Aké boli fetiše Nežnej revolúcie?

Čo bolo pre Nežnú revolúciu typické? Aké boli jej symboly? Ako sa šírili informácie bez mobilov a internetu? To všetko a oveľa viac prezrádza dokumentárny cyklus Fetiše Nežnej revolúcie.

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) uvádza päťdielny dokumentárny cyklus o udalostiach Novembra 89 s názvom Fetiše Nežnej revolúcie. Seriál si zobral na mušku charakteristické prvky tých dní. Bez pátosu a s nadhľadom približuje obdobie, ktoré zmenilo naše životy, zmýšľanie a otvorilo nám nové možnosti. 

Sóda vám prináša krátke zhrnutia jednotlivých dielov, ktoré zároveň odkrývajú to, čo bolo pre November 89 najpríznačnejšie.

Hra Vivat Sloboda vás prenesie do bratislavských ulíc počas Novembra 89. Prečítajte si, ako vznikala

Kreativita revolúcie

Nežná revolúcia bola, či chceme, alebo nie, prvým pilierom rodiaceho sa nového marketingu a slobodnej reklamy. Ulice boli plné symbolov, plagátov, hesiel a odznakov.

Vlnitý plechový plot na Námestí 4. apríla (v súčasnosti Hlavné námestie) zdobili plagáty, ktoré vyrobili študenti VŠVU Boris Ondreička a Cyril Blažo. Spoluzakladateľ Verejnosti proti násiliu (VPN) Peter Horváth prednášal grafický dizajn a celkom prirodzene prispel k vizuálnemu stváreniu Novembra 89. Autorom loga VPN je výtvarník Karol Rosmány – tvar písmena V vychádza z natiahnutej ruky s vystretým ukazovákom a prostredníkom.

Veľkou zmenou prechádzali aj médiá. Vznikli prvé nezávislé noviny Verejnosť, mládežnícke noviny SMENA sa odvážne rozhodli informovať ľudí o revolučných udalostiach a v televízii sa o spoločenskej situácii otvorene diskutovalo v relácii Dialóg.

Rovnošata revolúcie

Móda pred rokom 1990 pripomínala uniformu. Všetko oblečenie malo podobné až identické strihy, v obchodoch bol malý výber látok a farieb. Uniformita bola jedným zo symbolov režimu a prejavovala sa aj v podobe pionierskej či zväzáckej rovnošaty alebo odevov počas spartakiády. Nebola však len vonkajším prejavom. Hlavnú úlohu hrala uniformita myslenia, a teda nevyčnievanie z davu.

Aj v Novembri 89 boli politickí funkcionári uniformne oblečení v oblekoch. Oholení, ostrihaní… Predstavitelia revolúcie zase v ručne štrikovaných svetroch, bradatí, vlasatí…  V uliciach bola sychravá zima. Snežilo, pršalo, mrzlo. Takmer všetci mali na hlavách vlnené čiapky. Jedna z nich, tzv. budajka, sa stala symbolom revolúcie.

Cesty revolúcie

Revolúcia sa neodohrala iba na námestiach v Prahe a v Bratislave, diala sa všade. Keď sa 
18. novembra rozšírili chýry o tom, ako bezpečnostné jednotky násilne potlačili demonštráciu na Národnej triede v Prahe, vzbudilo to pozornosť takmer v každom kúte republiky.

Kým televízia nezačala vysielať slobodne, bolo potrebné ľuďom ozrejmiť chýry o tom, čo sa deje na námestiach. Herci a študenti v prvých dňoch vysvetľovali udalosti priamo. Ústne šírili neskreslený obraz diania, pretože ten, kto nemal rakúsku televíziu, nevedel takmer o ničom.

Škola, základ revolúcie

Nežnú revolúciu začali „písať“ študenti. Dňa 16. novembra zorganizovali protestnú demonštráciu v Bratislave, na ktorej sa zúčastnilo asi 300 osôb. Protestovali proti vtedajšiemu návrhu vysokoškolského zákona a za akademickú slobodu. Skandovali heslá ako Slobodu slova! Nechceme reaktor! Chceme školské reformy! Chceme školy pre všetkých! Demokraciu, demokraciu!

V piatok 17. novembra sa v Prahe na Albertove zišli študenti vysokých škôl pri oficiálnom pietnom akte pri príležitosti 50. výročia smrti Jana Opletala a zatvorenia českých vysokých škôl v roku 1939. Z tichej pietnej akcie sa stal krvavý masaker. Po týchto udalostiach sa začali organizovať štrajkové výbory. V školách vyhlásili štrajk. Študenti tak začali meniť československú históriu.

Genius loci

K študentom sa veľmi rýchlo pridali aj divadlá. Prestali na chvíľku plniť svoju zábavnú úlohu a stali sa stánkami osvety. Veľa hercov našlo svoje druhé pôsobisko na námestiach. Neumlčali ani tých, ktorí mali zákaz hrať. Svoj zvučný hlas prepožičali novým heslám demokracie, po ktorej tak túžili. Námestia im poskytli dosky, ktoré znamenajú svet a otvárajú cestu k slobode.

Dôležitým symbolom sa stali kľúče, ktoré mali mnohé interpretácie a významy. Okrem hercov vystúpilo na improvizovaných pódiách množstvo ďalších ľudí.

Museli prekonať strach z toho, aké následky môžu za tento čin niesť v prípade, že žiadna zmena nenastane. A tak zrazu boli na svete prví skutoční hovorcovia ľudu. Námestia a ulice sa stali dôležitým miestom celospoločenskej zmeny.

Jednotlivé časti dokumentárneho cyklu Fetiše Nežnej revolúcie môžete od 17. októbra 2019 sledovať v priemiére každý štvrtok o 21:30 hod. na Jednotke. K dispozícii budú aj v televíznom archíve.

Spoločnosť O2 si pripomína 30. výročie Nežnej revolúcie a pri tejto príležitosti podporila projekty, ktoré mladým ľuďom približujú, prečo sa pred 30 rokmi ľudia postavili za slobodu a demokraciu a prečo sa za tieto hodnoty oplatí bojovať aj dnes. Viac inšpiratívneho čítania vrátane súťaže a kvízu nájdete na tomto mieste.

Fetiše Nežnej revolúcie

Dokumentárny cyklus Fetiše Nežnej revolúcie, ktorý uviedla RTVS, sa v piatich dieloch zameriava na príbehy ľudí, ktorí v mrazivej zime stáli na námestiach a verili v lepšiu budúcnosť. Jednotlivé diely režírovali Vladimíra Sárkány, Lucia Kašová, Dominik Jursa, Róbert Šveda a Miriam Petráňová. Partnerom projektu je spoločnosť O2.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Hra Vivat Sloboda vás prenesie do bratislavských ulíc počas Novembra 89

Tím herných nadšencov oživil Bratislavu spred 30 rokov. Vo svete, ktorý vytvorili, nájdete známe miesta aj skryté detaily a zažijete atmosféru, aká panovala v hlavnom meste počas Nežnej revolúcie.

Veziete sa taxíkom centrom Bratislavy a rozhliadate sa okolo seba. Ulice a budovy sú vám povedomé, no akoby pochádzali z inej doby. Pod Manderlákom nie je kebab, ale mäsiarstvo. Nad bránami policajného riaditeľstva sa namiesto dvoch levov týčia sochy dvoch goríl. Keď míňate autá s nápisom VB, študentov, ktorých v taxíku veziete, zamrazí od strachu. Boja sa, že po nich budú na proteste strieľať.

„Nemôžeme si dovoliť mlčať o minulosti,“ hovorí vydavateľka komiksov o Nežnej revolúcii. Prečítajte si náš rozhovor

Vitajte vo svete Vivat Sloboda, v počítačovej hre, ktorú aj vďaka grantu Férovej nadácie O2 pripravili vývojári z tímu Vivat k 30. výročiu Nežnej revolúcie. Hráč sa v nej ocitá v úlohe vodiča štátnej taxislužby, na ktorého čakajú dve zákazky.

Okrem protestujúcich študentov povezie aj straníckeho pohlavára, ktorý sa po ceste do Petržalky posťažuje, že je nenormálne, aby 15-ročné deti rozhodovali, kto má byť vo vláde.

„Pri pasažieroch využívame dobové citácie a výpovede ľudí, ktorí November 89 zažili na vlastnej koži. Nesnažíme sa hráčov navádzať na to, že niekto je dobrý a iný zlý. Každý by si mal vytvoriť vlastný názor. Aj keď z toho určite bude cítiť, že nie je normálne, aby sa študenti báli, či do nich bude strieľať polícia,“ vysvetľuje produkčný a zároveň scenárista projektu Roman Lipka.

Dúfa, že interaktívny zážitok vzbudí u mladých ľudí väčší záujem o nežnú revolúciu ako učebnice.

Na začiatku bol sen o bratislavskom GTA

Roman sa dlhodobo venuje recenzovaniu hier a pri hľadaní chýb iných si často hovoril, aké by bolo super mať svoju vlastnú hru. Keď za ním prišiel dizajnér Jaro Miko s nápadom vytvoriť hru o mafii v Bratislave, začali spolu vymýšľať príbeh zasadený do 90. rokov. Obaja majú radi žáner mestskej akcie preslávený sériou Grand Theft Auto (GTA) a ich snom bolo priniesť GTA do bratislavských ulíc.

Jaro začal vyrábať modely budov, no v tíme chýbal programátor, ktorý by ich preniesol do herného sveta. Roman, našťastie, natrafil v bratislavskom klube Subclub na bývalého spolužiaka Samuela Potiska, ktorý sa ponúkol naprogramovať Jarovu rozrastajúcu sa mapu.

Hra Vivat Sloboda je založená na platforme Unity, kde si môžu vývojári z bezplatne dostupných šablón vyskladať balíčky s rôznymi hernými mechanikami a vložiť do nich vlastný obsah – od scenérie až po príbeh.

„Náš príbeh vychádza z hernej mechaniky. Vedeli sme, že môžeme využiť jazdenie po meste, a tak hru postaviť na pretekoch alebo taxikárčení,“ opisuje Roman začiatky hry. Fungujúca doprava je však náročná na vyladenie, pretože musí rešpektovať dopravné značenia, chodcov a chod premávky.

Ak počas hry prekročíte rýchlosť, prejdete na červenú alebo nabúrate, vaši pasažieri to najskôr len okomentujú, no po troch prešľapoch po vás už pôjde Verejná bezpečnosť. Ak zrazíte človeka, hra sa okamžite končí, pretože ide o najvážnejšie porušenie osobnej slobody človeka.

Herný svet potrebuje rovnováhu reality a atmosféry

Po zverejnení grantu Sloboda nie je samozrejmosť prispôsobili mladí vývojári prostredie hry roku 1989. Na okraje mapy napríklad pridali hranice s ostnatým drôtom. Grant vyhlásila Férová nadácia O2, aby podporila projekty, ktoré sa venujú téme Novembra 89 a približujú mladým ľuďom myšlienky slobody a demokracie.

„Modely vytvárame tak, aby sme ich čo najviac priblížili danému obdobiu. Napríklad časť budovy Slovenskej národnej galérie vyzerala v roku 1989 viac funkcionalisticky a bola v nej predajňa áut,” hovorí dizajnér Jaro.

Pri rešeršovaní projektu si vytvoril databázu takmer 2 000 fotografií, ktoré zachytávajú premeny Bratislavy v jednotlivých dekádach.

Vytvorenie Mostu SNP napríklad Jarovi zabralo približne tri dni intenzívnej práce. Na Google Street View si najskôr pozrel, ako je most naklonený, a zmeral si jeho rozmery a pomery. Následne si bol most nafotiť, aby mohol v hre použiť autentické textúry. Napriek tomu však most v hre nie je vernou kópiou toho skutočného.

„Náš most je pre celkové škálovanie herného sveta položený o trochu vyššie a vzhľadom na lepšiu hrateľnosť má širšie cesty. Našou ambíciou nie je vytvoriť kópiu reality v mierke 1 : 1, ale čo najlepšiu hernú atmosféru,“ vysvetľuje Jaro odchýlky herného sveta od skutočného.

V hre napríklad uvidíte pred Tuzexom čakať zástup ľudí, no všetky podniky a značky sú z dôvodu autorských práv vymyslené. Taxík, na ktorom jazdíte, síce pripomína Škodu 105, v hre sa však značka auta volá Smola.

Inšpirovaná autentickými zážitkami z Nežnej revolúcie

Zatiaľ čo taxík, v ktorom jazdíte, je štylizovaný, rádiové vysielanie, ktoré v ňom počúvate, je skutočné. Hráč si môže prepnúť medzi dobovými nahrávkami Československého rozhlasu a zakázaným Hlasom Ameriky a porovnať si, ako o novembrových protestoch informovali.

Aj repliky pasažierov v taxíku sú skutočné. Stranícky pohlavár cituje zachované archívne výroky a debatu študentov inšpirovali autentické zážitky z revolúcie, o ktoré sa ľudia minulý rok podelili v rámci projektu O2 k výročiu Novembra 89 Tváre slobody.

Hoci členovia tímu bývalý režim na vlastnej koži nezažili, za prehľad o vtedajších udalostiach vďačia rodičom a samoštúdiu historických zdrojov a dokumentov. Aby sa vyhli nepresnostiam, všetky historické reálie konzultujú s Dagmar Füle, ktorá počas Nežnej revolúcie organizovala najväčší študentský protest na Slovensku.

Pri rešeršovaní udalostí Novembra 89 natrafili vývojári aj na množstvo kuriozít. Niektoré z nich preniesli aj do hry v podobe skrytých prvkov, ktoré sú v popkultúre známe ako tzv. easter eggs.

Pozorný hráč si napríklad medzi stromami môže všimnúť spadnutý teplovzdušný balón, ktorý odkazuje na jeden z najsmutnejších pokusov o útek spoza železnej opony. Rodina zo Senice chcela utiecť na svojpomocne vyrobenom balóne, no tragický pád prežila iba trojročná dcéra.

Na strategických miestach sú v rámci mapy rozmiestnené aj informačné body, pri ktorých sa môže hráč zastaviť a dozvedieť sa zaujímavosti o danej budove či lokalite ako takej. Vedeli ste napríklad, že pod obchodným domom Prior mala byť stanica bratislavskej rýchlodráhy?

Vývojári: Sme radi, že žijeme v slobodnom svete

Vivat Sloboda bude dostupná zadarmo pre operačné systémy Windows a macOS aj hernú konzolu Xbox. Autori chcú projektom ukázať, že aj malý tím s nízkym rozpočtom vie na Slovensku vytvoriť kvalitnú hru. Do budúcnosti už chystajú aj rozsiahlejšiu hru Vivat Slovakia, ktorá sa bude začínať vznikom Slovenskej republiky.

„Vážime si, že nám štát nediktuje, čo máme robiť, a máme slobodu venovať sa takýmto projektom. Umožňuje nám to režim, ktorý naši rodičia ,vyštrngali‘ a Vivat Sloboda je spôsob, ako si môžeme ich činy pripomenúť,“ zhodujú sa autori projektu a dodávajú, že je dôležité, aby sa to takto uchovalo.

Spoločnosť O2 si pripomína 30. výročie Nežnej revolúcie a pri tejto príležitosti podporila projekty, ktoré mladým ľuďom približujú, prečo sa pred 30 rokmi ľudia postavili za slobodu a demokraciu a prečo sa za tieto hodnoty oplatí bojovať aj dnes. Viac inšpiratívneho čítania vrátane súťaže a kvízu nájdete na tomto mieste.

Tím Vivat

Projekt Vivat Sloboda, ktorý podporila Férová nadácia O2, rozbiehal scenárista a produkčný Roman Lipka s dizajnérom Jaromírom Mikom, ktorývytvára mestské modely a Unity 3D s programátorom Samuelom Potiskom. Na hre spolupracuje aj programátor Márk Néveri, 2D animátor Denis Miglierini, 2D umelkyňa Tesa Tarčáková a dizajnér postáv Samuel Šlauka. Viac o hre sa dozviete na www.vivatsloboda.sk.


O2: Slovensko pred rokom 89 je krajina, kam sa nechceme nikdy vrátiť

Čítaj viac

Čo ste robili v Novembri 89? A čo robil váš sused?

Čítaj viac