Pomáhajú rodičom, mentorujú, učia mladých podnikať. Tieto projekty robia Slovensko o čosi férovejším

Na zmenu k lepšiemu netreba vždy bombastické projekty. Stačí začať v najbližšom okolí.

Darí sa vám. Okolo vás sú ľudia, ktorí vedia poradiť. Keď máte nápad, pomôžu vám ho zrealizovať. Keď nápad nemáte, inšpirujú vás a nejaká múza o vás zakopne. Ak chcete kultivovať seba ako osobnosť, je tu dosť tých, ktorí vás vedia viesť. Predstavte si takýto svet. A teraz vám povieme, že nie je tak celkom nereálny.

Nech by sme akékoľvek ciele ktoréhokoľvek človeka rozmenili na drobné, tak vždy skončia pri vzťahoch. Vždy. Pri vzťahu k sebe, ku svetu, kolegom, peniazom, rodine, okoliu… Všetky plány, túžby, sny, sú len nadstavbou fungujúcich vzťahov.

Sú ľudia, ktorí si to uvedomujú a hoci ich nenájdete často vo vysokom biznise, v politike, ani na veľkých fotkách na stránkach magazínov, sú aktívni.

Pôsobia v malom, na komunity ľudí, ktorí sú okolo nich. V mestách, kde žijú a chcú ich zdokonaľovať, vo štvrtiach, na školách. Práve takýchto ľudí, ktorí pomáhajú iným žiť život, s ktorým sú spokojní, si raz za rok vypočuje Férová Nadácia O2.

Posúdi projekty, porozmýšľa, komu treba najviac pomôcť a pomôže – rozdelí stotisíc eur. O projektoch, ktoré vďaka týmto prostriedkom urobia svet o kúsok férovejším, sme pripravili miniseriál.

Playground Bratislava

Môžu rodičia a deti pracovať spolu? Nemôžu. Ale deti sa môžu hrať pri pracujúcich rodičoch. Petra Dzurovčinová prišla na nápad urobiť spoločný priestor pre deti aj rodičov, keď potrebovala vyriešiť svoj vlastný prienik práce a detí.

Zistila, že aj iní rodičia riešia túto dilemu a to jej vnuklo ideu urobiť priestor, kde môžu rodičia pracovať a deti sa hrať. Samozrejme, sústrediť sa na prácu pri blázniacich sa deťúrencoch nie je veľmi lákavé, preto to Petra s ľuďmi, ktorí sa k nej pridali, vymysleli inak.

Deti budú mať samostatný priestor, ktorý vyhovuje všetkým hygienickým požiadavkám a budú mať tiež aktivity, na ktorých rodičom najviac záleží – podľa prieskumu sa opakujú najmä požiadavky na Montessori metodiku, angličtinu, záhradu či tvorivé dielne.

Dospeláci budú mať vlastný priestor na prácu, ale kedykoľvek počas dňa budú môcť byť aj deti s rodičmi, aj rodičia s deťmi. V tejto chvíli si Playground Bratislava hľadá miesto, kde začne a otvárať plánuje od septembra 2017.

dieťa
práca

Sokratov inštitút

Sú prednášky, ktoré na bežných školách nenájdete v odboroch, ktoré zamestnávatelia nechcú, ale život si ich vyžaduje. Práve na to je tu Sokratov inštitút. Miesto, ktoré vychováva lídrov.

Sokratov inštitút pracuje ročne s dvadsiatimi mladými mužmi a ženami, ktorí chcú meniť Slovensko k lepšiemu. Od tých, ktorí chcú úspešne absolvovať, vyžaduje účasť na workshopoch a úspešné zorganizovanie a realizáciu vlastného mikroprojektu.

„V tomto momente sa Sokratov inštitút nachádza vo svojom štvrtom ročníku. Doteraz sme dopomohli k vzniku 52 filantropických startupov (mikroprojektov) a ďalších dvadsať sa v súčasnosti pripravuje.

Novinkou, ktorú tento rok zavádzame vďaka podpore Férovej nadácie je mentoring pre našich študentov a študentky založený na peer skupinách, kde sa stretnú s absolventmi Sokratovho inštitútu, aby si vymieňali skúsenosti a inšpirovali sa navzájom.

Druhou novinkou je workshop „Ako napísať projekt?“, ktorý bude viesť skúsený kouč Tomáš Pešek. Workshop sa zameria na správne nastavenie všetkých podstatných parametrov mikroprojektov, tak aby boli prospešné pre iných, zapojili ďalších ľudí, ale aj vytvorili určitú zmenu v spoločnosti či už na lokálnej, alebo inej úrovni,“ vysvetľuje Radoslav Sloboda zo Sokratovho inštitútu.

Dobrou správou je, že zaujímavé prednášky robia v Sokratovom inštitúte aj pre verejnosť.

startup awards
startup awards
startup awards

iKid

Inovácie, kreativita a škola. Nie je to preklep. Vďaka týmto ľuďom aj deti dostanú kvalitné intro do kreativity a inovácií. Kenneth Ryan žije na Slovensku už niekoľko rokov.

Keď bol raz na prednáške na vysokej škole ako hosť, mal pocit, že deti sú znudené, pasívne a nič si nechcú písať. Začalo ho to zaujímať. Kde sa stala chyba a prečo sú tie deti také znudené?

V tom čase mal osemročnú dcéru a jedenásťročného syna. Chcel, aby deti dostali šancu, kým v nich systém zabije tvorivosť a zvedavosť. Chcel vymyslieť program, v ktorom by študenti mohli nápady zrealizovať do formy, že môžu s ideou začať podnikať.

„Našim cieľom je šíriť podnikateľského ducha. Program je aktívny pre deti od desať do štrnásť rokov a funguje formou voliteľného krúžku pol roka,“ hovorí o programe Karin Stankayová.

Deti na základných školách však nečakajú žiadne lekcie a prednášky. Všetko je to o zážitkovom vzdelávaní v prostredí, kde nemajú pocit, že sa učia. Pracujú s učiteľom a mentorom z podnikateľské prostredia a cieľom je neviesť ich, aby prišli na riešenie, ako tím.

„Ak aj mentori vidia, že niečo ide nesprávne, tak ak je tím presvedčený, že idú dobre, nechajú ich, nech sa poučia na vlastnej chybe. Pointou je totiž previesť deti od prvotného nápadu až po situáciu, že na ňom vedia zarobiť,“ vysvetľuje Karin Stankayová.

Zaujímavosťou je, že projekt pracuje najmä s deťmi z regiónov, ktoré sú geograficky znevýhodnené. V Bratislave napríklad funguje len na jednej škole. „Orientujeme sa najmä na malé, dokonca dedinské školy.

To, kde to má zmysel, sú práve oblasti, v ktorých sa akoby nič nedialo. Vďaka grantu, ktorý sme získali od Férovej nadácie O2, pridáme ďalšie školy,“ hovorí Karin.

Projekt, ktorý vznikol na Slovensku, sa od minulého roka už stihol rozšíriť aj do Čiech.

startup awards
startup awards
startup awards
startup awards

 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac