Novoročné predsavzatia nie sú len o zhadzovaní nadbytočných kíl. Často si vtedy spomenieme aj na druhých a rozhodneme sa, hoc aj malou troškou, prispieť na dobročinné účely.
Charitatívnych organizácií je veľa a, bohužiaľ, aj medzi nimi sa nájdu také, ktoré sú dobročinné len naoko alebo bez výsledkov. Preto, ak by ste chceli prispievať na dobrú vec, dáme vám pár tipov, ako sa uistiť, že vaše peniaze pôjdu naozaj tam, kam treba.
Širší výber
Najprv si vyberte oblasť, ktorú by ste chceli svojim príspevkom podporovať. Vyberte si to, čomu rozumiete alebo čo vám je blízke. Nemusíte opakovať po iných. Ak už máte jasno, urobte si rešerš organizácií, ktoré v danom sektore pôsobia, aby ste mali prehľad. Každá môže byť niečím špecifická.
Užší výber
Vyberte si dvoch až troch favoritov, s ktorých poslaním sa viete najlepšie stotožniť. Teraz prichádza tá náročnejšia časť – ako si overiť spoľahlivosť.
Prvý dojem
Postup je zhruba rovnaký, ako keby ste si overovali nejakého remeselníka. Veľa napovie už prvý dojem. Jednoduchý a funkčný web sa dá dnes vyrobiť za veľmi dostupné ceny. Samozrejme, netreba súdiť knihu podľa obalu, no odfláknutá prezentácia už môže byť zlým signálom
Referencie
Pozornosť venujte najmä sekcii referencie. Čím dlhšie organizácia funguje, tým je pravdepodobnejšie, že svoju prácu robí naozaj dobre. Ešte lepšie je, ak sa viete rýchlo a jednoducho dostať k fotografiám, osobným svedectvám iných, prípadne sa o výsledkoch presvedčiť na vlastné oči.
Efektivita
Najviac sa dozviete z výročných správ, kde by malo byť uvedené, koľko peňazí sa z príspevkov vyzbieralo a koľko sa prerozdelilo. Samozrejme, nie vždy to musí byť 100 %, keďže aj charita má nejaké náklady na fungovanie.
Nie je totiž vždy pravdou, že najefektívnejšie organizácie majú najnižšie náklady. Niektoré činnosti si vyžadujú tréningy, školenia pracovníkov a podobne, ale aj značné investície. Dôležité je, koľkým ľuďom (ale aj zvieratám či prírode) vedia s vyzbieranými prostriedkami pomôcť.
Jedna organizácia môže spotrebovať polovicu peňazí na svoj chod, no stále môže s rovnakým množstvom príspevkov dosiahnuť lepšie výsledky než tá, ktorá rozdá povedzme 90 % toho, čo dostane. Pre lepší obraz si v tomto ukazovateli porovnajte výsledky viacerých podobných organizácií s podobným zameraním.
Nie len peniaze
Dobrej veci sa dá pomôcť aj inak, než peniazmi. Prispieť k lepšiemu svetu môžete aj prebytočnými vecami, prácou alebo vedomosťami. Aj malá pomoc dokáže prispieť k tomu, aby bol svet viac fér.