7 smartfónov, ktorými odfotíte Slovensko najkrajšie

Dobrý fotoaparát spraví z krásnej krajiny rozprávkovú. Pozrite si naše tipy na smartfóny s najlepším fotoaparátmi.

Slovensko je krajina, ktorú je radosť fotiť. Všade, kadiaľ idete, je taká príroda, že je hanba si odtiaľ neodniesť peknú pamiatku. Vlado Voštinár sa o tom, že Slovensko je fotogenická krajina, presvedčil aj v tomto videu:

Na to, aby ste pekne fotili, však dnes už nemusíte ťahať ťažkú techniku – kvalitný fotoaparát sa vám zmestí aj do vrecka. Ak to s fotením myslíte vážne, toto je 7 najlepších smartfónov, aké si dnes na fotenie môžete kúpiť.

Huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro

Rebríček „foto” smartfónov sa nezaobíde bez toho najlepšieho, čo trh aktuálne ponúka. A P20 Pro nasadzuje latku poriadne vysoko. Je totiž vybavený až troma objektívmi, pričom každý používa na niečo iné. Prvé dva sú už klasicky farebný (40 Mpx) a čiernobiely (20 Mpx). Výslednú fotku potom smartfón vytvorí kombináciou záberov z tejto dvojičky. Na čo najrýchlejšie zaostrenie používa P20 Pro laser. Tretí snímač má rozlíšenie 8 Mpx a využíva ho na optický zoom bez straty kvality. Nechýba obľúbený HDR režim, ako aj prednastavené filtre pre ozvláštnenie fotografií. Špičková voľba.

Samsung Galaxy S9

Samsung Galaxy S9

Samsung je v posledných rokoch na špičke evolúcie smartfónov. Jednou z významných inovácií je pri tohtoročnej S9 práve hlavný fotoaparát. Pribudol k nemu druhý snímač, ktorý slúži ako teleobjektív pre dvojnásobný zoom. Primárny fotoaparát s rozlíšením 12 Mpx má optickú stabilizáciu pre čo najostrejšie zábery. Tá najpodstatnejšia zmena je však jeho variabilná clona. Tá dokáže meniť sveteľnosť objektívu od f1.5 až po f2.4, čo zaručí skvelé fotky pri každom osvetlení. Popri mnohých skvelých funkciách nájdete aj HDR režim fotenia a prednastavené filtre, ktoré ozvláštnia vaše fotky pri každej príležitosti. Vyskúšajte a neoľujutujete.


Honor View 10

Honor View 10

Honor už je osvedčenou značkou na slovenskom trhu. Jeho posledná vlajková loď je vďaka zaujímavému dizajnu opäť pastvou pre oči . Zadný duálny fotoaparát obsahuje farebný snímač s rozlíšením 16 Mpx a čiernobiely s rozlíšením až 20 Mpx. Vďaka tejto kombinácii vytvoríte krásne ostré zábery. Nevadia mu ani zhoršené svetelné podmienky, osvetliť záber totiž môžete LED bleskom. Prostredie fotoaparátu je krásne intuitívne. Nechýba možnosť HDR módu, ako aj natáčanie videí v 4k. Vyskúšajte si ho sami!

Sony Xperia XZ2

Sony Xperia XZ2

Sony so svojou vlajkovou loďou rovnako nezaháľalo a vybavilo ju rovno 19 Mpx fotoaparátom. V dobe, kedy ostatní konkurenti vybavia svoje najvyššie modely dvomi alebo až tromi snímačmi, Sony ide tou klasickou cestou. Vytknúť môžeme len absenciu optickej stabilizácie, na záberoch to však skoro vôbec nie je cítiť a sú pekne ostré aj pri slabšom osvetlení. Veľkým plus je hardvérové tlačidlo spúšte, od ktorého iní výrobcovia naopak upúšťajú. Video natočíte v 4K. Veľmi zaujímavou funkciou je natáčanie super slow motion videí, pri ktorých zhotovíte vo Full HD až 960 snímkov za sekundu. To už stojí za vyskúšanie, čo poviete?


Apple iPhone 8 Plus

Apple iPhone 8 Plus

Duálny fotoaparát „osmičky“ sa až tak neodlišuje od toho v iPhone X. Rovnako ide o dva 12 Mpx snímače. Rozdielom je trošku vyššia svetelnosť, no pri fotografovaní to ani nepostrehnete. HDR režim je decentný, no viditeľný – vašim fotografiám dodá živšie farby. Nechýba obľúbený portrétovací mód pre profesionálne vyzerajúce portréty, tento režim však nenájdete na prednej selfie kamere. Podpora Live photos je tak ako pri iných modeloch samozrejmosťou. iPhone vďaka tejto funkcii popri fotení zároveň natočí krátke video. Ak s finálnym záberom nebudete spokojní, môžete si práve vďaka tejto funkcií vybrať iný a lepší záber. Skvelá vec.

Huawei P20 Lite

Huawei P20 Lite

Nebývalo zvykom mať v takomto rebríčku zariadenie zo strednej triedy. Huawei však vybavil najmladšieho a najlacnejšieho z trojice P20-tok rovnako dvoma snímačmi. Nie sú síce Leica, hlavný fotoaparát má však rozlíšenie 16 Mpx a sekunduje mu druhý s rozlíšením 2 Mpx. Tento sekundárny fotoaparát využíva Huawei na rozostrenie pozadia fotografií. Softvér nie vždy funguje na 100 %, vo finále však ide o vydarenú funkciu, ktorá ozvláštni vaše fotky.

Motorola Moto G6 Plus

To najlepšie nemusí nutne znamenať aj to najdrahšie. Výborný kompromis pri zadnej kamere ponúka značka Moto s modelom G6 Plus. Za veľmi priaznivú cenu dostanete zadnú kameru v konfigurácii 12+5 Mpx s technológiou dual pixel a automatickým zaostrením. Môžete sa tešiť na veľmi kvalitné zábery aj pri horších svetelných podmienkach a HDR mód, pri ktorom naozaj spoznáte rozdiel pri fotení detailov.

Toto bola tretia časť seriálu Vlado Voštinár objavuje Slovensko, v rámci ktorého Vlado spolu s rôznymi odborníkmi spoznáva skryté krásy našej krajiny. Nezabudnite si pozrieť ani prvúdruhú časť.

Možno aj vy patríte k ľuďom, ktorí sú stále presvedčení, že internet v mobile im netreba a už vôbec nie v prírode počas zberu húb či turistiky. Vďaka mobilným dátam sa však môžete nielen kedykoľvek spojiť so svojimi blízkymi, ale zjednodušiť si bežné fungovanie či pozrieť sa na svoje záľuby z nového uhla.

Nová sieť od O2 v súčasnosti prináša rýchly 4G internet už takmer 94 % obyvateľov Slovenska. Aby ste si surfovanie bez zbytočných prerušení mohli užiť naplno, nechajte si svoj smartfón skontrolovať v ktorejkoľvek O2 Predajni. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/internet/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Vlado Voštinár si bol na Liptove pozrieť, ako sa fotia medvede, líšky či iné divoké zvery

Slovensko je krajina, ktorú je radosť fotiť. Vlado Voštinár sa preto na Liptove stretol s fotografmi prírody, ktorí dokážu odfotiť krásy slovenskej divočiny naozaj ako málokto. Pri fotení divokých zvierat im pomáha aj rýchly internet.

Fotenie zveri je ako taký lov, len namiesto zbrane mierite objektívom fotoaparátu. Vaša trofej odíde z miesta živá, akurát možno ju trocha nahnevá, že ste ju odfotili neprebudenú a s rozstrapatenou srsťou. Najkrajšie fotky vznikajú totiž tak, že si so zvieraťom pozeráte z očí do očí. Aby to vôbec bolo možné, tak to chce poriadnu prípravu.

Ako veľmi je takéto fotenie náročné, si bol na vlastnej koži vyskúšať aj moderátor Vlado Voštinár v tretej časti seriálu Vlado Voštinár objavuje Slovensko. Presvedčte sa sami:

Možno aj vy patríte k ľuďom, ktorí sú stále presvedčení, že internet v mobile im netreba a pevné pripojenie doma im stačí. Vďaka mobilným dátam sa môžete nielen kedykoľvek spojiť so svojimi blízkymi, ale zjednodušiť si bežné fungovanie či pozrieť sa na svoje záľuby z nového uhla.

Nová sieť od O2 v súčasnosti prináša rýchly 4G internet už takmer 94 % obyvateľov Slovenska. Aby ste si surfovanie bez zbytočných prerušení mohli užiť naplno, nechajte si svoj smartfón skontrolovať v ktorejkoľvek O2 Predajni. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/internet/4g.

Pozrite si ďalšie časti seriálu:

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

„Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.“

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

„Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.“

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

„Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.“

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať zdravý športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu a zistiť, na ktorý šport majú najlepšie predpoklady.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nestrácajte čas a energiu. Týchto 5 smartfónov vás poteší rýchlym nabíjaním

Čítaj viac

Menej chrápania, viac čítania: 6 nových appiek, ktoré odporúčame vyskúšať

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac