Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

82 % slovenských domácností má pripojenie na internet. Experti radia, ako to využiť v podnikaní

Online marketing vám pomôže zasiahnuť široké publikum s nízkymi nákladmi a dá sa výborne merať. Prečítajte si, ako s ním začať.

Odborníci na digitálny marketing radia, ako vytvoriť stratégiu pre váš biznis, ako sa vzdelávať a kde hľadať pomoc.

O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.

O tom, ako digitálny marketing využiť v podnikaní, sme sa rozprávali so stratégom z agentúry TRIAD Jánom Papačom, s Head of Client Service z agentúry Performics Annou Ölveckou a so zakladateľom a riaditeľom Digital Marketing Clubu Jaroslavom Vojtechovským.

„Online bude stále silnieť a v tomto priestore sa bude diať stále viac obchodu, podnikatelia by preto mali k online marketingu pristupovať s otvorenou hlavou a poznať možnosti, ktoré ponúka. Minimálne by sa mali orientovať v základných pojmoch, a ak to budú mať zvládnuté, následne sa môžu ďalej vzdelávať alebo osloviť špecialistu,“ hovorí Ján Papač.

V článku si prečítate:

  • Komu a prečo sa oplatí robiť online marketing.
  • Čo by ste mali vedieť, ak chcete začať alebo sa zlepšiť.
  • Ako si vytvoriť stratégiu.
  • Kde sa môžete vzdelávať.
  • Ako hľadať odborníkov, ktorí vám pomôžu.

Potrebu zvládnuť aspoň základy prízvukuje aj Jaroslav Vojtechovský: „Samozrejme, že podnikateľ sa primárne venuje tisícke iných činností, ale ak bude ovládať základy online marketingu, ľahšie sa zorientuje v tom, čo je pre jeho podnikanie užitočné.

Bude tak tušiť, kam investovať energiu, peniaze a čas, pretože nie každá super znejúca novinka má pre neho význam. Ak si najme agentúru či freelancera, bude vedieť lepšie zhodnotiť ich prácu a výsledky,“ komentuje.

Kde začať? Premýšľajte, čo chcete dosiahnuť a či je online na to dobré miesto

Aby ste urobili prvý krok v online marketingu, nemusíte chodiť ďaleko. Stačí vám pero a papier, na ktorý si napíšete, čo vlastne očakávate a aké sú vaše ciele.

„Musíte si vedieť zodpovedať otázky, čo idete predávať, komu to idete predávať a čo tým chcete dosiahnuť. Tiež musíte vedieť, aká je maximálna hodnota, ktorú chcete a ktorú môžete investovať,“ vysvetľuje Anna Ölvecká.

Aj na Slovensku stále fungujú podnikatelia, ktorí online marketing nepotrebujú. Takýchto ľudí nájdete väčšinou v službách, dokážu obslúžiť iba odmedzený počet zákazníkov, a aby ich získali, im stačia osobné odporúčania.

„Poznám kaderníčku, ktorá už vo svojom salóne neberie nových zákazníkov. Podarilo sa jej to bez toho, aby mala vlastný web, Instagram či aktívnu komunikáciu na facebookovej stránke. Osobné odporúčania sú vždy tým najlepším marketingom,“ hovorí Ján Papač.

Lajky váš biznis nezachránia. Ako urobiť z online marketingu návratnú investíciu?

No ak ste pri svojej analýze prišli na to, že by sa vám z hocijakého dôvodu zišlo rozšíriť rady zákazníkov, rozmeňte si to na drobné a začnite pracovať na svojej stratégii.

Spíšte si, koľko peňazí, času a ľudí máte na online marketing

„Keď už máte jasno v základných otázkach, vytvorte si sami pre seba dokument, do ktorého si napíšete všetko podstatné: aký problém idete riešiť, aké sú vaše ciele, koľko máte na to prostriedkov, ale aj času a ľudí. Treba to mať čierne na bielom aj kvôli spätnej analýze.

Ilustračné foto: Pexels

Pridajte k tomu čo najviac ďalších poznámok, napríklad, ako podobný problém rieši konkurencia a v čom sa viete odlíšiť. Je fajn, ak  je človek ambiciózny, no zároveň si treba stanoviť reálne ciele, aby ste neboli sklamaní a neukončili to veľmi skoro tým, že online nefunguje. Podobná paralela platí, ak človek začína cvičiť alebo behať,“ vysvetľuje Ján Papač.

Nástrojov je veľa, odborníci odporúčajú začať vlastným webom

Aby ste pritiahli pozornosť ľudí a presvedčili ich, nech u vás minú peniaze, môžete využiť širokú škálu nástrojov online marketingu: sociálne siete, influencerov, SEO, SEM, direct mailing, affiliate marketing… Odborníci však odporúčajú začať tvorbou vlastného webu.

„Webová stránka je základ, ponúka možnosť širšej prezentácie, detailného vysvetlenia, kto ste, čo ste zač a čo ponúkate,“ vysvetľuje Anna Ölvecká a dodáva, „v súčasnosti existujú subjekty, ktoré dokážu plnohodnotne fungovať len cez sociálne siete, dokonca aj bez nich, ale, samozrejme, závisí to od oblasti podnikania. Pre väčšinu podnikateľov je kľúčový funkčný web –  dostatočne rýchly, optimalizovaný aj na mobilné zariadenia, jednoduchý a zároveň jasný.“

„Nie každý biznis potrebuje vlastný web, poznal som firmu, ktorá predávala traktory cez Bazoš a celkom úspešne,“ zaklincuje s úsmevom Jaroslav Vojtechovský a vážne dodáva, „web ale môže priniesť ďalšie zdroje zákazníkov.“

Ján Papač ho dopĺňa: „V drvivej väčšine prípadov je web stále základom v online svete. Je to vizitka a spôsob, ako navodiť prvý dojem. Web si už dnes človek vie vytvoriť dokonca aj sám, bez pomoci programátorov, takže nejde o položku, nad ktorou musí podnikateľ špeciálne rozmýšľať z hľadiska nákladov.“

Odborník na sociálne siete: „Nikto vám nezaplatí za kvalitné posty, len za kvalitný produkt.“

Keď už máte web, môžete pridávať ďalšie nástroje a experimentovať s nimi. Ak je pre vás online marketing španielska dedina a vy vôbec netušíte, kde začať, môžete si vybrať dve cesty: buď sa sami vzdelávať až po bod, keď budete vedieť, čo chcete vyskúšať a s kým, alebo sa hneď na začiatku obrátiť na dôveryhodného odborníka, ktorý vás celým svetom online marketingu prevedie.

Naučte sa základy online marketingu online

Ak vám chýba základný prehľad, ale zato máte trochu času a chuť učiť sa, môžete sa vybrať cestou vzdelávania. Digitálna univerzita práve otvára polročný program, ktorý môžete absolvovať online.

Všetci traja experti zhodne odporúčajú ako dobrý zdroj informácií aj web ADMA a jeho sekciu Vzdelávanie. „Podnikateľ tam nájde digitálny slovník, vzory briefu a e-booky. Ak to všetko prelúska, bude mať rozhodne prehľad o tom, čo to všetko obnáša,“ hovorí Ján Papač.

Dobrými zdrojmi sú aj reklamné agentúry. „U nás v Triade takto posúvame know-how cez podcast Marketing bez obalu, takže človek môže nasávať vedomosti napríklad počas šoférovania. Stále píšeme aj blogy, v ktorých rozoberáme prípadové štúdie, ale venujeme sa aj špecifickým témam, ako sú influenceri v marketingu. A to všetko zadarmo, lebo vzdelanejší trh je lepší trh pre každého,“ vysvetľuje Ján Papač.

Anna Ölvecká ho dopĺňa: „Sama som členom niekoľkých marketingových skupín na FB, ale ani blogy známych slovenských agentúr nie sú zlým zdrojom informácií. Napríklad i my v Performicse, ak zistíme niečo zaujímavé alebo otestujeme nejakú novinku, napíšeme o tom na náš blog.“

Odborníkov hľadajte v ich prirodzenom prostredí

Ak chcete vhupnúť do sveta internetového marketingu hneď a bez prípravy, najlepšie urobíte, ak oslovíte expertov. „Na rozbeh pokojne stačí zaloviť v pamäti a spomenúť si na kamarátov, ktorí sa marketingu venujú a ktorí môžu pomôcť v úplných začiatkoch,“ hovorí Ján Papač,  „neskôr sa ale treba obrátiť na profesionálov, či už agentúru, alebo pri menších projektoch na jednotlivcov, ktorí sa marketingu venujú ako freelanceri. Hľadal by som ich najmä na základe priameho odporúčania alebo aspoň referencií, možnosti sú rôzne – od marketingových skupín na Facebooku po starý dobrý Google alebo LinkedIn,“ dopĺňa.

„Na Facebooku odporúčam napríklad skupinu Marketéri, Copywriteri, SEO, kde vám určite niekto pomôže. Slovak Business Agency má grantový program pre malých podnikateľov, v ktorom ponúka aj špecialistov na online marketing,“  menuje ďalšie možnosti Jaroslav Vojtechovský.

Ilustračné foto: Pexels

„Odborníkov si môžete vytypovať aj na konferenciách či online kurzoch,“ hovorí Anna Ölvecká, „rozhodne by som hľadala na internete, veď dnes sa na sociálnych sieťach za pár minút skontaktujete s kýmkoľvek. Popýtala by som sa ľudí v okolí. Firmy, ktoré vyvíjajú stránky, môžu byť tiež cenným zdrojom informácií a kontaktov. Nebrala by som na ľahkú váhu referencie, ale nedám dopustiť na osobné stretnutia a chémiu medzi ľuďmi.“

Ak vám expert verí, dohodne si s vami success fee

„Je potrebné si uvedomiť, že online marketing je súčasťou  tzv. veľkého marketingu, a aj keď máme k dispozícii širokú škálu zdrojov informácií, online marketing nie je zadarmo,“ hovorí Anna Ölvecká.

„Odborníka si vyberajte podľa toho, či mu dôverujete, či ste ho ochotní počúvať, komunikovať s ním a byť k nemu úprimní a či je on úprimný k vám. Pomôže vám nastaviť si očakávania, bude vás vzdelávať, dá vám prístup do systémov.

Osobne by som hľadala odborníkov zo Slovenska, prípadne agentúru s lokálnym zastúpením a znalosťou trhu. Ľudí, ktorí sa neboja pýtať sa a stali by sa mojimi partnermi, radcami a sprievodcami na ceste za úspechom. Oceňujem ľudí, ktorí majú vlastný názor a neboja sa ho povedať.

Ak vo vás expert či agentúra vidí potenciál, môže sa s vami dohodnúť na odmene vo forme success fee. Váš úspech sa tak stane zároveň ich úspechom,“ opisuje ideálnu možnosť spolupráce Anna Ölvecká.

Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu Online marketingu:


Potrebujete eKasu, výhodnejší paušál alebo zariadenie celej kancelárie?

[soda-form id=“558588″]

Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť na vylepšenie, prosím, napíšte na soda@o2.sk. Ďakujeme.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Neoceniteľná pomôcka pre podnikateľov? Dotykové pero, ktoré ponúka Moto G Pro

Motorola Moto G Pro ako jeden z mála smartfónov vo svojej triede ponúka dotykové pero, vďaka čomu sa mení na perfektný biznis telefón. Vlastností, ktorými vám uľahčí podnikanie, má ale omnoho viac.

Interaktívne upozornenia, excelentná baterka, dôraz na bezpečnosť a šikovné dotykové pero. Motorole sa podarilo zacieliť na podnikateľov, ktorí chcú od smartfónu za svoje peniaze maximum a nechcú top model. Z hľadiska funkcionality, praktických riešení a užívateľského komfortu môže byť model Moto G Pro presne tým, čo hľadáte.   

Motorola už tradične drží svoj rad Moto G v cenovej hladine do 300 eur a ponúka príjemne vyvážený pomer ceny a výkonu. Novinkou roka 2020 je model Moto G Pro, ktorý ako jeden z mála modelov vo svojej cenovej kategórii ponúka stylus, teda dotykové pero.

6 dôvodov, prečo je dotykové pero nenahraditeľnou podnikateľskou pomôckou. Chcem vedieť viac

Na prvý pohľad nie až taký zásadný doplnok výbavy však posúva smartfón o úroveň vyššie a robí z neho perfektnú voľbu pre podnikateľov, ktorí nepotrebujú alebo nechcú drahé vlajkové lode.

Píšte na zamknutú obrazovku

Pero sa vyťahuje z pravého spodného rohu smartfónu, v tele zariadenia je dobre skryté a nemusíte sa báť, že by ste ho stratili alebo nechcene vytiahli. Drží totiž naozaj pevne. Hneď, keď ho vytiahnete zo zamknutého smartfónu, automaticky sa spustia Moto poznámky. V prípade potreby tak môžete okamžite písať či kresliť.

Poznámky majú na spodnej časti displeja ovládaciu lištu, ktorá ponúka 3 rôzne stopy pera, gumu, možnosť upraviť prostredie poznámok a kroky späť a vpred. Keď pero dlhšie podržíte na niektorej zo stôp, objaví sa menu, v ktorom vyberáte hrúbku stopy a jej farbu. Poznámku môžete okamžite zdieľať. Zdieľanie má symbol v pravom hornom rohu displeja, ale aby ste poznámku zdieľali, musíte odomknúť telefón.

Keď zasuniete pero späť do telefónu, poznámka sa automaticky uloží a displej sa vypne, čo je veľmi praktické, lebo na tento úkon nemusíte myslieť. Ide o perfektné riešenie na zapisovanie nápadov, kontaktných údajov či robenie si poznámok pri výbere tovarov alebo počas klientských stretnutí.

Rýchlo sa dostaňte k dôležitým apkám

Ak pero vytiahnete až potom, ako smartfón odomknete, na displeji sa zobrazí nenápadné plávajúce menu. To v základnom nastavení ponúka možnosť spraviť snímku obrazovky, otvoriť Moto poznámky, poznámky Google Keep. Poslednou možnosťou tohto menu je ikonka nastavenia. Tá vás presmeruje do nastavenia pera.

Dostanete sa tam aj cez Nastavenia – Dotykové pero. Keď kliknete na časť Keď je vytiahnuté dotykové pero zobrazia sa vám možnosti nastavenia plávajúceho menu. Pri časti Zobraziť skratky je symbol ozubeného kolieska. Cez tento symbol sa dostanete do výberu aplikácií, ktoré môžete do plávajúceho menu vybrať.

Iste vás poteší, že rozhodnúť sa môžete pre ktorúkoľvek nainštalovanú aplikáciu. Je to spôsob, ako ušetriť čas pri otváraní najčastejšie používaných aplikácií.

Získajte zabezpečenie aj do budúcna

Bezpečnosť je ďalším dôležitým dôvodom, prečo je Moto G Pro perfektnou voľbou pre podnikateľov. Smartfón má podporu platformy Google One. Vďaka nej Motorola garantuje dve veľké aktualizácie operačného systému Android.

Smartfón aktuálne beží na Android 10, teda Moto G Pro bude môcť používať aj s Android 11 a 12. Navyše, Motorola garantuje menšie bezpečnostné aktualizácie každý mesiac počas 3 rokov. Čo je o rok viac, ako ponúkajú smartfóny bez platformy Google One.

Prečo by vás tieto aktualizácie vôbec mali zaujímať? V smartfóne máte množstvo citlivých informácií, bankové aplikácie, faktúry, kontaktné údaje, rozpracované projekty, ktoré ak by vám niekto odcudzil, mohol by vám spôsobiť nemalé problémy. Aktualizácia celého operačného systému so sebou prináša tiež nové užitočné funkcie. Môže vám napríklad vylepšiť fotoaparát. Ako kvalitu fotiek, tak novými funkciami napríklad v podobe efektov.

Cez apku Moto dostaňte zo smartfónu maximum

Efektívnejšie budete pracovať nielen vďaka dotykovému peru, ale aj predinštalovanej aplikácii Moto. V nej nájdete tipy a triky, ako smartfón čo najlepšie využiť. Priamo z aplikácie viete veľa vecí nastaviť. Zaujímavou možnosťou je stíšenie prichádzajúceho hovoru, keď telefón zdvihnete zo stola. Tiež sa tu dozviete, že ak položíte smartfón na displej, aktivuje sa režim Nerušiť. Funkciu aktivujete alebo deaktivujete v časti Nastavenia – Zvuk – Rozšírené – Nerušiť po otočení.

V aplikácii Moto ďalej nájdete známe Moto gestá. Dvojitým pohybom pripomínajúcim sekanie smartfónom spustíte svetlo, pootočením zápästia do strán aktivujete fotoaparát, zopakovaním tohto pohybu sa fotoaparát prepne do selfie režimu.

Ušetrite čas cez inteligentné upozornenia

Interaktívne upozornenia na zamknutej obrazovke patria k tým vlastnostiam Motoroly Moto G Pro, pre ktoré si ju pri práci veľmi obľúbite. Ak vám príde e-mail, správa či akékoľvek iné upozornenie, na zamknutej obrazovke sa objaví malý symbol aplikácie. Ak na symbol kliknete, zobrazí sa vám náhľad upozornenia. Rýchlo tak viete, či treba na správu odpovedať okamžite alebo môžete s odpoveďou počkať.

Na správu z notifikácie viete tiež expresne zareagovať. Keď podržíte prst na symbole aplikácie, okrem náhľadu správy sa zobrazia možnosti odpovedať alebo zahodiť notifikáciu. Ak chcete notifikácie aktívne používať, odporúčame nezapínať odomknutie smartfónu rozpoznávaním tváre, ktoré Moto G Pro tiež ponúka. Tvárová biometria totiž reaguje veľmi svižne a nemá problém ani za horších svetelných podmienok.

Pracujte dva dni na jedno nabitie

Pre podnikateľov je rozhodne dôležité vedieť, či sa môžu na smartfón spoľahnúť vo výdrži batérie. Z hľadiska dnešných štandardov Moto G Pro doslova exceluje. Smartfón vydrží na jedno nabitie celé dva dni s tým, že večer druhého dňa budete mať k dispozícii okolo 20 % batérie.

Ak by ste potrebovali rýchlo získať úložný priestor, medzi aplikáciami nájdite tú s názvom Files – Vyčistiť. Aplikácia rozpozná zbytočné súbory, ktoré vám pomôže bezpečne vymazať, tiež vám pomôže pretriediť médiá či identifikovať veľké súbory, napríklad videá, a spraviť v nich poriadok.


Komunikácia je v podnikaní kľúčom k úspechu. Preto musí prebiehať bez omedzení a problémov. Potrebujete sa spoľahnúť, že s partnermi, klientmi a spolupracovníkmi budete vždy v kontakte. Práve toto rieši balík služieb O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS, MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.