SMS marketing pre malé firmy: príklad kaderníčky Zuzky

Rozbehnúť biznis od nuly je pre začínajúceho podnikateľa drina. Pomôcť s publicitou môže SMS marketing.

Toto je Zuzka, ktorá si nedávno otvorila kaderníctvo. Ako mnohí malí podnikatelia investovala maximum času a financií do prípravy čo najlepších služieb. Nikto však nechodil, zákazníci o nej vôbec netušili.

Zuzka však na marketing myslela − prečítala si veľa článkov a vedela, že najlepší spôsob, ako vybudovať klientelu, je efektívne cielená reklama. Tá však môže byť hlavne v začiatkoch poriadne drahá. Ako teda nájsť správny spôsob reklamy, ktorá ju finančne nezruinuje?

K rozhodnutiu o najvhodnejšom nástroji jej stačila SMS správa, ktorú dostala, keď prechádzala popri miestnej pekárni.

V správe sa dočítala o novootvorenej pekárni v Prešove a o jej úvodných akciách. Ak to pomôže pekárni, prečo nie kaderníctvu, rozmýšľala Zuzka. Môže si však niečo také dovoliť?

Ako na SMS marketing s O2

SMS marketing je jednoduchý nástroj, ktorý efektívne, cielene a s veľkou presnosťou zasiahne zákazníka podľa ľubovoľných demografických parametrov, ako je bydlisko, pracovisko, vek, bonita či vzdelanie. Jedinou SMS správou tak možno predstaviť firmu, tovar, službu alebo akciu presne zvolenému publiku vo vybratej lokalite.

Lacnejšie, než si myslíte

Cena jednej SMS správy je nízka, buď 0,15, alebo 0,5 eura v závislosti od toho, či je cielenie demografické alebo v reálnom čase. V prvom prípade dostane človek z publika správu na základe zadaných parametrov bez ohľadu na jeho polohu, v druhom prípade ju dostane práve vtedy, keď prechádza okolo vašej prevádzky.

Na svoju kampaň tak či onak neminiete veľkú sumu. Tá najlepšia správa je, že každý cent, ktorý do svojej reklamy investujete, bude využitý na oslovenie nových zákazníkov. V SMS marketingu jednoducho nie je možné, aby vašu reklamu niekto prehliadol. Správy si predsa číta každý.

Pre Zuzku je to dobrá správa − pri demografickom cielení na 5 000 žien priamo z jej cieľovej skupiny nezaplatí viac než 750 eur.

Demografické cielenie

Pre začínajúcich podnikateľov je mimoriadne dôležitá efektivita kampane. Tá vyplýva z veľkej časti z možností cielenia. Pri SMS marketingu je dostatočne veľa parametrov, ktoré môžete použiť na cielenie tak, aby sa správy dostali len k tým ľuďom, pri ktorých je veľká šanca, že budú mať o vašu ponuku záujem.

Cielenie v reálnom čase

Okrem demografického cielenia je SMS marketing možné cieliť na ľudí, ktorí sa práve nachádzajú v okolí vášho miesta podnikania. Na základe GPS lokalizácie môžete osloviť človeka, ktorý sa aktuálne prechádza v blízkosti vašej predajne či reštaurácie, a dať mu ponuku, ktorá sa neodmieta. V kombinácii s demografickými parametrami tak môžete osloviť správneho človeka na správnom mieste.

Zuzka si napríklad vybrala ženy vo veku 16 až 37 rokov, ktoré sú v Prešove. Vie, že staršie ženy väčšinou majú svoju obľúbenú kaderníčku, ku ktorej chodia roky, a budovať si klientelu bude najlepšie v mladšej generácii. V druhej kampani vek o niečo zvýšila, aby mohla úspešnosť porovnať a svoju klientelu postupne rozšíriť.

SMS kampaň vytvoríte veľmi jednoducho

Nastavenie SMS kampane si nevyžaduje hlbokú znalosť marketingu. Stačí napísať do O2, kde vám ochotne poradia, ako nastaviť kampaň tak, aby ste za investované peniaze získali maximum.

Ak sa chcete pridať k Zuzke a k ďalším spokojným klientom SMS marketingu od O2, ako sú Panta Rhei alebo InterSport, viac informácií aj s kontaktným formulárom nájdete na stránke https://smsmarketing.o2.sk.

Tento článok je súčasťou podnikateľského víkendového vydania magazínu Sóda. Partnerom vydania sú nové paušály od O2, s ktorými si teraz užijete 5-krát viac dát. Popri neobmedzených volaniach a SMS v celej EÚ a bonuse na zariadenie tak môžete využívať 10 GB v Zlatom a 25 GB v Platinovom O2 Paušále.

Bez kvalitného smartfónu a bez dostatočných dát sa žiaden podnikateľ nezaobíde. Posledné, čomu chce pri podnikaní venovať pozornosť, je stráženie spotreby minút či sms správ. Viac o paušáloch nájdete na https://www.o2.sk/volania/o2-pausal alebo sa osobne dozviete v ktorejkoľvek pobočke O2.

ejkoľvek pobočke O2.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Podnikáte? Takto si vyberiete ideálny smartfón s paušálom

Návod pre majiteľov malých firiem, ktorí chcú elegantne vyriešiť komunikáciu s tímom či so zákazníkmi.

Ak podnikáte, váš smartfón je pre vás pravdepodobne nevyhnutnou pojazdnou kanceláriou. Spoľahlivé zariadenie a dostatok voľných dát, minút a SMS správ je neoddeliteľnou súčasťou pracovného procesu v každom biznise. Špeciálne pre malých podnikateľov a živnostníkov sme pripravili návod, ako optimalizovať náklady výberom vhodného smartfónu a paušálu šitého na mieru konkrétnym potrebám.

V článku sa dozviete odpovede na tieto otázky:

  • Na ktoré tri parametre by ste sa mali zamerať pri hľadaní zariadenia?
  • Ktoré zariadenia sú pre vaše podnikanie najvhodnejšie?
  • Ktorý paušál pokryje vaše potreby?
  • Kde môžete vyriešiť všetko na jednom mieste?

Na čo sa zamerať pri výbere smartfónu?

Správne zvolený smartfón dokáže zázraky. Ušetrí veľkú časť nákladov, no najmä váš čas a nervy. Naopak, nesprávna voľba smartfónu dokáže náklady zvýšiť a pripraviť človeka o veľa drahocenného času.

Na čo by ste sa teda pri výbere smartfónu mali zamerať? Sú to tieto tri parametre:

Odolnosť proti vode, vlhkosti a prachu

Ak si vaše podnikanie vyžaduje dlhé hodiny strávené v nepriaznivom prostredí, je nevyhnutné siahnuť po telefóne, ktorý týmto nástrahám odolá. Najlepším ukazovateľom odolných telefónov je výrobcom garantovaná IP certifikácia odolnosti proti vode, vlhkosti a prachu.

Najčastejšie sa stretnete s odolnými smartfónmi s označením IP68, čo znamená, že smartfón je prachotesný a vodovzdorný do hĺbky jedného metra. Pri výbere telefónu sa môžete stretnúť aj s pojmom armádna špecifikácia odolnosti, označovaná aj MIL-STD-810G. Je určená pre všetkých, ktorí vystavujú svoj smartfón okrem vody a prachu aj teplotným šokom a tvrdým nárazom.

Spomedzi tých najodolnejších zariadení odporúčame siahnuť po Caterpillar S61, LG G7 ThinQ alebo Doogee S60.

Výdrž batérie

Nabíjať telefón niekoľkokrát za deň môže byť riadne otravné. Navyše sa vám môže stať, že nemáte možnosť ho nabiť. Smartfón by mal byť vaším spoľahlivým pomocníkom, a keď potrebujete, aby dlho vydržal, treba hľadať zariadenie s veľkou kapacitou batérie.

Odporúčame vám siahnuť po smartfóne, ktorý má kapacitu viac ako 3 000 mAh, ideálne až okolo 4 000 mAh. Smartfón s takouto výbavou vás rozhodne nesklame, práve naopak, podrží vás v zložitých situáciách a zvládne dlhé a vyčerpávajúce používanie.

Najlepšiu výdrž majú tieto telefóny: Xiaomi Redmi Note 5 32GB, Huawei P20 Pro, Motorola Moto E4 Plus.

Operačná pamäť RAM

Ďalším rozhodujúcim parametrom výberu smartfónu je operačná pamäť RAM. Od nej závisí, či bude smartfón stíhať vášmu tempu práce. Pre podnikateľov je jednou z najdôležitejších kritérií práve plynulosť práce so zariadením a poriadne rýchly multitasking.

Na to vám postačí vyberať smartfóny s minimálne 3 GB RAM, ideálne okolo 4 GB RAM. Vďaka dostatku operačnej pamäte sa nebude telefón po niekoľkých sekundách sekať, práve naopak, bude svižný a spoľahlivý.

Tú najlepšiu operačnú pamäť RAM majú tieto zariadenia: Huawei Mate 10 Pro, Samsung Galaxy S9 64GB, Sony Xperia XZ2.

Najlepšie zariadenia pre majiteľov malých firiem

Ak v základných podmienkach nebudete robiť kompromisy, s telefónom budete spokojní aj v krízových situáciách. Okrem spomenutých kritérií všetky ostatné parametre závisia od vašich individuálnych pracovných zameraní a osobných potrieb.

Zariadení, ktoré spĺňajú kritériá malých podnikateľov, je chvalabohu dostatok, a tak sa nemusíte báť, že by ste nemali na výber. Odporúčame vám tieto obľúbené modely, ktoré sú na podnikanie ako stvorené a výborne spĺňajú všetky požiadavky, ktoré na ne v budúcnosti budete klásť: Apple iPhone 8 256GB, BlackBerry KEYone Black Edition, Huawei P20 Pro, Samsung Galaxy S8.

Pamätajte, že ak si už vyberiete ktorýkoľvek smartfón, v O2 ho môžete mať k paušálu na začiatok len za 2 €.

Ako si vybrať najvhodnejší paušál?

K spoľahlivému zariadeniu treba zvoliť vhodný paušál – teda taký, ktorý splní všetky vaše potreby a zároveň bude finančne výhodný. Jednoducho treba vybrať tak, aby ste nezaplatili viac, než využijete, ale aby ste mali vždy dostatočnú rezervu volaní, SMS aj dát.

Pri výbere si stačí odpovedať na jednoduchú otázku: na čo potrebujete svoje zariadenie najčastejšie? Z ponuky paušálov si potom zvolíte ten, ktorý najlepšie pokryje vaše potreby: telefonovanie, dáta alebo kombináciu oboch.

Keď často telefonujete s klientmi

Ak veľa vecí riešite cez telefón, je ideálne siahnuť po paušále s neobmedzenými volaniami aj SMS v celej EÚ. Napríklad v O2 si môžete vybrať Strieborný paušál, ktorý za 20 € mesačne ponúka okrem neobmedzeného telefonovania a SMS v celej EÚ aj 500 MB dát s 72 € bonusom na zariadenie. V prípade, že bonus nevyužijete, získate až 1 GB dát v celej EÚ.

Keď pracujete online

Ak potrebujete byť nonstop online a netrápiť sa sledovaním spotreby dát, zaujímať vás určite budú dátové paušály. V O2 si môžete vybrať dátový paušál s 4, 8 alebo 16 GB dát mesačne, čo vám hravo pokryje všetky dátové potreby. S pokrytím viac ako 94 % obyvateľov Slovenska si tak budete môcť zriadiť pojazdnú kanceláriu kdekoľvek.

Všetko v jednom pre malého podnikateľa

Ideálnou cestou pre malého podnikateľa či živnostníka je skĺbiť neobmedzené hovory, SMS aj dostatok dát v jednom programe. Spoločnosť O2 aj pre tieto prípady nedávno predstavila nové vylepšené paušály s veľkou dávkou dát navyše.

V Zlatom paušále nájdete neobmedzené volania a SMS v celej EÚ s 10 GB dát, a to všetko za 30 € mesačne. Ak by vám 10 GB bolo predsa len málo, siahnite po Platinovom paušále, kde za 45 € mesačne získate okrem neobmedzeného telefonovania a SMS v EÚ aj 25 GB dát.

Súčasťou oboch paušálov je aj bonus na zariadenie. Ak sa ho rozhodnete nevyužiť, množstvo dostupných dát sa vám navýši o ďalších 5 GB.

Ako na to?

Nový smartfón a paušál si môžete najrýchlejšie a najpohodlnejšie objednať priamo cez O2 E-shop. Zvolíte si telefón a k nemu doladíte paušál. Zadáte údaje spoločnosti a už na druhý deň môžete očakávať kuriéra.

Ak preferujete osobný kontakt, navštívte ktorékoľvek predajné miesto vo vašom okolí a O2 Guru predajca vám ochotne poradí. Aby ste sa zbytočne neprešli, nezabudnite si živnostenský list, prípadne originálny výpis z obchodného registra.

Tento článok je súčasťou podnikateľského víkendového vydania magazínu Sóda. Partnerom vydania sú nové paušály od O2, s ktorými si teraz užijete 5-krát viac dát. Popri neobmedzených volaniach a SMS v celej EÚ a bonuse na zariadenie tak môžete využívať 10 GB v Zlatom a 25 GB v Platinovom O2 Paušále.

Bez kvalitného smartfónu a bez dostatočných dát sa žiaden podnikateľ nezaobíde. Posledné, čomu chce pri podnikaní venovať pozornosť, je stráženie spotreby minút či sms správ. Viac o paušáloch nájdete na https://www.o2.sk/volania/o2-pausal alebo sa osobne dozviete v ktorejkoľvek pobočke O2.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Manželia Nátherovci: Teší nás, keď rodičia chcú pre svoje deti lepší život

Keď s komunitnou prácou začínali, viac ako polovica detí navštevovala špeciálnu základnú školu. Dnes majú mnohé z nich strednú školu aj vysokoškolský diplom.

Manželia Nátherovci už viac ako 25 rokov pracujú s rómskou komunitou v Banskej Bystrici. Jolana je Rómka a Štefan Neróm. Spoločne založili občianske združenie Nádej deťom. Pripravujú deti na školskú dochádzku, sprevádzajú ich dospievaním a pomáhajú aj ich rodičom. Za svoju celoživotnú prácu získali v roku 2020 ocenenie Biela vrana, ktorého partnerom je aj spoločnosť O2. 

V rozhovore sa dozviete:

  • ako rodiny spočiatku vnímali ich vzťah,
  • aká bola ich cesta k práci s vylúčenými komunitami,
  • kedy si povedali, že to má zmysel,
  • prečo je dobré, že sú na všetko dvaja.

Ako ste sa zoznámili?

Štefan: Práve teraz v januári oslavujeme štyridsiate výročie sobáša. Spoznali sme sa ešte za socializmu na strednej škole v Banskej Bystrici, obaja sme bývali na internáte. Ja som bol v treťom ročníku a Jolka bola prváčka.

Hoci bola krásna, viac ma zaujalo jej vnútro. Navyše sme boli obaja také zranené duše. Môj otec zomrel, keď som mal tri roky a žil som sám s mamou. Ako všetci aj my sme túžili po láske.

Jolana: Na mojom Štefanovi ma zaujalo, že dobre hral futbal. Mal husté kučeravé vlasy a krásne modré oči. (smiech)

Jolana, vy ste vyrastali v rómskej komunite, ale neskôr ste sa s rodinou presťahovali do Bátoviec. Aké bolo vaše spolunažívanie s majoritou? 

Jolana: Ako dieťa som zažila aj život v osade Lipovina. Niektoré rómske rodiny tam vyrábali nepálené tehly, ktoré si od nich kupovali ľudia z majority, iní vedeli pracovať so železom či opraviť pracovné náradie. Medzi mužmi boli aj mnohí muzikanti. Ženy šili oblečenie, vyrábali tkanice a háčkovali záclony, ktoré potom predávali na jarmokoch. Moja krstná mama vedela liečiť zvieratá bylinkami a stará mama bola zasa dedinská husiarka.

Osadu v roku 1968 zaplavili a na jej území vznikla vodná nádrž Lipovina. Moja rodina sa vždy túžila stať súčasťou dediny, a tak si v nej kúpila domy. Ľudia si tam vzájomne pomáhali. Ženy pracovali na poliach a učili sa pestovať plodiny. Muži zase vypomáhali pri rôznych stavebných prácach, za čo dostávali peniaze. Rómovia sa tu bežne stretávali s majoritou aj pri rôznych príležitostiach, ako boli oslavy a pohreby. Dnes je to už úplne inak.

„Spočiatku som nikomu nehovorila, že som Rómka. Ľudia si rómsku identitu často spájajú s tmavou farbou pleti, ja som mala šťastie, lebo mám svetlú pleť a oči.“

Rómske deti sa v kolektíve často stretávajú s odmietaním. Aká bola vaša skúsenosť?

Jolana: Spočiatku som nikomu nehovorila, že som Rómka. Ľudia si rómsku identitu často spájajú s tmavou farbou pleti, ja som mala šťastie, lebo mám svetlú pleť a oči. Moji spolužiaci sa to dozvedeli, až keď do školy prišiel otec, aby sa opýtal, ako sa mi darí. V tom čase pracoval v Lýbii a prišiel domov. Bol to typický Róm, tzv. Rumunger – tmavooký, kučeravý a navyše opálený.

Spomínam si, ako jedna spolužiačka utekala za dievčatami, že na internáte chytili nejakého Cigána. Vtedy sa dozvedeli, že je to môj otec. Stratila som niektoré kamarátky, lebo som ich vraj oklamala.

Netuším, čo som im mala povedať a načo. Mala som však šťastie na jednu vychovávateľku, ktorá sa ma neraz zastala. Poznala históriu rómskeho národa a učila ma prijať rómsku identitu.

Mnohí ľudia majú stále predsudky a rodičia často zle nesú, ak si ich dieťa vyberie partnera, ktorý úplne nespĺňa ich predstavy. Ako to bolo vo vašom prípade?

Štefan: Spočiatku sa ma mama neustále pýtala, čo na tej Jolane vidím. Jej rómstvo som však nikdy neriešil, miloval som ju.

Jolana: Moja rodina najskôr nebola nadšená, že chcem ísť do školy a na internát. V tom čase bolo u Rómov bežné, že sa mladé dievča vydá. Doma sme žili ako tradičná rómska rodina. Minule som napočítala, že som mala približne 74 bratrancov a sesterníc.

Čítajte aj: Vzdelanie a pozitívne príklady: Aj vďaka tomu sa môžu deti lepšie zaradiť do spoločnosti

Keď sa môj otec dozvedel, že mám priateľa Neróma, rozhodol, že ak chcem naďalej chodiť do školy, Štefan sa musí prísť predstaviť a máme sa zasnúbiť. Bála som sa mu to povedať, pretože som vedela, že majorita sa v šestnástich rokoch nezasnubuje.

„Veľmi nás prekvapilo, že v tom čase viac ako polovica detí navštevovala špeciálnu základnú školu. Zistili sme, že iba dve tamojšie deti dokončili strednú školu.“

Čo napokon rozhodlo o tom, že rómska rodina prijala „gadža“? 

Štefan: Musím priznať, že som vôbec nevedel, ako také prvé zoznámenie prebieha. Myslel som si, že sa stretnem s jej rodičmi, ale na moje prekvapenie dom bol plný ľudí. Čakali nás strýkovia a starí otcovia, doslova poradný zbor.

Uplatňovala sa tam tradícia „romani kris“, ktorá v niektorých lokalitách stále pretrváva – o dôležitých veciach sa v rámci rodiny rozhoduje spoločne. Na rovinu sa ma opýtali, ako to s Jolkou myslím. Úprimne som im povedal, že mám ich dcéru rád a chcem si ju vziať za ženu. Dôležitú úlohu tu zohrala jej krstná mama, s ktorou vyrastala odmalička a dávala jej cenné rady. Nakoniec ma prijali.

Jolana: Veľkú úlohu zohralo aj to, že môj otec mal podobný príbeh ako Štefan. Mal iba dva roky, keď stratil svojho otca. Aj Štefan vyrastal bez otca a môj ocko si ho obľúbil.

Ocenenie Biela vrana ste získali za dlhoročnú prácu s rómskou komunitou. Ako ste sa k nej dostali?

Štefan: Po škole sme si obaja našli prácu a začali sme žiť v jednoizbovom nájomnom byte. Potom prišli naše tri deti. V roku 1994 sme začali študovať komunitnú prácu zameranú na misie. Za Jolkou raz prišiel misionár a poprosil ju, aby s ním išla za jednou rómskou rodinou, ktorej požičal peniaze.

Jolka ho vopred upozornila, aby nečakal, že ich ešte uvidí. Bývali v sociálnej bytovke, kde bolo veľa neplatičov a neboli to iba Rómovia. V 90. rokoch po privatizácii deložovali veľa rodín, ktoré stratili zamestnanie.

Pri odchode nás obkľúčil hlúčik malých rómskych detí, ktoré nás zasypali otázkami.

Jolana: Zostala som zaskočená ich zvedavosťou. Stála som medzi nimi v bielom kostýme a nechceli ma pustiť. Dokola sa vypytovali, za kým sme prišli, čo tam robíme a či za nimi ešte prídeme. Neustále sa ma dotýkali a takmer celú ma zašpinili. (smiech) Chcela som ujsť, no aby sa mi to podarilo, musela som im sľúbiť, že sa k nim na druhý deň vrátime.

Štefan: V tú noc sme nevedeli zaspať. Uvedomili sme si, že sme tým deťom dali sľub. Ráno sme to oznámili našim deťom, tie zavolali svojich kamarátov a spoločne sme sa vybrali do bytovky. Dá sa povedať, že vtedy sa začala naša služba.

Ako vyzerali vaše začiatky? Ako ste vyberali spoločné aktivity? 

Jolana: Bolo leto a my sme za deťmi začali chodili každý týždeň. Určité znalosti sme nadobudli vďaka štúdiu spomenutej komunitnej práce. Bol to program, ktorý sa venoval rozvoju detí z ulice. Neskôr sme sa inšpirovali aj prácou organizácie Člověk v tísni v Brne, ktorá robila veľa s Rómami.

Spočiatku sme sa stretávali vonku, no navštevovali sme aj ich rodiny, aby nám začali dôverovať a verili, že s ich deťmi chceme naozaj zmysluplne tráviť čas.

„Všetky deti, ktoré u nás absolvovali predškolský program, pokračovali ďalej vo vzdelávaní na základnej škole a neboli automaticky preradené do špeciálnych škôl.“

Popritom sme si robili výskum a analýzu prostredia, aby sme zistili potreby komunity. Veľmi nás prekvapilo, že v tom čase viac ako polovica detí navštevovala špeciálnu základnú školu. Zistili sme, že iba dve tamojšie deti dokončili strednú školu. Dievčatá obyčajne otehotneli pred osemnástymi narodeninami, chlapci sa zase potulovali po okolí. Ich rodičia stratili prácu a mali dlhy.

Aj na základe toho sme pre deti zostavili rôzne programy, napríklad predškolský program, ktorý je prípravou na prvý ročník základnej školy, a začali sme s doučovaním. Pre mladé dievčatá sme založili Babinec a pre chlapcov Chlapinec. Naším cieľom bolo a stále je, aby aj mladí Rómovia prechádzali bezpečným dospievaním. Aby dievčatá mali záujem študovať na stredných školách a chlapci nepodliehali závislosti, ale sa pripravovali na svoje budúce povolanie.

Rodinám sme začali poskytovať sociálne služby, ako sú hľadanie práce či možnosť splácania dlhov.

Štefan: Neskôr sme si v bytovke upravili kočikáreň. Raz nás deti zaviedli do zdevastovaného dvojizbového bytu, kam chodili narkomani, bol plný špiny. Miestnych rodín sme sa spýtali, čo by sme s tým mohli urobiť.

Zanedbaný byt sme napokon spoločne vypratali, vyviezli sme z neho asi päť ton odpadu. Veľa ľudí a známych nám vtedy pomohlo so zbierkou.

Detí nám postupne pribúdalo. Už sme ďalej nevedeli fungovať z našich prostriedkov a zo súkromných zbierok, a tak sme v roku 1998 založili občianske združenie Nádej deťom a začali sa mu naplno venovať. Takmer štyri roky sme však naše kluby robili ako dobrovoľníci popri práci.

Čo všetko sa za roky vašej aktívnej práce zmenilo v komunite?

Jolana: Zmenilo sa toho veľa. Všetky deti, ktoré u nás absolvovali predškolský program, pokračovali ďalej vo vzdelávaní na základnej škole a neboli automaticky preradené do špeciálnych škôl.

To sa nám darí dodnes. Náš školský program pomáha deťom dosahovať lepšie výsledky, čím sa zvyšujú ich šance pokračovať v štúdiu na stredných školách.

Ukázalo sa, že rómske ženy môžu byť skvelými vychovávateľkami. Jednou z nich je aj Mária, ktorá nám najskôr pomáhala v predškolskom klube, strúhala pastelky a chystala deťom desiatu. Neskôr sama viedla časť vzdelávania a dnes sa venuje ďalším ženám, ktoré učia okrem svojich detí aj iné z komunity.

Aj takto vedieme rodičov k tomu, aby prevzali zodpovednosť za vzdelávanie svojich detí. Veľmi nás teší, keď mladí rodičia povedia, že pre svoje deti chcú lepší život a vzdelanie.

Štefan: Všetky deti, ktoré minulý rok skončili deviaty ročník, pokračujú v štúdiu na stredných školách. Dvanásť mladých ľudí skončilo vysokú školu. To najkrajšie však je, keď nám stredoškoláci a vysokoškoláci pomáhajú ako dobrovoľníci.

Tejto práci sa venujete už takmer 30 rokov, vyžaduje veľké nasadenie a vytrvalosť. Čo vás na nej najviac teší? V akom momente si dokážete povedať, že to má naozaj zmysel?

Jolana: So Štefanom veríme, že naša práca je naše poslanie. Každá malá pozitívna zmena nám prináša veľkú radosť. Neustále meniaca sa spoločnosť nám vždy prináša nové výzvy, vďaka ktorým máme možnosť pracovať veľmi kreatívne. Keď sa vaša práca stane životným štýlom, je náročné oddeliť ju od bežného života. Preto je dobré, že sme v tom dvaja.

Jolana a Štefan Nátherovci

S rómskou komunitou začali pracovať ešte v roku 1994 a o štyri roky založili občianske združenie Nádej deťom. Organizácia vznikla ako reakcia na problémy v spoločnosti, keď po Nežnej revolúcii bolo veľa rodín deložovaných do náhradných bytov a po strate zamestnania prestali alebo si nemohli dovoliť platiť nájomné, čo ovplyvnilo aj ich vzťahy a životy ich detí. Aj preto sa manželia rozhodli pomáhať pri ich integrácii do spoločnosti. Za svoju dlhoročnú prácu získali ocenenie Biela vrana


Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac

6 smartfónov, s ktorými si môžete pohodlne krátiť čas aj náročnejšími hrami

Čítaj viac

6 dôvodov, pre ktoré sa stále oplatí spoľahnúť na repasovaný iPhone 7

Čítaj viac