7 unikátnych železníc, po ktorých vás odvezie historický vláčik

Prevezte sa vláčikom po jednej z raritných historických železníc. Sú roztrúsené po celom Slovensku, od Nitry cez Oravu až po Košice.

Na Slovensku sa môžete zviezť po historických železniciach, ktoré sú svetovými technickými unikátmi, napríklad po úzkorozchodnej úvraťovej železnici či po jedinečnej ozubnicovej železnici. Zážitok sľubuje aj fáranie do podzemia banským vláčikom či jazda, počas ktorej vám cestovný lístok štiknú deti. Nostalgickú jazdu historickými vláčikmi si užije celá rodina.

Podeľte sa o svoje zážitky z jázd historickými vláčikmi vďaka rýchlej 4G sieti od O2. Viac informácií

Detská železnica v Košiciach

Na prevádzke tejto železnice sa podieľajú deti pod dohľadom dospelých. Bola prvou detskou železnicou v Československu a ako jediná sa zachovala. Dodnes si plní svoju úlohu a vychováva nadšených mladých železničiarov.

Foto: detskazeleznica.sk

Po detskej železnici pravidelne premáva vláčik od apríla do októbra. Počas sezóny je tu množstvo veselých podujatí. Železnica vedie cez lesopark a v jej cieli nájdete ihrisko a indiánske mestečko.

Poľná železnica v Nitre

Poľnými železnicami sa kedysi zvážala cukrová repa do cukrovarov. Zároveň boli jedinou cestou, ako sa domáci mohli dostať cez blatisté polia do práce a do školy. Keď sa postavili cesty, poľné železnice stratili svoj význam.

Dnes nájdete rekonštrukciu poľnej železnice v Nitre. Premávku v Skanzene Slovenského poľnohospodárskeho múzea a do areálu Agrokomplexu zabezpečujú historické rušne a pôvodné vagóny. Železnica je v prevádzke počas ohlásených podujatí a na objednávku.

Lesná úvraťová železnica vo Vychylovke

Väčšina starých lesných železníc zanikla a dnes už len kde-tu nájdeme v horách pozostatky koľají. Keď boli lesné železnice na vrchole rozvoja, mali sme na Slovensku až 1 200 km tratí. Vďaka nadšencom sa v súčasnosti môžete previezť historickým vláčikom po štyroch tratiach, jedna z nich je aj vo Vychylovke.

Foto: kysuckemuzeum.sk

Aby mohol vlak prekonať náročný lesný terén, koľajnice sú blízko pri sebe. V najstrmších kopcoch na Kysuciach však nestačil ani úzky rozchod. Konštruktéri museli vziať rozum do hrsti a prísť s unikátnymi technickými riešeniami.

Kopec, na ktorý vedie trať vo Vychylovke, je taký strmý, že tu už nestačia zákruty. Vlak preto musí meniť smer v tzv. úvratiach vyjde na koniec trate, odtiaľ zacúva na druhú koľaj a pospiatky po nej pokračuje ďalej hore. Železničná trať vo Vychylovke zostala jedinou svojho druhu v celej Európe. Vo svete sa môžete na podobnej odviezť už len v Južnej Amerike, v Indii a v Japonsku. Železnica prechádza cez areál Múzea kysuckej dediny. V prevádzke je od mája do októbra.

Oravská lesná železnica

Foto: oravskemuzeum.sk

Trojkilometrová trať patrí medzi najobľúbenejšie turistické atrakcie Oravy. Z údolnej stanice Tanečník neďaleko Oravskej Lesnej vás vláčiky vyvezú na sedlo Beskyd, kde môžete vystúpiť na vyhliadkovú vežu, vychutnať si panorámu a obzrieť si goralskú drevenicu. Oravská lesná železnica je v premávke celoročne.

Čiernohronská lesná železnica

Foto: chz.sk

Čiernohronská železnica je jednou z najväčších turistických atrakcií Horehronia. Úzkorozchodné mašinky ťahajú drevené vagóniky malebným prostredím údolia Čierneho Hrona. Súpravy sa brzdia ručne, ako to bolo kedysi na lesných železniciach bežné. Trať vedie aj cez lesnícky skanzen s expozíciami, ktoré zaujmú aj deti. Na stanici Čierny Balog je navyše malé múzeum lesných železníc. Vonku pri nástupištiach nájdete aj modelovú železničku, ktorú si môžu deti samy spúšťať. Železnica je v premávke od mája do septembra.

Ozubnicová železnica Tisovec – Pohronská Polhora

Keď klesajú ťažké, naložené vagóny po strmých koľajach, môžu sa im podšmyknúť kolesá. Železnica z Tisovca do Pohronskej Polhory preto využíva zlepšovák v strede medzi koľajami vedie ozubený hrebeň. Doň zapadne ozubené koleso, umiestnené medzi kolesami vlaku. Vlak tak môže bezpečne brzdiť.

Foto: Paranoid/Wikimedia

Ozubnicová železničná trať sa nachádza kúsok od Brezna. Zachovala sa aj napriek tomu, že pôvodne zásobovala hute a časom sa stala nepotrebnou. Nadšenci k nej dokúpili parný rušeň zo zrušenej rumunskej ozubnicovej trate a udržiavajú ho v prevádzke. Vlak jazdí len niekoľko dní v roku a lístky si treba rezervovať vopred.

Banský vláčik v hornonitrianskej bani Cigeľ

V Hornonitrianskom banskom skanzene môžete zažiť cestu, ktorou baníci každodenne fárali do útrob zeme za prácou. Prehliadka hnedouhoľnej bane Cigeľ sa začína dvojkilometrovou jazdou banským vláčikom v úplnej tme sa v stiesnených vagónikoch zveziete do podzemia.

Keď sa dopravíte na miesto, nasleduje zážitková pešia prehliadka so sprievodcom. V bani majú aj raritu závesnú lokomotívu, ktorá sa pohybuje po drážke, upevnenej v strope bane. Vstup do skanzenu je celoročne, no treba sa vopred objednať.

Aby ste sa o zážitky z jázd historickými vláčikmi mohli podeliť so svojimi blízkymi, stavte na rýchly a spoľahlivý mobilný internet od O2, ktorý je vďaka 4G sieti dostupný už pre 96 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac