Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Káva, ktorá pomáha srdciam iných

Inšpirujte sa príbehom kaviarne s logom starého bicykla, čo chce okrem spokojných zákazníkov pomáhať aj ľuďom v núdzi.

Kaviareň s logom starého bicykla, čo chce okrem spokojných zákazníkov pomáhať aj ľuďom v núdzi. Takto by sa dala v jednej vete opísať Penny Coffea v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves. Takto pred rokom si ju založila matka spolu so synom, no príbeh tohto férového biznisu sa začal odvíjať dávnejšie.

Mateja Tarabčíka odmalička zaujímala kuchyňa a varenie. Jeho snom bolo stať sa kuchárom, no keďže v tom čase ešte nebolo možné urobiť si maturitu v odbore kuchár, rozhodol sa pre odbor čašník, čo je podľa jeho slov „tekutá kuchyňa“.

Po strednej „hotelovej“ vyštudoval vysokú školu hotelového manažmentu a v oblasti gastra sa pohybuje už cez desať rokov. Po vlastnom podniku síce túžil, no ešte si naň netrúfal a tak sa uchytil v Rakúsku. Jeho mama sa však často vracala k svojmu snu – mať kaviareň. Videla v tom najmä lásku a pomáhanie ľuďom.

I stalo sa, že Maťova mama jedného dňa natrafila na prázdny priestor. Nevyužíval sa už dlho a nachádzal sa v miestnej 300-ročnej bývalej mýtnici a radnici. Poviete si, krásne miesto pre štýlovú kaviarničku. Tak si to povedala aj Maťova mama. Pre oboch sa vtedy začal nová etapa života.

Maťo rozhodnutie vrátiť sa z Rakúska a pridať sa k mame neľutuje. Skvele sa dopĺňajú, Maťo sa vyzná v gastre a jeho mama zasa vo financiách, keďže je účtovníčka.

Kaviareň si otvorili takto pred rokom. Stojí v mieste bývalej sobášnej siene radnice a lásku v týchto priestoroch skutočne cítiť. Vo forme útulného interiéru, servisu zákazníkom, pokojom, ponukou. Kaviarni dali zvláštny názov: Penny Coffea.

Nachádza sa na hlavnom uzle cyklotrás Nivy Moravy a Dolného Rakúska, preto sa do loga dostal starožitný bicykel, po slovensky nazývaný “kostitras”, po anglicky Penny. Penny je tiež platidlo v anglicky hovoriacom svete a Coffea je zasa spojenie anglických slov „coffee“ a „tea“, pričom písmeno „f“ je otočené písmeno „t“, a okrem toho je to latinský názov pre kávovník.

Zdroj: Penny Coffea

Hoci sa za rok stala Penny Coffea obľúbeným miestom miestnych aj rakúskych turistov, tým sa jej príbeh nekončí, pretože nebola dopovedaná pointa férovosti – inak povedané pomoci ľuďom, ktorým pomôcť treba.

Celá myšlienka pomôcť vznikla pred Vianocami. Maťo chcel urobiť niekomu krajšie Vianoce. Zašiel preto na miestny úrad popýtať sa, či nemajú zoznam ľudí v núdzi. Mali.

Našiel rodinu, ktorá sa doslova zo dňa na deň dostala do situácie, v ktorej sa nikto ocitnúť nechce. Mame rodiny s dvoma chlapcami náhle odišlo zdravie a bola nútená odísť z práce, čím rodina prišla o zdroj príjmu a ocitli sa v núdzi.

Po prvom stretnutí sa s pani Matej zorganizoval podujatie – ochutnávku čajov pre návštevníkov kaviarne s názvom Čaj o piatej. Celé vstupné sa hádzalo do veľkej červenej vianočnej ponožky, ktorá visela v kaviarni na stene. Vyzbierané peniaze putovali rodine v núdzi.

Maťo stav peňazí nekontroloval, až tesne pred Vianocami sa s pani v núdzi opäť stretol v kaviarni, aby jej peniaze odovzdal. Na jeho veľké prekvapenie sa vyzbierala oveľa vyššia suma, než v akú dúfal.

Takto sa v kaviarni Penny Coffea začala tradícia pomoci. Pokračuje dodnes, počas celého roka. Len červenú vianočnú ponožku nahradila sklenná váza na ktorej je napísané: “Na Floridu”. Nikto za ne ale na Floridu nepoletí, peniažky si nájdu cestu k inej rodine v núdzi.

Maťo v septembri organizuje zábavno-športovo-vzdelávací deň pre fyzicky i mentálne postihnuté deti z jednej z bratislavských škôl. Spojil sa s ďalšími miestnymi majiteľmi firiem, športového komplexu a podnikov v susedstve kaviarne a spoločne pripravujú pre deti parádny program.

A ako vlastne Maťo relaxuje keď nemusí byť v kaviarni? Nerelaxuje. Vraví, že prvé dva roky vlastného podnikania sú najťažšie. Preto všetok svoj čas venuje kaviarni. Hoci, počas víkendov to už sám nestíhal a tak prijal pár zamestnancov. Vraví, že „bez týchto dobrých duší by to sám nedal.“

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Aj tieto projekty ožili vďaka Férovej nadácii

Férová nadácia sa každý rok snaží nájsť tie najsľubnejšie projekty a šikovných ľudí ochotných ich dotiahnuť do dokonalosti. Tu sú niektoré z množstva zaujímavých projektov.

Férová nadácia sa každý rok snaží nájsť tie najsľubnejšie projekty a šikovných ľudí ochotných ich dotiahnuť do dokonalosti. Tu sú niektoréniektoré z množstva zaujímavých projektov. Možno sa medzi ne v budúcnosti dostane aj ten váš.

StartupAwards

Slovensko sa za posledné roky usilovne snaží etablovať ako inovatívny člen európskej startupovej scény, k tomu dopomáha aj projekt StartupAwards. Každoročne vyberá a oceňuje začínajúce podnikateľské tímy, ktoré ponúkajú inovatívne služby a produkty.

„Grant z Férovej nadácie nám pomohol rozšíriť podujatie Startup Awards aj o panelové diskusie a prednášky so zahraničnými rečníkmi ako Uri Levine, Yanki Margalit, či Esther Dyson a zvýšiť počet návštevníkov zo 650 na vyše 1 000.“  Na StartupAwards môžete prihlásiť svoj vlastný projekt, alebo sa prísť pozrieť len ako divák. Každopádne je to hodnotná skúsenosť.

„Grantový program Férovej nadácie je výborným nástrojom pre získanie podpory pre projekty a tímy, ktoré unikátnym spôsobom riešia oblasť vzdelávania, zamestnanosti, či podpory začínajúcich podnikateľov. Veľmi si vážime ochotu a profesionalitu pracovníkov nadácie a jednoduchú „business-friendly“ administráciu grantu. Naša skúsenosť bola výborná a grantový program Férovej nadácie môžeme len odporučiť!“ dodáva Michal Laco zodpovedný za komunikáciu StartupAwards.

Bašta pre Bystricu

Nevyužitá bašta mestského opevnenia pri bývalej Lazovnej bráne v Banskej Bystrici bola pre mnohých milovníkov histórie a kultúry tŕňom v oku. Národná pamiatka si však zaslúžila lepšie využitie. Vďaka grantu Férovej nadácie prebehla jej rekonštrukcia a premena na kultúrny bod, literárny dom a kaviareň. 15. júna bola odkrytá verejnosti a už teraz sú v jej priestoroch naplánované viaceré koncerty, besedy, a iné kultúrne podujatia. Sami sa o tom môžete presvedčiť a navštíviť ju.

iKid (Innovative Kid)

Ambiciózny projekt sa snaží podnikateľského a inovatívneho ducha prebudiť už v deťoch. Práve oni budú predsa onedlho tvarovať našu budúcnosť. Projekt iKid do svojich workshopov zapája deti z celého Slovenska a učí ich, ako sa prepracovať od skvelého nápadu, cez prieskumu trhu, až po jeho praktickú realizáciu.

Vďaka podpore Férovej nadácie sa nám podarilo priniesť podnikanie v štyle iKid do ďalších škôl po celom Slovensku a pre všetky zúčastnené deti zrealizovať workshopy vedené profesionálnymi lektormi. Počas nich si na vlastnej koži vyskúšali, prečo je nielen v živote, ale aj v podnikaní dôležitá tímová spolupráca, vybrali finálny nápad a vytvorili jeho prototyp 1.0,“ hovorí Karin Stankayová z občianskeho združenia iKid.

Spolupráca s Férovou nadáciou prebiehala od prvotnej registrácie, cez uvoľnenie grantu, až po jeho vyúčtovanie veľmi hladko a profesionálne. Veľkou výhodou je tiež široké škálovanie grantu„, popisuje proces.

Sokratov Inštitút

Sokratov inštitút je skvelým miestom pre všetkých, ktorí majú chuť rozširovať a prehlbovať svoje vedomosti. Každoročne ponúka jedenásť intenzívnych workshopov, kde účastníci okrem vedomostí získajú cenné kontakty a príležitosť zrealizovať svoj vlastný mikroprojekt. Sokratov inštitút chce vychovať spoločenských lídrov, ktorí sa budú usilovať o zlepšenie svojho okolia.

Prihláste svoj projekt do súťaže o grant Férovej nadácie aj vy

Ak máte skvelý plán, túžbu sa rozvíjať, alebo nápad ako zaplniť dieru na pracovnom trhu, nenechajte si túto príležitosť ujsť. Každý dobrý nápad si predsa zaslúži uzrieť svetlo sveta.

Dátum dokedy môžete posielať prihlášky sa nezadržateľne blíži, tak sa poponáhľajte, máte čas už len do 10. júla. Prihlásiť sa môžete online formulára

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.