Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

S týmito dopravnými prostriedkami sa prepravíte v meste rýchlo a ekologicky aj bez auta

Auto často vytiahneme na cesty iba z pohodlnosti, alternatívy však majú tiež čo ponúknuť.

Cestovanie autom býva rýchle, príjemné a najmä pohodlné. Ak však bývate vo väčšom meste, určite dobre poznáte prestoje v zápchach, problémy s parkovaním a rôzne obmedzenia. Cesta autom vie byť v meste aj poriadnym utrpením. Existuje však množstvo alternatívnych spôsobov dopravy, ktoré sú efektívnejšie, ekologickejšie a rýchlejšie, s nezanedbateľným pozitívnym dopadom na naše zdravie. Viete, ktoré to sú?

Čas na zmenu

Podľa najnovších zistení v rámci EÚ prejdeme autom až v 50 % prípadov vzdialenosť kratšiu ako 6 kilometrov. Automobilová doprava je pritom zodpovedná za takmer štvrtinu emisií oxidu uhličitého. Narastajúci počet áut je vidieť najmä vo väčších mestách – napríklad Bratislava je v dopravnej špičke ozajstnou skúškou trpezlivosti a nervov.

most, dopravna zapcha, auto

Stále horšie je to aj s parkovaním, a to nielen v centre, ale aj okrajových mestských častiach. Na bicykli dáte 6 kilometrov za približne 20 minút. Keď spočítate čas vyparkovania a parkovania, tak je to autom mnohokrát podstatne dlhšie. Peši je to približne hodina, pričom vzdialenosti v centre mesta sú často kratšie.

Čistejšie mestá

Mestá v Európe sa dnes snažia regulovať znečistenie ovzdušia autami, takzvanými „Low Emission Zones“. Stuttgart, Berlín, alebo Düsseldorf vyžadujú pre „osobáky“ emisný štandard Euro 4 alebo vyšší. V Ríme nevpúšťajú autá do centra počas týždňa v pracovnom čase a v sobotu popoludní.

Do Viedne majú zakázaný vstup všetky nákladiaky vyrobené pred rokom 2000. Rakúska metropola by nám mohla ísť príkladom – vďaka regulovanému parkovaniu a zefektívneniu MHD tam ľudia strávia v dopravných zápach minimálny čas.

Vieden, mesto, bufet

Podobné obmedzenia  zavádzajú aj v Prahe, Kodani, Štokholme, Lisabone, alebo Paríži. Hluk, emisie, spomaľovanie dopravy, vyšší počet nehôd, strata mestských území na úkor chodcov či zelene, zhoršovanie obytného prostredia – toto všetko vadí každému obyvateľovi mesta. Presúvať sa na kratšie vzdialenosti sa však dá aj inak ako autom a môže to byť zábava.

Je možné, že autám jedného dňa odzvoní, trend carless city získava na sile.

MHD

Chodiť mestskou hromadnou dopravou nie je hanba – celosvetovo sa jedná o najrozšírenejší systém prepravy cestujúcich. Autobusy, trolejbusy, metro, električky, rýchlodráha, vlaky alebo lanovky – tým všetkým sa môžete presúvať. Pomocou MHD sa dá v meste pohybovať veľmi efektívne, šetríte čas aj peniaze. Základom je hustá a dobre integrovaná sieť MHD.

elektricka, centrum, mesto

Bratislava v roku 2020

Premýšľali ste niekedy na tým, čo robí zo známych metropol ako Londýn, Berlín, či Praha tie mestá, kam sa radi vraciame a chodíme na predĺžené víkendy? Okrem nepopierateľnej kultúrnej a historickej hodnoty, prispieva k pohode miest aj dobrý systém MHD, ktorý ani nevnímate. Jednoducho, bez zdĺhavého špekulovania, sa pohodlne dostanete z bodu A do bodu B. Často pri tom skombinujete aj rôzne formy prepravy – električku, metro, autobus.

Dobre fungujúca MHD je základ príjemného mesta pre ľudí. Naše hlavné mesto má v tomto smere čo doháňať, ale vďaka zámerom investora HB Reavis náš systém MHD možno už čoskoro doplní alternatívne riešenie – lanovka. V poslednej dobe sa práve lanovky stali často skloňovaným pojmom, či už v Prahe, Paríži alebo u nás, v Bratislave.

Tá bratislavská má prepojiť dva brehy Dunaja a uľahčiť tak presun cestujúcich. Z Petržalky sa cestujúci rýchlo dostanú do mesta, kde budú môcť presadnúť na ďalšie linky MHD. Držme si palce, bude to jedinečné doplnenie Bratislavy a dodá jej to dynamiku.

Chôdza, korčule, skateboardy, kolobežky

Ak nepracujete na opačnej strane mesta, chôdza, korčule, presun peši alebo na longboarde, sú skvelou voľbou. Takto ste úplne nezávislí na celkovej dopravnej situácii a rýchlosť, zvolenú trasu či náročnosť si volíte sami.

longboard

Popri tom robíte niečo pre svoje zdravie, a okrem vydychovania oxidu uhličitého nevytvárate žiadne emisie. Ak by sa náhle zhoršilo počasie alebo by ste sa potrebovali presunúť na dlhšiu vzdialenosť, s týmito „dopravnými prostriedkami“ vás pustia aj do MHD.

Bicykel

Bicykle sú v meste jedným z najideálnejších dopravných prostriedkov. Dajú sa na nich zdolať aj dlhšie vzdialenosti, neprodukujú emisie ani zápchy. Pozitívny je ich vplyv na zdravie a celkovú fyzickú kondíciu. Podľa výsledkov výskumu Holandskej organizácie pre aplikovaný výskum, pracovníci, používajúci na cestu do práce bicykel, bývajú zriedkavejšie chorí. Jednoznačne 1:0 pre bicykle.

bicykel

Najkritickejšou požiadavkou pre pohyb cyklistov v meste sú značené cyklotrasy, ideálne oddelené od ciest a chodníkov pre peších. V Bratislave už funguje webová stránka (no aj aplikácia do smartfónu), pomocou ktorej si môžete detailne pozrieť a stiahnuť veľa značených cyklotrás.

Spolu ich má hlavné mesto 181 so spoločnou dĺžkou slušných 961 kilometrov. Na druhej strane, v rámci dopravy sú cyklisti stále na mnohých úsekoch ohrozovaní inými účastníkmi cestnej premávky. Využívanie bicykla obmedzuje aj počasie a v našich podmienkach zimné mesiace, ktoré prinášajú sneh a poľadovicu.

Elektromobilita

Stále rozšírenejšími dopravnými prostriedkami začínajú byť zariadenia poháňané elektromotorom. Vyžadujú oveľa menej námahy, sú rýchle, skladné a ekologicky čisté. Najzaujímavejšou kategóriou sú elektrobicykle. Tie potešia seniorov či ľudí bez kondície, ktorí by inak na bicykel nevysadli.

segway

S pomocou elektromotora sa im otvárajú nové možnosti. Do tejto kategórie patria aj segway, minisegway, hoverkart alebo elektrické jednokolky, ktoré sú nesmierne štýlové a rozhodne na seba pútajú pozornosť.

HB Reavis je medzinárodná developerská skupina, ktorá vznikla v Bratislave v roku 1993. Pôsobí vo Veľkej Británii, Poľsku, Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, v Turecku a Nemecku. Podľa „Top Developers Survey“ magazínu Property EU je v súčasnosti tretím najväčším developerom kancelárskych priestorov v Európe. Vo svojom portfóliu má 26 dokončených projektov ktoré majú rozlohu takmer milión metrov štvorcových.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako opísať nový Xiaomi 15 Ultra troma slovami? Zoom, cvak, WOW

Privítajte špičkový smartfón, ktorý posúva hranice mobilnej fotografie.

Spoločnosť Xiaomi obohatila už niekoľko svojich smartfónov o šošovky Leica – a v tejto spolupráci pokračuje. Leica totiž stále patrí k tomu najlepšiemu, čo v mobilnej fotografii môžeme nájsť. Aj nová vlajková loď Xiaomi 15 Ultra pomocou nadupaných šošoviek schová nejednu zrkadlovku naspäť na policu.

Môžete fotiť, čo vám srdce ráči, a o postprodukciu sa postará umelá inteligencia. Vybrali sme 5 smartfónov, s ktorými neurobíte ani jeden cvak vedľa

Čo sa na smartfóne Xiaomi 15 Ultra vydarilo? 

Wow. Už len pri pohľade na samotnú krabicu som mal pocit, že tento smartfón bude naozaj prémiový, a na viac ako „wow“ som sa pri jeho odbalení nezmohol. Z prednej strany vyzerá ako každý iný smartfón, ale tá zadná naznačuje, že Xiaomi 15 Ultra je viac ako len bežné zariadenie.

Prémiový dizajn je dosiahnutý kombináciou hliníka a vegánskej kože. Zadnej strane dominuje naozaj veľký okrúhly fotomodul. Jeho lem je vrúbkovaný, čo tiež umocňuje prémiový pocit. Vo fotomodule sa ukrývajú 4 šošovky Leica Summilux a konštrukcia s krytím IP68 poskytuje odolnosť proti vode a prachu.

Po zapnutí sa aj predná a zdanlivo tuctová strana mení na zážitok. Prináša ho špičkový WQHD+ AMOLED displej – farby sú živé, ostré a vďaka vysokej svietivosti nerobí problém ani priame slnečné svetlo.

Srdcom mašiny Xiaomi 15 Ultra je jeden z najšpičkovejších procesorov súčasnosti Snapdragon 8 Elite, vyrobený 3 nm procesom. Vďaka technológii HyperAI od Xiaomi je tak práca s 15 Ultra mimoriadne efektívna.

Čo mohlo byť na smartfóne Xiaomi 15 Ultra lepšie?

Pri vlajkových lodiach sa nedostatky hľadajú ťažko, ak vôbec nejakú sú. Pri cenách týchto smartfónov už akosi očakávame, že dostaneme všetko. V prípade Xiaomi v rámci technológie a hardvéru určite áno.

V rámci balenia, nanešťastie, nie. Ekologické trendy nasleduje čoraz viac výrobcov, a preto ani v balení Xiaomi 15 Ultra nenájdeme adaptér, čo je škoda. Xiaomi 15 Ultra podporuje 90 W káblové a až 80 W bezdrôtové nabíjanie, hoci za adaptéry takéhoto výkonu si trochu priplatíte. Naopak, výdavky zníži zadný kryt a nalepené ochranné sklo už z výroby.

Čo ma na smartfóne Xiaomi 15 Ultra naozaj príjemne prekvapilo?

Xiaomi 15 Ultra je fotomobil a nenaznačuje to len jeho dizajn. Šošovky od spoločnosti Leica patria medzi najlepšie na trhu a s touto novinkou zhotovíte naozaj veľmi kvalitné snímky.

Okrem hlavného snímača tu máme aj 200 Mpx teleobjektív s optickou stabilizáciou. Aj pri 50-násobnom zoome sú fotografie ostré a plné detailov. S 50 Mpx širokouhlým snímačom zhotovíte krásne panorámy či skupinové fotografie.

V spolupráci s umelou inteligenciou to všetko dokopy krásne hrá. Bez ohľadu na snímaný objekt, svetelné podmienky či trasľavé ruky je výsledná fotografia vždy na profesionálnej úrovni.

Zlepšiť si pocit z fotografovania môžete aj pomocou prídavnej fotografickej súpravy, ktorá sa dá k Xiaomi 15 Ultra dokúpiť. Okrem lepšej manipulácie prináša aj funkcie, ako je dvojitá uzávierka, nahrávanie, nastavenie parametrov fotoaparátu či zoom.

Hodnotenie O2 Guru na záver: Prémiový zo všetkých stránok

Xiaomi 15 Ultra je smartfón, ktorý si jednoznačne nájde svoju cieľovú skupinu. Či už ste vášnivým fotografom, alebo len máte radi technológie, určite mu venujte pozornosť. Mobilnú fotografiu posúva na novú úroveň a vďaka jednému z najvýkonnejších procesorov na trhu sa nezapotí ani pri práci, hrách či multimediálnom obsahu.


Detailne sme sa pozreli aj na jeho mladšieho brata – Xiaomi 15.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.