Vaše heslo nie je také silné, ako si myslíte

Nepokúšajte šťastie vlastnou nezodpovednosťou.

Digitálna doba prináša veľa nástrah, no tým najväčším nebezpečenstvom je obyčajná ľudská ľahostajnosť. Viac ako polovica používateľov internetu totiž volí slabé heslá k svojim účtom, v tom najhoršom prípade jedno heslo pre všetky.

Takáto ľahostajnosť voči bezpečnosti digitálnych údajov často vedie až k finančnej strate. Prečo teda väčšina hesiel nie je až tak bezpečných, ako si myslíme?

Málo kreativity

Jeden z dôvodov, prečo môže byť heslo ľahko prelomiteľné, je nedostatok tvorivosti. Radi hľadáme skratky, ktoré uľahčia zapamätanie hesla a myslíme si, že daný trik ešte nikomu nenapadol.

Zdá sa vám heslo 1qaywsx2 silné a bezpečné? Skúste si ho napísať na klávesnici a prehodnoťte svoj názor ešte raz. Neverili by ste, no tisíce ľudí používajú tento jednoduchý, vzorec, len v rôznych obmenách. Ak k tomu pripočítate počet užívateľov, ktorí ešte stále používajú ako heslo dátum svojho narodenia, výročia svadby, prípadne mená členov rodiny, zistíte, že miera zabezpečenia údajov mnohých užívateľov je na tom horšie než biedne.

Heslo

Chybujeme už pri vytváraní hesla

Ak si pod silným heslom predstavujete niečo v tvare [slovo]+[číslo], máme pre vás zlú správu. Vaše heslo je niekde na konci rebríčka bezpečnosti. Aj v prípade, že niektoré písmená nahradíte číslom, alebo špeciálnym znakom, nemusíte byť na tom až tak lepšie.

Čo si myslíte o hesle „Tru84dUr3“? Vyzerá bezpečne a hlavne nezapamätateľne. Pravda je však tá, že sa síce ťažko pamätajú, no ich uhádnutie počítačom netrvá vôbec dlho. Áno, počítačom. Dnes už nik nebude sedieť za PC a skúšať zadávať vaše heslo. Počítač to spraví za neho, a omnoho efektívnejšie. Pri zadávaní 1000 pokusov za sekundu by počítač prelomil vyššie uvedené heslo za pár hodín.

Pamätáte si ešte rozprávku Išlo vajce na vandrovku? Ak by ste si názov tejto rozprávky zvolili ako heslo, napríklad v tvare IsloVajceNaVandrovku , jeho prelomenie by počítaču aj pri zadávaní milióna pokusov za sekundu trvalo niekoľko miliónov rokov. A jeho zapamätateľnosť? Už teraz si ho pamätáte. Ak si zvolíte dlhší slovný reťazec, ktorý poznáte iba vy, vyšperkujete ho ešte nejakým špeciálnym znakom číslom, ste dobre chránení.

Heslo

Rovnaké heslo pre viac účtov

Toto je ten najťažší hriech zo všetkých. Veľká väčšina užívateľov používa rovnaké heslo na viac účtov, ak nie na všetky.

Ak ste jedným z tejto množiny, znamená to, že ak vaše údaje z nejakej zle zabezpečenej stránky na recepty, kde ste sa prihlásili dvakrát v živote, útočník sa dostane k vašim emailom, sociálnym sieťam, alebo do Internet bankingu.

V dnešnej dobe používame obrovské množstvo účtov pre jednotlivé služby a je časovo náročné vymýšľať silné heslá pre každý jeden účet. Je preto prirodzené, že užívatelia používajú jedno, alebo dve heslá. Toto je však veľmi nezodpovedné.

Ako vytvárať silné a bezpečné heslá

Keď si najbližšie budete vytvárať nové heslo, nedržte sa starých zvyklostí. Stále však majte na pamäti, že fráza, ktorú si zvolíte, by nemala byť ľahko prepojiteľná s vami alebo vaším okolím. Ak máte viac účtov, určite sa poobzerajte po nejakom správcovi hesiel.

Starý dobrý notes na heslá zamknutý v šuplíku doma však tiež má svoje výhody a nostalgiu.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac