Cover verzia nemusí byť len rýchlou cestou za slávou. Môže hovoriť aj o dôležitých témach

Aj prostredníctvom prerábky známeho hitu môže človek vyjadriť svoj názor na problém, o ktorom je potrebné hovoriť. Cover verzia pesničky I love you od Woodkida napríklad upozorňuje na vnímanie LGBT+ ľudí.

Cover verzie známych hitov sú spravidla viac či menej vydarené pokusy hudobníkov prísť s niečím novým, no zároveň neurobiť veľký prešľap. Ak je totiž pôvodný song hitom, je veľká pravdepodobnosť, že sa ním stane aj jeho pretvorená verzia.

Prísť s novou podobou obľúbeného hitu však nie je iba doménou populárnych mien. Aj ľudia, ktorí verejnosti nie sú úplne známi, sa občas vedia pustiť do podobnej tvorby.

Ich cieľom však spravidla nie je získať masovú popularitu, ale často upozorniť na nejaký spoločenský alebo lokálny problém.

Spoločnosť by mala byť otvorenejšia

Inak tomu nebolo ani v prípade Radka Horáčka, ktorý natočil pieseň Sirius. Sympatický gay, ktorý v minulosti spoluzakladal český Prague Pride, ním chce upozorniť na to, že aj LGBT+ ľudia majú právo viesť bežný život.

„Hoci veľká časť verejnosti tvrdí, že nemá s LGBT+ ľuďmi problém, platí to iba do momentu, než sa stretnú s tým, že sa chceme prejaviť verejne. Podľa môjho názoru je to stále homofóbia – niekedy tichá a skrytá, často však hlasná a agresívna,“ hovorí.

Aby bola spoločnosť otvorenejšia, je podľa Radka nevyhnutná správna forma aktivizmu.

„Je veľmi dôležité žiť otvorene, hrdo a dávať ľuďom najavo, že homosexualita je len iná forma prirodzenosti. Nie je to osvojené správanie, nie je to módny výstrelok ani niečo, čo by sme si sami vybrali,“ približuje.

Aktivizmus možno robiť rôzne, aj pomocou hudby

Jednou z ciest aktivizmu, preto môže byť o živote LGBT+ komunity nielen hovoriť, ale aj spievať. V cover verzii hitu od známeho francúzskeho hudobníka a režiséra videoklipov Woodkida I love you preto spieva o vzťahu dvoch mužov, čo sa v našej spoločnosti nedeje často.

„Mám rád klasickú hudbu aj pop. Symfonická verzia jeho skladby bola preto ideálnou kombináciou,“ približuje samotný výber skladby.

„Sirius vznikol preto, že som chcel ukázať, že aj my sa trápime a vieme mať srdce na dlani, ale dokážeme aj kričať od zlosti či podrážať si nohy. Najdôležitejšie kritérium pre mňa bolo nezastierať pravú povahu vzťahu, ktorý českú verziu inšpiroval, ako aj úprimnosť textu a výrazu pri spievaní,“ vysvetľuje svoj motív Radek.

Hoci pôvodne uvažoval, že naspieva niektorý zo svojich textov, nakoniec zvíťazil ten od českého umelca JQr, ktorý sa venuje aj réžii, dramaturgii, scenáristike a tancu. Pri tvorbe textu k pesničke Sirius sa inšpiroval dôležitým Radkovým vzťahom.

Aby jeho pieseň získala ešte väčšiu hodnotu, rozhodol sa vytvoriť aj videoklip, ktorý sa pod taktovkou umelca JQr nakrúcal v pražskom divadle Venuše ve Švehlovce.

 

 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Slováci, ktorí pomocou dobrých nápadov menia svet okolo seba

Na Slovensku je veľa poctivých a zodpovedných firiem, ktoré sú prospešné celej spoločnosti, len sa o nich možno toľko nehovorí. Pozrite si pozitívne príbehy Slovákov, ktorí svojim podnikaním pomáhajú ľuďom či životnému prostrediu.

Mnohí ľudia aj u nás na Slovensku majú dobré nápady, chýba im však podpora. V snahe podporiť spoločensky prospešné firmy vznikla medzinárodná súťaž Chivas VENTURE, do ktorej sa zapojilo už aj viacero Slovákov. Súťažiaci v rámci môžu získať podiel z 1 milióna amerických dolárov a osobný koučing od špičkových svetových mentorov.

Pracujete na dobrom nápade? Prihláste sa do súťaže a získajte podporu. Viac informácií

Kým nájdete odvahu prihlásiť sa, inšpirujte sa príbehmi úspešných firiem, ktoré sa stali víťazmi slovenského kola súťaže Chivas VENTURE v predošlých rokoch. Viac nápadov, ktoré menia svet, nájdete na tomto odkaze.

Drevené zubné kefky Ecoheart pomáhajú ľuďom a prírode

Na svete je množstvo plastu, ktorý nestíhame recyklovať. Najbežnejším plastovým odpadom sú práve drobnosti, ktoré používame dennodenne – tégliky na nápoje, slamky, PET fľaše, ale aj zubné kefky.  Odhaduje sa, že len v Spojených štátoch amerických skončí na skládkach každoročne viac ako 850 miliónov zubných kefiek.

Aj malé zmeny môžu niekedy znamenať veľký rozdiel. To je aj filozofia mladého podnikateľa Romana Kovácsa z Bratislavy a jeho spoločníka Štefana Macejáka. Pod značkou Ecoheart vyrábajú ekologické kefky z bambusového dreva. Bambus rastie veľmi rýchlo, je trvalo udržateľnou surovinou.

Prioritou Ecoheart je pomáhať iným. Vybraným neziskovým projektom preto pravidelne darujú 10 % zo zisku. Ich momentálnou ambíciou je k zubným kefkám pridať ďalší rad ekologických výrobkov, zaradiť do výroby lokálne materiály a časom výrobňu pretvoriť na chránené dielne. Šancu tak dostanú ľudia, ktorí v živote nemajú veľa príležitostí.

Ecoheart sa v súťaži Chivas VENTURE stali víťazmi slovenského kola a postúpili do svetového finále, kde reprezentovali Slovensko a súťažili s ďalšími 27 firmami z iných krajín. Vďaka online hlasovaniu ľudí z rôznych kútov Zeme získali 20-tisíc dolárov.

Vizuálne čítanie učí hendikepované deti čítať

Čítanie je pre mnohých zdravých ľudí úplne prirodzená a jednoduchá činnosť. Naučiť sa čítať však pre deti so špeciálnymi potrebami môže byť mimoriadne zložité a často im k tomu chýba aj potrebné zázemie či možnosti.

Na pomoc s výučbou čítania u detí s rôznymi diagnózami ako napríklad dysfázia, dyslexia či autizmus slúži program Vizuálne čítanie, za ktorým stojí Dušan Baranec so svojím tímom. Deti aj dospelí sa prostredníctvom programu učia čítať hlásky, slabiky a slová v 12 úrovniach s využitím vizuálneho prístupu.

Používanie programu si vyžaduje odborné vedenie. Firma preto spolupracuje s viacerými expertmi z oblasti psychológie, pedagogiky a informačných technológií. Program od šikovných Slovákov oceňujú najmä logopédi, špeciálni pedagógovia či rodičia detí s postihnutím.

Vizuálne čítanie minulý rok v súťaži Chivas VENTURE zvíťazilo, no Dušan Baranec sa z osobných dôvodov nemohol na svetovom finále zúčastniť . Porota sa preto rozhodla vybrať nového víťaza, už spomínaného výrobcu drevených kefiek Ecoheart.

SmartHead propaguje udržateľný svet

Zapnite si dnes správy a po chvíľke nadobudnete dojem, že ľudstvo v budúcnosti nič dobré nečaká. Veľa ľudí má pritom úprimnú snahu zmeniť veci k lepšiemu, len skrátka netuší, kde začať. V skutočnosti dnes existuje množstvo zodpovedných firiem či organizácií, ktoré podnikajú konkrétne kroky na zlepšenie vecí okolo seba. Ich aktivity však často nedostanú priestor na propagáciu a jednoducho sa stratia v záplave iných informácií, takže sa o nich nikto nedozvie.

Veronika Osvaldová preto so svojím tímom vytvorila online platformu SmartHead, kde sa ľudia môžu dozvedieť o enviromentálnych či komunitných projektoch. Každý si tu môže pozrieť spoločensky prospešné aktivity, ktoré prebiehajú v jeho okolí a zapojiť sa – stačí len kliknúť. Stovky ľudí tak vďaka SmartHead pomáhali so sadením stromčekov, so zberom odpadu, s obnovovaním kultúrnych pamiatok či so vzdelávaním.

SmartHead bol prvým projektom, ktorý sa zapojil do slovenského kola súťaže Chivas VENTURE. Vďaka účasti v súťaži získal na základe hlasovania verejnosti príslušný finančný obnos a Veronika Osvaldová strávila mesiac v startup-ovom akcelerátore v Oxforde, kde sa pod vedením špičkových mentorov cvičila v prezentačných a manažérskych zručnostiach.

Je váš nápad lepší? Prihláste sa do súťaže Chivas VENTURE

Určite sa na Slovensku nájde ešte množstvo ďalších ľudí s nápadmi, ktoré môžu pomôcť svetu. Ak máte pocit, že váš nápad je rovnako dobrý, ak nie lepší, medzinárodná súťaž Chivas VENTURE môže byť pre vás to pravé.

Ak vaše podnikanie pomáha ľuďom alebo životnému prostrediu, prihláste sa do 31. októbra 2018 a získajte podiel z finančného balíka vo výške 1 milión amerických dolárov a koučing od svetových mentorov.

Formulár na prihlásenie, podmienky súťaže aj detailné informácie nájdete na tomto mieste https://www.chivas.com/sk-sk/the-venture/apply

 


96 hodín s Huawei: Získajte vybrané modely s veľkou zľavou

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové