8 tipov, ako si zlepšiť pozornosť a nedať sa vyrušiť každou drobnosťou na obrazovke

Niekedy stačí aj málo, aby sa vaša pozornosť nedala vyrušiť. Pozrite sa s nami, ako môže pár klikov v nastaveniach vášho telefónu zlepšiť váš pracovný aj voľný čas.

S kým a ako trávime svoj čas, si v bežnom dni väčšinou pozorne vyberáme, no v online svete sa nám plánovanie času môže ľahko vymknúť z rúk. Na kontrolu si vôbec nespomenieme a niet divu – obrazovky sú technológiou aj obsahom čoraz lákavejšie. 

Plynulý displej ocenia aj vaše oči. Vybrali sme 6 smartfónov pre pohodlnejšie hranie aj skrolovanie

Nastaviť si telefón tak, aby vás nevyrušoval a zároveň ste nezmeškali tie najdôležitejšie správy dňa, nie je žiadnou vedou, no väčšinou nám ani nenapadne, že riešenie sa skrýva priamo v mobile. Pripravili sme pre vás pár tipov, ktoré môžu zlepšiť vašu pozornosť pri práci či vo voľnom čase. 

Zistite, pri ktorých aplikáciách trávite najviac času

Vedieť, ako dlho ste „na mobile“ a pri ktorých aplikáciách, vám v budúcnosti môže pomôcť lepšie si rozdeliť čas aj medzi iné aktivity. S kontrolou vám môže pomôcť priamo váš smartfón. 

Či už ste zvyknutí na iOS, alebo Android, v oboch systémoch sa vám zobrazí prehľad o tom, ktoré aplikácie používate najviac a koľko času s nimi počas dňa strávite. Možno budete dĺžkou času prekvapení, no neľakajte sa, pretože práve tieto informácie vám môžu získať viac času na jednu vychádzku do prírody navyše. 

Ak si nastavíte správnu stratégiu, môžete na svojom smartfóne spraviť všetko, čo potrebujete, za výrazne menej času. Ušetrenú pozornosť môžete venovať napríklad cvičeniu, meditácii, vzdelávaniu, čítaniu alebo inej relaxačnej činnosti. 

Ako na to: Ak používate iPhone, otvorte položku nastavenia a do vyhľadávacieho riadka napíšte formulku čas pred obrazovkou.
Ak máte Android, v nastaveniach nájdite digitálna rovnováha a rodičovská ochrana a zvoľte časť zobraziť údaje.

Nastavte si limity času stráveného na sociálnych sieťach 

Ak vám štatistiky používania smartfónu na prvú priečku umiestnili aplikácie sociálnych sietí, je dôležité uvedomiť si, prečo na nich trávite toľko času. Ak ste social media specialist, marketér alebo influencer, s najväčšou pravdepodobnosťou pre vás budú aj zdrojom príjmu.

Pokiaľ siete na svoju prácu priamo alebo aktívne nevyužívate, hodinové prehliadanie reelsov alebo skrolovanie na Instagrame môžu byť slušným plytvaním času, aj keď vás občas môžu inšpirovať alebo niečomu priučiť. Od sociálnych sietí si nemusíte dať hneď detox, s nastavením času vám pomôže váš smartfón.

Čítajte aj: Pomohlo by nám, keby sme sa na sociálne siete nechodili hádať, hovorí odborník na umelú inteligenciu

Pri systémoch iOS aj Android si môžete na aplikáciu nastaviť maximálny čas, ktorý chcete za deň na sociálnej sieti stráviť. Keď ho vyčerpáte, smartfón vás na to upozorní a môže znemožniť prístup do aplikácie. Ak by bolo používanie aplikácie nevyhnutné, môžete limit priamo na notifikácii o uplynutí času vypnúť. Časový limit si môžete nastaviť aj na konkrétne webstránky. 

Ako na to: Používatelia iPhonu majú v položke čas pred obrazovkou možnosť nastaviť limity pre appky. Vyberte pridať limit, potom kategóriu a zvoľte konkrétnu aplikáciu. Ak máte Android zariadenie, v nastaveniach nájdite digitálna rovnováha, vyberte limity aplikácie a postupujte podľa pokynov.

Upracte si v mailoch a určite si v nich priority 

Aby vám mailová schránka dovolila smartfón odložiť z ruky, ako prvé si v nej treba spraviť poriadok. Zbavte sa všetkých reklamných emailov, ktoré vám neslúžia a ktoré sotva niekedy otvoríte.Vyčleňte si na to aspoň pol hodiny a prejdite si adresátov nikdy neotvorených mailov. Notifikácií o doručených správach bude zrazu výrazne menej – rovnako ako času so smartfónom v ruke. 

Ako na to: Na konci každého, aj reklamného mailu je možnosť odhlásiť sa z odberu alebo upraviť nastavenia odoberania emailov. Nevyžiadanú poštu môžete označiť ako spam. Notifikácie v podobe mailov zo sociálnych sietí vám aj tak zbytočne zaberajú miesto. Tie môžete upraviť priamo na stránke danej sociálnej siete v nastaveniach

Neodpisujte na všetko hneď, dôležité správy si vás nájdu

Ďalší trik, ktorý vám pomôže s efektívnym kontrolovaním mailov, je nastavenie notifikácií o prijatí mailu. Aby smartfón neustále nestrhával vašu pozornosť, spravte si poriadok vo všetkých notifikáciách vrátane mailových. Povypínajte všetky nepotrebné a verte, že tie najurgentnejšie správy si k vám cestu aj tak nájdu, napríklad telefonicky. Na zvyšné správy si vyhraďte jednu hodinu v dni, keď odpíšete na všetky. 

Ako na to: Pri oboch operačných systémoch si môžete veľmi podrobne vybrať, ako a kde všade sa vám notifikácia o prijatej emailovej správe zobrazí. Ak používate mailového klienta na iPhone, otvorte nastavenia a vyberte možnosť hlásenia. Ak sa rozhodnete maily kontrolovať len v určitých časoch, potom stačí zapnúť časť odznaky. V Android zariadeniach vyberte v nastaveniach položku upozornenia. Aj tu nájdete bohaté možnosti personalizácie upozornení. 

Naučte sa nepoužívať smartfón, keď sa potrebujete sústrediť

Sústavné pípanie notifikácií nám počas dňa čoraz viac rozbíja pozornosť a odpútava od dôležitých veci. Čo s tým? Najideálnejšie by bolo, keby sme na čas hlbokého sústredenia smartfón jednoducho vypli alebo prepli do lietadlového režimu. Ak sa vám to nezdá ako najlepšie riešenie, existuje celá paleta aplikácií, ktoré vám so sústredením pomôžu. Ich princíp je zväčša rovnaký. Na vami zvolený čas, napríklad 40 minút, appka vypne notifikácie a takmer všetko, čo by vás na smartfóne mohlo rušiť. 

Ako na to: Za zmienku stojí napríklad Focus Keeper (Android, iOS), Engross alebo Forest. Ich nevýhodou môže byť, že sú od istého momentu spoplatnené. Mnohí na načasovanie úloh používajú voľne dostupnú a jednoduchú webovú platformu Pomodoro

Upravte svoju dostupnosť tlačidlom nerušiť aj vo voľnom čase 

Digitálna rovnováha je dôležitá aj mimo pracovných hodín, najmä večer. Mnohí odborníci tvrdia, že by sme nemali spať v rovnakej izbe ako smartfón. Jednoducho, ak nebudete mať smartfón poruke, nebude vás až tak lákať. 

Smartfóny už viac nie sú zariadenia, ktoré používame. Je to miesto, kde žijeme. — Profesor londýnskej univerzity UCL Daniel Miller 

Apple, ale aj mnohé zariadenia Android nedávno pridali do svojho operačného systému možnosť vybrať si, ktorí ľudia a aplikácie vás môžu počas jednotlivých častí dňa vyrušiť alebo ktoré notifikácie a odznaky sa vám budú zobrazovať. Môžete si takto vytvoriť vlastný denný rozvrh, v ktorom sa miera notifikácií a vašej dostupnosti bude meniť.

Ako na to: V nastaveniach klepnite na položku môj čas, čo je v podstate sofistikovanejšia funkcia nerušiť. Podobné riešenia ponúkajú aj zariadenia Android, no možnosti sa líšia podľa výrobcu. Vo väčšine prípadov však nastavenia režimu nerušiť nájdete v nastaveniach zvuk a vibrovanie, kde otvoríte časť režim bez vyrušení

Vypnite modré svetlo a bude sa vám lepšie zaspávať

Hodinu a pol pred tým, než si ľahnete spať, by ste nemali používať žiadne displeje. Vyžarujú veľa modrého svetla zabraňujúceho vyplavovaniu melatonínu, ktorý nám pomáha pri zaspávaní. Ak bez smartfónu pred spaním nevydržíte, môžete si stiahnuť aplikáciu, ktorá modré svetlo potlačí na minimum. 

Populárne aplikácie na úpravu modrého svetla sú napríklad Night Owl – Screen Dimmer alebo Twilight. Pripravte sa však na to, že váš displej bude takmer červený. 

Ako na to: Nastavte si automatické spustenie funkcie nerušiť na čas, keď bežne spíte. O notifikácie neprídete, všetky sa ráno zobrazia. Ak sa bojíte, že by sa vám v prípade núdze v noci nedovolali vaši blízki, tak na ich kontakt pridajte výnimku. V nastaveniach smartfónu nájdite možnosť nerušiť a v možnostiach hľadajte povolené hlásenia

Čo s ušetreným časom? Meditujte, vnímajte, dýchajte

Energiu, ktorú získate rozumným používaním smartfónu, môžete znásobiť. Čoraz populárnejšie je meditovanie, pomocou ktorého si oddýchnete a dokáže vytrénovať svoju pozornosť. 

Ako na to: Veľmi dobrým sprievodcom pre začiatočníkov je aplikácia Calmio (Android, iOS) dostupná aj v češtine. Ak vás láka aj iná forma meditácie, vyskúšajte mindfulness, teda trénovanie vnímania prítomného okamihu. S touto metódou vám pomôže veľmi populárna aplikácia Headspace.

V neposlednom rade vám môže pomôcť aj vedomé dýchanie, ktoré sa hodí na takmer akúkoľvek dennú situáciu. Ráno vám pomôže prebrať sa, počas dňa pomôže so sústredením a večer s lepším zaspávaním. Favoritom v tejto kategórii je aplikácia Breathwrk


Aby ste mohli využiť všetky tipy na digitálnu rovnováhu naplno, vyberte si niektorý z modelov v ponuke O2, ktorý môžete mať k svojmu O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Správne držanie tela ovplyvňuje, ako dieťa píše a kreslí, hovorí špeciálna pedagogička

S Katarínou Jelenčiakovou sme sa pozreli na to, ako môže pohyb ovplyvniť vývin zdravotne znevýhodnených aj zdravých detí.

To, že pohyb priaznivo vplýva na celkové zdravie, je všeobecne známe. Menej známe je, že jeho absencia v ranom detstve môže negatívne ovplyvniť vývin, školskú pripravenosť, ako aj schopnosť správne dýchať, písať či sústrediť sa. Navštívili sme extra hodinu telesnej výchovy od O2 Športovej akadémie Mateja Tótha na spojenej škole v Modre, kde sme sa s Katarínou Jelenčiakovou rozprávali aj o tom, ako pohyb zlepšuje život žiakom so zdravotným znevýhodnením.

V rozhovore sa ďalej dočítate: 

  • ako pohyb pomáha deťom so zdravotným znevýhodnením, 
  • pre ktoré deti je vhodnou voľbou špeciálna škola,
  • ako pohyb ovplyvňuje držanie tela, rozprávanie či písanie,
  • prečo by sme deti nemali zamestnávať mobilom.

Psychológ: Vždy stojí za zamyslenie, či dieťa radšej nezapojiť do varenia ako pustiť mu video

Na Slovensku máme cca 70-tisíc detí, ktoré majú určitý stupeň mentálneho postihnutia. Niektoré chodia do bežných škôl, niektoré do špeciálnych. Aké výhody prináša špeciálna škola pre deti s postihnutím? 

Dnes sa v mnohých krajinách tlačí na inklúziu detí s postihnutím spolu s deťmi bez postihnutia spôsobom začleňovania detí so znevýhodnením do bežných tried. Nemyslím si, že je to nesprávne, ale nie pre všetky deti so zdravotným znevýhodnením je to správny prístup. Deti s postihnutím či poruchou učenia potrebujú iný prístup, niektoré iný obsah (modifikovaný) aj spôsob vzdelávania.

Obsah vzdelávania v základných školách je odlišný od obsahu v špeciálnych školách a naše deti okrem bežného vyučovania potrebujú terapie, potrebujú viac odpočívať, mať menší kolektív, pokojnejšie prostredie a viac učiteľov, ktorí majú skôr rodinný prístup. 

Je na takúto inklúziu v bežných školách kapacita? 

Školy na to nie sú pripravené. Stačí, ak má učiteľ v triede jedno dieťa, ktoré má poruchu učenia, Aspergerov syndróm alebo len drobné zdravotné znevýhodnenie, a z čisto kapacitných dôvodov s tým v triede môže mať problém. Učiteľ nemôže robiť naraz učiteľa, asistenta a ešte aj psychológa.

Spojená škola Pezinok Modra má naozaj široký záber. Môžete priblížiť, čomu sa jednotlivé triedy venujú? 

Škola sa venuje deťom so zdravotným znevýhodnením a má niekoľko častí: špeciálnu materskú školu pre deti s poruchou autistického spektra a materskú školu pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou. 

Ďalej máme špeciálnu základnú školu, praktickú školu, školský klub detí a centrum špeciálnopedagogického poradenstva. Súčasťou základnej školy je aj prípravný ročník pre deti so zdravotným znevýhodnením a pre deti s poruchou autistického spektra.

Stačí, ak má učiteľ v triede jedno dieťa, ktoré má poruchu učenia, a z čisto kapacitných dôvodov s tým v triede môže mať problém.

Akou cestou sa deti dostanú do vašich škôl? Musia prejsť testom u odborníka alebo ich tam prihlási rodič? 

V materskej škole sa robia skríningy školskej zrelosti, ktoré vedie psychológ. Pokiaľ sa psychológovi niečo nezdá, tak dieťa pozve na tzv. veľké testy školskej zrelosti. Pre zdravé deti ich robí centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a pre deti so zdravoným znevýhodnením centrum špeciálnopedagogického poradenstva. Všetky deti musia prejsť týmito testami a my už vieme, čo ďalej. 

Čo znamená začleniť deti s poruchami medzi zdravé deti? 

Kedysi sme sa na vysokej škole učili, že cieľom inklúzie je, aby sa dieťa „stratilo“ v zmysle, že nebude vytŕčať. Bude užitočné, akceptované, bude mať kamarátov a zaradí sa.

Obávam sa, že ak vo veľkom rozsahu budeme deti so znevýhodnením začleňovať do bežných tried so zdravými deťmi, nebudú spolu šťastné už len preto, lebo majú diametrálne odlišné vzdelávacie potreby. Môžu sa navzájom brzdiť, niektoré deti nebudú stíhať alebo sa budú navzájom rušiť. Inklúzia sa musí začať zdola, v bežnom živote.

Je to síce veľmi konkrétny príklad, ale niekedy stačí zdravé dieťa povzbudiť, aby na ihrisku pobehlo s autistickým dieťaťom – jedno je hrdé, ako niekomu pomohlo, a druhé šťastné, že sa s niekým kamarátilo. Takto vzniká vzťah a takto sa deti učia navzájom si pomáhať. Takto sa buduje inklúzia od základu a k tomu by sme mali deti viesť. 

Na hodinách sa do veľkej miery venujete pohybu. Čo je pre deti z tohto hľadiska najväčšou výzvou?

Mnoho detí má problém s dýchaním do bránice, s trupovou stabilizáciou (pevným centrom tela), s priestorovou orientáciou či grafomotorikou – úchopom ceruzky, čo následne vplýva na písanie a kreslenie. Niektoré zas nedostatočne cítia (uvedomujú si) svoje telo, čo znamená, že sa napríklad nevedia bez zrakovej kontroly chytiť inej časti tela.

Ak zdravé dieťa pobehne s autistom, je hrdé, ako niekomu pomohlo, a druhé šťastné, že sa s niekým kamarátilo. Takto vzniká inklúzia a k tomu by sme mali deti viesť.

Venujete sa aj rozvoju hrubej a jemnej motoriky. Ako spolu súvisia? 

Hrubá motorika, teda hybnosť celého tela, správne sedenie či držanie tela, úzko súvisí s jemnou motorikou, napríklad s úchopom ceruzky. Dieťa môže držať ceruzku správne len pri pevnom trupe a spevnenej stabilnej chrbtici. Môže sa tak správne posadiť, oprieť si ruku a izolovane pohybovať zápästím či prstami.

Dôležitým svalom je bránica, ktorú sa dieťa takisto potrebuje naučiť správne používať, pretože ovplyvňuje rytmus reči a dýchania. Dieťa sa musí naučiť rozpohybovať a ovládať jednotlivé svaly natoľko, aby sa naučilo správne hýbať, ale aj rozprávať či skoordinovať pohyb ruky s pohybom očí.

Ak vzniká nejaká porucha, dá sa pomerne rýchlo napraviť ešte v škôlke alebo je to dlhoročná práca? 

Pri deťoch s ťažším postihnutím to trvá dlho a často sa to úplne nepodarí. Pri negenetických poruchách, ktoré sú dnes čoraz častejšie, to ide rýchlejšie. Aj zdravé deti (bez znevýhodnenia) začínajú mať problém, lebo namiesto toho, aby v detstve lozili, trénujú mozgové centrum pre pohyb palca, t. j. sú na mobile. Nehovoriac o tom, čo mobilné zariadenia robia s rečou a myslením. 

Chodia teda do prípravného ročníka aj deti, ktoré nemajú genetickú poruchu a ktoré by vo vašej škole nemuseli byť, ak by bola ich starostlivosť do troch rokov vedená správne? 

To by som nepovedala. Doba je dnes taká, že sa praktizuje veľa rôznych teórií vzdelávania, výchovy, rodičovstva aj materstva. Aj preto deti v niektorých smeroch vôbec nie sú na rovnakej úrovni vývinu.

Dieťa môže držať ceruzku správne len pri pevnom trupe a spevnenej stabilnej chrbtici.

Ako prebieha základné pohybové vyšetrenie motoriky vo vašom centre?

S rodičmi detí, ktoré prídu k nám do centra, preberiem základnú anamnézu. Spýtam sa ich, ako sa dieťa vyvíjalo v ranom veku. Potom spravím vyšetrenie stability trupu, koordinácie, hrubej aj jemnej motoriky. Ak niečo nie je v poriadku, rodičom poradím, ako by mali s dieťaťom cvičiť, prípadne ich pošlem za odborníkom. 

Čítajte aj: Cvičiť sa dá aj bez telocvične. Učitelia hovoria, ako motivujú deti k pohybu

Nezvyknú byť rodičia citliví na možnú chybnú diagnózu? 

Určite, no mnohí zostávajú prekvapení. Minule ma navštívila jedna maminka, že jej dieťa má problém s písaním. Ja som jej poradila, aby navštívila fyzioterapeuta, pretože malo ťažkosti s koordináciou, rovnováhou a stabilitou. Vraj sa na jej dieťa ešte nikto takto nepozrel a vo výsledku to pomohlo. 

Uvediem aj ďalší príklad, keď mala žiačka ťažkosti so vzdelávaním na podklade ťažkej skoliózy, ktorá jej spôsobovala bolesť, únavu, neschopnosť sústrediť sa a obsedieť. Ak sa dieťaťu zlepší držanie tela, bude sa mu aj lepšie učiť, a to aj vtedy, ak vzdelávacie ťažkosti ostanú (napr. porucha učenia). Ani pohyb nie je úplný všeliek, aj keď významne pomáha.  

Navštívili sme vás s deťmi na extra hodine telesnej výchovy ŠAMT. Čo sa deti naučili za pol roka?

Deti v dôsledku pandémie cvičili len dva mesiace, ale ja si myslím, že si na hodinách osvojili mnoho vecí. Spomínam si, že sa vôbec nevedeli plaziť, a na poslednej hodine im to šlo naozaj výborne. No nie je to len vďaka nám. Deti majú vrodené pohybové vzorce, ktoré im pomáhame rozvíjať. Cvičenie pomáha telu rozpamätať sa na ne. Zároveň treba dodať, že sme cvičili s deťmi s normointelektom, nie s postihnutím.

Čo to znamená? 

Deti so zdravotným znevýhodnením, ktoré začínajú školskú dochádzku v prípravnom ročníku, majú zväčša intelekt v pásme normy. V prípravnom ročníku rozvíjajú grafomotoriku a komunikačné zručnosti. Väčšina z nich v septembri nastúpi do bežnej základnej školy. Deti s poruchou autistického spektra, ktoré sú vysokofunkčné, si tu vedia zlepšiť sociálne a komunikačné zručnosti a potom sa začlenia do bežných základných škôl. 

Dá sa pohybom pomôcť aj deťom s ľahkým aj ťažkým postihnutím práve metódou, ktorú praktizujete na hodinách ŠAMT? 

Pri ľahšom postihnutí asi áno, treba však cvičiť trochu iným spôsobom. Pri ťažšom postihnutí je to s motorikou už o dosť horšie. Mne by sa veľmi páčilo, ak by sa s nimi pracovalo do takej miery, aby sa im aspoň upravila pozornosť. To však tiež nie je vždy len problémom pohybovej nezrelosti.

Vy ste pôvodne vyštudovaná zdravotná sestra, dnes sa venujete pohybovej príprave detí zo špeciálnych škôl. Aká bola vaša cesta?

Ja som sa nikdy nezaujímala o pohybovú prípravu ani o rehabilitáciu a už vôbec nie o výchovu a vzdelávanie detí s poruchou autistického spektra. Dnes robím s autistami a zaoberám sa motorikou. Skrátka – videla som, že je to potrebné.

Ak chcem dieťa naučiť písať alebo rozprávať, najskôr ho musím naučiť zapájať správne svaly. Vždy sa snažím pozrieť sa na problém cez jeho príčinu, no asi hlavným problémom je, že jeden život na jeho vyriešenie nestačí. 

Čo by ste v tomto smere poradili rodičom?

Rodičia sa dieťaťu majú hlavne venovať a dopriať mu veľa prirodzeného pohybu. Ich zodpovednosťou je dávať deťom také podnety, aby sa mali chuť hýbať, a hlavne ich nezamestnávať mobilom. Nechať ich loziť, nebáť sa ich pustiť a nemať prehnaný strach. Dôležitý je aj dotyk. A ak sa rodičovi niečo nezdá, nech ide za lekárom alebo fyzioterapeutom, aj keby ho to malo stáť vyššie výdavky.

Katarína Jelenčiaková

Katarína je bývalá zdravotná sestra, ktorá sa dnes venuje rozvoju hrubej a jemnej motoriky u detí. Pracuje ako špeciálna pedagogička v Centre špeciálnopedagogického poradenstva na Spojenej škole Pezinok – Modra v Modre. Zaujíma sa o fyzioterapeutickú metódu podľa Kollářa a je súčasťou O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, vďaka ktorej deti učí efektívnemu a správnemu pohybu. 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac