Divadelný dramaturg a spisovateľ Dano Majling sa podieľal na tvorbe komiksovej série Nežný komiks, ktorá zachytáva obdobie Nežnej revolúcie. Pre vydavateľstvo E.J. Publishing napísal posledný štvrtý komiks, ktorý nesie názov Unesení: dedinský horor o miznúcich deťoch. S čitateľmi Sódy sa podelil o svoj pohľad na November 89 a demokraciu.
Vydanie komiksovej série podporila aj spoločnosť O2.
„Nemôžeme si dovoliť mlčať o minulosti,“ hovorí vydavateľka komiksov o Nežnej revolúcii. Prečítajte si náš rozhovor
„Keď sa rozprávam s niektorými ľuďmi o demokracii a komunizme, berú to ako futbalový zápas.
Sovietsky zväz síce napadol Afganistan, ale USA zase viedli krvavú vojnu vo Vietname. 1 : 1. Sovietsky zväz síce okupoval Československo a potlačil armádou reformné procesy v Maďarsku, ale USA zase podporovali v Čile diktátora Pinocheta. 2 : 2. Sovietsky zväz síce uväznil státisíce svojich občanov v gulagoch, ale USA zase bojovali v Kórei. 3 : 3. A tak ďalej.
„Demokracia nie je systém, ktorý by si poradil so zlom. Nie je to systém, v ktorom by sa nediali hrozné veci. Ale je to systém, ktorý umožňuje to zlo pomenovať a bojovať s ním. Totalita zlo na svojej strane úplne popiera.“
Konečný výsledok je buď vyrovnaný, alebo sa mierne nachyľuje na jednu alebo druhú stranu. Záleží na pohotovosti a sčítanosti zápasiacich strán. Keď k tomu človek pridá spomienkový optimizmus (boli tu síce komunisti, ale mladosť sme mali krásnu), zdá sa mu, že je naozaj jedno, či človek prežije svoj život v demokracii, alebo v totalite.
Pre mňa sú to však dva úplne rozdielne, nemerateľné ,športy‘. Keď USA viedli vojnu vo Vietname, pred Bielym domom proti tomu protestovalo milión ľudí. Norman Mailer napísal o tomto proteste knihu Armády noci. Nebol za ňu perzekvovaný, naopak, dostal za ňu, ak sa nemýlim, Pulitzerovu cenu.
Keď vojská Varšavskej zmluvy na čele so Sovietskym zväzom vpadli do Československa, osem statočných, ktorí proti tomu protestovali na Červenom námestí, šlo za to rovno do cely predbežného zadržania.
Demokracia nie je systém, ktorý by si poradil so zlom. Nie je to systém, v ktorom by sa nediali hrozné veci. Ale je to systém, ktorý umožňuje to zlo pomenovať a bojovať s ním. Totalita zlo na svojej strane úplne popiera. Jednoducho vyhlási, že ona sama je vždy neomylne a za každých okolností na strane dobra. Zlo vo svojej krajine zamlčuje a ten, kto ho pomenuje, je za to potrestaný.
„Demokracia nám prináša každodenný boj proti zlu. Ten boj je únavný, nekonečný a vyčerpávajúci. Ale nikdy by som ho nevymenil za pohodlie totality, ktorá sa tvári, že tento boj raz a navždy vyhrala.“
Demokracia nám prináša každodenný boj proti zlu. Ten boj je únavný, nekonečný a vyčerpávajúci. Ale nikdy by som ho nevymenil za pohodlie totality, ktorá sa tvári, že tento boj raz a navždy vyhrala. A, božechráň, aby sa niekto opovážil povedať, že nie.“
Spoločnosť O2 si pripomína 30. výročie Nežnej revolúcie a pri tejto príležitosti podporila projekty, ktoré mladým ľuďom približujú, prečo sa pred 30 rokmi ľudia postavili za slobodu a demokraciu a prečo sa za tieto hodnoty oplatí bojovať aj dnes. Viac inšpiratívneho čítania vrátane súťaže a kvízu nájdete na tomto mieste.
Daniel Majling
Je divadelný dramaturg a spisovateľ. Napísal antológiu Ruzká klazika a komiksy Rudo a Zóna. Je autorom príbehu poslednej štvrtej časti komiksovej série Nežný komiks pod názvom Unesení: dedinský horor o miznúcich deťoch, ktorá sa dotýka udalostí z obdobia Novembra 89. Vydanie komiksovej série podporila aj spoločnosť O2.
Páčil sa vám článok?
Slabé
Loading...
Super
Páči sa vám, čo práve čítate?
Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.
Ďakujeme za prihlásenie na odber nášho newslettera. Už to skoro je, len ešte jedna drobnosť. Potrebujeme ešte potvrdiť Vašu e-mailovú adresu. Stačí, aby ste klikli na odkaz, ktorý sme vám práve zaslali na váš e-mail.
Vytvorte si názor na Nežnú revolúciu cestovaním v čase
Projekt V_elvet R_evolution vás prenesie do štylizovaného bytu z konca 80. rokov, v ktorom vám dobové zariadenie a médiá porozprávajú príbeh Nežnej revolúcie.
Pri každoročných spomienkach na Nežnú revolúciu netreba zabúdať, že zmena nenastala zo dňa na deň. Udalosti zo 17. novembra 1989 naštartovali proces oslobodzovania, ktorý by sme nemali redukovať iba na jeden dátum. Poukazujú na to aj autori projektu V_elvet R_evolution. Celistvý obraz o našej minulosti chcú ponúknuť cestovaním v čase prostredníctvom virtuálnej reality.
Čo bolo pre November 89 typické? Spoznajte jeho symboly a príbehy ľudí, ktorí prispeli k zmene, vďaka cyklu Fetiše Nežnej revolúcie.
Prenesú vás do štylizovanej obývačky z konca 80. rokov, v ktorej sa priebežne obmieňajú rôzne spomienkové predmety, spotrebiče či ústrižky z novín. Môžete sa po byte prechádzať a interakciou so zariadením a dobovými médiami spoznávať míľniky Nežnej revolúcie.
„Nechceme vytvárať pocit nostalgie. Naším cieľom je, aby si každý človek vytvoril názor sám na základe toho, čo vidí,” tvrdí projektový manažér V_elvet R_evolution Peter Bacílek.
„Niekto bude možno namietať, že sme zaujatí, ale objektívna realita je, že bývalý režim bol veľmi problematický. Nebudeme sa sústrediť na niečo, čo by malo byť z hľadiska ľudských práv dnes už všetkým jasné.”
Chceme využiť fascináciu detí digitálnou dobou
Virtuálnej realite sa členovia tímu venujú profesionálne už niekoľko rokov – vytvárajú v nej architektonické vizualizácie pre firmu, v ktorej všetci pracujú. Už dlhšie uvažovali nad vlastným projektom, čím by popri práci rozvinuli svoje portfólio a priblížili sa hernému priemyslu.
„Dnes je v záplave informácií náročné osloviť a zaujať mladých ľudí. Ak sa už o Nežnej revolúcii učili, pamätajú si ju len heslovite ako zmenu k lepšiemu alebo štrnganie kľúčmi. Deti často nechápu, aký vplyv mala zmena režimu na prostredie, v ktorom žijú. Médium virtuálnej reality nám prišlo ako prospešné využitie ich fascinácie digitálnym vekom,” vysvetľuje dizajnér Dávid Kurinec, ktorý má ako pedagóg na základnej umeleckej škole na starosť edukatívnu stránku projektu.
Keďže dnes dochádza k dezinterpretáciám minulosti, rozhodli sme sa projekt V_elvet R_evolution uchopiť formou, ktorá si vyžaduje kritické myslenie.
V_elvet R_evolution by si ľudia nemali predstavovať ako hru, pretože ide o interaktívny zážitok. Virtuálna realita zároveň podľa tvorcov presahuje zážitok zo sedenia za monitorom a hraním sa počítačovej hry.
„Hry by mali mať podľa definície aj nejaký spôsob bodovania a možnosť prehrať. O niečo v tej hre musí ísť. Keby sme hodnotili, ako človek skúma náš simulovaný priestor, tak by sme zabíjali ducha celého projektu,” dodáva Peter, ktorý spolupracuje aj na dizajne a mechanike projektu.
Vzdelávanie, ktoré kladie dôraz na kritické myslenie
Aj keď je zážitok z V_elvet R_evolution primárne určený mladšej generácii, bude prístupný všetkým vekovým kategóriám. Starším ľuďom umožní zaspomínať si, mladších zase oboznámi s historickými reáliami.
Po nasadení VR headsetu sa ocitáte v zariadenom byte, no netušíte, čo sa deje vonku. V obývačke vidíte televízor, rádio, noviny, pohľadnice, albumy či gramofón s platňami. Sú to práve rôzne médiá, ktoré vám umožnia cestovať v čase a presúvať sa z jedného momentu do druhého.
Dávkovanie informácií z rôznych zdrojov kladie dôraz na kritické myslenie. V štátnej televízii napríklad uvidíte reportáž, ktorá vykresľuje inú verziu udalostí ako vysielanie Hlasu Ameriky, ktoré počujete z rádia. Mladí ľudia si tak musia sami pospájať útržky vedomostí do komplexného obrazu.
„Dnes dochádza k dezinterpretáciám minulosti, preto sme sa náš projekt rozhodli uchopiť formou náročnou na kritické myslenie,” hovorí dizajnér Adam Šišulák, ktorý prišiel s pôvodným nápadom tohto projektu.
Niekto bude možno namietať, že sme zaujatí, ale objektívna realita je, že bývalý režim bol veľmi problematický.
Keďže ide o edukačný projekt, pre autorov je extrémne dôležité nezavádzať. Pri vývoji sa opierajú o odborný výskum a zdroje konzultujú aj s historikmi Múzea mesta Bratislavy. Pri výbere objektov a spotrebičov spolupracujú s Marošom Schmidtom, riaditeľom Slovenského múzea dizajnu, ktorý sa venuje československému dizajnu a pozná aj príbehy jednotlivých predmetov, ktoré v byte uvidíte.
Konzultácie s odborníkmi umožňujú vývojárom vyladiť detaily a vytvoriť čo najautentickejšie prostredie. Napríklad model rádia, ktoré si budete môcť v byte pustiť, bol za socializmu veľmi cenný. Väčšina rádií vyrobených vo východnom bloku malo rozsah do 77 MHz.
Vo V_elvet R_evolution nájdete model, ktorý zachytával aj frekvencie do 104 MHz, a teda sa vďaka nemu dali naladiť aj stanice, ktoré vysielali len v západnej norme.
Nežná revolúcia je krásnym symbolom ľudskej spolupráce
Ak máte hardvér pre virtuálnu realitu, budete môcť obývačku V_elvet R_evolution navštíviť aj z pohodlia tej vašej. Ambíciou autorov je však osloviť vzdelávacie organizácie, múzeá a galérie, kde by mohli svoju prácu prezentovať naživo a lepšie oboznámiť ľudí s kontextom projektu.
Aj keď sa tvorcovia zážitku snažia preniesť ľudí do čo najvernejšej simulácie minulosti, žiť za totality by nechceli. Cieľom projektu je však dobu približovať a nedémonizovať, pretože aj za socializmu sa ľudia snažili žiť svoj život dobre aj napriek nepriaznivým podmienkam. Nemali by sme nesprávne vykresľovať bývalý režim, aby sme vedeli rozoznať, keby nám niečo podobné v budúcnosti hrozilo.
„Nemyslím si, že dnes v spoločnosti neexistujú problémy, no demokracia je vždy lepšia. Veď kto by chcel žiť v diktatúre?” pýta sa Peter, ktorý vyzýva na spoločné riešenie problémov a nespoliehať sa na autoritu, ktorá ich vyrieši za nás.
„Koniec koncov aj Nežná revolúcia je krásnym symbolom našej schopnosti priniesť zmenu aj bez veľkého krviprelievania,” uzatvára.
Aplikáciu V_elvet R_evolution si môžete od 11. novembra 2019 stiahnuť na stránke www.maadstudio.sk.
Spoločnosť O2 si pripomína 30. výročie Nežnej revolúcie a pri tejto príležitosti podporila projekty, ktoré mladým ľuďom približujú, prečo sa pred 30 rokmi ľudia postavili za slobodu a demokraciu a prečo sa za tieto hodnoty oplatí bojovať aj dnes. Viac inšpiratívneho čítania vrátane súťaže a kvízu nájdete na tomto mieste.
V_elvet R_evolution
Projekt je kolektívnym dielom šiestich kamarátov. Nápad vytvoril herný dizajnér Peter Bacílek s dizajnérmi Adamom Šišulákom a Dávidom Kurincom. Spolus s architektom Matejom Hoppanom a Andrejom Štullerom sa staraju o jeho grafickú, priestorovu a vzdelavaciu podobu. Scenár pripravila režisérka a scenáristka Anastasia R. Hoppanova. Projekt V_elvet R_evolution podporila Férová nadácia O2.
Páčil sa vám článok?
Slabé
Loading...
Super
Páči sa vám, čo práve čítate?
Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.
Ďakujeme za prihlásenie na odber nášho newslettera. Už to skoro je, len ešte jedna drobnosť. Potrebujeme ešte potvrdiť Vašu e-mailovú adresu. Stačí, aby ste klikli na odkaz, ktorý sme vám práve zaslali na váš e-mail.
Inšpiratívne články o duševnom zdraví, pohybe, spoločenských témach, popkultúre či technológiách posielame každú druhú nedeľu.
Ďakujeme za prihlásenie na odber nášho newslettera. Už to skoro je, len ešte jedna drobnosť. Potrebujeme ešte potvrdiť Vašu e-mailovú adresu. Stačí, aby ste klikli na odkaz, ktorý sme vám práve zaslali na váš e-mail.