Najbližšie si zoberte na noc do Košíc bicykel a spoznajte mesto týmito trasami

Prečkali ste lockdown, zobudili ste sa v Košiciach a máte celý deň pred sebou. Štyria lokálni cyklisti vám poradia, čo s ním.

Dobré ráno. Zobudiť sa dole v meste a mať celý deň pred sebou je ideálna príležitosť na spoznávanie Košíc a ich okolia na bicykli. Ak nám takéto výlety aktuálne opatrenia umožňujú .

Dole preto, lebo historické centrum Košíc je v údolí a veľké sídliská sú v kopcoch. Práve kopcovitosť mesta znamená, že v Košiciach sú rôzne komunity jazdcov hlavne rekreačnej, cestnej a terénnej cyklistiky, ale keď sa prejdete večer popred Úsmev alebo Pokhoi, tak uvidíte, že mestské bicyklovanie ich rýchlo dobieha.

Opýtali sme sa preto domácich cyklistov na ich obľúbené trasy a zaujímavosti, okolo ktorých najradšej jazdia. Pomôžu vám pri plánovaní cyklovýjazdu počas dlhých lockdownových dní alebo v prípade, že hľadáte zaujímavú aktivitu počas víkendového výletu v Košiciach po uvoľnení opatrení.

Mestské trasy sú nenáročné, zvládnete ich aj na skladačke

Zuzana vozí svoju dcéru Fifi do školy a do hudobnej. „Po meste jazdíme bez problémov za každého počasia na skladačke Sobi 20 alebo na väčšom mestskom bicykli,“ opisujú dievčatá svoj každodenný cyklistický život .

Zuzanina obľúbená trasa z domu do práce je ideálnym úvodom do bicyklovania sa v košickom Starom Meste, hlavne pre ľudí, ktorí využívajú bicykel na prepravu a nie ako relax. Keď sa vydáte po Zuzaniných stopách, urobíte si prehľad o centre Košíc a budete mať vždy poruke niečo zaujímavé na jedenie a občerstvenie.

Komenského ulicu, kde sa Zuzanina trasa začína, spája s Hlavnou oficiálny cyklochodník s dobrým povrchom bez stúpaní. Na týchto miestach tak môžete jazdiť a spoznávať Košice aj v prípade, že v sedačke alebo nosiči veziete pasažiera, ako je Fifi.

Ak ste prišli do Košíc za kultúrou, stačí na Zuzaninom okruhu správne odbočiť. Zuzana na svojej ceste míňa Východoslovenské múzeum, tam vám ale odporúčame zastaviť sa a nahliadnuť na Košický zlatý poklad. A keďže nepotrebujete ísť k Zuzane domov, tak z Komenského zahnite na Strojárenskú, o chvíľu budete v kultúrnom a kreatívnom centre Tabačka Kulturfabrik. Je vychytenou zastávkou pre rôzne komunity a poobede už možno nebudete mať kde zaparkovať bicykel .

Deti zoberte aj s bicyklami na Bankov a detskú železnicu

„Keď máš 40+ a máš dve deti, tak keď ideš do lesa, nikde nezastavuješ a ideš najkratšou možnou cestou na Bankov,“ zdôveruje sa Zoran, jeden zo zakladateľov košických cyklotrailov KE.CY, ktorých sú kopce a lesy okolo mesta plné.

KE.CY základňa je na bývalom lyžiarskom svahu Čerevný breh. Jeho históriu pripomína vlek, ktorý vám pomôže prekonať ostré prevýšenie, ak ste si práve sem prišli zajazdiť. Červený breh je okrem iného úžasná rozhľadňa, z ktorej vidieť najlepšie východy slnka. Z mesta sa sem dostanete ľahko.

Z centra sa vyberte na sever k Botanickej záhrade, ktorá je príjemným vstupom do mierneho kopca. Nemáte sa kde stratiť, areál Botanickej záhrady spoznáte podľa skleníka, ktorý vyzerá ako Crystal Palace v Londýne. Stále máte dosť síl, aby ste pokračovali okolo bane do rekreačnej oblasti Bankov, v ktorej sa môžete občerstviť v množstve malých pohostinstiev s názvom Bankov, prípadne sa spustiť nižšie k rovnomennému hotelu.

Na Bankove sa začína jedna zo sérií cyklotrailov v košických lesoch – DržHubu, Lesmír, Zlatklopka, Bufet, Výšľap cez prameň Invalidov. Okrem Bankova a Červeného brehu sú v lesoch ďalšie štyri trailové zóny, prevažne stredne náročné, ktorých trasy majú spolu dvadsaťpäť kilometrov.

Ak sa z Červeného brehu spustíte do Čermeľa, na konci ulice nájdete asi najromantickejšiu vec v severných údoliach košických lesov – Košickú detskú historickú železnicu. Či sa veziete prvý, alebo stoprvý raz, vo veku osem alebo päťdesiatosem rokov, vietor, ktorý vám ovlažuje tvár, sa nemení. Vláčik vás dovezie na Alpinku blízko Jahodnej. Nachádzate sa na rozľahlom severe Košíc, kde sa dá túlať celé dni.

Skúsení mestskí cyklisti sa vyhýbajú hlavnému cyklochodníku

Práve na Alpinku jazdí na bicykli najradšej ďalšia Zuzana – supervariabilná cyklistka, ktorá má najradšej dlhé cestné trasy. Trasu, ktorú absolvuje pri svojej dennej rutine, odporúčame hlavne mladým mestským ľuďom, ktorí neprišli do Košíc za pamiatkami, ale za ľuďmi a kultúrnym životom.

Začnite prejazdom cez Kasárne, nádherný nový park je vďaka svojim verejným priestorom plný celé dni počas celého roka. Miesto tu majú mladí rodičia, skate komunita, street tanečníci, kultúrny program, konferencie a komunitné stretnutia každého druhu.

Ak nemusíte pedálovať do práce, pol dňa na slnku pred kaviarňou Papa v Kasárňach sa udeje akoby mihnutím oka. Zuzana ale musí pedálovať do práce. Cyklochodník na Hlavnej je plný ľudí, preto využíva paralelnú trasu. Ešte minie Východoslovenskú galériu a zahne na Mlynskú, aby sa dostala na Hrnčiarsku ulicu, výstavnú stredovekú uličku remesiel.

Odtiaľ pomedzi krásne zrekonštruovanú Kunsthalle zo šesťdesiatych rokov, poza kino Úsmev a popred Tabačku prejde cez štvorprúdovú cestu, minie hotel Yasmin a je takmer v práci. Vy ste, našťastie, na výlete, do práce chodiť nemusíte, a keďže zostávate aj na noc, máte čas sa na všetkých spomínaných miestach zastaviť a zažiť niečo nové.

Vlastný bicykel si nosiť nemusíte, mesto spoznáte aj na verejnom

Adrián je cyklistický aktivista, v meste Košice vedie miestnu Cyklokoalíciu. Predstaviť stručne Adriánov pohľad na bicyklovanie v meste je utópia, ale z množstva trás, ktoré obľubuje, je aj jemu blízka cesta do práce, ktorú odporúčame návštevníkom Košíc, ktorí si centrum pobehali už včera večer.

Kým všetci doterajší cyklisti jazdili v najčastejšom košickom smere z juhu na sever alebo naopak, Adrián prechádza z východu na západ. Nevyhne sa tradičnému cyklouzlu na Námestí Maratónu mieru, poza Východoslovenské múzeum ešte chvíľu ide po rovine, ale za amfiteátrom ho čaká stúpanie, ktoré trvá celé dve minúty. Áno, kopce v Košiciach nie sú ako tie na Tour de France. Je možné ich vyjsť aj s jednoduchšími prevodmi.

Adriánovi sa otvára rovina a dlhý cyklochodník stredom Terasy. Je desať minút od centra a zároveň dvadsať minút od hlbokého lesa. Kompaktnosť mesta a priateľské vzdialenosti sú z pohodlia bicykla ešte zreteľnejšie. Zároveň vám to dovolí obslúžiť aj štvrte a miesta, ktoré by ste pri výhradnom pobyte v centre alebo používaní auta nemali možnosť vidieť.

Ak ste prišli do mesta bez bicykla, vôbec to neprekáža. Široká flotila červenobielych verejných bicyklov je rovnomerne rozmiestnená po celom meste. Aplikácia Verejný bicykel od košickej firmy Antik vám dovolí lokalizovať a odomykať bicykle v okolí. Hodina používania bicykla stojí euro, ale mesiac stojí päť eur (limit 30 minút jazdenia denne) a celá sezóna len tridsať (limit jedna hodina jazdenia denne) eur.

Nezabudnite zostať v Košiciach na noc, aby ste sa nemuseli obmedzovať a mohli si vychutnať všetky cyklozážitky, ktoré vám mesto ponúka.


Realizované s finančnou podporou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


6 smartfónov, ktoré perfektne odzrkadľujú aktuálne technologické trendy

Čítaj viac

Rozhodujete sa medzi smart náramkom a smart hodinkami? Toto by ste mali vedieť

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac