Emocionálna jazda s kultovkami v obývačke. Tieto filmy vo vás budú rezonovať ešte dlho po pozretí

Stavte na istotu a vyberte si z ponuky filmov, ktoré zažiarili na prestížnych festivaloch, získali významné ocenenia alebo sa jednoducho stali filmovými klasikami.

Spoznávanie vlastnej identity a sebahodnoty, prekonávanie komunikačných bariér či vyrovnávanie sa s traumatizujúcou minulosťou. Neľahké témy, ktoré však medzinárodne oceňovaní filmári a filmárky spracovali dôsledne, s citom a v konečnom výsledku mimoriadne kvalitne. Toto je výber 6 filmov, ktoré sú zárukou unikátneho diváckeho zážitku.

Všetky kultovky si pozriete aj doma v obývačke vďaka HBO Max, ktoré môžete mať v cene svojho O2 Paušálu

Kritika spoločenských elít aj triednej nerovnosti 
Trojuholník smútku (2022)

Mladá modelka a influencerka Yaya je spoločne so svojím (strategicky zvoleným) priateľom Carlom pozvaná na prepychovú plavbu na luxusnej lodi, na ktorej sa stretávajú so zástupom bohatých ľudí. Od obchodníkov so zbraňami cez sebastredné paničky až po zúfalého starého mládenca, ktorý by si najradšej kúpil lásku bez ohľadu na jej cenu.

Na ich dennom programe nie je nič viac než opaľovanie sa, fotenie selfíčok a niekoľkochodové luxusné večere. V kontraste s ich elitárskym spôsobom života je posádka lode, ktorá musí s úsmevom na tvári plniť tie najbizarnejšie požiadavky pasažierov. Čo sa však stane, ak loď stroskotá, peniaze stratia hodnotu a posádka sa s pasažiermi ocitne na opustenom ostrove s nulovými vyhliadkami na vyslobodenie? Bravúrne komediálne dielo s nadhľadom poukazuje na to, ako veľmi záleží, kto má v rukách moc, a ako ľahko sa dokáže charakter človeka meniť pod tlakom okolností. 

Medzinárodne uznávaný švédsky režisér Ruben Östlund je vo svojich filmoch známy  ostrou kritikou spoločenskej nerovnosti a elít, ktorým sa venuje aj v predchádzajúcom filme Štvorec. Za svoju najnovšiu snímku Trojuholník smútku získal na festivale v Cannes v poradí už druhú Zlatú palmu, čo skutočne svedčí o jeho mimoriadnom filmárskom talente.

„Návod“ na porozumenie
Drive My Car (2021)

Japonská dráma Drive My Car, minuloročný víťaz Oscara za najlepší cudzojazyčný film, je príbehom o nemožnosti vyjadriť svoje pocity. Sleduje divadelného režiséra Júsukeho, ktorý pripravuje predstavenie počas festivalu v Hirošime. Z bezpečnostných dôvodov mu organizátori pridelia osobnú vodičku, mladé a trpezlivé dievča menom Misake, s ktorou si spočiatku udržiavajú chladný odstup. Postupom času sa však interiér auta stáva intímnym priestorom, kde sa formuje dôverné priateľstvo.

Trojhodinová pomalá jazda nakrútená na motívy Murakamiho poviedok je fenomenálnym zážitkom, ktorý sa oplatí vidieť. Príbehom prestupuje bohatá zmes kontrastov, ktoré sú otvorené všemožným interpretáciám, a počas jazdy autom uvidíte priam hypnotizujúce vizuálne scenérie. Snímka Drive My Car je výnimočná najmä pre svoju mnohovrstevnatosť, pričom jej hlavná myšlienka rezonuje aj dlho po pozretí – v momente, keď odložíme divadelnú masku a dovolíme druhému spoznať naše vnútro i zraniteľnosť, môžeme prijať seba samého a prekonať svoju minulosť.

Čo znamená pamätať si?
Hirošima, moja láska (1959)

Milostný príbeh francúzskej herečky a japonského architekta na pozadí hirošimskej tragédie otvára bolestivé rany nešťastnej minulosti a ukazuje nám, akým spôsobom sa ľudia vyrovnávajú s traumatizujúcimi spomienkami. Intímne zblíženie, ktoré spoločne zažívajú, im pripomína predošlé, nešťastím ukončené vzťahy, no trauma im bráni v plnohodnotnom prežívaní prítomnej lásky. Trpké spomienky, ktoré prichádzajú bez varovania, pocitovo i filmársky prerušujú vášnivé chvíle.

Francúzsky režisér a predstaviteľ Novej vlny Alain Resnais chcel vo svojom filme ukázať autentické svedectvo o hrôzach Hirošimy, nakoniec však v spolupráci so scenáristkou Marguerite Duras vytvorili univerzálne dielo, ktoré citlivo reaguje na rozpomínanie sa na tragické udalosti. Rozpletá osobné histórie, sprítomňuje nešťastnú minulosť a poukazuje na to, ako ťažko ľudia prekonávajú utrpenie. Hirošima, moja láska sa stala symbolom francúzskej Novej vlny vďaka výraznému autorskému spracovaniu a progresívnemu filmovému štýlu, ktorý dokáže na viacerých úrovniach rekonštruovať vzťah spomienok a času.

Keď nás zdevastujú emócie
Miesto pri mori (2016)

Intímna oscarová dráma sleduje Leeho Chandlera, ktorému sa po smrti brata obráti život naruby. S prekvapením zisťuje, že sa bude musieť starať o bratovho dospievajúceho syna Patricka – musí opustiť svoje súčasné zamestnanie, komunitu priateľov i mesto, v ktorom vyrastal. S temperamentným synovcom sa snažia prekonať komunikačné bariéry a nájsť si k sebe cestu aj v náročnej situácii.

Vyrovnávanie sa s traumatizujúcimi udalosťami prichádza vo filme prostredníctvom dramatických flashbackov, Lee sa však neustále snaží udržať si zdravý nadhľad a odstup. Miesto toho, aby sa dal týrať zničujúcou minulosťou, ostáva nohami na zemi a prijíma tvrdú realitu práve takú, aká je.

Melodramatický príbeh o zmierení sa so smrťou našich blízkych získal množstvo prestížnych ocenení, predovšetkým však Oscara za najlepší pôvodný scenár a za najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe, ktorej sa zhostil herec Casey Affleck. Podarilo sa mu autenticky stvárniť zlomeného človeka, ktorý sa napriek zdrvujúcej realite učí fungovať aj vo svete, kde už jeho najbližší nie sú.

Sebarealizácia, ktorá má obete
Najhorší človek na svete (2021)

Cítili ste sa niekedy ako najhorší človek na svete? Tridsaťročná Julie rozhodne áno. Metódou pokusu a omylu hľadá svoje miesto vo svete, pomerne rýchlo strieda práce aj partnerov, nikde dlho nevydrží. Spočiatku sa zdá, že to s jej starším priateľom Akselom funguje, no postupne prichádzajú na to, ako veľmi sa ich predstavy o živote a budúcnosti líšia.

Aksel premýšľa o pokojnom rodinnom živote s deťmi, ale Julie si to v danom momente nedokáže predstaviť, nechce sa vzdať vlastnej slobody, bojí sa záväzkov. Situácia sa však výraznejšie skomplikuje, keď Julie navštívi večierok, kde spozná sympatického Eivinda a spoločne skúmajú hranice nevery. Julie zrazu nevie, čo má robiť, cíti nekonečno emócií naraz, Aksela miluje aj nemiluje, od svojich problémov by najradšej utiekla. Je najhorším človekom na svete?

Také kvalitné filmové diela si zaslúžia aj zážitkové pozeranie. Poradíme vám, ako zmeníte obývačku na kino

Pravdivá a vtipná snímka úspešného nórskeho režiséra Joachima Triera veľmi výstižne opisuje situácie a pocity, ktoré sú v dnešnom svete vlastné mnohým ľuďom, preto sa s prežívaním Julie dokážu stotožniť. Ako si vybrať prácu, keď existuje nekonečno možností? Je chyba, keď človek podľahne svojim pocitom? Alebo keď odmietne žiť podľa predpísaných vzorcov? Nad týmito i mnohými inými otázkami budete premýšľať spoločne s Julie, ktorú mimoriadne presvedčivo a elegantne stvárnila nórska herečka Renate Reinsve, za čo si vyslúžila Zlatú palmu na festivale v Cannes.

Mýtus krásy v praxi
Cléo od 5 do 7 (1962)

Mladá speváčka Cléo, obdarená nevídanou krásou a šarmom, čaká na výsledky biopsie. Jej zdanlivo bezstarostný parížsky život tak náhle narušia zúfalé obavy z toho najhoršieho – zo smrti. Kým čaká na potvrdenie alebo vyvrátenie diagnózy, prechádza sa po Paríži a premýšľa o svojom doterajšom živote. Niečo sa zmenilo. Všíma si veci, ktoré by inokedy prehliadla, prehodnocuje svoje vzťahy i vlastnú sebahodnotu. Začína si uvedomovať, že žije vo svete zrkadiel, kde sa pre svoju dokonalú krásu stala objektom určeným na potešenie iných. Bábikou, na ktorú sa všetci radi pozerajú, ale málokto jej chce skutočne porozumieť.

Francúzska režisérka a výrazná predstaviteľka Novej vlny Agnès Varda dokázala feministické teórie citlivo preniesť na plátno. Poukazuje na rodové stereotypy, ktoré zväzujú ženy do predstáv o tom, aké by mali byť, a zároveň z nich robia objekty bez vlastnej identity. Hrdinka filmu Cléo si túto realitu začína uvedomovať až od momentu, keď sa bojí o vlastný život. Začína o svete, ľuďoch i vzťahoch premýšľať inak a nachádzať hodnotu aj v niečom inom, než sú prepychové klobúky, šperky a topánky. A hoci má tento film viac ako 60 rokov, je aktuálny dodnes.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Kráľovský prepych, pomsta a vášeň. Tieto filmy zachytávajú dramatické príbehy inšpiratívnych osobností

Spoznajte 7 príbehov skutočných osobností očami výnimočných filmárov.

Aj sa niečo nové dozviete, aj vás pohltí napínavý dej a filmárske umenie. Prinášame výber filmov a minisérií, ktoré nápaditým spôsobom spracovali osudy historických osobností. Zaujme vás vášnivý románik najslávnejšieho literárneho páru Hemingway a Gellhorn, temná stránka princeznej Diany, zákulisie vzostupu legendárnej kapely Queen alebo realita prepychového života na zámku vo Versailles?

Životopisné príbehy v dramatickom filmárskom svetle ožívajú na HBO Max. Ak máte O2 Paušál, môžete ich pozerať v jeho cene

Nech jedia koláče! 
Marie Antoinette

Zabudnite na historický perfekcionizmus a s chuťou sa ponorte do sladkoružového sveta neslávne známej panovníčky Márie Antoinetty. Dcéra Márie Terézie sa po dohodnutom sobáši už ako 15-ročná stala manželkou nástupcu francúzskeho trónu a netrvalo dlho, kým sa v rozprávkovom Versailles udomácnila naplno. A tak žil zlatý zámok v krutých časoch, keď si mnoho ľudí nemohlo dovoliť ani bochník chleba, hýrivým životným štýlom, drahými večierkami, nákupmi luxusných látok a šperkov aj hazardom s kartami.

Napriek tomu, že o jej kontroverznej osobnosti bolo natočených viacero filmov, originálna snímka americkej režisérky Sofie Coppola sa s jej príbehom vyhrala veľkolepo: nečakajte žiaden presný životopis, Coppola vás zavedie do prepychového sveta Márie Antoinetty (Kirsten Dunst) s absolútnou noblesou a citom pre pôvab.

Za zvuku postpunkových kapiel a vedľa „conversiek“ voľne pohodených na podlahe paláca spoznávame osud i pocity frustrovanej kráľovnej, ktorá svoje šťastie nachádza v presladených koláčoch, čipkách a šampanskom. Niet divu, že si táto cukríková dráma s bohatou výpravou v roku 2007 vyslúžila aj Oscara za najlepšie kostýmy.

Keď je princezná na dne
Spencer

Princezná Diana, miláčik z britskej kráľovskej rodiny, pre mnohých bola a navždy bude mimoriadne inšpiratívnou osobnosťou. V pamäti sa pri jej mene vybaví obrázok modernej princeznej z Walesu, ktorá s hrejivým úsmevom a úprimným spôsobom pomáha všetkým navôkol. Diana to však ako manželka princa Charlesa (dnes Karola III.) a príslušníčka kráľovskej rodiny nemala ľahké.

Temnejšiu a často nepoznanú stránku Diany Frances Spencer odkrýva vo svojej psychologickej dráme režisér Pablo Larraín. Mapuje emočne skľučujúce obdobie, ktoré Diana (Kristen Stewart) zažívala počas vianočných sviatkov v roku 1991, pričom už v tom čase intenzívne zvažovala rozvod s manželom.

Okrem toho princezná, ktorá vždy musí pôsobiť ukážkovo a málokedy môže dať priestor svojim skutočným pocitom, v sebe dlhodobo dusila vlastné problémy. V skutočnosti zažívala silné existenciálne krízy, trpela bulímiou a v najhoršom sa uchýlila i k sebapoškodzovaniu. Napriek tomu, že film Spencer v detailoch nie je historicky presný, snaží sa o autentickú rekonštrukciu tohto neznesiteľného obdobia, čím nabúrava imidž dokonalej princeznej, ktorej život nebol ani zďaleka bezchybnou rozprávkou.

Nedolapiteľní kriminálnici očami Nového Hollywoodu
Bonnie and Clyde

Dramatická balada vykresľuje pohľad na desivo legendárnu dvojicu kriminálnikov Bonnie Parker a Clyda Barrowa zo Spojených štátov amerických, ktorí sa počas obdobia hospodárskej krízy preslávili svojou zručnosťou vo vykrádaní bánk. Pri večnom prenasledovaní políciou sa vždy bleskurýchle ponáhľali, aby unikli dôsledkom svojich kriminálnych činov. Za nespútanú jazdu v riskantnom gangsterskom štýle nakoniec obaja zaplatili životom.

Nejde o žiadne pozitívne historické postavy, no adrenalínový zážitok vo filmovom spracovaní z roku 1967 si užijete spolu s nimi vďaka výnimočnej kamere, za ktorú film získal Oscara. S Bonnie (Faye Dunaway) a Clydom (Warren Beatty) precestujete poriadny kus Ameriky, pričom väčšinu miest, ktoré vo filme uvidíte, ich skutoční predstavitelia počas svojej éry naozaj navštívili. Revolučná snímka režiséra Arthura Penna sa stala jedným z prvých reprezentantov Nového Hollywoodu, ktorý prelomil viacero tabuizovaných tém v kinematografii.

Freddie Mercury vo vašej obývačke
Bohemian Rhapsody

Životopisná hudobná dráma ponúka fascinujúci pohľad do zákulisia raketového nástupu britskej rockovej kapely Queen, ktorá svojimi nadčasovými hitmi dodnes roztancuje obrovské davy ľudí. Počínajúc objavením jemne extravagantného génia a budúceho frontmana kapely Freddieho Mercuryho (Rami Malek) cez osudové stretnutie so ženou jeho života Mary Austin až po hľadanie jeho pravej identity a zároveň pôdy pod nohami ako celosvetovej hviezdy v ťažkom a psychicky vyčerpávajúcom hudobnom biznise.

Čo majú spoločné hity od Queen a Madonny? Patria medzi 9 slávnych piesní, ktoré sa stali hymnami dúhovej komunity

Is this the real life or is this just fantasy? Síce sa filmový príbeh o kapele, ktorá prepísala dejiny rocku, v drobných detailoch od reality líši, vďaka precíznej práci so soundtrackom predstavuje výborne zvládnutý portrét predstaviteľov kapely Queen. Snímka v roku 2019 zahviezdila aj na odovzdávaní Cien akadémie: získala štyri Oscary a okrem ocenenej práce so zvukom a strihom získal predstaviteľ frontmana kapely Rami Malek cenu za fenomenálny herecký výkon, ktorým aj podľa gitaristu Briana Maya vystihol Freddieho skutočnú esenciu.

Románik ako z románu
Hemingway & Gellhorn

Zaujíma vás, ako vyzeral jeden z najznámejších ľúbostných vzťahov zo sveta literatúry? Osobitý príbeh spisovateľa Ernesta Hemingwaya (Clive Owen) a významnej novinárky a vojnovej spravodajkyne Marthy Gellhorn (Nicole Kidman) spája ich vášnivú lásku i oddanosť literárnemu remeslu na pozadí svetových udalostí. Stretli sa, keď obaja pokrývali udalosti španielskej občianskej vojny, a napriek tomu, že vzájomnej príťažlivosti najprv vzdorujú, aj v dôsledku tiesnivej situácie nakoniec láske podľahnú.

Snímka Phillipa Kaufmana s talentom pozorovateľa sleduje spletité osudy ich vzťahu od momentu prvého stretnutia až po búrlivé a časom sa rozpadajúce manželstvo. Koniec koncov, naturalistický Hemingway bol známy svojou neschopnosťou dlhodobo zotrvať v partnerskom vzťahu, čo bolo príčinou mnohých problémov, a nezávislá a ambiciózna Gellhorn zas mala výnimočnú novinársku kariéru, ktorej sa nemienila vzdať.

Ikonická značka verzus ambiciózna Lady Gaga
House of Gucci

Čo znamená byť Gucci? Tragikomický príbeh rodiny, ktorý je inšpirovaný skutočnými udalosťami a postavami z módneho domu Gucci, sleduje vzostupy a pády ikonickej podnikateľskej rodiny v réžii medzinárodne uznávaného Ridleyho Scotta. Horkosladký nádych do harmonického pohodlia bohatej rodiny prinesie Patrizia Reggiani (Lady Gaga), obyčajné dievča, ktoré sa účelovo zamiluje do nesmelého Maurizia Gucciho (Adam Driver).

Patrizia si po rozprávkovej svadbe až prirýchlo zvykne na pozlátko rodinného bohatstva a stáva sa súčasťou podnikateľskej mašinérie. Do rodiny však nikdy celkom nezapadne a svojou rozpínavou snahou „pomáhať“ rodinnému biznisu a sebe nakoniec oslabuje svoje postavenie a Mauriziovo zamilovanie. So stratou statusu Gucci sa temperamentná Patrizia nikdy nedokázala zmieriť a prichádza s pomstou. Temná, no zábavná dráma House of Gucci vyniká nápaditým humorom, skvelými kostýmami i mejkapom a v neposlednom rade aj hviezdnym hereckým obsadením s Jaredom Letom, Salmou Hayek, Al Pacinom a ďalšími.

Jan Palach: „Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na které právě stačí.“
Hořící keř

Prostredníctvom filmov si dokážeme pripomínať historické udalosti a prežívať ich aj s odstupom času. V trojdielnej minisérii Horiaci ker sa prenesiete do tvrdej reality počas normalizácie v Československu, pričom dej sa začína sebaupálením Jana Palacha. Sleduje napätú atmosféru v krajine i na politickej scéne. V centre diania je nekompromisná, no citlivá právnička Dagmar Burešová (Tatiana Pauhofová), ktorá sa po urážlivom a situáciu zľahčujúcom prejave poslanca Nového (Martin Huba) rozhodne bojovať za dôstojnosť a česť Jana Palacha a jeho rodiny.

Tento azda najznámejší film oceňovanej režisérky Agnieszky Holland, ktorý vznikol priamo v produkcii HBO, je inšpirovaný skutočnými udalosťami a postavami. Samotná režisérka si na obdobie upálenia Jana Palacha dobre spomína, pretože v tom čase študovala na pražskej FAMU a zároveň sa angažovala v študentskom hnutí.

Vo filme používa autentické zvukové nahrávky a obrazový materiál. Pri práci na scenári, ktorý napísal filmový historik Štepán Hulík, spolupracovali s historikmi a dbali na neskreslené zobrazenie historických reálií. Postava neoblomnej právničky, ktorá sa nedala zastrašiť a bojovala za spravodlivosť, je skutočne inšpirovaná doktorkou Dagmar Burešovou, ktorá sa po revolúcii stala prvou ministerkou spravodlivosti.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Vymeňte status online za offline. 6 tipov, ako si oddýchnuť od notifikácií a technológií

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac