Druhý blog motoristického novinára, ambasádora kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazdy, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale i špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, hovorí aj o tom, aké dôležité sú počas šoférovania správne pneumatiky.
Možno to znie paradoxne, ale rely mi už niekoľkokrát zachránilo kožu. Stačí správne návyky zo súťažného špeciálu použiť v praxi na bežných cestách.
Automobilový šport sa vo všeobecnosti považuje za nebezpečný a v istom zmysle taký je, asi ako každý dynamický šport. Lenže práve vďaka balansovaniu na pomyselnej, ale kontrolovanej hrane možno pretaviť skúsenosti z pretekárskych tratí do bezpečnosti na bežných cestách.
Teraz nemyslím mladíkov, ktorí sa vybúria na pretekárskej dráhe a na cestách sú potom pokojnejší. Skôr mi prichádzajú na um správne zásady a skúsenosti.
Čítajte aj: Rasťo Chvála bloguje o svojom veľkom záväzku
V prvom videu zo série Chvála bezpečnej jazdy ostrím na správne obutie auta. Z testov stoviek áut mi vychádza, že čím je auto lepšie, výkonnejšie, rýchlejšie a technicky dokonalejšie, tým kvalitnejšie pneumatiky potrebuje. Napokon automobil spájajú s cestou štyri malé plôšky a od nich závisí brzdná dráha alebo stabilita auta.
Napríklad v rely mám z nesprávne zvolených alebo z nezahriatych pneumatík strach. Ak je všetko v poriadku, získam dôveru v auto a dokážem ísť veľmi blízko limitu. Ak pneumatiky netrafím alebo sú studené, riskujem alebo musím spomaliť.
„Zle zvolené pneumatiky dokážu zmeniť pretekárske auto na nepoznanie. Zrazu sa z príkladného spojenia pilota, auta a cesty stane neharmonický celok.“
Zle zvolené pneumatiky dokážu zmeniť pretekárske auto na nepoznanie. Zrazu sa z príkladného spojenia pilota, auta a cesty stane neharmonický celok, pritom auto je stále to isté.
Napadlo mi na testovacej dráhe porovnať zle obuté pretekárske auto a rodinnú dodávku s vhodnými pneumatikami. Pochopiteľne, dvojtonová rodinná dodávka nemôže za normálnych okolností súperiť s rely autom, ktoré má polovičnú hmotnosť. Najmä nie v zmene smeru jazdy a brzdení.
Pretekársky Peugeot 208 R2 sme počas chladného rána obuli do plášťov tvrdej zmesi a tie sme nezahriali. Naopak, dodávka dostala výborné pneumatiky Goodyear. V simulovanom vyhýbaní sa prekážke išlo pretekárske auto do šmyku pri rýchlosti, ktorú nemotornejšia dodávka zvládala.
Vďaka nízkemu ťažisku a obratnosti pretekárske auto vo vyhýbacom manévri veľmi nezaostávalo. Viditeľný rozdiel vznikol v brzdení z osemdesiatkilometrovej rýchlosti, ktorú zvládla dodávka s náskokom dĺžky jedného auta.
„Treba mať oči na ceste a ruky na volante, rozhodne nie oči na displeji mobilu a mobil v ruke.“
Dôkaz o dôležitostí pneumatík vyznel veľkolepo a očakávane, ale nebol hlavným odkazom z rely do života. V rely sa totiž stáva, že občas nemám správne plášte. Niekedy ich nestihnem zahriať alebo počas rýchlostnej skúšky začne pršať a ja mám obuté pneumatiky na sucho.
Vtedy musí nastúpiť hlava, ktorá otvára ďalšie kapitoly dobrých zvykov z rely použiteľné každý deň. Napríklad pretekár má pohľad upretý na dráhu a ďalšie informácie prijíma sluchom od spolujazdca.
Rozmenené na každodenné jazdenie: Treba mať oči na ceste a ruky na volante, rozhodne nie oči na displeji mobilu a mobil v ruke. Pre mobilný telefón za volantom ostáva voľný iba sluch s použitím handsfree. A to nehovorím o tom, že z rely si môžeme zobrať do života dobrý zvyk pripútať sa.
Rasťo Chvála
Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.