Kombinácia profesijných skúseností aj diskusie so známymi priviedli Matúša Zeleného a Mariána Dlugoša k myšlienke vytvoriť aplikáciu, ktorá by užívateľom pomohla mať svoje energie pod kontrolou a zároveň načrtnúť spôsoby, ako na ich spotrebe ušetriť.
„Urobili sme si prieskum medzi spotrebiteľmi a domácnosťami a zistili sme, že veľmi veľa ľudí vôbec nerozumie svojim vyúčtovacím faktúram za energie, pretože sú komplikovane špecifikované a neprehľadné s množstvom pre spotrebiteľa nepodstatných údajov,“ opisuje počiatky vzniku FiiFree Matúš.
Hlavne jednoducho
Postupne si načrtli, ako by mala aplikácia fungovať tak, aby bola zrozumiteľná, jednoducho sa ovládala a zároveň mala pre užívateľov aj pridanú hodnotu a pomohla im šetriť. „S Mariánom sme si povedali, že chceme, aby si každý vedel na jednom mieste jednoducho porovnať, či platí za energie veľa alebo primerane a získal prehľad o tom, kde ich možno míňa zbytočne,“ objasňuje jeden z autorov projektu.
Aplikáciu spustili v máji tohto roka a doposiaľ sa zaregistrovalo viac ako 2 000 slovenských domácností. „Potvrdilo nám to, že energie sú pre veľkú časť spotrebiteľov veľkou neznámou, v zúčtovacích faktúrach za energie sa nevyznajú a čoraz viac ľudí sa zaujíma, či sú ich náklady oprávnené a čo sa s nimi dá robiť,“ vysvetľuje Matúš.
Aby aplikácia užívateľovi poskytla želané výsledky, je potrebné vyplniť základné informácie o domácnosti a spotrebe energií z ročného zúčtovania. Ak sa však spotrebiteľ vo faktúrach nevyzná, postačí, ak pošle svoje zúčtovania naskenované alebo odfotené a FiiFree údaje k zaregistrovanej domácnosti sama priradí. „Užívateľ sa vôbec nemusí cítiť trápne. Krátko po spustení aplikácie sme sa aj my neraz zapotili, keď nám začali prichádzať rôzne faktúry, s ktorými sme sa v minulosti nestretli, hoci sa dlhé roky pohybujeme v energetike,“ hovorí jeden z otcov myšlienky.
Porovnajte sa s inými
Pridanou hodnotou aplikáciou je možnosť anonymne porovnávať svoju domácnosť s domácnosťami iných užívateľov s podobnou obytnou plochou a rovnakým počtom členov, vďaka čomu môže užívateľ zistiť, či spotreba domácnosti nie je príliš vysoká, resp. či neplatí za jednotlivé energie priveľa. „Podľa pohybu v aplikácii vidíme, že možnosť porovnať sa je pre našich užívateľov naozaj jedna z kľúčových funkcií, pretože môžu jednoducho vidieť, či sú ich účty za energie primerané,“ približuje Matúš.
Nemenej užitočnou funkciou je aj Fii Index, teda index energetickej hospodárnosti, ktorý prepočíta všetky zadané informácie o domácnosti a zrozumiteľnou formou (škála indexu od 1 do 30, ale aj vizuálne farebne) dá užívateľovi spätnú väzbu, či by sa mal zaoberať tým, že platí za energie zbytočne veľa a prečo. „Jednoducho či je vaša domácnosť hospodárna, alebo nie. Ak má Fii Index hodnotu 1, je to pre vás informácia, že veľký priestor na ďalšie úspory už nie je, ste naozaj hospodárny a máte nastavené aj dobré ceny za energie,“ objasňuje spoluautor aplikácie.
Rady na mieru
Aplikácia zároveň poskytuje užívateľovi personalizované rady, ako ušetriť. Ak napríklad ešte nemáte nehnuteľnosť zateplenú, FiiFree vám odporučí zatepliť ju a súčasne vám prepočíta, akú úsporu by ste mohli týmto krokom docieliť.
Veľký záujem spotrebiteľov, ktorí autorov aplikácie oslovujú aj priamo, autorov FiiFree prirodzene teší. „V prvom rade si treba uvedomiť, že ak chce človek šetriť, musí najprv začať svoju spotrebu sledovať a porovnávať, aby z toho potom vedel vyvodiť nejaké opatrenia. Či im aplikácia pomôže naozaj ušetriť, uvidia až v priebehu budúceho roka, keďže tento rok vyplnili len prvé údaje a dostali prvú spätnú väzbu. Veríme, že aj na základe našich rád začnú efektívnejšie sporiť a už budúci rok možno uvidia prvé konkrétne výsledky aj vo svojich peňaženkách,“ hovorí Matúš.
Aplikácia vznikala skoro dva roky a na jej vzniku sa podieľalo 12 ľudí. Práce na jej vývoji však ešte neskončili. „Pripravujeme ďalšie nové služby. Fiifree má byť naozaj personalizovaný radca, nechceme užívateľov plošne bombardovať radami, ktoré im nijako nepomôžu,“ objasňuje jeden z autorov. Vďaka úspechu na Slovensku začínajú intenzívne premýšľať aj o rozšírení aplikácie do ďalších krajín.