Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Chcete spoznať nové miesta? Vycestujte za povojnovou architektúrou

Spoznajte Slovensko a jeho dejiny novým spôsobom. Cez monumenty povojnovej architektúry, ktoré majú svetovú úroveň.

Čo vám príde na myseľ ako prvé, keď sa povie slovné spojenie kvalitná architektúra? Väčšina ľudí si predstaví známe zahraničné stavby, ktoré často videli len na fotkách. Na Slovensku pritom máme mimoriadne hodnotné architektonické diela z obdobia socializmu, ktoré môžete navštíviť kedykoľvek. Vybrali sme 9 z nich, ktoré by ste nemali obísť. 

Používajte Google Maps cez O2. Súčasťou vášho O2 SMART Paušálu môže byť každý mesiac aj 10 GB na používanie tejto appky. Chcem vedieť viac

Múzeum SNP, Banská Bystrica/Architekt: Dušan Kuzma

Túto nezvyčajnú budovu postavili v roku 1969 ako Pamätník Slovenského národného povstania (SNP), pričom na svoju dobu išlo o obrovskú technologickú výzvu. Múzeum totiž tvoria dve železobetónové skulptúry miskovitého tvaru spojené mostom.

V priestore medzi nimi sa nachádza pietna sieň so symbolickým hrobom neznámeho bojovníka a s večným ohňom. Nachádzajú sa v nej aj urny symbolizujúce najvýznamnejšie bojiská SNP, miesta fašistických represálií a pamätníky venované obetiam holokaustu na Slovensku a zahraničným účastníkom SNP. 

Do budovy neskôr presunuli múzeum, ktoré dokumentuje vývoj slovenskej spoločnosti a protifašistický boj vo vojnových rokoch 1938 až 1945. Stavba patrí medzi dominanty Banskej Bystrice a od roku 1982 je národnou kultúrnou pamiatkou. 

Monumentálny pamätník je najkrajší počas západov slnka – sklenené vitráže na vnútornej strane skulptúr vtedy vyzerajú, akoby boli v plameňoch. Súčasťou objektu je aj rozsiahly park so skanzenom, v ktorom sa nachádza ťažká bojová technika používaná počas SNP aj lietadlo, ktoré povstalcov zásobovalo.

Krematórium v Bratislave/Architekt: Ferdinand Milučký

Starí Slovania zvykli hovoriť, že keď niekto zomrel, odišiel do lesov. Práve s týmto motívom pracoval architekt Ferdinand Milučký pri návrhu Krematória v Bratislave, ktoré sa spolu s urnovým hájom zaraďuje k najvýznamnejším dielam povojnovej architektúry u nás. Málokedy sa podarí postaviť pietne miesto tak, aby vzbudzovalo úctu k zosnulým aj trúchliacim a pritom pôsobilo takým pokojným dojmom. 

Minimalistická stavba sa nesie v duchu severskej moderny, pre ktorú je príznačné spojenie s prírodou. Aj preto ju vsadili medzi staré duby a borovice, ktoré tvoria kontrast s jej vodorovnými líniami. Zaujímavosťou je, architekt pracoval pri svojom návrhu aj s dubom s 25-metrovou korunou. Pôvodne mal byť dominantou priestoru, pri stavebných prácach ho však vyrúbali. 

Hlavná budova krematória sa rozprestiera na kopci nad lúkou a skladá sa z priečnych sklených a bielych vodorovných stien. Stavba je minimalistická, s dôrazom na funkčnosť dizajnu a Milučký v nej v maximálnej možnej miere využil prirodzené svetlo. Areál dotvára totemová plastika od Vladimíra Kompánka, pri ktorej sa inšpiroval drevenými krížmi dedinských cintorínov a hálkami ľudových dreveníc, ktoré boli príznačné pre Slovensko.

Lyžiarsky areál, Štrbské Pleso/Architekti: Eugen Kramár, Ján Šprlák-Uličný

V slovenskej časti Vysokých Tatier sa majstrovstvá sveta v klasických lyžiarskych disciplínach uskutočnili už v 30. rokoch minulého storočia. V roku 1947 sa Vysoké Tatry stali národným parkom a pre účely ďalších majstrovstiev v roku 1970 na Štrbskom Plese postavili dva skokanské mostíky a areál pre dojazdy klasických bežeckých disciplín. 

Lyžiarsky areál stojí tesne vedľa Štrbského plesa (1 500 m.n.m.), cez ktoré v zime vedú aj bežecké trate. Súčasťou mostíkov je rozhodcovská veža, hľadisko s kovovými tribúnami a do areálu je zakomponovaný aj hotel. 

Pre odvážne konštrukcie a šikmé dynamické tvary sa považuje za pozoruhodný príklad neskorej moderny 60. rokov 20. storočia. Pre vysoké kvality nazvali novinári komplex Areálom snov.

Slovenský rozhlas, Bratislava/Architekti: Štefan Svetko, Štefan Ďurkovič a Barnabáš Kissling

Budova Slovenského rozhlasu s výškou 80 m je jednou z architektonických dominánt Bratislavy. Autori obrátenej pyramídy ju navrhovali v čase politického uvoľnenia v 60. rokoch minulého storočia. Pri jej vzniku tak mohli experimentovať, použiť progresívne technológie aj konštrukčné princípy. Hoci projekt vznikol ešte v roku 1967, stavba bola dokončená až v roku 1983.

Ide vôbec o prvú oceľovú budovu na Slovensku s veľkorysými vnútornými priestormi. Okrem iného sa v nej nachádza aj koncertná sieň s jedným z najväčších organov na Slovensku a nahrávacie štúdiá, ktoré sú dôkladne odizolované od hluku. 

Architekti chceli pôvodne vytvoriť akúsi kancelársku krajinu plnú svetla, zelene a vzduchu – priestory šiestich podlaží mali byť otvorené a vzájomne previazané, čo sa však nepodarilo realizovať. Budova rozhlasu je tiež nositeľkou titulu Stavba storočia na Slovensku v kategórii Spoločenské stavby. V roku 2017 ju vyhlásili za národnú kultúrnu pamiatku. V Bratislave ju nemôžete minúť.

Krajská politická škola, Modra-Harmónia/Architekt: Vladimír Dedeček

Architekt Vladimír Dedeček patril k prvej generácii slovenských architektov, ktorí po vojne vyštudovali architektúru v Bratislave. Bol verný funkcionalizmu a v 70. a 80. rokoch minulého storočia sa venoval rozsiahlym projektom, ktoré súviseli najmä s modernizáciou Slovenska a budovaním inštitúcií. 

Jednou z nich bola aj budova Krajskej politickej školy v Modre-Harmónii (dnes Účelové vzdelávacie zariadenie Slovenskej zdravotníckej univerzity), ktorá kombinuje nielen funkcie školy a ubytovania, ale aj športového a kultúrno-spoločenského centra.

Architektovi totiž bolo od začiatku jasné, že plánovať výlučne školskú stavbu s obmedzenou funkciou politickej školy, nie je veľmi perspektívne, preto projekt rozšíril o ďalšie funkcie. Dedeček sám seba označoval za „tesára v čase betónu“ a jeho stavby sú charakteristické prepracovanou geometriou. Z rôznych pohľadov potom aj budova v Harmónii tvorí zaujímavé obrazce, ktoré sa dokonale dopĺňajú. Pre perfekcionistov je to balzam na dušu.  

Dom kultúry, Trnava/Architekt: Jozef Danák

Trnavský Dom kultúry je jednou z najvýraznejších stavieb neskorej moderny na území mesta. Atypická stavba s tromi štvorpodlažnými časťami zasahuje do historického Trojičného námestia a kontrastuje tak s historickými meštianskymi domami a sakrálnymi stavbami.

Dom kultúry uzatvára špecifickú etapu úsilia o prestavbu centra Trnavy. Stavbu však časť miestneho obyvateľstva stále odmieta a často sa považuje za symbol neúcty a ignorancie komunistického režimu voči historickej zástavbe. Pri bližšom pohľade si však uvedomíte, že celý objekt je do Trojičného námestia vsadený citlivo.

Neprevyšuje ostatnú zástavbu, prináša súbor dôležitých spoločenských funkcií a celý priestor skôr dotvára, ako by ho narúšal. Z architektonického hľadiska ide o pekný príklad spojenia absolútne odlišných architektonických prístupov. Podobne ako pri slávnej dostavbe SNG v Bratislave, aj táto budova predstavuje zaujímavý názorový konflikt medzi laickou verejnosťou a architektmi.   

Stavba s brutalistickým charakterom sa realizovala v roku 1988 a pozostáva z viac ako 10 000 m3 pohľadového železobetónu a z 650 ton železa, vďaka čomu sa zaraďuje medzi unikáty. Keď sa v Trnave pôjdete na Dom kultúry pozrieť, neobíďte ani zadný vchod do budovy a jeho bočnú stranu, ktorú obrastá brečtan. Pohľadový betón vďaka nemu získava jemnejší nádych. 

Dom umenia, Piešťany/Architekt: Ferdinand Milučký

Ak patríte k ľuďom, ktorí majú radi kvalitnú architektúru, určite neobíďte Piešťany. Ferdinand Milučký tam na brehu Váhu totiž podľa niektorých odborníkov zanechal svoje najväčšie dielo. Dom umenia na Nábreží Ivana Krasku je objekt, ktorý si zaslúži pozornosť hneď z viacerých dôvodov – od umiestnenia cez spracovanie až po fakt, že stavbu si obľúbili miestni obyvatelia. 

Dom umenia sa navyše pravidelne využíva a zamýšľaná funkcia budovy ostala zachovaná aj po viac ako 50 rokoch od jej vzniku. Ak to situácia umožňuje, v budove sa pravidelné konajú koncerty, výstavy, divadlá či filmové premietania.

Silnou stránkou architekta Milučkého bola abstrakcia a pretváranie ľudových motívov. Stavby je tak už na prvý pohľad iná ako ostatné. Hlavnému priečeliu dominuje kubus (kocka), ktorý je odkazom na lomenice dreveníc. Vonkajší vzhľad sa priamo prenáša aj do interiéru – červený roštový strop prechádza z podhľadu cez vestibul až do hlavnej sály.

Fanúšika architektúry očarí originálnosť, práca s materiálmi a priam nepochopiteľná nadčasovať prístupu jedného z najvýraznejších slovenských architektov 20. storočia. Návšteva tohto miesta rozhodne stojí za to. 

Divadlo Jonáša Záborského v Prešove/Architekti: Ladislav Domen, František Jesenko a Ferdinand Zbuško 

Základný kameň novej budovy Divadla Jonáša Záborského v Prešove bol položený ešte na konci 60. rokov minulého storočia. V dôsledku politických zmien po roku 1968 však bol projekt prehodnotený, uskutočnila sa ďalšia štúdia a výsledná podoba stavby tak bola nakoniec známa až na konci 70. rokov. Realizácia následne trvala dlhé obdobie, od 1977 do 1990.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Klára Novotná (@klara.no)

Keď budovu na jeseň 1990 odovzdali do užívania, stala sa prvou špecializovanou divadelnou budovou v Československu po roku 1989.

Táto moderná a odvážna budova zaujme aj svojím interiérom, nachádzajú sa v nej dve sály s kvalitným technickým zázemím, veľká s 654 sedadlami a malá s kapacitou 240 miest. Veľká sála je naozaj priestranná, rovnako aj foyer a administratívna časť. Aktuálne sa plánuje čiastočná rekonštrukcia budovy, v rámci ktorej sa vymenia napríklad poškodené presklené výplne vo vstupnej časti. 

Slovenská národná knižnica, Martin/Architekti: Dušan Kuzma, Anton Cimmermann

Slovenská národná knižnica sídli v tretej budove Matice slovenskej, ktorú postavili nad mestom Martin. Základný kameň položili v roku 1963 pri príležitosti 100. výročia založenia Matice slovenskej. Budovu stavali pomerne dlho a odovzdali ju až v roku 1975. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by gabriela kubikova (@gab_kubikova)

Táto dominanta mesta prepája kubické tvary typické pre 60. roky minulého storočia so záľubou architektov v sochárskych formách. Budova má dve átriá, v jej podnoži sa nachádzajú hlavné prevádzky inštitúcie (výstavné priestory, katalógy, študovne, čitárne a prednášková sála), zatiaľ čo výšková časť slúži ako depozit. Vstupné priečelie dotvára reliéf od Vincenta a Petra Hložníkovcov.

Potrebám Slovenskej národnej knižnici slúži stavba od roku 2005. Jej zbierkový fond obsahuje vyše štyri milióny jednotiek uložených na regáloch v dĺžke až 72 km. Takmer tri milióny zväzkov kníh sa nachádzajú práve vo výškovej budove. 


Často cestujete a radi zdieľate svoje zážitky? Zostavte si svoj O2 SMART Paušál tak, aby ste v ňom našli presne tie aplikácie, ktoré najviac využijete. Každý mesiac v ňom môžete mať napríklad 10 GB dát na využívanie Google Maps, aby ste vždy prišli do cieľa bez zbytočného stresu, 10 GB dát na Instagram, aby ste mohli zdieľať svoje fotky aj predplatné prémiovej aplikácie TIDAL aj s extra dátami na jej používanie, aby ste vždy mali pri sebe svoju obľúbenú hudbu. Viac o tom, ako si vyskladať O2 SMART Paušál, sa dozviete na www.o2.sk.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Máte odvahu ísť hlboko pod povrch? Týchto 7 filmov vás pripúta k obrazovke a otrasie vami

Prinášame výber filmových zážitkov, ktoré si budete chcieť zopakovať – aj viackrát.

V týchto filmoch sa stretnete s budúcnosťou, ktorá je až nepríjemne blízko, aj s minulosťou, na ktorú sa nezabúda. Nie sú to oddychovky – sú to príbehy o túžbe po večnej mladosti, o odvahe vzdorovať krutým režimom a o rozhodnutiach, ktoré menia človeka. A to najdôležitejšie? Po záverečných titulkoch možno zistíte, že svet vidíte trochu inak. Pripravili sme filmovú jazdu s HBO Max, na ktorú len tak nezabudnete.

Zapnúť si HBO Max je ako zážitok z kina, ale na pohodlnom gauči – dokonca v pohodlí O2 Paušálu, lebo HBO Max máte v jeho cene.

Oppenheimer

Vtiahne vás do výbušného osudu jedného z najväčších géniov, no klasickú biografickú snímku nečakajte. 

Dokáže rozštiepiť atóm, no nemôže uniknúť vlastnému svedomiu. Fyzik J. Robert Oppenheimer (Cillian Murphy) a jeho tím pracujú na výrobe najväčšej bomby všetkých čias. Prelomový vedecký úspech sa mení na celosvetové preteky. Tie môžu ukončiť vojnu, no aj nenávratne ovplyvniť milióny životov. 

Kultový režisér Christopher Nolan odhaľuje psychické napätie ukryté pod povrchom veľkých udalostí. S precízne komponovanými zábermi a bez jediného digitálneho efektu vytvára zážitok, ktorý vyráža dych. Nie je preto prekvapením, že Oppenheimer ovládol svet a získal Oscara za najlepší film.Je jasné, že táto snímka už teraz patrí medzi legendy. Príbeh muža, ktorý navždy zmenil chod dejín, môžete zažiť z pohodlia domova na HBO Max. 

Mickey 17

Ako by vyzeral svet, kde smrť neznamená koniec, ale len ďalšiu pracovnú povinnosť? 

Novinka Mickey 17 túto predstavu premieňa na desivo aktuálnu satiru. Neúspešný podnikateľ Mickey (Robert Pattinson) je súčasťou vesmírnej misie. Jeho úloha je jednoduchá: opakovane umiera pri prieskume novej planéty a znovu sa rodí ako klon. Teda až kým sa všetko nepokazí: vzniká nový Mickey, hoci ten starý stále žije. 

Pravidlá hovoria jasne – existovať môže len jeden –, no kapitán Marshall (Mark Ruffalo) možno nehovorí celú pravdu a obaja Mickeyovia to začínajú tušiť.
Režisér oscarového Parazita Bong Joon-ho na pozadí akčného sci-fi servíruje posolstvo o neustálom tlaku na produktivitu a hodnote ľudského života. Touto snímkou opäť dokazuje, že patrí medzi najodvážnejších režisérov dneška.

Film poháňa aj nadupané herecké obsadenie. Robert Pattinson si svoju mnohonásobnú rolu naplno vychutnáva a spolu s ním exceluje Toni Collette v úlohe hysterickej manželky. Vydajte sa na šialene vtipnú jazdu za hranice predstavivosti s pálčivým varovaním o budúcnosti ľudstva.

Hriešnici

V rytme letných nocí je ľahké odložiť zábrany, následky však môžu byť smrteľné. 

 Najmä ak nepriateľ za dverami doslova čaká na pozvanie. 

Je rok 1932 a do Mississippi sa vracajú dvojičky Smoke a Stack (Michael B. Jordan), aby začali odznova. Rozhodnú sa otvoriť podnik, kde sa černošská komunita bude môcť stretávať, hrať blues a tancovať. Okrem všadeprítomnej diskriminácie však narazia aj na trochu väčší problém. Hneď v prvý večer totiž na zábavu zavítajú upíri. 

Michael B. Jordan v dvojúlohe bratov žiari. Podáva jeden z najlepších výkonov kariéry. Dvojičky stvárňuje tak presvedčivo, že miestami zabudnete, že ide o toho istého herca. S režisérom Ryanom Cooglerom už spolupracoval aj na marvelovke Black Panther. Tentokrát spolu prinášajú nielen poriadnu dávku napätia, ale aj silný príbeh o kolektívnej traume a prežití.

Vážna téma však filmu neuberá tempo. Hriešnici balansujú medzi južanským hororom, historickou drámou a muzikálom, kde práve hudba hrá hlavnú rolu. Aj vďaka žánrovej pestrosti patrí tento film medzi najvýraznejšie počiny posledných rokov. 

Pripravte sa na 137 minút plných túžby, energie a strachu. Hriešnici sa do vás zahryznú a nepustia do poslednej scény. 

Králiček Jojo

Smiech strieda mráz na chrbte. 

Takýto film o druhej svetovej vojne ste ešte nevideli. Desaťročný chlapec Jojo (Roman Griffin Davis) je ukážkovým členom Hitlerovej mládeže. S každodennými výzvami mu pomáha jeho imaginárny priateľ v podobe Adolfa Hitlera (Taika Waititi). Zlom nastáva, keď zistí, že jeho matka (Scarlett Johansson) ukrýva v podkroví židovské dievča (Thomasin McKenzie). Chlapec je nútený čeliť realite a bojovať s hlboko zakorenenými predsudkami. Postupne objavuje, čo znamená byť človekom.

Režisér a herec Taika Waititi premieňa jednu z najtemnejších kapitol dejín na odvážnu satiru. Najprv vás rozosmeje a vzápätí vám zlomí srdce. Králiček Jojo skáče medzi emóciami tak prirodzene, že ani nestihnete vydýchnuť. 

Jedinečný prístup a nezabudnuteľné herecké výkony zaistili snímke niekoľko nominácií na Oscara a Zlatý glóbus. Dajte sa presvedčiť, že tvorivá sloboda vie priblížiť minulosť údernejšie než historický epos.

Súperi

Tenis ešte nikdy nebol taký sexy. 

Hypnotickí Súperi vás budú držať v napätí až do posledného setu. Tenista Art (Mike Faist) nemá práve najlepšiu sezónu. Spolu so svojou manželkou a trénerkou Tashi (Zendaya) preto vyráža na malý turnaj s cieľom získať stratené sebavedomie. Na druhej strane kurtu však stojí nečakaný súper, bývalý najlepší kamarát Patrick (Josh O´Connor). Začína sa duel s pachuťou minulosti a víťazstvo znamená viac, než si dokážu priznať.

Režisér Luca Guadagnino prináša do Súperov svoju typickú iskru. Nejde o obyčajnú športovú drámu. Do každého úderu sa tu premietajú skryté túžby a vášne ústrednej trojice. 

Opojnosť filmu umocňuje pulzujúci soundtrack ocenený Zlatým glóbusom a nezvyčajné zábery kamery.

Klasická zápletka o milostnom trojuholníku sa mení na provokatívnu a sviežu jazdu. Súperi vám rozprúdia krv v žilách.

Substancia

Jediná injekcia rozpustí všetky problémy. Čo by sa mohlo pokaziť? 

Keď starnúca hviezda Elisabeth Sparkle (Demi Moore) príde o svoju show, zdá sa, že jej život sa skončil. Náhodou však prichádza zázračné riešenie. 

Neznáma substancia sľubuje mladosť, no má to jeden háčik. Čas si musia s dokonalou dvojníčkou Sue (Margaret Qualley) deliť na polovicu. Ak narušia krehkú rovnováhu, všetko sa začne rozpadávať. 

Režisérka a scenáristka Coralie Fargeat do Substancie namiešala prvky satiry, hororu a štipku sociálnej drámy. Snímka dráždi, baví a znepokojuje zároveň. Ústredná dvojica pôsobí ako zrkadlové obrazy, Demi Moore a Margaret Qualley sa navzájom skvelo dopĺňajú.

Substancia bez okolkov ukazuje, že nerealistické nároky na ženy sú desivejšie než všetky znetvorené telá na plátne. Nekompromisný filmový zážitok nie je pre slabé žalúdky, no rozhodne stojí za to.


Stále som tu

Ako zladiť rodinný život s bojom za demokraciu? 

Dráma Stále som tu skúma tenkú hranicu medzi osobným a politickým. Eunice (Fernanda Torres) žije pokojný život v Riu de Janeiro. Až kým raz v noci jej manžela a bývalého politika Rubensa Paivu (Selton Mello) nezatknú muži režimu. 

Popri každodenných povinnostiach sa Eunice snaží postaviť proti nespravodlivosti. Musí sa však pripraviť na to, že svojho manžela možno už nikdy neuvidí. Z matky v domácnosti sa tak nečakane stáva symbolom odporu a vytrvalosti. 

Dráma Stále som tu vychádza zo skutočných udalostí a pripomína, že cesta za slobodou sa nikdy nekončí. Snímka ocenená Oscarom za najlepší cudzojazyčný film rezonuje aj s našou historickou skúsenosťou.

Režisér Walter Salles ukazuje hrôzy brazílskej diktatúry na konkrétnych tvárach obetí. Každá scéna, zaznamenaná na 35 mm film, je nasiaknutá autentickou dobovou atmosférou. Hlboko osobný príbeh slúži nielen ako obraz brazílskej spoločnosti, ale je aj inšpiráciou, ako stáť na správnej strane histórie. 


Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.