Rasťo Chvála bloguje: Darček k osemnástke

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely spomína na svoje šoférske začiatky a ponúka rady začínajúcim šoférom a ich blízkym.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom blogu hovorí o svojich začiatkoch za volantom a prináša návod, ako by mal na šoférsku dráhu vstúpiť každý nový držiteľ vodičského preukazu.

Stojím o pol ôsmej ráno na zastávke autobusu a netrpezlivo prestupujem z nohy na nohu. Snáď mi tá „Polomka“ neušla, lebo je to jediný spoj, ktorý v tomto čase ide priamo cez našu obec až do Banskej Bystrice. Skôr než sa objaví legendárny autobus modrá harmonika značky Ikarus, skontrolujem si občiansky preukaz.

Tieto jarné prázdniny mi musí MDŽ klapnúť podľa plánu, pretože práve dnes mám osemnásť a v hlave veľký plán: Okolo deviatej budem v Banskej Bystrici, prebehnem pešo na inšpektorát a ak budem mať šťastie, chytím „Polomku“ cestou späť na Beňuš. Doma zoberiem rodinnú Škodu 100 a pôjdem odviezť veci na horskú chatu, kde máme ísť podvečer ako vedúci s deťmi na výlet.

„Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje.“

Mamina je doma, lebo je učiteľka, a hneď pochopí, prečo potrebujem auto. Akurát ja nechápem, prečo ma brzdí a chce ísť so mnou ako dozor. Naveľa som pristal na kompromis: mať auto hoci s dozorom.

Hore úzkou a ešte miestami zasneženou dolinou to nebola jazda podľa mojich predstáv, aspoň dvakrát mi ušiel zadok auta do mierneho driftu. Decká z nášho malého spoločenstva som v rámci druhej jazdy opatrne vyviezol hore a osemnástku som oslávil bez ujmy.

Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty. Všetko ostatné bolo divoké, rýchle a vášnivé. Napriek čerstvo skončenej autoškole mi síce nechýbala zručnosť, ale aj tak to bola odvaha.

„Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.“

Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje. Ideálny stav je podľa mňa vodičský preukaz v sedemnástke a povinné jazdenie so skúseným šoférom. Efektívne formovať možno jedine mladého šoféra.

Ak ste práve skončili autoškolu, začnite jazdiť v spoločnosti dobrého šoféra. Pred prvou sólo jazdou si premyslite, kam a kadiaľ pôjdete. Jazdite po známych cestách, aby sa všetka vaša pozornosť sústredila na riadenie auta. Jazdite často a pokiaľ to ide v menej exponovaných časoch. Začnite počas dňa a až po nazbieraní skúseností jazdite v noci. Aj na prvé nočné jazdy sú lepšie známe cesty.

Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.

Záznamy z výskumu nehôd ukazujú, že vodiči v krízovej situácii často nedostatočne brzdia alebo nevyužijú možnosti auta na vyhnutie sa kolíziám. Investujte do kurzu bezpečnej jazdy, aby ste si vyskúšali, ako sa auto správa pri krízovom brzdení. Možno sa naučíte, ako sa dá súčasne brzdiť a obísť prekážku.

„Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty.“

K veľkému počtu nehôd by vôbec nemuselo prísť, keby mal vodič správne návyky, ako zvládnuť krízovú situáciu, a keďže nikto učený z neba nespadol, tréning bude dôležitý. Ak nie v škole, aspoň na letisku.

Ak vám ide hlava prasknúť a stále neviete, aký darček svojej ratolesti kúpiť, nezúfajte a investujte do školy bezpečnej jazdy, kondičnej jazdy alebo si aspoň sadnite na sedadlo spolujazdca, ako to vtedy prezieravo urobila moja mama.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy:

Jazdite zodpovedne, osvojte si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Kampaň O2 Nebuď pirát pozitívne ovplyvnila správanie mladých vodičov

Mladí ľudia si vďaka kampani O2 uvedomili riziká, ktoré so sebou prináša používanie mobilu za volantom, a počas jazdy s ním manipulujú menej.

Začiatkom apríla tohto roka odštartovala spoločnosť O2 Slovensko v rámci svojej iniciatívy Dátuj zodpovedne kampaň Nebuď pirát, ktorej cieľom bolo upozorniť širokú verejnosť na nebezpečenstvo používania telefónov za volantom. 

Orientovala sa najmä na mladých vodičov vo veku od 18 do 25 rokov, ktorí sú najviac náchylní na branie mobilných telefónov do rúk aj počas šoférovania.

Celá kampaň odštartovala prichytením a pokutovaním moderátora a YouTubera Mateja „Sajfu“ Cifru Políciou SR počas jeho livestreamu spoza volantu. Do kampane sa následne zapojilo približne 20 influencerov, ktorí vyjadrili svoj názor na túto tému a snažili sa využiť svoj vplyv, aby mladým ľuďom ukázali, že používanie telefónu za volantom je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.

Prečítajte si: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec, hovorí Matej „Sajfa“ Cifra

Keď kampaň mení návyky mladých vodičov

Podľa prieskumu agentúry Kantar kampaň od apríla tohto roku zaregistrovalo až 60 % mladých vodičov.

„Otvorenie tejto témy malo svoj význam. Až 97 % mladých vodičov hodnotí kampaň pozitívne a polovica opýtaných sa vyjadrila, že kampaň ovplyvnila používanie telefónu za volantom,“ hovorí šéfka komunikácie O2 Slovakia Tereza Molnár.

„Priemerný počet dotykov displeja za jazdu klesol z počiatočných 0,7 na 0,39, takže v správaní vodičov vidíme jednoznačný posun.“

„Naším hlavným cieľom bolo práve to, aby si mladí ľudia tieto riziká uvedomili, diskutovali o nich a prispôsobili im aj svoje reálne každodenné správanie za volantom, takže ju považujeme za veľký úspech,“ dodáva.

Interakcií s mobilom za volantom je medziročne menej

Z prieskumu vyplýva, že takmer 70 % mladých vodičov má pocit, že kampaň pozitívne ovplyvňuje správanie vodičov, a až 88 % si myslí, že takéto celospoločenské projekty pomáhajú zlepšiť život na Slovensku.

„Medziročne vidíme v prieskume aj istý pokles aktivít za volantom, ktoré si vyžadujú interakciu s mobilným telefónom, akými sú napríklad nastavovanie navigácie, písanie SMS správ či telefonovanie,“ vysvetľuje šéfka komunikácie.

Vodiči si aplikáciu O2 Extra výhody s navigáciou obľúbili, najazdili vyše dvoch miliónov kilometrov

Kampaň Nebuď pirát zaznamenala pozitívne výsledky aj v rámci využívania špeciálne upravenej navigácie Sygic, ktorá sa stala súčasťou aplikácie O2 Extra výhody. Aplikácia zaznamenáva rýchlosť a interakcie s mobilným telefónom počas jazdy a následne vodičov odmeňuje za zodpovednú jazdu.

Od spustenia kampane Nebuď pirát najazdili vodiči vyše 2 000 000 km v rámci 130 000 jázd, a to s priemerným skóre takmer 93 bodov za jazdu. Priemerný počet dotykov displeja za jazdu klesol z počiatočných 0,7 na 0,39, takže v správaní vodičov vidíme jednoznačný posun, ktorý je jedným z najdôležitejších úspechov kampane,“ zhodnocuje ďalšie výsledky šéfka marketingovej komunikácie O2 Slovakia Lucia Petrášová.

Ako funguje aplikácia O2 Extra výhody?

Bezplatná aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak vodič jazdí celý mesiac zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže každý mesiac získať dáta zadarmo. Jazdiť môže tak, že si navolí presnú trasu alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov, absolvuje minimálne 10 jázd a odjazdí najmenej 150 km, získa do konca septembra ako bonus namiesto pôvodného 1 GB až 5 GB dát zadarmo.

Čítajte aj: Držať počas jazdy telefón v ruke je nezodpovedné a nebezpečné, hovorí Barbora Krajčírová


Čo všetko ovláda umelá inteligencia vo vašom smartfóne?

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporí projekty, ktoré mladým ľuďom pripomenú hodnoty slobody a demokracie

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac