Milovali naše mestá, prírodu, kúpele. 9 svetoznámych historických osobností, ktoré v minulosti zavítali na územie Slovenska

Krásy Slovenska k nám už po stáročia priťahujú množstvo svetoznámych umelcov, učencov či iných významných osobností. Vyberte sa s nami na miesta, kde žili, oddychovali a čerpali inšpiráciu významní ľudia.

Nádherná príroda, rušná a moderná Bratislava, krásne kaštiele či liečivé kúpele dnešného Slovenska lákali zámožných návštevníkov z celej Európy už pred stáročiami. 

Vybrali sme 9 významných osobností z oblasti umenia, vedy, politiky a náboženstva, ktoré v minulosti zavítali na Slovensko a o ktorých návštevách kolujú legendy dodnes.

Ludwig van Beethoven komponoval v Dolnej Krupej

Jeden z najvýznamnejších skladateľov v dejinách Ludwig van Beethoven poctil svojou návštevou aj územie dnešného Slovenska. Začiatkom 19. storočia pôsobil v kaštieli v obci Dolná Krupá, kde komponoval počas svojich návštev rodiny Brunsvikovcov, ktorá vidiecky klasicistický kaštieľ vlastnila.

Foto: Filip Jurovatý

Návšteva kaštieľa a jeho rozľahlého parku je skutočným zážitkom, ktorý ešte umocňuje dávna prítomnosť skladateľa. Ten tu podľa legendy skomponoval známu Sonátu mesačného svitu. Na titulnej strane slávnej skladby je venovanie Giulette Giucciardi, príbuznej rodiny Brunsvikovcov. Hovorí sa, že práve v Dolnej Krupej sa Beethoven do Giuletty zaľúbil. V areáli sa na jeho počesť nachádza pamätný dom Ludwiga van Beethovena s expozíciou hudby.

V kúpeľoch na Gemeri sa liečil Sigmund Freud

19. storočie bolo na Slovensku zlatou érou kúpeľníctva. V kúpeľoch na území Slovenska pobudol aj zakladateľ psychoanalýzy Sigmund Freud, čo potvrdzuje aj dobová správa v miestnych novinách. Rakúsky lekár navštívil niekdajšie Rožňavské kúpele na Gemeri.

Rožňavské kúpele boli populárne vďaka svojim liečivým prameňom. Jeden z nich bol unikátny pre železitú a mierne rádioaktívnu vodu. Sláva Rožňavských kúpeľov sa skončila po druhej svetovej vojne. Dnes po kúpeľoch nezostalo takmer nič, objekt, v ktorom sa prameň nachádzal, je v súkromnom vlastníctve.

Andersen stretol v Bratislave dievčatko so zápalkami

V súčasnom hlavnom meste sa zastavil aj známy dánsky rozprávkar Hans Christian Andersen. Jeho návštevu a vzťah k mestu od roku 2006 pripomína aj socha Tibora Bártfaya na Hviezdoslavovom námestí.

Foto: Jorge Láscar/Wikipedia

Andersen navštívil Bratislavu v roku 1841. O tom, že mesto sa mu naozaj páčilo, svedčí poznámka v jeho cestovateľskom zápisníku. V súvislosti s Andersenovou návštevou Bratislavy sa hovorí, že práve tu získal inšpiráciu na napísanie smutnej rozprávky Dievčatko so zápalkami.

Franz Schubert učil hudbu v Želiezovciach

Ďalším významným hudobným skladateľom, ktorého príbeh sa spája so Slovenskom, je Franz Schubert. Hoci počas svojho života tvoril najmä pre seba, záujem o jeho tvorbu je dnes naozaj veľký. V rokoch 1818 a 1824 Schubert pôsobil v Želiezovciach ako učiteľ hudby v rodine Esterházyovcov v tzv. Sovom zámočku.

Foto: Thaler Tamas/Wikipedia

V súvislosti s jeho pôsobením na zámočku sa spomína aj nešťastná láska, skladateľ sa tam zaľúbil do jednej zo svojich žiačok, kontesy, ktorá mu však city neopätovala. Dnes je na počesť romantického skladateľa a autora viac než tisícky skladieb zriadené múzeum s názvom Pamätná izba Franza Schuberta.

Wolfgang Amadeus Mozart (vraj) koncertoval v Bratislave

Odohral alebo neodohral mladý Wolfgang Amadeus Mozart koncert v Bratislave? Tabuľa na Pálffyho paláci na Ventúrskej ulici v Bratislave hovorí: „V tomto dome koncertoval roku 1762 ako šesťročný Wolfgang Amadeus Mozart (1756 − 1791).”

Foto: Wizzard/Wikipedia, Palickap/Wikipedia

Hoci historici tvrdia, že o návšteve svetoznámeho skladateľa v Bratislave neexistuje žiadny dôveryhodný dôkaz, turistickí sprievodcovia tento príbeh pravidelne spomínajú vo svojich výkladoch pri prehliadke mesta. Pravdivosti tvrdenia na tabuli nahráva aj fakt, že mladý Mozart so svojím otcom veľa cestoval a fakt, že Mozartov otec Bratislavu viackrát navštívil potvrdzuje aj jeho osobná korešpondencia.

Jula Verna inšpiroval Devín

Aj francúzsky autor dobrodružných a sci-fi románov Jules Verne zavítal na naše územie. V doslove istého vydania slovenského prekladu diela Tajomný hrad v Karpatoch sa píše, že predlohou románu bol práve hrad Devín, aj keď niektorí historici túto teóriu spochybňujú a hovoria o iných hradoch, ktoré sú v diele opísané.

Verne cestoval po Európe v roku 1892, keď mal za sebou už niekoľko úspešných románov. Navštívil Budapešť, Viedeň aj Bratislavu. Podrobnejšie sa historickým prameňom a legendám o Vernovej návšteve venoval filmový historik Ivan Rumanovský, ktorý opísal aj Vernovu bratislavskú príhodu.

Foto: slovakia.travel

Podľa nej Verne ostal vo vtedajšom Prešporku bez sprievodcu, v kaviarni však natrafil na študenta teológie Jána Maliarika, ktorý vedel po francúzsky, a po meste ho za malý honorár povodil. Študent z Myjavy vôbec netušil, s kým sa stretol, dozvedel sa to až vtedy, keď mu slávny spisovateľ po návšteve poslal balíček svojich kníh aj s venovaním.

Jaroslav Hašek prešiel Slovensko peši

Vrúcny vzťah k Slovensku mal aj český spisovateľ a autor slávnej knihy Osudy dobrého vojaka Švejka Jaroslav Hašek. Hašek bol známy ako bohém a anarchista a k tomuto jeho imidžu prispieva aj jeho vzťah k cestovaniu. So svojím bratom a kamarátom prešiel peši niekoľko krajín vrátane územia Slovenska.

O tom, že Hašek Slovensko naozaj dobre poznal, svedčia aj state z jeho slávnej knihy, ktorá bola preložená do viac než 50 jazykov a bola aj niekoľkokrát aj sfilmovaná či zdramatizovaná. V štvordielnom románe sa Švejk ocitne aj na území dnešného východného Slovenska. Na počesť Haška a slávnej literárnej postavy stojí na železničnej stanici v Humennom od roku 2000 socha Švejka, priamo pri studni, ktorá sa spomína v knihe ako zdroj „znamenitej železitej vody”, ktorá vojakovi veľmi chutila.

Sissi sa zotavovala v Bardejovských kúpeľoch

Cestovanie po svete bolo veľkou záľubou aj hádam najslávnejšej rakúskej cisárovnej Sissi. Keď sa objavila na niektorých miestach monarchie, išlo o veľkú senzáciu. Podobne sa vnímali aj jej pobyty v Bardejovských kúpeľoch. V roku 1895 prišla Sissi do Bardejova zotaviť sa z tragickej smrti svojho syna.

Foto: slovakia.travel

O jej rekreácii informovali aj vtedajšie uhorské noviny Vasárnapi Újság. V dobovom článku sa píše, že sa rada prechádzala k prameňu, ktorý dnes nesie jej meno. Vstávala ráno o pol šiestej, sama sa prechádzala bez klobúka a rukavíc, iba so slnečníkom a vychutnávala si ľudoprázdne kúpele v skorých ranných hodinách. Keď niekoho stretla, na pozdrav odpovedala prívetivým kývnutím. Počas dňa ju na prechádzkach sprevádzal jej grécky predčítač, ktorý jej niesol kabát a čítal z kníh, inokedy priateľka grófka Mikes.

Sissi bola ubytovaná v hoteli Deák, ktorý dnes nesie jej meno. V liečebnom dome Alžbeta, priamo v priestoroch, kde cisárovná bývala, je na jej počesť zriadený aj muzeálny apartmán, ktorý je otvorený pre verejnosť.

Židovský učenec sa usídlil v Bratislave

Na území dnešného západného Slovenska sa na dlhé roky usídlil aj najvýznamnejší židovský náboženský učenec 19. storočia Mojžiš Schreiber, známy pod menom Chatam Sófer. Pôsobil ako rabín bratislavskej židovskej obce, založil tu aj vysoké rabínske učilište. V roku 1809 v čase napoleonských vojen žil vo vinohradníckom mestečku Svätý Jur, kde sa venoval najmä pomoci obetiam vojny.

Foto: slovakia.travel

Chatam Sófer zomrel v roku 1839 v Bratislave, kde je aj pochovaný. Nad Sóferovým hrobom, ktorý je na pôvodnom mieste bývalého židovského cintorína, je vybudované mauzóleum. Pamätník Chatama Sófera dodnes navštevujú veriaci z celého sveta.

Podeľte sa o svoje zážitky zo spoznávania slovenských miest a ich histórie prostredníctvom rýchleho a spoľahlivého mobilného internetu od O2, ktorý je vďaka 4G sieti dostupný už pre 97 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4g.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako vzdelávať deti doma? Máme pre vás 9 praktických tipov

Učiť deti v domácich podmienkach môže byť výzva. Poradíme vám, ako sa s tým vyrovnať.

Na domáce vzdelávanie svojich detí prešli v dôsledku pandémie desaťtisíce rodičov na celom Slovensku. Mnohí popritom štandardne pracujú alebo prešli na home office, čo novú situáciu ešte viac skomplikovalo. Kristína Převrátil Alexy z projektu Ideology, ktorá spolu s manželom vzdeláva svojho syna doma, sa s nami podelila o svoje tipy, ktoré vám môžu domáce vzdelávanie zjednodušiť a spríjemniť.

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Učíme sa spolu O2 odmeňuje rodičov za vzdelávanie detí. Výzva rovnako platí aj pre učiteľov, ktorí pripravujú pre deti materiály alebo ich vyučujú online. Stačí, ak budete zdieľať fotku.

Sme trojčlenná rodina, máme syna, tretiaka na ZŠ. S manželom pracujeme väčšinu času z domu, založili sme si firmu práve v čase, keď sa nám narodil syn. Chceli sme sa obaja venovať tak synovi, ako aj práci a toto usporiadanie nám dávalo možnosť skúsiť to. Rozhodne to nie je najľahšia cesta, ale vidíme v nej zmysel.

Nášho syna vzdelávame doma, lebo v školskom prostredí nebol spokojný a nenapredoval. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Vyžiadalo si zmeny v našich životoch, ale neľutujeme ich. Rozhodli sme sa, že budeme dôverovať jemu aj sebe, napriek rôznym radám a názorom, ktoré sa na nás rútili zo všetkých strán.

V jednom momente sme stáli pred voľbou, či budeme nášho syna považovať za problémového, nedostatočného a záťažového (lebo to z neho robilo školské prostredie a obsah vyučovania), alebo za takého, aký je a budeme veriť, že má svoju cestu, ktorou dokáže napredovať.

Je dokázané, že cez záujem a dobrý pocit sa deti učia viac a rýchlejšie. Treba im veriť, že prirodzená zvedavosť a chuť napredovať ich nakoniec donútia zdolať aj to, čo najskôr odmietali.

Vzdelávať sa dá všade, v domácnosti aj počas nákupov

Domáce vzdelávanie je právne označenie, ale z podstaty veci by som ho skôr nazvala „poznávanie“. A to nielen domáce, ale aj mestské, prírodné, osobné a spoločenské. Nežijeme v triedach, ako žiaci v školách, ale oveľa viac v kontakte so svetom okolo nás.

Syn s nami nakupuje, chystá obed a podieľa sa aj na chode domácnosti, čo vo výchove chlapcov na Slovensku často veľmi chýba. Spoločne chodíme na výlety, do múzeí či do kaviarní, navštevujeme kamarátov a ihriská (v čase pandémie je náš život limitovaný). Našu každodennosť žijeme oveľa pestrejšie a tvorivejšie, než je štandard.

Nemáme zaužívané „učenie“ v jednej časti dňa či ako aktivitu cez deň. Keby ste sa syna opýtali, ako sa doma učí, asi by otázke neporozumel. Jeho učenie totiž prebieha stále, nedelí sa na predmety ani dni v týždni. Žije v témach, ktoré ho zaujímajú (napríklad pravek, zvieratá alebo druhá svetová vojna) a v nich sa rozvíja zo všetkých stránok. My mu pomáhame hľadať zdroje a sme jeho partneri do diskusie.

Nezabúdajte na radosť z učenia sa

Neredukujme učenie na „učivo“. Vyberme to, čo deti zaujíma, s čím s nimi vieme tvorivo pracovať, a rozvíjajme to.

Školsky vymedzené učivo máme v hlavách my rodičia, a keď je príležitosť, nadhodíme ho ako príspevok do debaty alebo návrh na aktivitu. Učivo však nepovažujeme za posvätné a nevynucujeme si jeho „bifľovanie“. Niekedy stačí, že syn vníma, že daná téma vôbec existuje, keďže vieme, že sa aktuálne zaujíma o množstvo iných tém a oblastí, nenútime ho poznávať nasilu.

„Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.“ 

U nás doma je chuť učiť sa, dobrovoľnosť a radosť z učenia to najdôležitejšie. Škola ju často deťom berie a otáča ju na povinnosti, vynucovanie a prekonávanie sa. Rovnako ako v iných oblastiach života aj počas učenia sa musí človek zdolávať prekážky, občas sa prinútiť k veciam, ktoré ho samy osebe nebavia alebo mu nejdú. Hnacím motorom by však nemalo byť toto pretláčanie a nútenie sa. Hnací motor má byť záujem, pretože vďaka nemu zdolávame prekážky ľahšie a efektívnejšie.

Veďte deti k tomu, že vzdelávanie je celoživotný proces

Žijeme v dobe, keď je potrebné vzdelávať sa celoživotne, nestačí len dokončiť školu. Rovnako ako syn aj my s mužom sa stále vzdelávame. Trhy sa menia a pracovné príležitosti tiež, preto chceme zostať flexibilní.

Učenie sa nemusí byť iba vynucovaná povinnosť a v konečnom dôsledku našim deťom pomôžeme najviac, keď ich naučíme mať z učenia v prvom rade radosť. Budú to do budúcnosti potrebovať.

Ich pracovné uplatnenie bude ešte premenlivejšie ako to naše. Flexibilita, ako aj schopnosť učiť sa nové veci sú kľúčové. Vďaka tomu dávame synovi oveľa väčšiu voľnosť.

Aj v domácom prostredí môžete budovať tímového ducha

Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.

Dôležitou prerekvizitou učenia sa je pocit bezpečia. Človek najlepšie napreduje, keď sa necíti ohrozený, napríklad vlastnou chybou. Hoci sme vyrastali inak, snažíme sa doma vytvárať atmosféru, v ktorej je bezpečné robiť chyby.

Odfoťte sa pri úlohách so svojimi deťmi alebo počas prípravy na vyučovanie, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Neznamená to, že veci flákame. Učíme sa však, že aj keď niekomu ublížime, je možné ospravedlniť sa a skúsiť to znova. Učíme sa, že keď sa nám niečo nepodarí, napríklad niečo rozbijeme alebo nezvládneme svoje emócie, nie je to koniec sveta. Ceníme si vôľu skúsiť to znova, lepšie.

Naučte sa ovládať svoje emócie

Jedna z vecí, ktoré považujem pri našom spoločnom učení za najdôležitejšiu, je zvládanie emócií. Viem si predstaviť, že rodičia s nákladom, ktorí im „pristál“ v tomto období doma, to nemajú ľahké.

Počas rokov so synom doma som si všimla, že keď sa rovnakou mierou sústredíme nielen na samotný predmet či učivo, ale aj na to, ako veci zvládame a ako sa pri nich cítime, veci nám idú lepšie. Najmä na začiatku dňa alebo pri náhlych zmenách plánov či okolností je dobré sa zastaviť a chvíľu vnímať, ako sa kto cíti – porozprávať sa o tom, prečo sa tak cítime a ako si s tým vieme alebo nevieme poradiť.

Nebudem sa tváriť ako majster sveta, tiež mi občas stratím trpezlivosť a vlastný hnev ma dokáže prevalcovať. Pracovať s tým sa doma učíme všetci. Hoci to znie banálne, ale všeliekom je u mňa dýchanie. Najmä keď syn skúša moju trpezlivosť, začnem vedome dýchať – vpo nádychu zadržím dych a potom ho pomaly vypúšťam. Ďalšia dobrá taktika je opustiť na chvíľu miestnosť a ísť sa napiť vody.

Skvelo funguje, keď si rodič nájde formulky, ktoré vie použiť, keď ho hnev zavalí – získa tak čas na spracovanie situácie, napríklad: Teraz sa hnevám, nechcem nič hovoriť, lebo by ti to ublížilo. alebo Potrebujem čas, hnevám sa a vtedy občas poviem veci, ktoré neskôr ľutujem.

Držte sa toho, čo baví deti aj vás

Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.

Manžela baví matematika a vidím, že syn sa spoločne s ním dokáže nadchnúť sledovaním výpočtu príkladu. So mnou sa skôr nadchne skôr hľadaní súvislostí v informáciách.

„Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.“

Všetko, čo nám nejde alebo sa zdá neprekonateľné, často potrebuje iba viac času a odstup. Niekedy sa k veciam vrátime až po čase a zistíme, že majú jednoduché riešenie, ktoré sme v danej chvíli nevideli. Práve to, že človek nevie, musí rozmýšľať a opakovane sa k veciam vracať je podstata poznávania. A v tom sa skrýva aj radosť z poznávania.

Netvárte sa, že rozumiete všetkému

Myslím si, že úlohou učiteľa rodiča nie je kázať deťom o tom, ako čo je. Dobrý učiteľ deti stimuluje k tomu, aby to chceli zistiť samy.

V rodičovi preto vidím skôr sprievodcu, ktorý spolu s dieťaťom zisťuje a objavuje, netvári sa, že všetko vie. Ja sa so synom dozvedám úžasné veci zo sveta fyziky a mechaniky, ktorým, priznávam sa, vôbec nerozumiem.

Nechám sa od neho poučiť, prípadne mu pomáham s hľadaním zdrojov. Občas spoločne napíšeme e-mail niekomu, kto o danej téme vie viac.

Ako rodičia vedú deti k športu počas karantény? Inšpirujte sa 3 príbehmi

Domnievam sa, že takto získané vedomosti a zručnosti budú trvalé a deti ich v živote naozaj uplatnia. Nebudú sa viazať len na písomku či skúšku, po ktorej im všetko z hlavy odletí.

Orientujte sa na témy, nie na hodiny a predmety

Vzdelávanie doma vytvára šancu narábať s časom efektívne. Sú dni, keď sa deti lepšie sústredia na prácu pri stole, trénovanie písania či kreslenie. Sú dni, keď sa chcú viac hýbať, robiť pokusy alebo skladať skladačky.

Podľa toho môžeme tematicky zamerať celé dni, ako ich deliť na hodiny a predmety. Pri starších deťoch sa dá vnímať, či sa chcú o témach rozprávať a napredovať v diskusii, alebo sa chcú venovať samostatnej činnosti, čítaniu a zisťovaniu informácií. Netreba sa viazať na školský denný rozvrh, veci sa dajú rozložiť do celého týždňa.

Rovnako to platí aj o sústredení. Každé dieťa ho má trochu iné. Náš syn sa dokáže sústrediť na veci, ktoré ho zaujímajú, celé hodiny. Na tie, čo ho nezaujímajú, sa sústredí niekoľko sekúnd. Je fajn poznať dieťa a posúvať ho postupne, mať realistické očakávania a vnímať jeho úspechy skôr v porovnaní s jeho výkonom včera či pred týždňom, nie v porovnaní s nejakou výkonovou tabuľkou či nebodaj s ostatnými rovesníkmi.

Vytvorte si systém samostatnej práce

Samostatnosť dieťaťa je veľmi dôležitá aj pre duševné zdravie rodiča a jeho schopnosť venovať sa práci. Preto odporúčam dohodnúť si systém samostatnej práce. Najmä pri menších deťoch to je ťažké, ale dá sa to.

Nám pomáha vizualizácia, prostredníctvom ktorej si ukazujeme, akú veľkú časť kruhu, teda dňa tvorí samostatná práca a akú časť spoločný čas. Všetky otázky, ktoré syn má, si necháva na čas, keď sme mu plne k dispozícii.

Netreba mať však veľké očakávania, deti robia chyby rovnako ako my. Preto sa občas stane, že z nadšenia, ktoré nevie skrotiť, nám vbehne do pracovného online stretnutia alebo ho prevalcuje frustrácia či hnev z neúspechu a neudrží ho v sebe. Keď môžeme, snažíme sa mu pomôcť, na druhej strane ho však po čase, keď už emócie nie sú také veľké, vždy upozorníme, že nabudúce to skúsime inak, samostatnejšie.

Náš syn sa najčastejšie samostatne venuje Minecraftu, ktorý v tomto období poskytuje zadarmo množstvo rôznych edukačných modulov. Minecraft sa často prezentuje ako strašiak, nás však úplne fascinuje. Okrem architektúry a skladania ponúka možnosť učiť sa takticky rozmýšľať, vytvárať elektrické obvody, pochopiť chemické reakcie, dokonca naučiť sa chovať zvieratá a pestovať rôzne plodiny.

Jasné, realita je realita, ale poznatky získané v Minecrafte majú zmysel. Táto hra umožňuje aj spoluprácu, náš syn ju hráva často spoločne s deťmi v iných domácnostiach.

Bonus: Ako môže vyzerať preskúšavanie pri domácom vzdelávaní

Pri domácom vzdelávaní sa dieťa musí každý polrok zúčastniť na preskúšavaní v škole, ktorú si zvolíte. Školu, do ktorej sme zapísali nášho syna, sme poctivo vyberali. A hoci ju máme 200 km od miesta, kde bývame, neľutujeme to. Panie učiteľky sú veľmi rozhľadené a skúsené, vnímajú nášho syna ako špecifickú osobnosť a v možnej miere tomu podriaďujú aj preskúšavanie.

Využívame možnosť individuálneho preskúšavania, škola však organizuje aj rôzne hravé tímové formy zisťovania vedomostí detí. Možností je vždy viac a atmosféra je pohodová, uvoľnená. Panie učiteľky nekladú na deti viac tlaku, ako by boli schopné uniesť, a za to si ich nesmierne vážim.

Matej Tóth vybavil pre všetky deti Telesnú na doma. Pustite sa do spoločného cvičenia

Tento deň je náš jediný hmatateľný kontakt so školou a vždy sa naň pripravujeme. Dáme dokopy všetko, čo syna posledný polrok bavilo, čím sa zaoberal. Je to poučná chvíľa aj pre mňa, lebo ma prinúti zamyslieť sa, ako sa zmenil a vyvinul.

Ak mám byť úprimná, to, ako syn napreduje, by som nikdy nenaplánovala. Vždy je to prekvapivé, témy sú nečakané, skoky vo vývine obrovské, často aj v oblastiach, ktorým sa cielene nevenujeme. Zo začiatku som mala predstavu, že jeho vzdelávanie pôjde v koľajach, ktoré určíme my, z čoho nás syn našťastie vyliečil.

Niečo z toho, čo za polrok urobí, sa so školským učivom prelína (napríklad rýchlo napreduje v gramatike), niečo nie (veľa tém a oblastí, ktoré škola vyžaduje v tomto čase, ho bavilo inokedy alebo sa k nim dostal iba okrajovo). Väčšinou po tomto prekrytí spolu s učiteľkami pátrame.

Známkovanie u nás v rodine zatiaľ berieme ako súčasť administratívy, syna sa netýka. Som rada, že máme túto možnosť, pretože v tejto fáze života sú schopnosti dieťaťa často dané prirodzeným vývinom a ten je u každého dieťaťa iný. Nevidím dôvod trestať dieťa zlou známkou za slabšiu motoriku, napríklad za písanie, len preto, že jeho telo mu to nedovoľuje. Každé dieťa robí, čo vie a môže, keď mu na to vytvoríme vhodné podmienky.


Získajte až 40 GB dát od O2. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej mimoriadnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.

Kristína Převrátil Alexy

Venuje sa komunikácii, sociológii a neurodiverzite, spolu s manželom Janom podniká v oblasti marketingu a reklamy. Viac o témach, ktoré ich zaujímajú, nájdete v ich podcastoch na Ideology.podbean.com alebo na stránke ideology.sk


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac