskí piloti počas II. svetovej vojny a aj sovietski kozmonauti.

K ďalším výrazným účinkom na zdravie patrí podpora imunity, zníženie “zlého” cholesterolu a tiež zlepšujú pamäť.

Ovos

Ovos je najvýživnejšia obilnina zo všetkých. Je bohatá na železo, vitamín B1, esenciálne mastné kyseliny a obsahuje betaglukán – druh rozpustnej rastlinnej vlákniny, ktorá má schopnosť upravovať hladinu cholesterolu, takže sa odporúča na konzumáciu pre diabetikov alebo pacientov so srdovo-cievnymi ochoreniami.

[lnk url="https://www.flickr.com/photos/at8eqeq3/"]Zdroj: CC license 2.0 Dmitry Grigoriev[/lnk]

Včelí med

Včelárenie je typickým znakom Slovenska a slovenský med patrí k svetovej špičke. Nečudo, keďže v tomto smere máme bohatú tradíciu. Prvá písomná zmienka o lesnom včelárstve (brtníctve) na našom území pochádza už z 5. storočia. Až do 19. storočia bol med jediným používaným sladidlom vôbec.

Liečivé účinky medu na ľudský organizmus sú známe tisícročia. Med pôsobí protizápalovo a antibakteriálne, posilňuje imunitný systém, upokojuje nervovú sústavu, podporuje krvotvorbu a slúži ako prevencia proti rakovine hrubého čreva.

Špalda

Špaldová pšenica je jedna z pôvodných druhov pšenice. Pestovali ju už pred 8000 rokmi, v 20. storočí však ustúpila šľachtenej pšenici, ktorá vykazovala vyššie výnosy.

Oproti nej je však omnoho výživnejšia. Obsahuje vitamíny skupiny B, A, E, vysoké obsahy vlákniny, minerálov a bielkovín. Má zaujímavú chuť, ktorá pripomína oriešky.

Vlašský orech

Vlašské orechy podporujú činnosť mozgu, sú bohatým zdrojom energie, pozitívne vplývaju na psychiku a zdravie vlasov, nechtov a pokožky. Spomedzi všetkých orechov majú najvyšší podiel antioxidantov. Sú bohatým zdrojom nenasýtených mastných kyselín, vitamínu E, B1 a B6.

[lnk url="https://www.flickr.com/photos/__my__photos/"]Zdroj: CC license 2.0 Pauline Mak[/lnk]

Ovčie mlieko

Ovčie mlieko obsahuje dvojnásobné množstvá vitamínov A, D, E, K, vápnika, zinku a horčíka v porovnaní s kravským. Laktoferínu, ktorému sa prisudzujú protirakovinové účinky, dokonca osemnásobne viac.

Pravá bryndza, vyrobená z ovčieho nepasterizovaného mlieka, je zase absolútnou probiotickou bombou – v grame bryndze je približne 1 až 10 miliárd probiotických mliečnych baktérií a kvasiniek.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Napíšte nám, ako ste si v roku 2017 vylepšili život a vyhrajte smartfón Moto Z2 Play

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové