Odborníci na digitálny marketing radia, ako vytvoriť stratégiu pre váš biznis, ako sa vzdelávať a kde hľadať pomoc.
O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.
O tom, ako digitálny marketing využiť v podnikaní, sme sa rozprávali so stratégom z agentúry TRIAD Jánom Papačom, s Head of Client Service z agentúry Performics Annou Ölveckou a so zakladateľom a riaditeľom Digital Marketing Clubu Jaroslavom Vojtechovským.
„Online bude stále silnieť a v tomto priestore sa bude diať stále viac obchodu, podnikatelia by preto mali k online marketingu pristupovať s otvorenou hlavou a poznať možnosti, ktoré ponúka. Minimálne by sa mali orientovať v základných pojmoch, a ak to budú mať zvládnuté, následne sa môžu ďalej vzdelávať alebo osloviť špecialistu,“ hovorí Ján Papač.
V článku si prečítate:
- Komu a prečo sa oplatí robiť online marketing.
- Čo by ste mali vedieť, ak chcete začať alebo sa zlepšiť.
- Ako si vytvoriť stratégiu.
- Kde sa môžete vzdelávať.
- Ako hľadať odborníkov, ktorí vám pomôžu.
Potrebu zvládnuť aspoň základy prízvukuje aj Jaroslav Vojtechovský: „Samozrejme, že podnikateľ sa primárne venuje tisícke iných činností, ale ak bude ovládať základy online marketingu, ľahšie sa zorientuje v tom, čo je pre jeho podnikanie užitočné.
Bude tak tušiť, kam investovať energiu, peniaze a čas, pretože nie každá super znejúca novinka má pre neho význam. Ak si najme agentúru či freelancera, bude vedieť lepšie zhodnotiť ich prácu a výsledky,“ komentuje.
Kde začať? Premýšľajte, čo chcete dosiahnuť a či je online na to dobré miesto
Aby ste urobili prvý krok v online marketingu, nemusíte chodiť ďaleko. Stačí vám pero a papier, na ktorý si napíšete, čo vlastne očakávate a aké sú vaše ciele.
„Musíte si vedieť zodpovedať otázky, čo idete predávať, komu to idete predávať a čo tým chcete dosiahnuť. Tiež musíte vedieť, aká je maximálna hodnota, ktorú chcete a ktorú môžete investovať,“ vysvetľuje Anna Ölvecká.
Aj na Slovensku stále fungujú podnikatelia, ktorí online marketing nepotrebujú. Takýchto ľudí nájdete väčšinou v službách, dokážu obslúžiť iba odmedzený počet zákazníkov, a aby ich získali, im stačia osobné odporúčania.
„Poznám kaderníčku, ktorá už vo svojom salóne neberie nových zákazníkov. Podarilo sa jej to bez toho, aby mala vlastný web, Instagram či aktívnu komunikáciu na facebookovej stránke. Osobné odporúčania sú vždy tým najlepším marketingom,“ hovorí Ján Papač.
No ak ste pri svojej analýze prišli na to, že by sa vám z hocijakého dôvodu zišlo rozšíriť rady zákazníkov, rozmeňte si to na drobné a začnite pracovať na svojej stratégii.
Spíšte si, koľko peňazí, času a ľudí máte na online marketing
„Keď už máte jasno v základných otázkach, vytvorte si sami pre seba dokument, do ktorého si napíšete všetko podstatné: aký problém idete riešiť, aké sú vaše ciele, koľko máte na to prostriedkov, ale aj času a ľudí. Treba to mať čierne na bielom aj kvôli spätnej analýze.
Pridajte k tomu čo najviac ďalších poznámok, napríklad, ako podobný problém rieši konkurencia a v čom sa viete odlíšiť. Je fajn, ak je človek ambiciózny, no zároveň si treba stanoviť reálne ciele, aby ste neboli sklamaní a neukončili to veľmi skoro tým, že online nefunguje. Podobná paralela platí, ak človek začína cvičiť alebo behať,“ vysvetľuje Ján Papač.
Nástrojov je veľa, odborníci odporúčajú začať vlastným webom
Aby ste pritiahli pozornosť ľudí a presvedčili ich, nech u vás minú peniaze, môžete využiť širokú škálu nástrojov online marketingu: sociálne siete, influencerov, SEO, SEM, direct mailing, affiliate marketing… Odborníci však odporúčajú začať tvorbou vlastného webu.
„Webová stránka je základ, ponúka možnosť širšej prezentácie, detailného vysvetlenia, kto ste, čo ste zač a čo ponúkate,“ vysvetľuje Anna Ölvecká a dodáva, „v súčasnosti existujú subjekty, ktoré dokážu plnohodnotne fungovať len cez sociálne siete, dokonca aj bez nich, ale, samozrejme, závisí to od oblasti podnikania. Pre väčšinu podnikateľov je kľúčový funkčný web – dostatočne rýchly, optimalizovaný aj na mobilné zariadenia, jednoduchý a zároveň jasný.“
„Nie každý biznis potrebuje vlastný web, poznal som firmu, ktorá predávala traktory cez Bazoš a celkom úspešne,“ zaklincuje s úsmevom Jaroslav Vojtechovský a vážne dodáva, „web ale môže priniesť ďalšie zdroje zákazníkov.“
Ján Papač ho dopĺňa: „V drvivej väčšine prípadov je web stále základom v online svete. Je to vizitka a spôsob, ako navodiť prvý dojem. Web si už dnes človek vie vytvoriť dokonca aj sám, bez pomoci programátorov, takže nejde o položku, nad ktorou musí podnikateľ špeciálne rozmýšľať z hľadiska nákladov.“
Keď už máte web, môžete pridávať ďalšie nástroje a experimentovať s nimi. Ak je pre vás online marketing španielska dedina a vy vôbec netušíte, kde začať, môžete si vybrať dve cesty: buď sa sami vzdelávať až po bod, keď budete vedieť, čo chcete vyskúšať a s kým, alebo sa hneď na začiatku obrátiť na dôveryhodného odborníka, ktorý vás celým svetom online marketingu prevedie.
Naučte sa základy online marketingu online
Ak vám chýba základný prehľad, ale zato máte trochu času a chuť učiť sa, môžete sa vybrať cestou vzdelávania. Digitálna univerzita práve otvára polročný program, ktorý môžete absolvovať online.
Všetci traja experti zhodne odporúčajú ako dobrý zdroj informácií aj web ADMA a jeho sekciu Vzdelávanie. „Podnikateľ tam nájde digitálny slovník, vzory briefu a e-booky. Ak to všetko prelúska, bude mať rozhodne prehľad o tom, čo to všetko obnáša,“ hovorí Ján Papač.
Dobrými zdrojmi sú aj reklamné agentúry. „U nás v Triade takto posúvame know-how cez podcast Marketing bez obalu, takže človek môže nasávať vedomosti napríklad počas šoférovania. Stále píšeme aj blogy, v ktorých rozoberáme prípadové štúdie, ale venujeme sa aj špecifickým témam, ako sú influenceri v marketingu. A to všetko zadarmo, lebo vzdelanejší trh je lepší trh pre každého,“ vysvetľuje Ján Papač.
Anna Ölvecká ho dopĺňa: „Sama som členom niekoľkých marketingových skupín na FB, ale ani blogy známych slovenských agentúr nie sú zlým zdrojom informácií. Napríklad i my v Performicse, ak zistíme niečo zaujímavé alebo otestujeme nejakú novinku, napíšeme o tom na náš blog.“
Odborníkov hľadajte v ich prirodzenom prostredí
Ak chcete vhupnúť do sveta internetového marketingu hneď a bez prípravy, najlepšie urobíte, ak oslovíte expertov. „Na rozbeh pokojne stačí zaloviť v pamäti a spomenúť si na kamarátov, ktorí sa marketingu venujú a ktorí môžu pomôcť v úplných začiatkoch,“ hovorí Ján Papač, „neskôr sa ale treba obrátiť na profesionálov, či už agentúru, alebo pri menších projektoch na jednotlivcov, ktorí sa marketingu venujú ako freelanceri. Hľadal by som ich najmä na základe priameho odporúčania alebo aspoň referencií, možnosti sú rôzne – od marketingových skupín na Facebooku po starý dobrý Google alebo LinkedIn,“ dopĺňa.
„Na Facebooku odporúčam napríklad skupinu Marketéri, Copywriteri, SEO, kde vám určite niekto pomôže. Slovak Business Agency má grantový program pre malých podnikateľov, v ktorom ponúka aj špecialistov na online marketing,“ menuje ďalšie možnosti Jaroslav Vojtechovský.
„Odborníkov si môžete vytypovať aj na konferenciách či online kurzoch,“ hovorí Anna Ölvecká, „rozhodne by som hľadala na internete, veď dnes sa na sociálnych sieťach za pár minút skontaktujete s kýmkoľvek. Popýtala by som sa ľudí v okolí. Firmy, ktoré vyvíjajú stránky, môžu byť tiež cenným zdrojom informácií a kontaktov. Nebrala by som na ľahkú váhu referencie, ale nedám dopustiť na osobné stretnutia a chémiu medzi ľuďmi.“
Ak vám expert verí, dohodne si s vami success fee
„Je potrebné si uvedomiť, že online marketing je súčasťou tzv. veľkého marketingu, a aj keď máme k dispozícii širokú škálu zdrojov informácií, online marketing nie je zadarmo,“ hovorí Anna Ölvecká.
„Odborníka si vyberajte podľa toho, či mu dôverujete, či ste ho ochotní počúvať, komunikovať s ním a byť k nemu úprimní a či je on úprimný k vám. Pomôže vám nastaviť si očakávania, bude vás vzdelávať, dá vám prístup do systémov.
Osobne by som hľadala odborníkov zo Slovenska, prípadne agentúru s lokálnym zastúpením a znalosťou trhu. Ľudí, ktorí sa neboja pýtať sa a stali by sa mojimi partnermi, radcami a sprievodcami na ceste za úspechom. Oceňujem ľudí, ktorí majú vlastný názor a neboja sa ho povedať.
Ak vo vás expert či agentúra vidí potenciál, môže sa s vami dohodnúť na odmene vo forme success fee. Váš úspech sa tak stane zároveň ich úspechom,“ opisuje ideálnu možnosť spolupráce Anna Ölvecká.
Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu Online marketingu:
Potrebujete eKasu, výhodnejší paušál alebo zariadenie celej kancelárie?
[soda-form id=“558588″]
Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť na vylepšenie, prosím, napíšte na soda@o2.sk. Ďakujeme.