9 oravských zážitkov, na ktoré budete dlho spomínať

Prinášame tipy na 9 atrakcií, ktoré by ste pri rodinnom výlete na Oravu nemali vynechať.

Od majestátneho hradu cez splav a relax v termálnej vode až po výlet úzkorozchodnou železnicou, ktorých je na svete len pár. Orava ponúka kopu zábavy malým aj veľkým na každom kroku. Je len na vás, či dáte prednosť pokojnej dovolenke v pomalom tempe, alebo si tento kraj vychutnáte v topánkach dobrodruha.

Podeľte sa o svoje zážitky zo spoznávania Oravy vďaka rýchlej 4G sieti od O2. Viac informácií

Orava, obkolesená vysokými horami, s tvrdými prírodnými podmienkami a pohnutým osudom, si dodnes zachováva svoju surovú malebnosť.

Oravský hrad

Foto: František Rišiaň

Najnavštevovanejší a najfotogenickejší hrad na Slovensku sa majestátne týči na úzkej skale nad Oravským Podzámkom. Bol sídlom moci po stáročia. Tvorí ho mnoho rôznorodých častí, ktoré boli postupne pristavované. Deti tu nájdu všetko, čo má poriadny hrad mať: paláce, opevnenia, veže, tunely, schodiská a podzemné chodby.

Vstup do hradu je možný iba s lektorom, má to však svoje výhody: počas komentovanej prehliadky deti dostanú odpovede na všetky zvedavé otázky.

Múzeum oravskej dediny

Foto: muzeum.zuberec.sk

Skanzen v prekrásnom prostredí lúk v podhorí Roháčov predstavuje viac ako 50 stavieb ľudovej architektúry. V pokojnej atmosfére sa môžete stratiť v čase a predstaviť si, ako sa v minulosti na Orave žilo a pracovalo. Uvidíte aj chov domácich zvierat a v lete pestovanie typických plodín.

Vo vybraných dňoch si môžete pozrieť folklórny program a vyskúšať ľudové remeslá. Je to ideálne miesto na návštevy so starými rodičmi. Prechádzať sa môžete vlastným tempom alebo s organizovanou skupinou. S deťmi určite neobíďte mlyn na vodný pohon.

Plavba loďou na Slanický ostrov

Foto: František Rišiaň

Keď v roku 1953 pri budovaní Oravskej priehrady zatopili päť obcí,„prežila” to iba časť Slanice, ktorá stála na najvyššom kopci. Barokový kostol s kalváriou zostal trčať na osamelom ostrove, zo všetkých strán obklopený vodou. Na tomto čarovnom mieste Oravská galéria vystavuje tradičné ľudové umenie.

Celú letnú sezónu sem premáva loď – v cene je zahrnutý aj vstup do expozícií. Väčšina ľudí si urobí okružnú plavbu s rýchlou prehliadkou pamiatok, no my odporúčame zobrať si na ostrov piknikovú výbavu a nechať plynúť čas – od odchodu lode do príchodu ďalšej je na ostrove príjemný pokoj.

  • Informácie o časoch plavby a kontakt na kapitána nájdete na webe Oravskej galérie.
  • Základné vstupné vrátane plavby: 6 €

Túry do okolitých hôr

Foto: František Rišiaň

Oravské dedinky sú výborným základným bodom na výlety do okolitých hôr. Či už ste pohodlná rodinka, alebo zdatní turisti, niečo sa tu nájde pre každého – od miernej prechádzky spojenej so zbieraním čučoriedok a húb v podhorí až po náročnú vysokohorskú túru. Odporúčame výlet na Roháčske plesá alebo tiesňavu Juráňova dolina s lávkami a rebríkmi.

Kúpanie v termálnej vode v Oraviciach

Foto: tvrdosin.sk

Oravice sú jedinou lokalitou na Orave s prírodnou geotermálnou vodou. Môžete sa v nej okúpať buď na kúpalisku, alebo v akvaparku. Tí skromnejší nájdu na kúpalisku celoročne otvorené dva nekryté bazény. Náročnejší si môžu užiť v akvaparku 9 bazénov, morské vlny a tobogany.

Termálna voda z Oravíc má blahodarné účinky na pohybové ústrojenstvo, močové cesty a obličky. Zaplávať si môžete aj v Tvrdošíne, kde práve otvárajú novučičkú mestskú plaváreň.

  • Otváracie hodiny: kúpalisko, aquapark
  • Základný celodenný vstup: kúpalisko 5 €, aquapark 22 €

Plťou po rieke Orave

Foto: František Rišiaň

Celé stáročia sa dolu riekou Oravou splavovalo stavebné drevo. Stavalo sa z neho až v Budapešti. Na pltiach naši predkovia vozili aj skaly, soľ, obilie, keramiku či plátno.

Život na rieke si dnes môžete pripomenúť vyhliadkovou plavbou plťou. Hodinová plavba vedie popod skalné bralo Oravského hradu a dozviete sa počas nej o histórii pltníctva na Orave.

  • Plavebný poriadok sa riadi podľa objednávok, viac info na webe Plte na Orave.
  • Cena plavby pre dospelého: 14,40 €

Železnička v Oravskej Lesnej

Foto: M. Pišný/oravskemuzeum.sk

Príďte si obzrieť, ako sa kedysi zvážalo drevo z hôr. Železnička v Oravskej Lesnej je unikátna tým, že je jednou z mála zachovaných úzkorozchodných úvraťových železníc na svete. Odveziete sa drezinou alebo panoramatickým vozňom.

Na vrchole trate môžete vystúpiť na vyhliadkovú vežu a poobzerať si goralskú drevenicu, ktorá približuje kultúru goralov na Orave. Celý okruh trvá niečo vyše hodiny. Na trati vo vybraných dňoch premáva aj parná lokomotíva.

Súkromná hvezdáreň

Foto: hvezdaren.sk

V Oravskej Lesnej nájdete hvezdáreň s druhým najväčším astronomickým ďalekohľadom na Slovensku. Patrí amatérskemu astronómovi Mojmírovi Murínovi. Rád sa podelí o svoje nadšenie s hosťami a všetko im poukazuje.

Ak sa zaujímate o astronómiu, dohodnite si s ním návštevu a pozorovanie nočnej oblohy.

Františkova huta

Foto: Teslaton/Wikimedia

Zrúcanina železiarne patrí k najvzácnejším oravským technickým pamiatkam. Pred dvesto rokmi sa tu tavila železná ruda z baní v celom okolí. Dnes je z huty ruina, no mnoho jej častí je stále zachovaných. V lete tu môžete zažiť ukážkové ťažby železnej rudy starovekou technológiou.

Toto miesto má naozaj pôsobivú atmosféru. Ocenil ju aj Juraj Jakubisko, ktorý tu nakrútil scény dvoch svojich filmov.

Krásne miesta naprieč Oravou sa oplatí objavovať a o zážitky z ciest sa podeliť. Vďaka rýchlej 4G sieti od O2, dostupnej pre viac ako 97 % obyvateľov Slovenska, to môžete spraviť rýchlo a prakticky kdekoľvek. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/internet/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Bloger a aktivista Jakub Goda: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá

Podporovaním kvalitnej žurnalistiky získavajú ľudia informovanosť a zároveň prispievajú k lepšej spoločnosti, pretože práca novinárov sa premieta aj do verejného života.

Jakub Goda sa živí tvorbou reklamných vizuálov a animácií, je tiež známy ako publicista, oceňovaný bloger a aktivista v boji s dezinformáciami. Zároveň je dlhoročným obhajcom podpory kvalitnej novinárčiny, preto sa v rámci ponuky nových O2 SMART Paušálov s predplatným prémiových služieb stal ambasádorom predplatného online verzie denníka SME.sk a Denníka N. 

Čítajte Denník N a SME.sk cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť aj predplatné tejto spravodajskej aplikácie. Chcem vedieť viac

V rozhovore s Jakubom Godom sa dočítate:

  • ako spoplatnený obsah motivuje novinárov k lepšej práci,
  • ako si overiť kvalitu a dôveryhodnosť médií,
  • prečo je dôležité predplácať si aj médiá, s ktorými nemusíte vždy súhlasiť,
  • prečo by mali školy zabezpečovať študentom prístup ku kvalitnému obsahu.

Zo začiatku boli informácie na internete zadarmo a ľudia si nato rýchlo zvykli. Dnes preto mnohí nechápu, prečo by si mali za články v online médiách platiť. Ako najlepšie vysvetliť ľuďom príčiny tohto kroku? 

Klasický biznis model, na ktorom médiá fungovali, sa rozpadol. Dlho žili z príjmov z tlačených vydaní – v nich boli príjmy z reklamy a z ceny samotných tlačených novín, ktorá bola oveľa vyššia, ako je dnes cena za digitálne predplatné.

Výpadok z klesajúcich príjmov z tlačených novín sa neskôr snažili nahrádzať online reklamou. Lenže obrovskú časť online reklamy pohltili giganti ako Facebook a Google, ktorým je nesmierne ťažké konkurovať.

Zároveň to na novinárov vytvára tlak písať články a ich titulky tak, aby na ne ľudia klikali a zdieľali ich. A to nie je pre novinárov dobrá motivácia ani dobre fungujúci model.

Na celom svete vidíme, že médiá prechádzajú na nejakú formu predplatného, či už tvrdú, teda predplatné každý mesiac, alebo mäkkú, keď čitatelia platia dobrovoľné sumy, aby médium podporili.

Pomáha predplatné motivovať novinárov na lepšiu kvalitu práce?

Bitku o biznis model médií začína vyhrávať digitálne predplatné aj preto, že pre novinárov je najzdravšia motivácia nepozerať sa na „klikanosť“, ale na to, za čo sú ľudia ochotní platiť. Samotní novinári napríklad z Denníka N tvrdia, že články, za ktoré je najviac predplatných, sa viac-menej zhodujú s tým, čo oni v redakcii považujú za hodnotnú žurnalistiku.

„Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.“

Navyše takýto model vytvára zdravé „podhubie“ na prácu novinárov, dobrý vzťah s čitateľmi a dáva redakciám väčšiu nezávislosť od zadávateľov reklám. Nie som fanúšik predplatných preto, lebo by ma bavilo posielať niekam peniaze, ale preto, že vytvára zázemie pre kvalitnú novinárčinu.

Takže ide o tradičný súboj kvality verzus kvantity. Hodnotný obsah si vždy bude vyžadovať viac práce ako biznis model založený na neoverených informáciách s bulvárnymi titulkami.

V Denníku N napríklad začali spontánne písať menej článkov, ale dlhších. Nemali to prikázané, ale vycítili, že ľudia sú ochotní za články platiť, ak sú rozpracovanejšie, ambicióznejšie a idú do hĺbky.

Najväčšia pridaná hodnota novinárskej práce dnes podľa mňa nie je v tom, keď niekto prvý informuje, že Real Madrid vyhral futbalový zápas. Skôr ide o ambíciu robiť náročnejšiu a investigatívnejšiu prácu.

Ani niektorí ľudia, ktorí sa v mediálnom prostredí pohybujú, nevedia vždy na prvý pohľad rozlíšiť kvalitnú novinárčinu z overených zdrojov od zavádzajúcich dezinformačných článkov. Ako si môže človek, ktorý zvažuje predplatné nejakého média, overiť jeho kvalitu a dôveryhodnosť?

Samozrejme, existujú základné znaky, napríklad, či sú zverejnené mená členov redakcie a ako veľmi transparentne sa snažia fungovať, či uvádzajú svoje zdroje a linkujú na iné weby, na ktoré sa odvolávajú.

Najlepšie si však dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.

Jakub Goda hovorí o svojej skúsenosti s písaním pre konšpiračný web:

Mali by si ľudia predplácať iba médiá, s ktorými stopercentne súhlasia?

Časť ľudí si napríklad nechce predplácať SME.sk a Denník N, pretože majú pocit, že sú liberálnejšie ako oni, a to ich odrádza. Podľa mňa je legitímne, že sa s médiom úplne ideologicky nestotožňuješ, prípadne má komentáre, s ktorými úplne nesúhlasíš.

Myslím si, že je dôležité odosobniť sa od toho v prípade, ak tie médiá robia množstvo objektívne užitočnej a zmysluplnej práce, napríklad odhaľovanie korupcie. Predplatným online verzií novín získavaš lepšiu informovanosť a zároveň prispievaš aj do spoločnosti.

Práca novinárov sa premieta do verejného života aj tým, že šetrí verejné peniaze. Ak sa podarí médiu, ktoré máš predplatené, odhaliť a vyriešiť nejakú kauzu, tak aj ty si do toho svojou malou kvapkou prispel a si zato spoluzodpovedný. Môžeš mať pocit, že aj vďaka tebe sa stalo to, o čom čítaš v novinách.

V posledných mesiacoch zverejňoval Denník N dôležité zistenia, ktoré sa týkajú celej spoločnosti. Je podľa teba fér, ak je takýto obsah odomknutý iba pre predplatiteľov?

Informácie pri takomto type článku vždy presiaknu ďalej. Pri takýchto závažných témach to preberú iné médiá a na konci dňa sa všetko dozvieš v televíznych novinách. Zistenie obrovskej korupčnej kauzy si nikdy neprečítajú iba predplatitelia.

Pre dobre zarábajúcich ľudí je predplatné „pár eur“ ročne, ale pre ľudí, ktorí musia šetriť, to môže byť finančne náročnejšie. Mali by mať stredoškoláci a vysokoškoláci zľavy? 

Nevýhodou paywallových modelov je, že vytvárajú istý typ exkluzivity. Akokoľvek sa nám to môže zdať „pár eur“, pre niektorých ľudí to môže byť vážna suma a objektívne to komplikuje prístup k informáciám. Zásadné informácie sa vždy dozvieš a vieš si pozrieť minútu po minúte a prečítať titulky, ale časť obsahu je pre mnoho ľudí uzamknutá.

Študenti sú podľa mňa na cenu citliví a bolo by zaujímavé, keby mali zľavy alebo keby mali tieto médiá dostupné v školách, čím by sa stali portálom pre informovanosť. Možno by bolo náročné doladiť detaily, ale filozoficky by bolo skvelé, keby školy ponúkali študentom možnosť naučiť sa fungovať na internete a kriticky si triediť informácie.

„Najlepšie si dôveryhodnosť média overíš dlhodobým sledovaním jeho práce. Jediný spôsob, ako vieš predpokladať, čo budú robiť  v budúcnosti, je pozrieť si, čo robili doteraz.“

Vnímam to ako problém, aj ma to trápi a je to najväčšie negatívum paywallu. Podporujem akékoľvek nápady, ktoré prinášajú riešenie.

Je podľa teba v poriadku, ak niekto zdieľa predplatné s ďalšími ľuďmi v domácnosti?

Myslím si, že áno. V prípade spravodajských webov by som to prirovnal k papierovým novinám, keď si jedny noviny prečíta viacero ľudí.

Veď aj káblovka sa v domácnosti zdieľa. 

Presne. Neviem si predstaviť, ako by tomu médiá zabránili. Podľa mňa je normálne takéto veci v domácnosti zdieľať. Horšie je, ak to robia celé korporácie a na jeden prístup „fičí“ 500 ľudí.

Doma máme predplatené SME.sk, Denník N, New York Times, The Atlantic a nepravidelne aj .týždeň a Trend. Keby si každý platil svoje, tak toho máme menej, pretože tiež na to máme obmedzený rozpočet.

Pomohlo by popularite predplatného, keby sa dal jednorazovo odomknúť jeden článok?

Mnohí by to chceli a s týmto nápadom už prišli, ale biznisovo to zrejme nefunguje, keďže médiá po celom svete sa prikláňajú k digitálnemu predplatnému a nie k mikroplatbám.

Veľa ľudí v súčasnosti začína deň spravodajskými podcastami. Je aj toto spôsob, ako naučiť ľudí na predplatné, aby ďalej vznikalo niečo, čo ich zaujíma?

Ja si cestu k podcastom ešte hľadám, ale to podporujem. Je to zaujímavá forma šírenia obsahu a informácií. Rovnako ako Instagram, ktorý novinári začali používať na prezentáciu svojej práce. Som fanúšik experimentálnych a inovatívnych prístupov. Treba testovať rôzne formy a hrať sa.

Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Zlatý O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 10 GB dát, ale aj 3 × 10 GB na tri aplikácie podľa vášho výberu. Vybrať si môžete napríklad spravodajskú aplikáciu SME.sk alebo Denník N aj s predplatným a k tomu Instagram a Facebook. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.

Jakub Goda

Živí sa ako tvorca reklamných vizuálov a animácií, je známy aj ako oceňovaný bloger píšuci na blogu Denníka N, publicista a aktivista. Venuje sa boju proti dezinformáciám a analyzuje ich šírenie a vplyv na spoločnosť. Spoločne s O2 organizoval menšiu kampaň na podporu serióznych médií.


Zachyťte krásne farby prírody. Vybrali sme najlepšie zariadenia jesene

Čítaj viac

Chcete mať inteligentnú domácnosť? Prečítajte si, ako začať

Čítaj viac

Láka vás HBO GO, no nemáte smart TV? Máme pre vás jednoduché riešenie

Čítaj viac