Rasťo Chvála bloguje: Z rely do života

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely prezrádza, čo si môže z automobilových pretekov vziať každý vodič.

Druhý blog motoristického novinára, ambasádora kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazdy, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale i špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, hovorí aj o tom, aké dôležité sú počas šoférovania správne pneumatiky.

Možno to znie paradoxne, ale rely mi už niekoľkokrát zachránilo kožu. Stačí správne návyky zo súťažného špeciálu použiť v praxi na bežných cestách.

Automobilový šport sa vo všeobecnosti považuje za nebezpečný a v istom zmysle taký je, asi ako každý dynamický šport. Lenže práve vďaka balansovaniu na pomyselnej, ale kontrolovanej hrane možno pretaviť skúsenosti z pretekárskych tratí do bezpečnosti na bežných cestách.

 

Teraz nemyslím mladíkov, ktorí sa vybúria na pretekárskej dráhe a na cestách sú potom pokojnejší. Skôr mi prichádzajú na um správne zásady a skúsenosti.

Čítajte aj: Rasťo Chvála bloguje o svojom veľkom záväzku

V prvom videu zo série Chvála bezpečnej jazdy ostrím na správne obutie auta. Z testov stoviek áut mi vychádza, že čím je auto lepšie, výkonnejšie, rýchlejšie a technicky dokonalejšie, tým kvalitnejšie pneumatiky potrebuje. Napokon automobil spájajú s cestou štyri malé plôšky a od nich závisí brzdná dráha alebo stabilita auta.

Napríklad v rely mám z nesprávne zvolených alebo z nezahriatych pneumatík strach. Ak je všetko v poriadku, získam dôveru v auto a dokážem ísť veľmi blízko limitu. Ak pneumatiky netrafím alebo sú studené, riskujem alebo musím spomaliť.

Zle zvolené pneumatiky dokážu zmeniť pretekárske auto na nepoznanie. Zrazu sa z príkladného spojenia pilota, auta a cesty stane neharmonický celok.

Zle zvolené pneumatiky dokážu zmeniť pretekárske auto na nepoznanie. Zrazu sa z príkladného spojenia pilota, auta a cesty stane neharmonický celok, pritom auto je stále to isté.

Napadlo mi na testovacej dráhe porovnať zle obuté pretekárske auto a rodinnú dodávku s vhodnými pneumatikami. Pochopiteľne, dvojtonová rodinná dodávka nemôže za normálnych okolností súperiť s rely autom, ktoré má polovičnú hmotnosť. Najmä nie v zmene smeru jazdy a brzdení.

Pretekársky Peugeot 208 R2 sme počas chladného rána obuli do plášťov tvrdej zmesi a tie sme nezahriali. Naopak, dodávka dostala výborné pneumatiky Goodyear. V simulovanom vyhýbaní sa prekážke išlo pretekárske auto do šmyku pri rýchlosti, ktorú nemotornejšia dodávka zvládala.

Vďaka nízkemu ťažisku a obratnosti pretekárske auto vo vyhýbacom manévri veľmi nezaostávalo. Viditeľný rozdiel vznikol v brzdení z osemdesiatkilometrovej rýchlosti, ktorú zvládla dodávka s náskokom dĺžky jedného auta.

Treba mať oči na ceste a ruky na volante, rozhodne nie oči na displeji mobilu a mobil v ruke.

Dôkaz o dôležitostí pneumatík vyznel veľkolepo a očakávane, ale nebol hlavným odkazom z rely do života. V rely sa totiž stáva, že občas nemám správne plášte. Niekedy ich nestihnem zahriať alebo počas rýchlostnej skúšky začne pršať a ja mám obuté pneumatiky na sucho.

Vtedy musí nastúpiť hlava, ktorá otvára ďalšie kapitoly dobrých zvykov z rely použiteľné každý deň. Napríklad pretekár má pohľad upretý na dráhu a ďalšie informácie prijíma sluchom od spolujazdca.

Rozmenené na každodenné jazdenie: Treba mať oči na ceste a ruky na volante, rozhodne nie oči na displeji mobilu a mobil v ruke. Pre mobilný telefón za volantom ostáva voľný iba sluch s použitím handsfree. A to nehovorím o tom, že z rely si môžeme zobrať do života dobrý zvyk pripútať sa.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.  

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac