Ako prísť o stovky eur za pár sekúnd? Toto je 6 najčastejších dôvodov poškodenia smartfónu

Stačí chvíľka nepozornosti a na spoľahlivého spoločníka ostanú len spomienky. Ako týmto situáciám predchádzať?

Napriek tomu, že odolnosť smartfónov neustále rastie, ešte vždy nedosiahli mýtickú nezničiteľnosť legendárnej Nokie 3310. Práve naopak, smartfóny sú veľmi krehké zariadenia, ku ktorým by sme sa mali správať opatrne. 

Rozhodujete sa medzi smart náramkom a smart hodinkami? Toto by ste mali vedieť

Často investujeme do drahého smartfónu, pričom z estetických dôvodov podceníme ochranné príslušenstvo alebo už nechceme navyšovať rozpočet poistením. A pritom stačí málo a so zničeným smartfónom sme do vzduchu vyhodili stovky eur.

Pozreli sme sa preto na 6 najčastejších spôsobov, ktorými sa môže smartfón kedykoľvek zničiť. Tipujeme, že 97 % z vás sa už stala aspoň jedna z týchto situácií.

Neúmyselné utopenie v záchode

Nech používanie smartfónu na toalete znie akokoľvek zvláštne, robíme to takmer všetci. A nejeden z nás má smutnú skúsenosť s utopením smartfónu práve tam, kam aj králi chodili sami. Ako je možné, že smartfón sa môže utopiť, keď väčšina výrobcov dnes ponúka vodoodolné zariadenia? 

Vodotesný a vodoodolný je obrovský rozdiel. Vodotesná je napríklad známa akčná kamera GoPro, s ktorou môžete točiť videá pod morskou hladinou a nič sa jej nestane. Naopak, vodoodolné smartfóny dokážu vode odolávať len za určitých podmienok – do určitého času a do určitej hĺbky. 

Napríklad Oppo Reno5 5G je odolný len proti postriekaniu vodou pri zvýšenom tlaku. Teda ak ho počas záhradnej grilovačky postriekate vodou z hadice, nemalo by sa mu nič stať. Ak ho však ponoríte pod hladinu, telefón môžete vymeniť. Smartfóny z drahšej kategórie vlajkových lodí môžu byť vodoodolné pri ponorení do maximálnej hĺbky 1 meter na čas 30 minút. 

Technológie, ktoré sa v smartfónoch používajú, sa zázračne nezmenili za noc. Stále sú to kábliky, spoje a iné prvky vysokocitlivé na tekutiny. Výrobcovia však zapracovali na tesnení, ktoré sa môže nárazom stále poškodiť. A to platí aj pri pádoch do záchoda, málokedy máte šťastie, že smartfón elegantne čľupne rovno do vody. 

Obliatie malinovkou, kávou alebo čajom

Vodoolnosť smartfónov sa navyše testuje za veľmi špecifických podmienok, ktoré majú s každodenným používaním pramálo spoločné.

Testovanie spravidla prebieha čistou vodou, ktorá má úplne iné chemické zloženie ako sladené nápoje, perlivá voda, káva alebo čaj. Samostatnou kategóriou a možno až nočnou morou vodoodolných zariadení je slaná morská voda. 

Všetky tieto tekutiny sú k smartfónom výrazne agresívnejšie ako čistá voda. Teda môžu spôsobiť hrdzavenie portov alebo narušiť tesnenie. 

Prasknutý displej

Displeje smartfónov sa dnes naprieč cenovými kategóriami vyrábajú z odolných skiel. Je to absolútne prirodzená potreba, pretože klasické sklo je extrémne krehký materiál, ktorý by na smartfóne zrejme nevydržal ani prevoz z výroby do skladu.

Napriek tomu, že výrobcovia používajú odolné sklá, displeje sa môžu pomerne ľahko prasknúť, napríklad pri páde po pošmyknutí, a prestať poriadne fugovať.

Nespoliehajte sa na náhody

Praskliny, tekutiny, pády. Ak sa pri bezpečnosti smartfónu nechcete spoliehať iba na ochranné príslušenstvo, s novou vylepšenou O2 Poistkou môžete obavy o náhodne zničený smartfón pustiť z hlavy.

Pred čím všetkým ochráni O2 Poistka môj smartfón?

Pred náhodným poškodením, pred krádežou či zničením. Poistenie pokrýva aj takzvanú „predĺženú záruku“, čiže od začiatku 25. mesiaca po nákupe zariadenia do konca poistného obdobia bude pokrývať aj riešenie vád v rovnakom rozsahu ako záruka.

Čo všetko si môžem poistiť?

Všetky zariadenia zakúpené v O2 s nákupnou cenou do 1700 €. Poistenie sa dá aktivovať do 60 dní od kúpy zariadenia.

Koľko za službu zaplatím?

Mesiac, v ktorom si službu aktivujete, aj celý ďalší mesiac neplatíte nič, poistenie máte zadarmo. Mesačný poplatok pri zvyšných 36 mesiacoch sa začína na 2 € a závisí od nákupnej ceny poisteného zariadenia.

Chcem si ochrániť smartfón, kde si môžem aktivovať O2 Poistku?

Pri nákupe nového zariadenia cez e-shop, v akejkoľvek O2 pobočke, cez aplikáciu Moje O2 alebo na zákazníckej linke 0949 949 949.

Všetky podrobnosti o vynovenej O2 Poistke nájdete aj kliknutím na tento odkaz.

Sklá displejov, samozrejme, tvrdené sú, no len do určitej miery. Jeden z najznámejších výrobcov takýchto skiel, Corning Gorilla Glass, uvádza o 70 % vyššiu odolnosť svojich výrobkov v porovnaní s bežným sklom. Čo, povedzme si na rovinu, nie je úplne dokonalé. 

Dôvod? Sklá použité na displeje okrem odolnosti musia zároveň spĺňať požiadavky na verné zobrazovanie farieb, mať nízku odrazovosť, dobré pozorovacie uhly či spĺňať požiadavky na prenos dotykov pre pohodlné ovládanie zariadenia. 

Niektorí výrobcovia automaticky lepia na displeje smartfónov ochrannú fóliu. Je to účinné riešenie, ktoré displej dokáže ochrániť pri páde, no fólie sú často citlivé na vlásočnicové škrabance.

Vrecko nohavíc môže byť pre displej popravou

Odolnosť materiálov sa vo všeobecnosti udáva za určitých podmienok. Je totiž len veľmi málo materiálov, ktoré sú odolné proti všetkému možnému a ich cena zvykne byť astronomická.

Aké sú to „určité podmienky“? Tlak, ohyb alebo krútenie. V praxi to môže znamenať, že ak tvrdené sklo položíte na rovný povrch a položíte naň závažie s hmotnosťou jednej tony, sklu sa nič nestane. Rukami ho však bez problémov zlomíte a kľúčmi ľahko poškriabete.

Samozrejme, odolnosti displeja pomáha aj samotná konštrukcia smartfónu. Ak by ste sa preto rozhodovali medzi plastovým a kovovým telom, kovu nahráva väčšia tuhosť. No iPhone 6s sa ohýbal aj napriek použitému hliníku. Vo všeobecnosti najlepšie spravíte, ak si nebudete sadať so smartfónom v zadnom vrecku, kde sa môže veľmi ľahko ohnúť. 

Nielen displej sa dá ľahko zničiť, škrabancom sa nevyhnú ani tí najopatrnejší

Kúpite si krásny nový smartfón a predajca vám ponúkne obal. Nie málo z nás zdvihne obočie s otázkou, prečo by mali dizajnovú novinku skrývať pred svetom? Nuž, dôvodov je viac.

Sklenená zadná strana smartfónu je dnes právom konštrukčným trendom. Smartfóny pôsobia prémiovejšie a sklo je aj schodnejší materiál pre niektoré technológie. Napríklad bezdrôtovému nabíjaniu na rozdiel od kovu neprekáža.

Ibaže sklo sa ľahko poškriabe a rovnako ľahko rozbije, čím sa môžu obmedziť rôzne funkcie. Pre tieto prípady je dobré mať smartfón poistený a nosiť ho v puzdre. Aj keď si poviete, že vy patríte k tej opatrnejšej časti používateľov a smartfón sa vám zatiaľ nikdy nerozbil, ochráňte ho aspoň nejakým spôsobom.

Bez výdrže

Batéria je jednou z najzákernejších častí smartfónov. Na prvý pohľad stačí zastrčiť kábel, počkať, kým indikátor ukáže 100 % stav, a téma batérie je uzavretá. Pritom správne nabíjanie má svoje pravidlá. Nabíjať batériu na 100 % a vybíjať ju na 0 % výrazne skracuje jej životnosť. Aby ste čo najviac predĺžili jej životnosť, mali by ste ju udržiavať v rozmedzí 20 až 80 %.

Problémom pri nabíjaní môže byť aj puzdro, ktoré chráni smartfón pred mechanickým poškodením. Teplo je vo všeobecnosti pre batériu zlé. Keď sa batéria nabíja, zahrieva sa. Ak vzniknuté teplo odchádza preč, všetko je v poriadku. Ak je smartfón v puzdre, teplo sa drží v okolí batérie a tá trpí. Preto ak si necháte počas slnečného dňa smartfón za oknom v aute alebo vyhrievať na pláži, môžete o batériu veľmi ľahko prísť. 

Chýb pri nabíjaní robíme bohužiaľ oveľa viac, najčastejšie ide o lacnú nabíjačku. Dať desiatky eur za „obyčajný nabíjací kábel“ sa môže zdať ako rozhadzovanie peňazí, no v skutočnosti sú to práve lacné nabíjacie káble, ktoré vám vytiahnu z peňaženky poriadny balík. Zničia totiž výdrž batérie. 

Lacné nabíjačky sa vyrábajú z materiálov, ktoré batériu prehrievajú, alebo nemajú obvodový spínač, ktorý zastaví nabíjanie, keď je batéria plne nabitá. Čo ju opäť prehrieva a ničí. Mimochodom, aj časté výmeny nabíjačiek, napríklad požičiavanie od známych, nie sú pre vašu batériu úplným wellnessom.


O2 Poistku si môžete uplatniť na 37 mesiacov na akékoľvek zariadenie s nákupnou cenou do 1 700 €. Mesiac aktivovania služby aj celý ďalší mesiac máte zadarmo, podrobnosti nájdete na tomto odkaze.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Vzhľad topánok často vyhráva nad pohodlím, tvrdí zakladateľ značky obuvi na prirodzenú chôdzu

Snom Juraja Fehervariho je vyrobiť kompostovateľnú barefootovú topánku, ktorá sa raz kompletne rozloží.

Slovenskú značku Be Lenka mnohí poznajú vďaka kvalitným ekologickým topánkam, ktoré sú navrhnuté s cieľom napodobniť chôdzu naboso. Stojí za ňou dvojica rodených Žilinčanov, ktorí sa snažia zmeniť obúvacie návyky ľudí po celom svete. Ich barefooty dnes nosia ľudia v Česku, Nemecku, ba dokonca aj vo Fínsku a v USA. Juraj Fehervari, spoluzakladateľ značky, verí v slow fashion. To znamená kúpiť radšej raz a poriadne než často a nekvalitne. Jeho filozofiou je karma free biznis, ktorý pomáha ľuďom a čo najmenej zaťažuje planétu.  

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • čo je to barefoot obuv,
  • pre koho sú barefoot topánky vhodné,
  • prečo je vhodné vyskúšať si ich najprv v lese či pri šoférovaní,
  • ako vplývajú barefoot topánky na celkové zdravie.

Topánky, ktoré napodobňujú chôdzu naboso, sú známe aj ako barefoot obuv. Ako by ste vysvetlili tento pojem niekomu, kto ich nepozná?

Barefooty sú flexibilné topánky s ohybnou podrážkou, ktoré sa prispôsobujú chodidlám. Vytvárajú dojem, akoby v nich človek kráčal naboso, no zároveň ho neobmedzujú pri chôdzi. Sú zero drop, čo znamená, že prsty sú v jednej rovine s pätou.

Navyše špičky barefootov sú široké, čím dávajú priestor prstom na nohách. Pri chôdzi sa prirodzene rozložia a nie sú stlačené, ako to býva pri niektorých klasických topánkach.

Je tento druh obuvi vhodný pre všetkých? 

Barefooty sú určené všetkým, ak niekto vyslovene netrpí takými zdravotnými problémami, keď ich lekár neodporučí. Inak nevidím dôvod, aby človek nemal jeden pár barefootov doma a neobul si ich na prechádzku do prírody.

Barefooty nám dávajú skvelú spätnú väzbu, pretože veľa ľudí dnes nevie správne chodiť. Pri ich nosení veľmi rýchlo zistíte, ako na tom ste. Je to len o tom, že svojmu telu dáte príležitosť. Je veľa ľudí, ktorí si po vyskúšaní barefootov iné topánky už neobujú.

Pri chôdzi v barefootoch človek cíti povrch, čím dochádza k stimulácii nervových zakončení na chodidle. Mozog tak rýchlejšie vyhodnocuje podnety o teréne či teplote, zlepšuje sa koordinácia tela i balans. Naše barefooty nosia aj deti, ktoré v nich dokážu skákať po kameňoch, drevách a po povrchoch, po ktorých už majú dospelí neraz problém prejsť aj v klasickej obuvi.

Čítajte aj: Psychologička: Keď dieťa vylezie na strom, neposilňuje len svalstvo, učí sa aj kriticky myslieť

Kde topánky vyrábate?

Ak chce niekto vyrábať prvotriedne a kvalitné topánky, potrebuje spolupracovať s tými najlepšími. Chceme byť ekologickí a európski. Značka Be Lenka spolupracuje so štrnástimi výrobcami na Slovensku i v Českej republike.

Niektorí nám pripravujú zvršok topánok, niekde sa spodkujú, inde sa pripravujú podošvy alebo stielky do topánok, ktoré potom dávame dokopy. Máme svoje know-how, technologické zabezpečenie a vlastných odborníkov v tíme, vďaka čomu sa staráme o celý vývoj.

Be Lenka má aj vlastný dizajnérsky tím, ktorý neustále navrhuje nové modely a kolekcie. Tie, ktoré vyberieme, potom vyrábame. Snažíme sa k nám stiahnuť tých najlepších ľudí na trhu, aby sme barefooty mohli robiť na svetovej úrovni. Keďže je ich produkcia naozaj náročná, niektoré modely už budeme od ďalšieho roka vyrábať aj v Portugalsku.

Ako si spomínate na svoj prvý kontakt s barefootovou obuvou?

Moje deti ich začali nosiť skôr než ja, tak som sa k nim dostal. Môj trojročný syn je čistý barefooťák, iné topánky už nosiť ani nechce. Ak dáte chodidlu dieťaťa priestor, jeho noha sa môže prirodzene vyvíjať.

Veľmi mi pomohli pri bolestiach chrbta, zlepšilo sa mi držanie tela, až som postupne vymenil všetky svoje topánky za barefooty.

Spomínam si, keď som ich začal nosiť. Veľmi mi pomohli pri bolestiach chrbta, zlepšilo sa mi držanie tela, až som postupne vymenil všetky svoje topánky za barefooty.

Vašou snahou je zmeniť obúvacie návyky ľudí. Kde podľa vás robíme pri výbere obuvi najväčšiu chybu?

Problém je, že vizuál topánok často vyhráva nad komfortom. Doba sociálnych sietí nás núti k tomu, aby veci dobre vyzerali, pričom často zabúdame na ich kvalitu. Mnohí si tak vyberajú nepohodlné topánky. Obuv by však mala byť v prvom rade o kvalite a mala by nohám predovšetkým sadnúť. 

Vysoké podpätky alebo špicaté špičky nie sú vždy adekvátne pre chodidlá či dobré držanie tela. Aj preto dávame ľuďom prostredníctvom barefootov možnosť pohodlne a správne chodiť a urobiť niečo pre svoje zdravie. 

Snažíme sa im ukázať aj inú cestu. Be Lenka inšpiruje ľudí k tomu, aby si topánky sami skúsili a rozhodli sa, či ich chcú alebo nie. Chceme čo najviac udržateľne prezuť svet do kvalitných a ekologických topánok. 

Je vhodné striedať barefootovú obuv s klasickou?

Nechal by som to na pocite a rozhodnutí každého človeka. Ak ešte niekto nemá skúsenosť s barefootovou obuvou, odporúčam začať postupne. Ak človek nevie správne chodiť, dupe na päty alebo chodí na káčera, barefooty mu to dajú pocítiť.

Je dobré začať postupne a skúsiť chodiť po povrchoch, ktoré sa striedajú. Niekto si môže kúpiť barefooty na prechádzky do prírody, iný do kancelárie, až zistí, do akej miery sú mu pohodlné.

Máme zákazníkov, ktorí už iné topánky ani nenosia, ale ak to porovnáme s trendom nosenia barefootov v Českej republike alebo v Nemecku, na Slovensku máme stále čo dobiehať.

Dokáže sa chodidlo dospelého človeka zmeniť prostredníctvom nosenia barefootov?

Na začiatku nosenia barefootov sa môže stať, že vás zrazu začnú bolieť päty alebo prídu iné signály. Sú ľudia, ktorí majú problémy s chrbticou alebo sú zhrbení a málokedy si uvedomujú, že to súvisí s chôdzou a že veľa závisí od výberu správnych topánok.

Ak prídeme k fyzioterapeutovi, zrazu zistíme, kde je problém. Mnohí ľudia ani v dospelom veku nemajú správne držanie tela, nevedia chodiť, zle našľapujú, čo má potom dlhodobé zdravotné následky. 

Mali sme klientku, ktorá mala nábeh na haluxy. Pristúpila k svojim nohám zodpovedne, dokonca si u nás kúpila barefooty, cvičila a po čase si s nimi telo prirodzene poradilo.

Barefooty sú istým návratom k prirodzenosti, učia nás predovšetkým správne chodiť. Evolučne nie sme uspôsobení sedieť hodiny za počítačom alebo celý deň v aute. Malo by byť pre nás normálne, aby sme dokázali chodiť naboso.  

Kto sú vaši zákazníci?  

Naši zákazníci sú predovšetkým ľudia od 28 do 40 rokov, ktorým záleží na ich zdraví. Nie sú konzervatívni, sú otvorení, radi skúšajú nové veci a záleží im na kvalite a na tom, čo nosia.

Vedia, že Be Lenka je európska lokálna značka, ktorá je cenovo inde než čínske topánky. Ľudia, ktorí naše barefooty kupujú, chcú vedieť, kto ich vyrába, a radi svoju obľúbenú značku podporia.

Dnes máme veľa zákazníkov v Českej republike, Nemecku, Rakúsku, vo Francúzsku a dokonca aj vo Fínsku a v USA, kde sú medzi fanúšikmi barefootov aj starší ľudia. A potom sú aj takí, ktorí majú problémy s chodidlami a nič iné už nosiť nemôžu.

Ak porovnáme českých a slovenských zákazníkov, Česi sú otvorenejší inováciám. Na Slovensku sa nám komunita zákazníkov rýchlo rozrastá, hoci oproti zahraničiu je ich stále menej.

U Slovákov platí, že sú lojálni voči lokálnym značkám. Nakupujú u nás predovšetkým ženy, ktoré barefooty objednávajú aj svojim deťom, a naše topánky majú dokonca celé rodiny.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis? Prečítajte si rady od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Spomínali ste, že ľudia väčšinou nakupujú topánky najmä podľa dizajnu. Rastie záujem ľudí alebo odborníkov o topánky, ktoré sú „zdravé“? 

Nedávno sme oslovili viac ako 6000 ľudí, či sú s našimi barefootmi spokojní a či by ich odporučili ďalším. Mnohí z nich odpovedali, že si ich kupujú, lebo našej značke dôverujú.

Na Slovensku máme aj fanúšikovskú základňu medzi fyzioterapeutmi. Počúvame ich a zaujíma nás ich názor, pretože pracujú s ľuďmi. Vo vyspelých zahraničných krajinách už barefooty bežne predpisujú aj samotní lekári a hradia ich poisťovne.

Našou misiou je, aby sme ich aj na Slovensku dostali do čo najširšieho povedomia ľudí, pretože sú nielen zdraviu prospešné, ale aj prudko návykové.

S kvalitou sa zvyšuje aj cena. Ako je to vo vašom prípade? Nesťažujú sa zákazníci, že si vaše barefooty nemôžu dovoliť?

Fast fashion je dnes šialený biznis, ale v topánkovom svete sa to už mení. Je predsa nezmysel vyhodiť topánku iba preto, že sa jej odlepila podrážka. Ľudia sa predtým veľmi nezamýšľali nad tým, prečo sú topánky lacné.

V kvalite, v akej ich vyrábame, ich však nedokážeme ponúknuť za nízku trhovú cenu. Naši zákazníci si to uvedomujú. Nechcú zanechávať zbytočnú environmentálnu stopu. Ak majú peniaze navyše, sú ochotní do seba investovať. Lokálne si viac vážia, čo posilnila aj pandémia. Verím tomu, že ak ľudia budú chcieť viac kvalitnejších a lepších topánok, dopytu sa prispôsobia aj veľké firmy.

Verím vo svet, v ktorom ľudia môžu navzájom zdieľať svoje skúsenosti, inšpirovať sa, hľadať riešenia a byť bližšie k sebe i k prírode. Naša firemná kultúra je nastavená tak, aby sa v Be Lenke mohol ktokoľvek slobodne realizovať a nachádzal zmysluplnosť vo svojej práci.

Doba sociálnych sietí nás núti k tomu, aby veci dobre vyzerali, pričom často zabúdame na ich kvalitu. Mnohí si tak vyberajú nepohodlné topánky.

Kladieme dôraz na podporu tradičných lokálnych výrobcov a do výroby vnášame moderné inovatívne princípy. Počúvame nielen svojich zákazníkov, ale aj ľudí, ktorí sú profesionálmi v obuvníctve. Vo firme máme ľudí s bohatými skúsenosťami. Teší nás, že sme vo fáze, keď si to už môžeme dovoliť. Najväčší kapitál je dnes práve v ľuďoch. Sú vždy tým najcennejším, čo firma má.

Keď nebol pojem barefoot ešte veľmi známy, častejšie sa spájal so športovcami najmä s bežcami. Je barefoot obuv vhodná na každodenné nosenie?

Je na každom, ako to cíti. V ponuke máme rôzne druhy barefootovej obuvi – či už pre deti, zimné barefooty, do kancelárie, ba dokonca aj ultra tenké trailové modely na behanie.

V súčasnosti robíme na trekovom trailovom modeli, keďže topánka sa inak správa v náročnom teréne a noha musí byť zároveň fixovaná. Ideálne je začať prechádzkou po lese alebo si ich skúsiť počas šoférovania či v práci, aby si noha na barefootovú obuv zvykla.

Aké sú vaše plány so značkou? 

Topánky dnes posielame do 60 krajín sveta. Už na jar budúceho roka budú na svete dve nové značky. Jedna zameraná na trek trail a ďalšia bude určená štýlovej mladej generácii, ktorá sa hlási k vegánstvu a udržateľnosti.

Pracujeme aj na tom, aby sme pri výrobe barefootov mohli používať aj zvyšky z ananásov, jabĺk a rôznych organických materiálov. Vo vzorkovni už máme podrážky z kávy i sójových bôbov. Našou motiváciou je, aby sme boli najudržateľnejšou značkou v obuvníckom segmente.

Snažíme sa robiť karma free biznis – férovo k zamestnancom, partnerom i k životnému prostrediu. Svojimi topánkami nielen pomáhame ľuďom, ale chceme nimi čo najmenej zaťažiť životné prostredie a planétu. Mojím snom je vyrobiť kompostovateľnú barefootovú topánku, ktorú po jej doslúžení chytíte a vložíte do kompostu, kde sa kompletne rozloží.

Juraj Fehervari

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac