Samo Trnka bloguje: Začal som cvičiť v sebaobrane

Dostane sa Samo do formy za 100 dní? Sledujte náš nový seriál Fit za 100 dní, ktorý prináša kopec inšpirácií, potu, zábavy, ale aj poriadnu nádielku O2 Extra výhod.

Máte radi výzvy? Samo Trnka, ktorého poznáte z nášho seriálu O 5 % lepší život, sa ich rozhodne nebojí. Preto prijal výzvu O2 a pokúsi sa stravou a cvičením schudnúť za 100 dní 10 kg.

O tom, ako sa mu darí, vás bude pravidelne informovať prostredníctvom blogu u nás na Sóde. V tom prvom sa dozviete o tom, ako a vlastne prečo s chudnutím začal.

Chcete sa dostať do formy? Začnite cvičiť so Samom Trnkom a s O2 Extra výhodami.

„Tučný človek je bambuľatý ako bábo, čo vzbudzuje sympatie. Býva obľúbený aj v kolektíve, lebo miesto zhonu má sklon povoľkať si. Vie sa na sedací nábytok rozliať do poloľahu, a keď dostane kúsok dačoho na zájedok a k tomu sladkú kávičku, začne okolo seba spomaľovať čas a šíriť pokoj.

Aspoň ja som bol tento druh tučka a mal som to rád.

Koniec koncov človek je od prírody pažravý a lenivý. Keď náš praprapradedo lovec-zberač narazil na strom plný ovocia, bolo treba nadžgať sa koľko vládal, lebo dozajtra by zvyšok mohli požrať iné opice. Naši predkovia boli desaťtisíce rokov vo forme len kvôli tomu, že sa veľa nabehali za prežieraním.

Po tridsiatke telo chradne

Ibaže krásne tlstnúť sa dá beztrestne len do tridsiatky, kým je telo v rozpuku. Potom sa organizmus začne pripravovať na smrť pozvoľným chradnutím a vy začnete cítiť, že tá „tučina“ to urýchľuje.

Doby veľkého temna. Skúšal som byť oholený. Plus, pravda, ten pupok.

Ja som to zbadal napríklad na tom, že keď som vyniesol 2 plné nákupné kabele na 2. poschodie – 10 minút na mňa nikto nesmel ani len prehovoriť, lebo pre krvný tlak som zazeral ako Vezuv na Pompeje. A potom, nič si nehovorme, aj „domáce kardio“ začalo byť viac trápenie ako radosť.

To celkom vydesí.

Prekročiť Lemravu

Ibaže vedieť, že s vami niečo nie je dobre a začať s tým niečo robiť, to sú 2 brehy, ktoré delí rieka Lemrava.

Byť tučný je v zásade veľmi príjemné. Človeka nič nebolí a môže jesť, koľko chce, lebo tučný už je. Nepohodlné to je len, keď treba robiť nejaký pohyb, napríklad zaviazať si šnúrky.

Skrátka, potreboval som, slušne povedané „vnútornú motiváciu“, ale presnejšie je „nasrať sa na seba“.

V tejto veci mi veľmi pomohol vtedy nový kolega z Dobre vedieť! Ďuro Kemka. Ledva sme sa spoznali, povedal mi, a to citujem presne: „Joj, strašne si tučný…“

No, nenasrali by ste sa?

Ja hrozne. A taký zľaknutý, že umriem a nasratý, že s tým nič nerobím, som začal chodiť do plavárne. Potom do fitka a potom na box.

Cesta plná sklamaní

Jedno, čo vám žiadna Czoborová, žiaden Vincze ani Powell nikdy nepovedia tak, aby ste to naozaj precítili, je pocit márnosti z toho, že v bežných podmienkach to fakt nejde ľahko.

Všetko na svete, čo sa vám zachce, máte strašne „friško“. Chcete auto? Pár dní papierovačiek a máte ho. Byt? Veľa papierovačiek, ale maximálne do pol roka je váš. A aj to vzdycháte, že to bola makačka.

Klesni drahá, klesni ešte dnes!

Schudnúť a dostať sa do formy?

Začnete cvičiť a po mesiaci nevidíte ani prd. Po 3 si nahovárate, že troška viac vládzete. Po polroku sa nenápadne preskupí  objem z pupka do svalov, ale na hmotnosti sa to nijako oslnivo neprejaví.

Po roku a pol trápenia mám o 10 kg menej a o kúsok krajšie nohy. To je super, ale podľa BMI a obsahu tuku v tele som furt obézny. Je to deprimujúco pomalé. Keby som si dovolil mať na výber, tak sa na to vykašlem.

Cesta plná víťazstva

Preto, keď sa mi ozvali z O2, že by so mnou chceli robiť projekt Fit za 100 dní, potešil som sa, lebo je to príležitosť zamakať viac a rozumnejšie, ako som to robil doteraz.

Pohyb

Ako prvé som preto zašiel k machrom z Health & Performance v Aircraft Sport House, kde mi Tomáš Mihalík spravil diagnostiku toho, ako som na tom s pohybom a tukom.

Toto mi namerali v Health & Performance.

Hovoril som si, že po toľkej námahe by výsledky nemuseli byť úplne zlé. Potom som sa za túto pochabú myšlienku musel hanbiť.

Skoro štvrtina môjho tela je stále tuk. Čo sa týka techniky pohybov, všetky som zvládol na jednotku, čo znamená, že úplne zle. Mám posťahované šľachy v nohách, stuhnuté svaly, brucho príliš vypučené a ochabnuté…

Skrátka, je to radosť iná, je to výzva. Keď vieš, čo robíš zle, je to príležitosť robiť to dobre.

Poživeň

Ako 2. som si začal písať kalorický príjem. Počas jedného týždňa som si zapisoval, koľko čoho o koľkej zjem a vypijem.

(previnilé vzlykanie)

Výsledky ešte len majú prísť, ale už teraz šípim veľké nepochopenie pre jaternice o 9 večer. (To sa jedlo samo, prisahám!)

Budem vás informovať.

Výzva

Podľa BMI ma od obezity k zdravej postave delí 10 kg. To nie je veľa, ale ani málo. Mojím cieľom je dať za 100 dní výzvy tých 10 kg dole – stravou, ale najmä cvičením.

Väčšinou človek číta o tom, ako schudnúť od ľudí, ktorí ktovie či kedy boli tuční. Ja ešte stále som. Preto dúfam, že pre vás bude vzpruhou vidieť mňa, obézneho mroža, ako sa snažím dať do poriadku za pomerne drakonický čas. A že vás to inšpiruje ísť do toho so mnou.

Lebo ak ste takí hniliaci ako ja, šport pre vás asi nikdy nebol naozajstnou vášňou. Tou boli asi filmy, kávičky, obedy či knižky.

Pravda je taká, že hodnotný život sa dá prežiť aj s pupkom a faldami. Otázka je, či dlhší a krajší. Preto neberte pohyb ako nutné zlo. Je to nutné dobro. Možno otravné, namáhavé, nepohodlné, ale rozhodne dobro.

Jeden vladár sa raz opýtal budhistického mnícha, prečo sa tak dobre stará o svoje telo, keď jeho cieľom je odísť z tohto sveta do nirvány. On mu na to povedal, že keď chceš, aby sa ti rana zahojila, tiež sa o ňu staráš tak dobre, ako vieš.

To je veľmi pekná myšlienka, ktorá vám ale nijako nepomôže, lebo to nie je bohvieaká odpoveď.

Lepšou motiváciou možno budú zľavy, ktoré pre vás O2 vybavilo u svojich partnerov. Lacnejšie a jednoduchšie to už asi nebude.

O tom, čo mi pomáha rozháňať všetky výhovorky a neprestávať cvičiť, vám napíšem nabudúce.“

Samo Trnka

Chcete byť fit a ušetriť? Využite O2 Extra výhody a získajte zľavy na produkty, ktoré využite nielen pri cvičení.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac