Jeden deň na túre s horským vodcom

Pozrite si jedinečné zábery tatranského Prostredného hrotu, ktoré zachytil skúsený horský vodca.

Špeciálne pre čitateľov Sódy zaznamenal certifikovaný horský vodca Michal Gerčák krásu a náročnosť Prostredného hrotu. Celú túru pre vás nafotil novým smartfónom Huawei P20.

Moja prvá túra smerovala do oblasti Bieleho plesa. Boli sme mladí, bez akýchkoľvek skúseností, ale plní nadšenia – a tiež nevedomosti. Noc pred naším dlho plánovaným dobrodružstvom napadlo vyše meter snehu a fúkal silný vietor. Nás to však nezastavilo. Silný mráz, čerstvý sneh a slnečná obloha, takto vyzeralo nasledujúce ráno. Vyrazili sme. Celý výstroj sme si niesli na chrbte – zjazdové lyže aj lyžiarky.

V tom hlbokom snehu nám to k plesu trvalo okolo šesť hodín, teda trikrát dlhšie ako v lete. Ani lyžovať sa veľmi nedalo, keďže sme sa brodili až po pás. Napriek tomu to bol neuveriteľný zážitok.

Od tejto túry ubehlo takmer 20 rokov, ale pamätám sa na ňu veľmi dobre. Tam niekde sa zrodila moja vášeň pre Tatry, moja vášeň pre hory – mountain addiction.

Prostredný hrot cez Dubkeho lávku

Túto vášeň sa nám podarilo vytvoriť aj u Mariána a Milana. Absolvovali s nami už Ľadový štít aj Vysokú a tentokrát si vybrali Prostredný hrot. Vrchol, ktorý rozdeľuje Veľkú a Malú Studenú dolinu a týči sa do výšky 2441 m n. m.. Ako prvý naň v roku 1876 vystúpil dvadsaťročný Edmund Viliam Téry s dvoma spoločníkmi.

My sme v tento deň mali dve úlohy:

1. Vystúpiť na vrchol trasou cez Dubkeho lávku.
2. Otestovať fotoaparát mobilu Huawei P20.

Kto si ráno privstane, zažije takýto východ slnka. My sme vyrazili už o 5:00 z Hrebienku.

Stúpame Malou Studenou dolinou, ktorú pomaly prebúdzajú slnečné lúče.

Vrchol Prostredného hrotu sa už prebudil.

Dolina je však ešte v tieni. To sú tie najkrajšie chvíle v Tatrách.

Pohľad na Prostredný hrot a našu výstupovú trasu, ktorá vedie z najnižšieho miesta na hrebeni – sedla za Žltou stenou. Pokračujeme ostrým hrebeňom na Dubkeho lávku.

Nachystaní v plnej zbroji – sedačka a prilba. V pozadí je Sedielko a Malý Ľadový štít.

Zo severnej strany stúpame do Sedla za Žltou stenou, ktoré bolo viditeľné na fotke č. 5. Teraz už vidíme oba Ľadové štíty – Malý aj Ľadový.

V noci prešiel cez Slovensko studený front s mohutnými zrážkami a ranné hmly v Podtatranskej kotline ešte ostali.

Lezenie hrebeňom na Dubkeho lávku.

Nádherné a vzdušné lezenie ostrým hrebeňom.

Krátky zostup a posledný skalný výšvih na vrchol.

Možno to tak nevyzerá, ale expozícia je tam poriadna.

Vrcholová panoráma – z pravej strany: Ľadové štíty, Široká veža, Javorový štít, Vysoká, Gerlach v oblakoch a Slavkovský štít.

Vrcholové družstvo.

Ako to už v Tatrách zvyčajne býva, oblaky zahalia vrcholy, ale my už máme najťažšiu časť zostupu za sebou a smerujeme k turistickému chodníku.

Hra oblakov na Lomnickom hrebeni.

Malá Studená dolina.


Tento fotoreport vznikol v spolupráci so spoločnosťou Huawei, jedným z najpopulárnejších výrobcov smartfónov na Slovensku. Model Huawei P20 má vyladený výkon, výbornú výdrž batérie, výnimočné multimediálne prvky a, ako ste sa mohli presvedčiť, aj výborný fotoaparát.

 

Zaujalo vás toto zariadenie? Prečítajte si detailnú recenziu od O2 Guru.

Michal Gerčák, zakladateľ Mountain Addiction

Založil spoločnosť Mountain Addiction, ktorá úspešne funguje už tri roky. Okrem klasických letných a zimných túr vo Vysokých Tatrách a v Alpách organizuje Mountain Addiction hlavne v zimnom období množstvo kurzov – lavínové, skialpinistické, freeridové a ľadopádové.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Testovanie novinky Huawei P20 bol vskutku zážitok

Pozrite sa spolu s nami zblízka na telefón, ktorý náš O2 Guru považuje za jednotku na trhu.

Mal som možnosť testovať túto novinku a bol to vskutku zážitok. Vlajkové lode od spoločnosti Huawei vždy prinášajú kvalitu a inovatívnosť a inak to nie je ani pri Huawei P20.

Prémiový vzhľad, kvalitná konštrukcia

Už na prvý pohľad mi bolo jasné, že kvalitné materiály, krásne zaoblenie a ideálne rozmery tohto smartfónu sú znakom tej najvyššej triedy. Obojstranné sklo a jemný kovový lem dodávajú telefónu skutočnú eleganciu. Pomer strán 18 : 9 bol pre mňa ideálny nielen na prácu, ale aj na sledovanie videí či pohodlné nosenie telefónu vo vrecku.

Vykrojený displej, tzv. notch mi plne vyhovoval. Za jediný nedostatok považujem nutnosť utierania odtlačkov prstov na zadnom kryte a jemne šmykľavý povrch, čo sa však dá vyriešiť ochranným krytom.

Odhalenie všetkých kvalít

Po odomknutí telefónu som sa hneď presvedčil, že novinka od Huawei vyniká nielen svojím vzhľadom. Nádherné farby a jas dodávajú telefónu iskru, prehľadné a intuitívne užívateľské prostredie potvrdzujú, že menej je niekedy naozaj viac. Vstavaných a predinštalovaných aplikácií je optimálne množstvo. Telefón tak nepôsobí preplnene ešte pred samotnou synchronizáciou aplikácií, ktorá bola v mojom prípade hotová do troch minút.


Horský vodca špeciálne pre vás zaznamenal celú túru na Prostredný hrot telefónom Huawei P20. Pozrite si nádherné zábery z výstupu na tatranský štít v článku.


K prednostiam smartfónu Huawei P20 patrí aj rýchla odozva. Zariadenie tak fungovalo aj pri maximálnom nasade- ní naozaj hladko. Jedným z veľkých pozitívnych prekvapení pre mňa bola výdrž batérie. Po ôsmich hodinách, počas ktorých som telefón podrobil záťažovému testu, zmene teploty z -3 na 21 °C a asi hodinovému počúvaniu hudby, mi kapacita batérie klesla zo 100 % iba na 88 %.

Bezpečnosť na najvyššej úrovni

Jednoduché odomykanie odtlačkom prsta na prednej strane telefónu či jediným pohľadom pri nastavení face recognition ma len utvrdilo v tom, že zariadenie patrí medzi špičku. Po odomknutí zariadenie ponúka možnosť posunúť bezpečnosť ešte na vyšší level. Priamo v nastavení si totiž môžete vybrať aplikácie, ktoré chcete chrániť heslom alebo odtlačkom prsta. Potešila ma aj Private Space, teda súkromná zóna, ktorá si vyžaduje samostatné prihlásenie.

Multimédiá, ktoré vás ohromia

Pri fotkách cítiť silu umelej inteligencie, ktorá sa na vytvorení záberov podieľa. Ohromujúce rozlíšenie a filtre so špeciálnymi efektmi dokážu odfotiť hviezdnu oblohu aj svetelnú šou. Videá s použitím Slow Motion (960 fps) sú už len pomyselnou čerešničkou na torte. Ak ste aj vy závislí od hudby, tak pre vás bude podstatný reproduktor.

V prípade tohto zariadenia je umiestnený na spodnej bočnej lište vedľa mikrofónu a znie výborne. Na smartfóne síce klasický audio jack nie je, no v balení sa okrem slúchadiel s USB-C koncovkou a mikrofónom nachádza aj redukcia naň.

Zábery z telefónu Huawei P20

Hodnotenie O2 Guru: Jednotka na trhu

Huawei P20 rozhodne odporúčam ľuďom, ktorí majú radi kvalitu a smartfón dennodenne využívajú aj pri práci. Vyladený výkon, skvelá výdrž batérie a výnimočné multimediálne prvky robia z tohto zariadenia jednotku na trhu.

Novinku Huawei P20 môžete rovnako ako všetky zariadenia z ponuky O2 získať k akémukoľvek O2 Paušálu na začiatok len za 2 €.

Michal Kmeť, O2 Guru zo zákazníckeho centra O2

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.


Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Pre potešenie aj pohodlnejšiu prácu. 16 tipov na tech darčeky pre celú rodinu

Čítaj viac

Týchto 5 hier vám spríjemní daždivé večery, ale dajte si pozor, sú návykové

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac