Ako často si čistíte smartfón? 3 tipy, ako si túto rutinu zjednodušíte

Po príchode domov by ste si okrem umytia rúk mali vydezinfikovať aj smartfón. Môžete použiť špeciálnu handričku alebo UV lampu.

Rúško − odstup − ruky. Základné bezpečnostné a hygienické návyky by ste už mali mať zvládnuté. Ale čo smartfón, ktorý pravidelne chytáte aj neumytými rukami a prikladáte si ho k tvári?

Dokáže smartfón pomôcť nastaviť zdravšie návyky? Inšpirujte sa našimi jednoduchými radami

Dezinfekciu mobilov a smart hodiniek by ste nemali podceňovať. Asi ničoho sa nedotýkame tak často ako displejov zariadení, ktoré využívame na prácu, komunikáciu a relax. Možno si hovoríte, že dezinfikovať mobil vždy, keď prídeme z vonku, je otravné, ale stačí začať a časom sa z toho stane prirodzená časť rutiny.

Zvyknúť si a zjednodušiť celý proces vám pomôžu aj tieto tri praktické rady a šikovné využitie príslušenstva od handričky po UV lampu.

Základom je handrička z mikrovlákna

Čo majú spoločné toaletný papier, alkohol a bežné čistiace prostriedky? Ani jedno by ste nemali používať na čistenie vášho smartfónu. Alkohol a domáce čističe môžu narušiť ochrannú vrstvu, ktorá chráni displej pred vodou a mastnotou. Toaletný papier a kuchynské utierky sa zase drobia a namiesto dezinfekcie môžu baktérie a vírusy roznášať.

Jednoduchým riešením je handrička z mikrovlákna, ktorú dôverne poznajú všetci, ktorí nosia okuliare. Takúto handričku môžete navlhčiť teplou vodou a namočiť do mydla, ktoré naruší tukovú membránu vírusu a zničí ho.

Rýchlejšou alternatívou môže byť nastriekať na handričku dezinfekciu so 70 % koncentráciou izopropylalkoholu, ktorú na čistenie svojich zariadení odporúča aj spoločnosť Apple.

Handričku z mikrovlákna si môžete objednať kliknutím na tento odkaz, handričku na karabínke nájdete tu a súpravu jednorazových dezinfekčných obrúskov ideálnych na udržiavanie hygieny aj mimo domu si môžete kúpiť kliknutím sem.

Na cesty a do práce si zabaľte prenosné kombo

Smartfón nestačí vyčistiť len po príchode domov. Ak nemôžete pracovať z domu a presúvate sa cez deň do práce, môže sa vám zísť praktický cestovný čistiaci prostriedok.

Dezinfekcia v spreji PanzerGlass Twice A Day dezinfikuje okrem displejov smartfónov aj tablety, notebooky a okuliare. Neobsahuje žiadne alergény, parfumy ani alkohol. Všetky jej zložky sú prírodného pôvodu a ničí až 99,999 % všetkých škodlivých mikroorganizmov. V balení je navyše aj spomínaná handrička z mikrovlákna, takže máte všetko potrebné na čistý smartfón v jednom.

Núdzovým riešením môže byť aj prenosná čistiaca súprava, ktorá posúva dimenziu 2 v 1 ešte ďalej. Mikrovláknová tkanina a čistič bez alkoholu a agresívnych chemikálií sú súčasťou jedného produktu, ktorý sa zmestí do ruksaku, kabelky aj do vrecka.

Nechce sa vám už nič čistiť? Vyrieši to za vás UV svetlo

Úplne rozumieme, ak sa vám čistenie a handričky spájajú s ďalšími povinnosťami v domácnosti a dezinfekčných prípravkov už máte tiež dosť na celý život. Ale čo sa dá robiť, hygienu treba dodržiavať.

Predošlé riešenia boli rýchle a lacné, ale ak máte čas a nevadí vám si za pohodlie priplatiť, s čistotou smartfónu vám pomôžu aj technologické vychytávky s UV svetlom.

Ultrafialová sterilizačná lampa od obľúbenej značky SBS Mobile vám napríklad telefón vydezinfikuje a zároveň aj bezdrôtovo nabije. Sterilizácia trvá približne 10 minút, potom stačí mobil vybrať a položiť na UV lampu a do polhodinky ho máte nabitý približne na štvrtinu. Dezinfikovať v nej môžete aj svoje smart hodinky, slúchadlá, prívesky, náramky, peňaženky alebo prstene.

Podobné dezinfekčné zariadenie značky FIXED má aj funkciu aróma difuzéra, čo znamená, že ak doň pridáte esenciálny olej, môžete mať smartfón dezinfikovaný aj navoňaný. Do zariadenia sa zmestia telefóny s displejom do 7 palcov. Rýchle porovnanie: do UV lampy od SBS Mobile sa zmestia predmety s rozmermi 160 x 95 x 13 mm, FIXED sterilizátor má vnútorné rozmery 180 × 100 × 22 mm.

Pre fanúšikov väčších smartfónov je riešením tretia generácia dezinfikátora Phonesoap, ktorý síce bezdrôtové nabíjanie neponúka, ale má vstup na USB aj USB-C, takže pri dezinfikovaní si môžete dobiť smartfón cez kábel. Pôjde však len o núdzové doplnenie energie, pretože Phonesoap sterilizuje smartfón už za päť minút.

Bonus: Po čistom mobile je ďalším krokom čistý vzduch

Pri práci z domu si často neuvedomíme, že máme vydýchaný vzduch, preto by sme nemali zabúdať pravidelne vetrať. Kto by si chcel ovzdušie v domácnosti zlepšiť, môže mu pomôcť čistička vzduchu Xiaomi Mi Air Purifier.

Na dotykovom OLED displeji vždy vidíte aktuálne informácie o kvalite a čistote vzduchu a 3-vrstvový HEPA filter odstráni až 99,97 % nečistôt v ovzduší vrátane dymu, prachu, srsti, spór plesní a peľu. Čistička dokáže pokryť plochu do 45 m² a spolupracovať s appkou Xiaomi Home a hlasovými asistentmi od Google aj Amazonu.


Všetky pomôcky na pohodlné čistenie smartfónu môžete mať k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Podporte školu v projekte O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Prečítaním tohto článku
ste získali bonusový hlas.
Využite ho a podporte svoju školu.

Využiť bonusový hlas

Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Ste pripravení na 5G? Vybrali sme 5 mobilov s rýchlym pripojením a naloženou výbavou

Čítaj viac

Rozhodujete sa medzi smart náramkom a smart hodinkami? Toto by ste mali vedieť

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac